Repüléshez való kapcsolatom - a múlt

Hol is kezdődött?

Réges-régen, amikor technikumba jártam (1958-1962), úgy 1960 körül kerültem közvetlen kapcsolatba a repüléssel.
Korábban minden gondolatom (már óvodás koromban) a vitorlázás felé orientálódott, de nem a levegőben, hanem a vízen, azaz folyton vitorlás hajókat rajzolgattam, amik egy nagy vízen, egy nádassal körbevett öbölben ringtak a vízen. Honnan volt ez az ihlet? Fogalmam sincs.
Viszont valamikor 8.-dikos koromban építettem egy vitorlázó-hajó modellt, de ebben az időben még RC-irányítás nem volt elérhető, azaz a vízre téve, előre beállított kormánnyal és vitorlázattal volt hajózható. Emlékszem egyszer a Városligeti tavon bent ragadt a tó közepén és bizony be kellett érte gyalogolni, hogy kihozzam, ez a hobbi elmaradt és a fotózás vette át a szerepét, egy "Pajtás" nevű 6x9 cm box géppel kezdtem, aztán eljutottam a színes laborálásig is amit saját laboromban (Soroksár) tanultam ki. Bár a legtöbb képet akkor tájt dia formátumban készítettem, még ma is megvannak szépen bekeretezve és dobozokba rendezve (ugy 2000 db., amit azóta digitalizálva is tárolok).

Visszatérve a repülésre, 1961-1962, ekkor jártam technikumba, (3-4 osztály, érettségi előtt), a Nehézipari Minisztérium (akkor még volt ilyen) Repülőklubjában (MHSZ) ismerkedtem meg a repülés szépségével: "Szállj mint a madár!". 

Kezdődött egy repülőalkalmassági orvosi vizsgálattal, makk egészséges voltam, így megfeleltem, azaz megkaptam az orvosi alkalmassági engedélyt. Aztán hónapokon keresztül elméleti képzés szobában, minden ami a levegővel kapcsolatos, kiegészítve meteorológiával, repülési ismeretekkel, felkészítés a repülésre, stb. Az elméleti képzés alatt (1961, Ősztől - Tavaszig, 1962.) kijártunk (autóbusszal vittek) Sári-ba, ott volt a vitorlázó repülőtér, itt az eszközök ápolása, karbantartás, javítások, felkészítés a Tavasz-i repülés nyitásra. Volt ebben festés, mázolás, géptest, szárny lakkozás, stb.

Eljött 1962 Tavasz-a, na ez kemény időszak volt, hiszen az érettségire felkészülés (egy 3.-dik végén történelemből bukás és pótvizsgázás háttérrel!) önmagában is megterhelő volt, de ehhez még jöttek a repülési napok, minden hétvégén (szombat/vasárnap), ja ki ne hagyjam, ekkor voltam először szerelmes, diákszerelem, a technikum épületében volt egy "vegyes" Gimnázium is, nos az egyik leánytanulóval estünk diákszerelembe. A repülés gyakorlások kemények voltak, az elméleti ismereteket alkalmazva oktatóval repülések a "Vöcsök" típussal tanultam. Aztán eljött az "A" vizsga, amit sikeresen letettem, sajnos az önálló repülésre már nem került sor, az érettségi után jöttek a dolgos, munkás hétköznapok (Csepel Vas- és Fémművek Központi Tervező Irodájában helyezkedtem el az iskola után, és a diákszerelmem megelégelte, hogy minden hétvégét Nélküle a repülésnek szentelem, feladtam a repülést a kedvéért, NEM KELLETT volna, nem voltunk egymáshoz valók, mint utóbb kiderült, családjaink világnézete nem volt össze egyeztethető, így szakítás lett az eredménye, de ez után már nem kezdtem újra a repülést, így az elmaradt.

A munkás hétköznapok maradtak és jött egy új szerelem a Csepel Vas- és Fémművek Központi Tervező Intézetben, akivel (Éva) végül házasságot kötöttünk 1965-ben, és azóta is együtt éljük hétköznapinak nem mondható életünket, aztán jöttek a gyerekek 1968/1970, így a repülésnek teljesen vége szakadt.

1975 körül repülhettem valódi repülővel, Budapest-ről Lipcse-be, MALÉV géppel, valamilyen légcsavaros kis gépen, a családommal (feleségem+2 gyerek), nagy élmény volt.
Legközelebb ezután 1987-ben Kubába, valamelyik TU (154) géppel. Ez egy hatalmas utazás volt, ugyan akkor tájt már voltak közvetlen Európa-Havanna repülőjáratok, de mivel egy Belügyminisztérium-i küldöttséggel utaztam, így Aeroflott volt a kiválasztott légitársaság és Budapest - Moszkva - Írország - Canada - Kuba volt az útvonal, hosszú, fáradságos utazás volt, minden leszállóhelyen személyzet csere, tankolás és minden felszállást követően teljes ellátás, mindezt I.osztályon, a gép orrában.

A repülés mindig érdekelt, amikor a Goldtimer Alapítvány felújította a régi LI-2 (Malév) motoros gépet és meghirdette a repülési lehetőségeket, bizony 3 alkalommal is részt vettem ezeken a repüléseken, majd amikor PO-2-vel és Kánya gépekkel is lehetett repülni, akkor ezeket is kipróbáltam.
PO-2

Kánya

A világon egyetlen repülő LI-2

A közel múlt, 2020 Őszén ráakadtam egy Facebook hirdetésre, amiben egy szuper tudású drónt reklámoztak, potom áron, belevágtam, megrendeltem és megérkezett. Az első repülés próbákon kiderült, hogy ez a drón (Dron-2, ami az E58 drón kínai másolata), minden csak nem szuper. Aztán jött a hír, hogy véget vetnek az áldatlan drón repkedéseknek és szabályozásra kerül a drón repkedés. Az EU már korábban szabályozta, Magyarország a saját jogalkotásába 2021-től dolgozta be. Ezt nem is részletezem, megkeserítették a hobbi-s drónok használatát, lakott területen belül lehetetlenné is tették. Ráadásul pont ebben az időben Hadházy Ákos illegálisan repkedett egy dron-al az Orbán család akkor épülő "Hatvanpusztai" objektuma felett, na ez betette a kertkaput a jogalkotóknak (Fidesz), és az Unió legszigorúbb szabályozását léptették életbe, az EU 250 gr-ban húzta meg a határt a játék és a dron között, a magyar jogszabályban ezt 120 gr-ban határozták meg. Ja és beépült egy szigorítás, ha a dron, legyen az bármilyen súlyú és kategóriájú, de adatrögzítésre alkalmas kamerával van felszerelve, akkor bizony engedélyköteles (Regisztrálandó, nyilvántartásba veszik), és a pilótának is jogosítványt kell szereznie. Na ekkor a kis 98 gr sülyű drónomat jó mélyen elrejtettem egy fiókban, ne, hogy véletlenül felszálljon engedély nélkül, aztán jön a bünti (bizony akkor tájt osztogatták a 200.000,-Ft büntetéseket, a jogszabály pedig 10 millióban határozta meg a felső határt, és bűncselekmény kategóriába sorolta, az engedély nélküli repkedést, pláne, ha a felvételre kerülő objektum/személy előzetesen nem adott rá engedélyt, pláne, ha nyilvánosságra is hozták.

Valami ilyen videó volt a reklámban
Az ára 26.000,-Ft volt, megrendeltem és alig 1 hónap alatt meg is érkezett, +1 tartalék akksival rendeltem, táskában.

Készítsen lenyűgöző felvételeket és fényképeket madártávlatból!

Így hirdetik ma is ezeket a Drón-okat, feltűnően olcsón, ja és semmi figyelemfelhívás, hogy vigyázz, mert az országodban érvényes szabályokat be kell tartanod!

Miután megkaptam rögtön kiderült, hogy az az E58 drón kínai klón változata, mindenben alkatrészében kompatibilis az eredeti E58 Drón alkatrészeivel. Ez jó is volt, mivel bizony a kezdetekben zuhant, törött, így tudtam vásárolni alkatrészeket (Szigetszentmiklóson van egy HOBBI modell bolt) hozzá.
Ezen a Drón-on tanultam meg a repülés alapjait, az irányítást, bizony ami ezzel a Drón-al nem is volt olyan egyszerű. Vásároltam még hozzá akkortájt 4.db. tartalék aksit is, töltővel. Persze még megvan, sőt be is van regisztrálva.
Nos, aztán jött a jogszabályi szigorítás 2021.01.01-től a magyar sajátosságokkal megfűszerezve.
Akkor tájt senki sem tudott semmit sem pontosan, a szabályozás sem volt részletezve, végrehajtási pedig nem volt hozzá, azaz a hivatalok sem voltak felkészülve a végrehajtásra, ja és idehaza mindenért pénzt kérnek!
Ausztriában már korábban kitalálták és kialakították a "Nyílt" kategória szabályit (EU-s szabályokkal összehangban), így már létezett WEB oldal, ahol a felkészülést és a vizsgát (jogosítvány) is le lehetett tenni, ingyenesen. Nos ezt meg is tettem, és 2026-ig érvényes jogosítványt is megszereztem A1/A3 kategóriákra.
EU-s jogosítványom
Mondanom sem kell, hogy a Klón-Drón mindenre jó, csak éppen arra nem amire vásároltam. 4K-s kamerával hirdették, de még az SD minőséget sem ütötte meg, mivel adattároló eszköz nincs benne (SD kártya), ezért a rögzítést a telefonos APP-ban lehet elvégezni és a Drón és a telefonos APP kapcsolata Wi-Fi kapcsolaton keresztül valósítja meg (2,4 GHz), és annyira gyenge a hardver, hogy bizony max. 10 m a videó jel kapcsolata, maga az RC irányítópult kb. 70 méterig működik. Az aksi max. 7 percnyi repülést biztosít 1 akksival, a gép stabilitását úgy oldották meg, hogy vízszintes irányokban (oldal és előre/hátra) irányokban az RC-re un. trimer gombokat tettek, ezzel lehet valamennyire beállítani, hogy egy helyben lebegjen a Drón.
Viszont a Drón irányításának gyakorlására kiválóan alkalmas volt, sőt, akár egy szobában is lehet reptetni.

A gyakorló Drón-t, mivel 2021 elején még semmit sem lehetett intézni, hogy hivatalosan lehessen használni, így a fiókomban csücsült, nehogy felszálljon, mert akkor 200.000 - 10.000.000,-Ft büntetésekkel fenyegetődztek, szóval nem repültem a szabadban.

A repülési igényeimet nem szolgálta ki, így elkezdetem pénzt gyűjtögetni és bíztam abban, hogy egyszer tudok vásárolni egy igazából használható és az igényeimnek is megfelelő Drón-t. Időközben 2022. Őszén újra elővettem a hivatalossá tétel témakörét és elvégeztem a hivatalos regisztrációkat:
  • Üzembentartó;
  • Drón (E58, mint saját építésű).
A regisztrációt elektronikus nyomtatványokon az e-papír szolgáltatással, Ügyfélkapun keresztül, már csak egy jó Dron-t kellett vásárolnom. Közben már hivatalosan is gyakorolhattam az E58-klónnal. Találtam is egy olyan helyet, ami már nem lakott terület, és nem tiltott UAS repülésre. Telepítettem a MyDroneSpace telefonos applikációt és regisztráltam magam és a Drón-omat és minden repülés elött bejelentettem a repülést az APP-ban. Szóval elkezdhettem a legális, jogszabálykövető repüléseket.

Feliratkoztam egy Facebook DJI csoportba, ahol figyeltem, hogy miket lehet kapni, milyen áron.
Összegyűjtöttem 150.000,-Ft-ot Drón vásárláshoz, és elfogadtattam a feleségemmel, hogy Drón-ozni szeretnék, nehezen ment, de végül is beadta a derekát.
A DJI csoportban megjelent egy hirdetés, hogy 2 hete vásárolt (Mediamarkt) DJI Mini SE-t eladnának 110.000,-Ft áron, garanciás, számlával, és már DJI-n regisztrálva, tartalék properelekkel, eredeti csomagolásban (papírdoboz). Lealkudtam 100.000,-Ft-ra és megvásároltam.
Na jó a kiinduló darab megvan, de ehhez még jó lenne:
  • Tartalék akksi +3 darab;
  • Akku töltő HUB, hogy egyszerre 3.db. akksi legyen tölthető;
  • Egy tároló és hordozó táska, ami sérülésmentesen tárolja a Drón-t;
  • Egy hatótávolság biztonságossá tevő Yagi antenna;
  • Töltő és kábelek, stb.
Az egész bekerült egy hátizsákba, így a szállítása is megoldásra került.
Regisztráltam a DJI Drónomat is, sőt kötelező biztosítást is kötöttem rá, belépve a DOE-ba, az éves tagdíjban benne van egy kötelező biztosítás is, amelyik egész EU-ra érvényes, bár a jogszabályok szerint 250 gr alatt nem kötelező a biztosítás, de külföldön igen!

Az aktuális állapot (2022. november-december)

A új drón beltéri első próba repülése során tapasztalhattam, ennek a DJI drónnak a profi teljesítményét, szolgáltatását. Persze annyit tudni kell, hogy ez a drón egy alsó kategóriás drón (felső kategóriákat milliókban mérik, de már úgy 300 ezer felett már kaphatók az alapfelszereltségek), leginkább árban, bár szolgáltatásban is korlátozott tudásbázissal rendelkezik, de számomra most kezdőként biztosan állítom, elegendő lesz.

Az alapvető célom, hogy utazásaink során, ha legális lehetőség lesz repülésre, akkor fogom használni és egy más nézőpontból, felülről fogok bemutatni helyeket. A korlátom a legális jogszerűségben a leg korlátozottabb, mivel a 2021-ben meghozott új magyarországi törvényi szabályozás igen csak bekorlátoz! Jelenleg CSAK lakott területen kívül repülhetek, mivel lakott területen, csak "Eseti légtér engedély"-el szabad repülni, amit a repülés előtt 30 nappal előbb kell a fogalom megigényelni a katonai légtérfelügyelettől, az engedélyhez sok minden másra is szükség lehet.
A törvényi szabályozás a "lakott terület" fogalmát (elfelejtette) egyértelműen nem határozta meg, így jelenleg a törvényt alkalmazó hatóságok (Rendőrséf, Bíróság), mindenki úgy értelmezi, ahogy gondolja.
A gyakorlatban talán a vízügy fogalma áll legközelebb a valósághoz:
"lakott terület: a település közigazgatási területének belterületi része, valamint az övezeti besorolástól függetlenül minden olyan külterületi településrész, ahol a nyilvántartott földrészleteket (ingatlanokat) tekintve legalább 50%-ban állandó tartózkodási hely szerint bejelentett (nyilvántartott) lakosság él, és a területfelhasználás, valamint az infrastruktúra-hálózat kialakítása a települést érintő - jóváhagyott - országos és térségi területrendezési tervekkel összhangban lévő településrendezési tervnek megfelel."
A lakot területen kívül még mindig nem biztos, hogy repülhető terület, mert vannak tiltott zónák, és állandóan foglalt zónák, ezeket egy telefonos APP (MyDroneSpace)-al lehet megtudni, ennek az APP-nak a használata kötelező, minden repülés során, azaz a repülési területet be kell jelölni és le kell foglalni, a művelet végét is jelezni kell, minden repülés regisztrálásra és nyilvántartásra kerül oly módon, hogy az APP-ot használót és az eszközét (dron, valamint a repülés paramétereit a repülő pilótának rögzítenie kell, továbbá még azt is meg kell különböztetni, hogy kereskedelmi, vagy magán céllal történik a repülés.

Na ugye milyen egyszerű?

Tapasztalatok:

  • A dronom annyira picike, hogy 60 méternél már szabad szemmel alig látható. Végig próbáltam szemmel követni a dront, de miután ránéztem a telefon képernyőjére (Élőképes kamerakép) és visszanézve már nem találtam meg szemmel a dront, ezért RTH visszatérést kértem, egy idő után már a hangját hallottam, de szemmel nem találtam meg, csak miután leereszkedett fejmagasságba. A kijelzőn tökéletes képet közvetít, ezen keresztül jól irányítható.
  • A videó finomsága (kamera gimbal!) tökéletes, még a durva kormány mozdulat sem látszik a felvételen.
  • Maga a dron is nagyon stabilan tartja a pozícióját, vezérlőt elengedve, egy helyben lebeg, mint a cövek!
  • Sokat kell még gyakorolni, repülni-repülni-repülni, hogy kellő rutinnal tudjam irányítani.
  • Még tesztelni kell, az eltávolodási korlátok betartását, illetve, megáll-e a határ elérésekor;
  • Ki kell még próbálni, hogy akadály (bokor, fa), esetén, ezt észleli-e a biztonsági rendszer, jelzi-e, kitér-e, vagy várja a kézi beavatkozást?
  • Az automatikus videó-clipp-et hogyan kell használni, milyen videót készít;
  • Tárgykövetés, illetve, eltávolodás, vagy körberepülés próbája még kitapasztalandó.
  • Az egyik legfontosabb tanulság: a repülés irányításhoz szemüveg kell, mert a telefon felülete kicsi, és a kijelzett információk e nélkül olvashatatlanok! Mégpedig speciális szemüveg, a számítógép képernyőhöz igazított szemüveg!

A legújabb tapasztalatom:

A dron-om távolságban kb. 262 m-ig próbálva, magasságban a 120 m (mint legális magasság) ezt tudja.
Mivel az RC vezérlés WiFi kapcsolatra van kiépítve (5 GHz), így a távolság korlát eleve korlátozott a WiFi miatt, a rossz nyelv azt mondja, ez direkt van, hogy eleve beépítették a Firmware-ba szoftveresen a korlátokat, hogy a jogszabálykövetést így kényszerítsék ki a legalitáshoz!
Viszont amikor az RC már jelzi, hogy a WiFi kapcsolat megszakadt, attól még az RC működik tovább, csupán az élő-videó kép szakad meg igazából, mert, ha az RC kapcsolat megszakad, akkor 10 mp eltelte után a dron automatikusan visszatér a start helyre (automatikus RTH), ettől függetlenük a drónban lévő SD kártyára a rögzítés folytatódik teljes minőségben!
Viszont a Wfi kapcsolaton az antenna más pozicióba helyezésével még sok esetben lehet korrigálni és újra visszaáll a WiFi kapcsolat is, de ma már rendelkezem egy Yagi antennával is, ami biztonságosabbá teszi a WiFi kapcsolatot.

Megjegyzések