Drón - Gömb-Panoráma készítés tapasztalatai (DJI Mini 3)

Utolsó módosítás dátuma: 2024.03.17. 06:30

(ide írom az új infokat: javaslatra letöltöttem a PTGui (fizetős = 175€) szoftvert, kipróbáltam a trial verziót, nem egyszerűbb a kezelése és az eredmény ugyanabból az inputból, ugyanaz lett mint az AutoPanoGiga (ingyenes) szoftverrel készülő!
Létrehoztam egy új photo-megosztott könyvtárat. itt nyitható meg!

Elérkeztem a végleges megoldáshoz, beállításokhoz, az Albumban lévő utolsó kép (!).
MINI3, 19178x9589(72 DPI), DNG(KPG), 183 Mpixel (HDR)

Ez lesz az alkalmazott beállítás és minőség, ezt fogom alkalmazni, felül az égbolt lyukkal pedig nem törődőm, így legalább ki lehet látni az űrbe!

BEVEZETŐ

Arra gondoltam, hogy megosztom a kezdeti tapasztalataimat és remélem más segít abban, hogy hozzászólásaival megossza velem (velünk) az Ő tapasztalatait, javaslatait, talán így mindannyian okulhatunk, tanulhatunk, és nem magunknak kell kitalálni azt, amit már más kitapasztalt/alkalmazott!

Már kicsivel több mint 1 éve drónozok DJI Mini-kel, de csak 2023. júniusától van gömb-panoráma készítésére alkalmas gépem, így a gyakorlatom nagyon kevéske. Szeretnék jó képeket készíteni és megosztani e különleges látásmód segítségével helyeket, viszont ehhez sok mindent kéne ismerni, sok gyakorlás és a technika jó ismerete is szükséges.

Ugyan a fényképezésben (földi) van gyakorlatom, hiszen még gyerek koromban (1960-től) fényképezek (fekete-fehér, majd színes, negatív és dia, film és papírkép kidolgozással együtt). Aztán amikor megvettem az első digitális kamerámat (1996 körül), azóta digitális technikát alkalmazok. A drónos képrögzítést 2022. novemberében kezdtem, így még a gyakorlatom nagyon az elején kullog.

A képfelvételek korrekciójára egy lehető legegyszerűbb PC-szoftvert használtam (PhotoScope), de ma már áttértem a RAW képalkotó/tároló technológia használatára, és a képfeldolgozásra már az Adobe LightRoom Classic szoftver használom PC-n, rengeteg plusz munka, de a képek minőségi lehetőségei messze túlszárnyalják a befektetett munkát (pénzt), így ma már a földi (NIKON) és a drónos (DJI Mini) képrögzítésben új távlatok nyíltak meg. Nos ezt szeretném még jobban kihasználni, úgy, hogy segítséget kérek, osszuk meg tapasztalatainkat!

A képnek a gömb válozata itt nézhető meg, vagy a képre kattintva!

A Gömb-panoráma kép egy olyan speciális látásvilágot nyújt, hogy a drónnal 100-120 méter magasságból a megjelenítő képernyőn (PC, tablet, okostelefon), a kép körbe mozgatható 3D-ben, 360°-ban. Igaz eddig Én csupán ennek egyszerű megjelenítési módját használom csupán, a Facebook közösségi felületet, amely alkalmas erre.

Ide az elejére teszem az új tartalmat, a legfrossebb tapasztalatimat!

...... szerkesztés, új tartalom hozzáadása folyamatban, nézd meg később, remélem holnapra be tudom fejezni, bár hatalmas anyag, legfőkép a videók szerkesztése lesz több idő, mivel még azt sem tudom, hogyan fogom, milyen tartalommal összeállítani!

A korábbi rész, a kezdetek tapasztalatait írja le, ha van hozzá affinitásod, elolvasod a bejegyzés végén (!), de el is hagyhatod.

Viszont már elég rég óta szenvedek/kínlódom, hogy számomra elfogadható minősédű felvételeket, leginkább gömb-panorámát tudjak készíteni és megosztani, az utóbbi néhány hétben felgyorsultak az események, de folyton elakadtam, ezért a drónos társulathoz fordultam segítségkéréssel: https://www.facebook.com/groups/www.dronehungary.hu/posts/3697171707184865/

"Segítség kérés Gömb-panoráma kép szerkesztéséhez!

Már elég régóta kínlódom, hogy megtaláljam a hibát, miért életlenek az általam készített 3D panoráma képek, legalább is a Facebook-ra feltöltve nekem nagyon életlen és így elfogadhatatlan!"

Kezdetben, napokig semmi reakció nem érkezett a bejegyzéshez, aztán írtam hozzá egy provokatív hozzászólást, és rögtön kaptam hideget-meleget, de segítséget is, na nem a csoport bejegyzésben, hanem privátban, végül 5 segítő is volt, mindenki előbbre vitt a megoldásban, végül tegnapra kialakult az a folyamat, ami már számomra elfogadható, nem túl bonyolult, és számomra is elfogadható minőséget biztosít. Ez a folyamatot az elejétől (képek készítése Mini 3-al), a képfeldolgozáson keresztül, gömb-panoráma szerkesztés, és kitárolás, majd megtekinthetővé (megosztás) tételig megkísérlem összefoglalni és bemutatni, hogy aki hasonló cipőben jár, vagy járt, vagy járni fog kezdőként, ne élje meg szenvedésként!

Tehát maga a folyamatot a következőként alkalmazom és fogom leírni:

  • Gömb-panoráma képrögzítés (DJI Mini 3) "PANO" módban (földgömb), JPG+RAW;
  • A rögzített képek SD kártyáról PC számítógépre (Win11);
  • A képkockák feldolgozása (korrekciók, JPG-re konvertálása, exportja Adobe Lightroom Classic programmal (Win11);
  • A korrigált képek összefűzése gömb-panoráma képpé, szükség esetén finomítások az PanoAutóGiga PC szoftverrel (Win11)
  • Az összeszerkesztett gömb-panoráma képek rippelése (exportja fájlba) a PC merev lemezére, 2x, nagy és Facebook felbontásban;
  • A nagy felbontás feltöltése a saját photo.google.com könyvtáramba (Google felhő);
  • A Facebook felbontás megosztása a Facebook privát oldalamon (onnan további megosztások csoport oldalaimon);
  • A forrás fájlok (képek) elmentése a hálózati tárolómra (NAS), napi automatikus mentés egy második NAS-ra.
  • Ha videók /képek is rögzítésre kerültek, akkor ezekután ezeket is fel kell dolgozni (kép/videó szerkesztők).
  • Ha minden rendben volt, akkor az eredeti SD drónos kártyáról törlöm a fájlokat.
  • Szinkronizálom magát a repülés LOG adatait az AirData fiókomba (a DJI fiókból kerülnek átemelésre). Sanos a DJI-RC nem alkalmas az automatikus szinkronizálásra, ezért ott minde repülési nap végén külön kell kérni, hogy a repülés adatait töltse fel a DJI fiókba, feltéve, ha van Internet kapcsolódás.

Ezeket a segítségeket, javaslatokat, megoldásokat emelem ki, mert ezek járható utaknak tűntek, de ha nem akarod megvárni a teljes elkészülést, én ezen DJI Fórumos javaslatok alapján indultam el:

Továbbá az Adobe Lightroom képkorrekciókra az alábbi beállítási (korrekciós) javaslat érkezett (az értékek egy adott képsorozatra vonatkozott, a felsorolásból ne az értékeket vedd alapul, hanem, hogy mely beállítási csúszkákhoz nyúljál hozzá, az értékét mindig a saját izlésed, színelvárásod, stb. fogja meghatározni:

  • - expozíció korrekció: exposure +0,80
  • - highlights: -40
  • - Shadows +45
  • - whites +25
  • - texture +15
  • - Vibrance +15
  • - clarity +15
  • - dehaze +15
  • - sharpening +70, masking 25
  • - Lens correction: remove chromatic aberration bekapcsolva, de más ne legyen bekapcsolva.
  • Ezt szinkronizálom az összesre ugyanígy, majd exportálás.
  • Ha legjobb minőséget akarod és bírja a géped, akkor dng vagy tiff (hatalmas fájlméret). De minimum a jpg 100% minőségen.
  • A végső szín beállítások az összefűzés után jönnek!!
  • ezt követően kell összefűzni panorámába. Aminél nagyon fontos, milyen programmal csinálod, mi lenne a végső felhasználás.
  • Ezt Én teszem még hozzá, hogy a képsorozat rögzítése előtt, a fehér egyensúlyt feltétlen kapcsold ki az AUTÓ módból, különben a drón kamera automatikája szét fogja állítani a forgása során és nem tudod a képsorozatot azonos módon korrigálni!

1./ Gömb-panoráma képek Mini 3-al való rögzítése (fényképezés)

Ma reggel azzal kezdtem, hogy kimentem a terepre, ez a tegnap megismert (kipróbált), mindentől távol (főleg nem lakott területhez közel) Csömör közelében van, közelben egy horgász tóval, egyszerű, de nagyszerű környezet drón tesztelésre, gyakorlásra.

Mivel ez a terület a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér (Budapest CTR No Drone Zone, azaz 131 ft AGL) 40 méter felett korlátozott légtére, tehát 40 méterig a Drón repülhet., az MDS vissza is igazolta, hogy Drón-al repülhető és bejelölte a repülési területet.

Felszállítottam a Drónt 40 méterig, készítettem egy 360 fokos videós körbeforrgást, majd átállítottam a kamera módot PANORÁMA módba, valamint a FLY beállításokban a Camera menüben a fehér egyensúlyt AUTO-ról manuálra, és 5800 színhőmérsékletet állítottam be, hogy a kamera a körbeforgása során ne változtassa meg a fehér egyensúlyt, különben a gömb-panoráma képek összeszerkesztése során, minden képnek akár más-más (hamis) fehéregyensúlyt is állathat az automatizmus. Ugyanígy az expot is átállítottam AUTO-ból manuálba és ISO-100, valamint az expó időt addig gyorsítottam, amíg az égen a túlexponáltság sávos hibajelzés el nem tűnt (ez igy most 1/2500s lett, fényképezéshez pedig ND szűröt nem használtam), így a képek nem lesznek túlexponálva, még a nappal szemben sem túlzottan, amit nem tudnék majd az utómunkánál korrigálni a Lightroom Adobe szoftverrel. A képeket csak JPG-re állítottam, most nem akartam plusz munkát a képfeldolgozásba, most ez a minőségi romlás belefér!

1.rész, DJI Mini 3 - felvételek készítése (fényképezés)

Nem elfeledkezve arról, hogy a felszállás előtt az MDS (MyDroneSpace) APP-ban bejelöltem a helyszínt, a repülés adatait és rögzítettem a repülés kezdetét, a repülés során végig tartottam a VLOS szabályt.

Miután végeztem a felvételek rögzítésével, lehoztam a gépet a HomePoint-on lévő leszálló helyre, összecsomagoltam és hazaindultam, de még elette az MDS-ben bejegyeztem a repülés befejezését.

2.a/ A felvételek SD kártyáról PC-re másolása

A Drónban lévő SD kártyát mindig kiveszem, és egy SD kártya adapterrel PC USB-A portjára csatlakozva bemásolom az SD kártya DCIM könyvtár teljes tartalmát, nem kivágással szoktam áthozni, mert soha nem lehet tudni, hogy az átvitel bármilyen hibával megszakadhat és akkor már nem lehet megismételni (javítani) az áthozatalt.

Az SD kártya könyvtár szerkezete:

  • A 100MEDIA könyvtárban vannak a rögzített egyedi képek és videó fájlok;
  • A PANORAMA könyvtárban lévő al-könyvtárak tartalmazzák a panoráma (mindenféle!) képeket;

Mivel én JPG + RAW képtípust állítottam be képformátumként, ezért minden képkocka 2x szerepel: JPG és DNG (RAW) típusként is. A DJI Mini 3, kamera érzékelője alapértelmezés szerint 12 Mpixeles képeket rögzít, de lehet kérni (beállítani, hogy a képeket 48Mpixelesként rögzítse. FIGYELEM a 48 Mpixel nem valós felbontás, ez szoftveresen van feltúbozva (festményszerű), a Panoráma képeket viszont 8Mpixeles méretben kerülnek rögzítésre. Nem elfedkezni arról, hogy a JPG és a RAW, valamint a 8 - 48 Mpixeles fájlok méretei jelentősen eltérnek (5-25 MB méretűek)!
Én 128 GB-os gyors SD kártyát használok, hogy a tárolóhely kapacitás ne legyen korlát, valamint az írási tulajdonsága megfeleljen a 4K videó írására is, bár a DJI FLY App-ban engedélyezem az írási pufferolást is, így akadások és vesztések nélkül tárolódnak a fájlok (képen/videók).

Most ebben a bemutató anyagban az egyszerűsítés kedvéért (spórolok az időmmel), a JPG panoráma kép fájlokat fogom csak feldolgozni. A JPG fájlok a drón belső szoftverjének feldolgozó rendszerén fut át, korrigálódik, konvertálódik és kerül tömörítésre is, azaz, ha a beállítások jók voltak (színhőmérséklet, expó, stb., akkor túl sokat nem kell és sokat nem is lehet korrigálni. Nem elfeledkezni arról, hogy a MINI 3, 35.db. kockát készít, egy gömb-panoráma során, míg a Mini 2 26.db. kockát! Márpedig aki ismeri a RAW rejtelmeit, az tudja jól, hogy ezen fájlok használhatóvá alakítgatása, konvertálása, korrekciói, jelentős erőfortást és időt igényelnek! Nos végül, a bemutató videó készítése során, mégis a RAW (DNG) fájlokból indítottam a folyamatot, magát az Adobe Lightroom Classic bemutatásától eltekintettem, hiszem már korábban készítettem egy részletesebb bemutató, itt nézhető meg!

Most készsítettem először ilyen jellegű bemutató videót, a vágás/szerkesztés még hátra van, tekintsetek el attól, hogy ez professzionális videó legyen, de remélem, azért használható lesz. Igéynbe vettem a DJI Osmo Action 4 kamerámat és a mikrofonját (Bluetooth), valamint a laptop kérenyő tartalmi bemutatásához egy Ashampoo Snap 8 programot. A laptop, amin szerkesztek, egy Lenovo AMD Rizen CPU-val (4 mag, 20GB RAM) és Windows11 oprendszer van rajta.

2.b/ A felvételek képi korrekciója - Adobe Lightroom Classic Windows-os programmal

Amikor már mindent kitaláltam mármint, hogyan fogok PC-képernyős videót készíteni, akkor jönnek majd a csapdák, nehézségek, hát jöttek is. A kezdet még OK, azt már egy használt eszközzel (DJI OSMO Action 4 sport kamera) készítettem el, na, de a PC-képernyőt hogyan fogom rögzíteni videóra, hogy az olvasható és a hang is hallható és érthető legyen?

Eszembe jutott, hogy vásároltam én egy Ashampo szoftvert erre a célra (bár régen nem használtam), nos meggyűlt vele a bajom már az induláskor, el is készítettem a teljes folyamat bemutatásáról a képernyő rögzítést (hanggal), aztán amikor elkezdtem szerkeszteni (vágni) a videót, észleltem, hogy a hang hol van, hol nincs (mint a mesében), aztán csatoltam Bluetooth DJI mikrofonomat a PC-hez, a hang végül jó lett, elkezdtem újra az egész bemutató anyag rögzítését. Folytatni kezdtem a vidó szerkesztését, amikor egy darabig rendben volt minden, aztán egyszer csak a hang lellassúlt, oka ismeretlen, de érthetetlen, törölve a maradék felvétel és megisnt újra kezdtem, és ez ismétlődött 5x, amikor beleuntam és uninstalláltam az Asampo szoftver, ilyen szar, megbízhatatlan programmam régen volt dolgom. Na, de akkor hogyan fogom a képernyőt videóra venni?

Google a barátom, elkezdtem keresgélni, természetesen egy halomra való szupernél, szperebb ajánlat és szoftver, persze mind fizetős, na végre találtam egy Microsoft réges-régi tájékoztató oldalt (még win10), ahol azt állították, hogy a Windowsnak van beépített képernyő rögzítője, mindössze Windows+"G" és ez egy Game képrögzítő, hát, inkább nem írom le, hogy mi ez, és mire sem jó.

Keresgéltem tovább, és találtam egy OBS Studio szoftver, ami ingyenes, egy hibájaként említik, hogy túl bonyolult a használata. Hát igazuk van, de végül sikerrel jártam a beüzemeléssel és végül tizedszerre végig játszva a teljes folyamatot, rögzítettem újra a bemutató anyagot, a 2. és a 3.részét a videónak, most már csak a szerkesztése és végső megjelenésbe hozatala van hátra, a 2-rész már elkészült, most exportálom.

2.rész, DJI Mini 3 - felvételek feldolgozása, korekciója és exportálása JPG képfájlokba

2.c/ A Gömb-panoráma összeszerkesztése - AutoPanoGiga Windows-os szoftverrel

A 35.db. JPG képet be kell húzni a bal oldali területre, majd a "Detect" gombot megnyomni és teljesen automatikusan összeszerkesztésre kerül a Gömb-panoráma kép, amit a jobb oldalon jelenít meg a program. Ezen a kész képen mindenféle beállítások, módosítások, szerkesztések végezhetők még, majd a "Rendel" ikonra kattintva elkészül majd a kimeneti kép, ami már rendelkezik a gömb-tulajdonságokkal, amit megfelelő megjelenítővel már nézhető is.
Én a photo.google.com "Fénykép" szolgáltatását fogom használni, a nagy felbontású (100Mpixel) tárolására, ahol a képhez megosztható LINK-et tudok generálni és máris megoszthatom a közösségi media felületen (pld. Facebook). Ha közvetlenül Facebookra feltölthető képet szeretnénk, akkor a Rendelésnél a kimenete 20-30Mpixel közé generáljuk és ez kerüljön feltöltésre a Fcebookra, a Facebbook felismeri a gömb formátumot, és így is fogja ártelmezni és megjeleníteni.
3.rész, DJI Mini 3 - felvételek gömb-panoráma képpé összeillesztése és exportja (Rendelelése) JPG formátumba, amely már valódi mozgatható fájl

Létrehoztam egy G-P_teszt megosztott könyvtárat. itt nyitható meg!, ebben a könyvtárban, különböző képváltozatok (felbontás, méret, Mini 2SE és Mini 3) nézhetők meg, itt érzékelhetők a különbségek!

Alább kiteszem a bemutatott folyamat szerkesztett végeredményét 2 változatban (kattints a képekre!):

  • nagy felbontásban - 181 Mpixel (spaciális megjelenítőben nézhető meg)
  • és Facebookra lebutítva, Facebookon 33 Mpixel megnézhető változatban (saját oldalamon látható).
Csömörön készült a készítés bemutató végeredménye:19066x9533 DNG-ből JPG, 181 Mpixel (HDR)


Csömörön készült a végeredmény, 33Mpixel és a Facebookra feltöltve nézhető meg.


A Bejegyzés korábbi (régi, kezdetleges tartalma: 2024.03.01. volt

Hogyan készítem én (készítettem eddig) a gömb-panoráma (3D-360) képeket a drónnal (Mini 2SE, most pedig a Mini 3)?

Felrepítem a drónt a magasba, a lehető legmagasabbra, ez nálam Open kategóriában VLOS szabály betartásával 100-120 méter. Kiválasztom a Photo módban a Pano menüt, expóban az "Auto" módot és elindítom a programot. A drón automatikusan elkészíti a részlet képeket, Mini 3-nál 35 db. JPG képet és letárolja a képeket az SD kártyán lévő PANORAMA könyvtárban, minden indítást 1-1 külön könyvtárba. Aztán mikor hazaérek, akkor készítem el a gömb-panoráma képet és töltöm fel a FB oldalamra.

Na jó, jó, de hogyan?

  1. Kiszedem a drónból az SD kártyát és bedugom a PC USB-portjába, egy SD kártya olvasóban,
  2. Lementem a teljes SD tartalmát: a DCIM könyvtárat (alatta van a 100MEDIA (képek és videók), a PANORAMA (panoráma képek, mindegyik 1-1 önálló könyvtárba)
  3. Az Adobe LightRoom Classic programmal korrigálom a panoráma könyvtárban lévő képeket, azonos expóra hozom, ha kell szín/élesség/expo/fehér/fekete, stb.
  4. Kiexportálom a módosított kép-sorozatokat, mindegyiket a saját könyvtára alá.
  5. A módosított JPG képeket kimásolom az SD kártya azonos könyvtárába, az ott lévők felülírásával.
  6. Visszadugom az SD kártyát a drónba.
  7. Összedugom a RC-távot a telefonnal (tablettel is lehet, én most az iOs-es iPhont mutatom be)
  8. Bekapcsolom a drónt,
  9. Bekapcsolom az RC-távot,
  10. Összepárosodik a drón a RC-Táv-val és automatikusan elindul a telefonon a DJI FLY App, és át is vált élőképre (szobában az asztalon csinálom, így nincs GPS jel)
  11. Visszalépek az élőképről a FLY induló képernyőre és belépek az "Album" ba.
  12. Fent a forrásban átváltok a drón-ra, megjelennek a képek/videók/gömb-panoráma képek kicsi képei.
  13. Rábökök a panoráma jelzésű képre, a FLY lehozza a képeket és összeszerkeszti azokat, és létrehozza a feltölthető panoráma képet, ezt megnézem a 360 view módban, majd megosztom a Facebookon a saját idővonalamon.
Néhány képpel mutatom meg a folyamatot a DJI FLY-ban:
DJI FLY kezdő képernyője

DJI FLY - Album felülete, Drón SD kártyáján lévő fájlok

Rábökve egy gömb-panoráma (Panoráma) képre, elindul a letöltés és összeszerkesztés

A FLY-ban összeszerkesztett kép megnézhető - körbe-mozgatható

DJI FLY panoráma View módban 4 féle nézetben jeleníthető meg a képernyőn
Én a fenti módszert találtam ki arra, hogy elfogadható minőségű panoráma kép keletkezzen. Azzal, hogy az összeszerkesztés előtt korrigálom az eredeti képeket, biztosítani tudom a képek azonos expozíciós tulajdonságait. A gömb panoráma képeknél, elkerülhetetlen, hogy a Nap ne zavarjon bele a kép expo-tulajdonságaiba, a Nap-al szemben mindig sötétek/kiégettek lehetnek a képek, ide teszek néhány kép részletet, hogy szemléltessem a különbségeket.

Eredeti JPG kép, a sorozat (35.db-ból)
LrC-vel korrigált kép

Összeszerkesztett panoráma kép,
 a korrekció nélküli sorozatból
Összeszerkesztett panoráma kép,
 az LrC-vel korrigált sorozatból











Reménykedem, hogy jól látható a különbség, leginkább a Nap-al szemben árnyéba kerülő része a képnek jelentősen javítható a LrC korrekciójával.


A feldolgozásra váró kérdéseim, amikre remélem hozzászólásokban kapok válaszokat, megoldűásokat, javaslatokat, más ezt hogyan oldja meg?

  • A panoráma képet automata módban készíted, majd saját magad füzöd össze külön programmal?
  • Az expozíciót AUTO módban végzed, vagy Mauálban és te állítod be, na de, melyik indulási ponton?
  • Van-e értelme bármilyen szűrő használatának, leginkább a CPL-re gondoltam?
  • A panoráma képet hol jeleníted meg, hogyan osztod meg másokkal, vagy lokálisan, mondjuk TV képernyőn hogyan nézed meg?
Egyenlőre itt tartok. Fontos lenne számomra mások tapasztalata, véleménye, kérem írd meg hozzászólásban, KÖSZÖNETEM.
Április közepére kértem "Eseti légtér engedélyt" (intézésre a legter.hu-t bíztam meg, Budapest, Újpalota főtere felett szeretnék drónos felvételeket készíteni, és fontos lenne, egy jó minhőségű gömb-panoráma  kép készítése is!


FIGYELEM! Én is ma tudtam meg!

A DJI Mini 3 (és szerintem a többi típus is) hiába van AF (Autó Fókusz) módban, egyáltalán nem biztos, hogy az élességet oda állítja, ahova kellene, ezért Rögzítés indítása előtt:
  • bökjél rá a képernyőre arra a pontra, ahová az élességet szeretnéd, ekkor ezt a pontot bekeretezi sárga kerettel és csippent egyet, ha élesre állította a fókuszt;
  • ezután nyomd folyamatosan a pontot, amig visszajelzi, hogy zárolta a beállításokat, a keretezett terület közepén egy zárt lakattal igazolja vissza;
  • Az élességet és az adott pont expo beállításait is rögzíti!
Praktikusan a legvilágosabb pontot (területet) válaszd, mert akkor elkerülhetted a "kiégés"-t, túl expozíciót és ha éppen panoráma képet, vagy videót készítesz, az expo értéke állandó lesz a rögzített értékkel!

Megjegyzések