Drón - Bevezetés a WayPoint tervezésbe/repülésbe (2023.05.21)

Ebben a bejegyzésben bemutatok egy olyan lehetőséget, amit a drágább (okosabb) Drónokkal lehet repülni. Nekem egy közép kategóriás gépem van (DJI Mavic Mini SE, erre volt pénzem), ezt a Drón-t WiFi-s távirányítóval lehet vezérelni, ehhez okostelefon nem szükséges. Ha figyelembe vesszük, hogy a "Nyílt kategória"-ban a drónt olyan távolságra lehet elengedni, amíg szabad szemmel, segédeszköz használata nélkül a drón látható marad (VLOS), akkor ehhez a drón-om alkalmas. A maximális magasság 120 méter. Ez az alapszabály!

WayPoint repülési térkép

Viszont, ha a repülés vezérlését kiegészítjük az okostelefonnal, és erre feltelepítjük a DJI gyári APP-ját (DJI FLY), akkor a repülési lehetőségek kibővülnek, amit a drón és az APP bekorlátoz. Mint írtam az én típusom a telefon APP vezérlésével egyszerű automatizált lehetőségeket is kínál (pld. körbekerülés, körbekerülés emelkedéssel), viszont a címben jelzett programozott "Pontok repülés"-ét az én lehetőségem nem nyújtja.

Viszont megvásároltam a Litchi for DJI Drone telefonos APP-ot, ami a drónom (DJI Mini SE) repülési lehetőségeit kibővítette a következő módokkal:

  • FLY - repülés,
  • WayPoint - Potok repülése/tárolása/ismétlése,
  • Mission Hub - WEB-es útvonaltervezés,
  • Follow - Követés,
  • Orbit - Pálya,
  • Virtual Reality - Virtuális valóság,
  • Focus - Fúkusz,
  • Panorama -
  • Track - Nyomon követés.
A fentiek közül most a WayPoint repülési lehetőséget mutatom be.

WAPOINT - Pontok szerinti repülés

A Mission Hub WEB-es tervező alkalmazást használtam egy kinézett helyszínen való repülés megtervezéséhez.
Böngészőben (WEB-en) a tervező felület

A Litchi APP tervező/repülő felülete

A tervező a Google műholdas térképét használja, ezen tervezhető meg a repülés, minden szükséges paraméter beállításával:

  • Pontok kijelölése,
  • magasság (relatív magasság a földfelszínhez képest),
  • utazási sebesség,
  • kamera beállításai,
  • felvétel/kép készítése (indítás/megállítás),
  • kamera iránya, dőlésszöge, stb.
A tervezett útpontok elmenthetők, betölthetők, sőt megoszthatók más felhasználókkal, és átvehetők más által repülteket.
Korábban már megismerkedtem a lehetőségekkel, ki is próbáltam sok mindent, egy nagy és belátható területen, most egy "élesben" elvégzendő repülést terveztem és le is repültettem az APP-al.
Egy ilyen programozott repüláést csak akkor szabad végrehajtani, ha az APP lehetőséget ad arra, hogy bármikor megszakítható a program végrehajtása, azaz az irányítást repülés végrehajtása közben vissza lehet venni az automatától és kézzel be lehet avatkozni.
Egy ilyen program csak akkor hajtható végre, ha a tervezett repülés alatt a kapcsolat a Drón és a távirányító között stabil (én esetemben WiFi kapcsolaton) és a telefon ALL kapcsolódva van a távirányítóhoz.
Tehát összefoglalva: Ugyan a gyári APP a Drón típushoz korlátozva van, a Litchi APP, a Drón SDK illesztésén keresztül közvetlenül kommunikál (vezérel) a Drón-al a távirányítón keresztül, kihasználva a Drón minden vezérlési/műveleti lehetőségét.
Egy tervezett automatikus repülés pontok repülésével



Megjegyzések