TLDR: mi az alapvető probléma a drónozással, a pilótákkal, az elvárásokkal, a megfeleléssel és szabályozással
TLDR: Hétfőn és kedden passzív résztvevője voltam a DOE OnLine-csevegésnek, a 2 nap megvilágította számra, hogy mi az alapvető probléma a drónozással, a pilótákkal, az elvárásokkal, a megfeleléssel és szabályozással, .....
Utolsó módosítás dátuma: 2024.01.18. 09:00
"Magyarul is és angolul is egy hosszabb cikk elején, az első bekezdések egyikében a TLDR és kettőspont után leírjuk a rövid összefoglalóját a teljes cikknek.
Így a TLDR jelentése valójában az, hogy egy gyors, rövid összefoglalót ad egy hosszú tartalomról annak, aki nem akarja a teljes hosszú cikket elolvasni.
A TLDR-t általában nagybetűvel írjuk, de adott esetben (pl. chatben) kisbetűvel is (tldr) írható."
Az éjszaka alvás helyett járt az agyam, reggel azon gondolkoztam, gondolataimat megosszam-e a nyilvánossággal?
Aztán olvastam egy reklámot és egy közleményt, ezek után úgy döntöttem, igen leírom, mégpedig bő lére eresztve, itt nyugodtan hagyd abba az olvasást, mielőtt nagyon felmenne a vérnyomásod!
AGRÓINFORM oldalon megjelent bejelentés |
- Szeretnél drónnal pénzt keresni?
- Szeretnél egy új szakmát kitanulni?
- Földjeid vannak és szeretnéd hatékonyabban elvégezni a szezonális feladatokat?"
2024.01.15-én volt az első élőcsatornás beszélgetés.
A hallotakból azt szűrtem ki, hogy rajtam kívül mindenkit a pénzszerzés motivál, azaz a drón számukra bevételszerzési eszköz, viszont a szabályozás nem erre van kihegyezve, a jogszabályi hátteret úgy alkották meg, hogy az a jogászoknak megfelelő legyen és elvegyék minden „visszaélési szándék”-u alkalmazó kedvét a drónozástól. Mint ismeretes az EU Bizottsága indította be a jogi szabályozás nemzeti keretekbe való beépítését, hát Magyarországon így sikerült.
Ugyebár a „játék” fogalmát is sikerült úgy meghatározni, hogy még véletlenül se lehessen játékként értelmezni/kezelni azt ami valójában játék, csak éppen a személyiségjogok védelmében, ha adatrögzítésre alkalmas egy drón, akkor az „SÚLYOS BŰN”, és ezt már mint bűnelkövető (megfigyelő, rögzítő) eszközt kezeljék.
Egy másik szabály, amelyben kimondják, hogy "lakott területen belül", a "Játék" kivételével (!) CSAK és kizárólag "Eseti légtér engedély" bírtokában szabad drónnal felszállni. Éppen ma olvastam egy FB-bejegyzést, egy drónnal (mini-két írták) repült a belvárosban az 1-es villamos vonalán, és a drón leszállt (fennakadt a villamos eleje felett, az élő-kapcsolat továbbra is megvolt, de nem tudta felemelni a drónt, mire autóba szálltak, hogy kövessék a villamost, a kapcsolatot már elveszették és kérte az elvesztő, hogy a BKK segítsen hozzájutni a drónjához.
Mi ezzel a probléma?
- Ha játék (szabályok szerint 120 g alatti, és adatrögzítésre nem alkalmas), akkor jogszabály szerint felszállhatott, de a hiba abban van, hogy játékkal nem repkedünk össze vissza, veszélyeztetve bármit is, legyen az a villamos közlekedése!
- Ha nem játék volt (mert adatrögzítésre alkalmas volt), akkor pedig kérdés, hogy volt-e "Eseti légtér használati engedély"-e? Ha volt is, leszállni a villamos tetejére, megkérdőjelezi a UAS pilóta alkalmasságát!
A fenti példa jól rávilágit több kiemelten fontos problémakörre is:
- Vannak szabályok, de sokan vannak, akik a szabályokat nem ismerik, vagy nem érdeklik és ezért be sem tartják;
- A szabályok betartását senki sem ellenőrzi;
- Mindenki azt csinál amit akar, vagy gondol.
Mire is lehetne jó a DOE (Drónpilóták Országos Egyesülete)?
Például:
- Összefogni, szervezetté tenni a képviselni kívánt drónpilótákat;
- Véleményüket megismerni, összegyűjteni, javaslatokat tenni a kormányzat, illetve a kapcsolódó közhivatalok, szolgáltatásokat végzők felé, feltéve, hogy ezek fogadóképesek-e;
- Az UAS pilótákat ellátni információkkal, azon lenni, hogy a jogszabályi kötelezettségek eljussanak a tagsághoz, mutasson utat és példát, a követendő magatartásra;
- Népszerűsítés, ezzel a köztudat formálása, stb.
2024.01.16-án volt a második (ez már szakmai) élőcsatornás beszélgetés.
Csupán 2 beszélgetést emelek csak ki:
- egy frissen vizsgázott UAS mezőgazdasági pilóta és
- egy gyakorlatot bemutatót, aki nem csupán pilóta!
A drónozás nem csak hobbi! |
- A 1,5 millióért kapott egy jogosítványt, de mivel fog repülni?:
- Mint vállalkozó vásárol néhány millióért egy erre alkalmas drónt;
- a drónt oda kell szállítani a helyszínre, nyilván járművel, de mivel a földek nem mindig autópályán közelíthetők meg, alkalmas jármű (terepjáró), ami ugyan csak milliókban mérhető összeg;
- Aztán a permetezési munkákat fel kell deríteni, meg kell győzni a szolgáltatást igénybe vevőt, hogy téged válasszon, nyilván jó árat kell ígérned. Persze, ha a "feketén dolgozók" alád ígérnek, így megbízáshoz se biztos, hogy hozzájutsz;
- Az átvert gazdák bizalmának visszanyerése nem egyszerű feladat;
- 1 évben (365 nap), mennyi nap olyan, amikor ezt a permetezési munkát végezheted? 60-90 nap ideális esetekben;
- 1 nap alatt mekkora területet tudsz permetezni?
- Értesz valamennyit is a mezőgazdasági munkákból?
- Értesz bármit is a vegyszerek alkalmazásához?
- A drón-on és szállításán kívül, még valamiféle keverő berendezésre is szükséged lesz;
- Meg tudod különböztetni a napraforgót a kukoricától, vagy a búzát a rozstól?
- és sorolhatnám.
Ugye- Ugye, erre nem is gondoltál?! Mi a különbség az egészséged szempontjából, ha permetező gépet vezetsz (traktor), vagy drónt vezetsz. A legnagyobb különbség, hogy a permetező gép kezelője a traktor fülkéjében van, ami egy zárt, túlnyomásos tér, hogy a kipermetezett vegyszert véletlenül se lélegezd be!
És itt jön be a szabályozás kérdése és én most itt csupán az UAS pilótára gondolok, a szabályozás a pilóta általános szabályait határozza meg, maga a mezőgazdasági permetezés, önmagában speciális/engedélyhez kötött kategória. A gondot leginkább az jelenti, hogy a szabályozás létrehozásakor jogi alapokon szabályoztak, de a mezőgazdasági szakma tapasztalat, véleménye, javaslata nem került bele, így aztán jelenleg a szívás van!
Mindkét csevegési napon többször is felvetésre került egy konkrét terület, ahol a drón-ok akár lehetnének megfelelő eszközök: "Sürgősségi Vérszállítás".
A Sürgősségi vérszállítás jelenleg állami feladat, ennek külön szervezete van, és autókkal és motorokkal végzik ezt a szállítási tevékenységet országosan. Ahhoz, hogy ezekben a szállításokban drón-t lehessen eszközként igénybe venni, nagyon sok mindent meg kell még oldani, hogy eszköz biztonságosan, ütközés (megsemmisülés) nélkül juttassa el a vérszállítmányt a kijelölt célhoz. Ennek infrastruktúrája jelenleg nem biztosított, gondoljunk csak egyetlen dologra, az össze-vissza repkedő, minden szabályt leszaró drónok röpködésére!
Összefoglalva mik az én észrevételeim, mint hobbis drónosnak?
(a teljesség igénye nélkül):
- Ne legyen az egész ország légtere tiltott, vagy korlátozott, kivételek a valós tiltások (repterek 2km-es körzete, légi mentés, stb.);
- Markáns különbség legyen a szabályozásban a hobbis és a kereskedelmi/állami használat között;
- Open kategóriában (hobbis!) a VLOS legyen érvényes mint korlátozás, más korlátozás nélkül;
- Újra kéne gondolni a lakott terület feletti repüléseket Open kategóriában, akár max. súlyhatárhoz kötve (< 250g), megtartva az emberek feletti tilalmat és akár gyakorlati repülési idő meghatározásával legyen jogosult rá;
- A játék fogalmát újra kellene fogalmazni (súly és kamera);
- stb.
KIGÉSZÍTÉSEK, a hozzászólások alapján, ezekre reagálva.
Mit is írtam?
2 bekezdéssel ez után (felsorolás): "Open kategóriában (hobbis!) a VLOS legyen érvényes mint korlátozás, más korlátozás nélkül;" és további ezt is: "Újra kéne gondolni a lakott terület feletti repüléseket Open kategóriában, akár max. súlyhatárhoz kötve (< 250g), megtartva az emberek feletti tilalmat és akár gyakorlati repülési idő meghatározásával legyen jogosult rá"Szerintem nem írtam hülyeséget, csupán értelmezni kelle és nem a magas lóról mindent elutasítani!
Gépi fordítás az AustroControl WEB lapjáról |
MyDroneSpace.hu |
AustroControl-Dronespace |
Attila Sipos
Megjegyzések
Megjegyzés küldése