TLDR: mi az alapvető probléma a drónozással, a pilótákkal, az elvárásokkal, a megfeleléssel és szabályozással

TLDR: Hétfőn és kedden passzív résztvevője voltam a DOE OnLine-csevegésnek, a 2 nap megvilágította számra, hogy mi az alapvető probléma a drónozással, a pilótákkal, az elvárásokkal, a megfeleléssel és szabályozással, .....

Utolsó módosítás dátuma: 2024.01.18. 09:00

Hozzászólásokra adott válaszaim a végén olvashatod)

Tegnap találkoztam ezzel a rövidítéssel először, gyorsan rá is kerestem, mi ez?

"Magyarul is és angolul is egy hosszabb cikk elején, az első bekezdések egyikében a TLDR és kettőspont után leírjuk a rövid összefoglalóját a teljes cikknek.

Így a TLDR jelentése valójában az, hogy egy gyors, rövid összefoglalót ad egy hosszú tartalomról annak, aki nem akarja a teljes hosszú cikket elolvasni.

A TLDR-t általában nagybetűvel írjuk, de adott esetben (pl. chatben) kisbetűvel is (tldr) írható."

Az éjszaka alvás helyett járt az agyam, reggel azon gondolkoztam, gondolataimat megosszam-e a nyilvánossággal?

Aztán olvastam egy reklámot és egy közleményt, ezek után úgy döntöttem, igen leírom, mégpedig bő lére eresztve, itt nyugodtan hagyd abba az olvasást, mielőtt nagyon felmenne a vérnyomásod!

AGRÓINFORM oldalon megjelent bejelentés

"A NÖVÉNYVÉDELMI DRÓNPILÓTA képzésen az alapoktól a munka megkezdéséig tartó folyamaton kísérünk végig, és segítünk, hogy a modern gazdálkodás kiemelkedő szereplője legyél.
  • Szeretnél drónnal pénzt keresni?
  • Szeretnél egy új szakmát kitanulni?
  • Földjeid vannak és szeretnéd hatékonyabban elvégezni a szezonális feladatokat?"
Nos, ez a hirdetés erősített meg abban, hogy ez a bejegyzésem létrejöjjön és megjelenjen!

Előre jelzem, én csupán hobbisként kezdtem el drónozással foglalkozni, még 2020-ban, aztán a mai szabályozás életbelépésével (2021) szünetet tartottam 2022 novemberéig, ekkor egy új fejezetet nyitottam, megkísérlek a jogszabályi megfelelés szerint eljárni és reptetni!
Viszont 1992-2021 között egyéni vállalkozóként kerestem meg a betevőre és a családom eltartására valót, így van némi fogalmam arról, hogy mi is egy "Vállalkozói tevékenység", ellentétben a Parlamentben ülő ifjú és idősödő Titán képviselőktől, akik közül sokan az iskolapadból kiesve, mindenféle munkahelyi ismeretek nélkül választották a politikai pályát, hogy irkáljanak maguk, vagy megrendelésükre 1 éjszaka alatt törvényeket, az íróasztalnál, egy fotelben ülve, vagy Bécsből Budapestre tartva a vonaton ülve a laptopjukon, aztán még hajnalban benyújtják a Parlamentnek, és még aznap meg is szavazza 134 bátor képviselő.

2024.01.15-én volt az első élőcsatornás beszélgetés.

A hallotakból azt szűrtem ki, hogy rajtam kívül mindenkit a pénzszerzés motivál, azaz a drón számukra bevételszerzési eszköz, viszont a szabályozás nem erre van kihegyezve, a jogszabályi hátteret úgy alkották meg, hogy az a jogászoknak megfelelő legyen és elvegyék minden „visszaélési szándék”-u alkalmazó kedvét a drónozástól. Mint ismeretes az EU Bizottsága indította be a jogi szabályozás nemzeti keretekbe való beépítését, hát Magyarországon így sikerült.

Ugyebár a „játék” fogalmát is sikerült úgy meghatározni, hogy még véletlenül se lehessen játékként értelmezni/kezelni azt ami valójában játék, csak éppen a személyiségjogok védelmében, ha adatrögzítésre alkalmas egy drón, akkor az „SÚLYOS BŰN”, és ezt már mint bűnelkövető (megfigyelő, rögzítő) eszközt kezeljék.

Egy másik szabály, amelyben kimondják, hogy "lakott területen belül", a "Játék" kivételével (!)  CSAK és kizárólag "Eseti légtér engedély" bírtokában szabad drónnal felszállni. Éppen ma olvastam egy FB-bejegyzést, egy drónnal (mini-két írták) repült a belvárosban az 1-es villamos vonalán, és a drón leszállt (fennakadt a villamos eleje felett, az élő-kapcsolat továbbra is megvolt, de nem tudta felemelni a drónt, mire autóba szálltak, hogy kövessék a villamost, a kapcsolatot már elveszették és kérte az elvesztő, hogy a BKK segítsen hozzájutni a drónjához.

Mi ezzel a probléma?

  • Ha játék (szabályok szerint 120 g alatti, és adatrögzítésre nem alkalmas), akkor jogszabály szerint felszállhatott, de a hiba abban van, hogy játékkal nem repkedünk össze vissza, veszélyeztetve bármit is, legyen az a villamos közlekedése!
  • Ha nem játék volt (mert adatrögzítésre alkalmas volt), akkor pedig kérdés, hogy volt-e "Eseti légtér használati engedély"-e? Ha volt is, leszállni a villamos tetejére, megkérdőjelezi a UAS pilóta alkalmasságát!

A fenti példa jól rávilágit több kiemelten fontos problémakörre is:

  • Vannak szabályok, de sokan vannak, akik a szabályokat nem ismerik, vagy nem érdeklik és ezért be sem tartják;
  • A szabályok betartását senki sem ellenőrzi;
  • Mindenki azt csinál amit akar, vagy gondol.

Mire is lehetne jó a DOE (Drónpilóták Országos Egyesülete)?

Például:

  • Összefogni, szervezetté tenni a képviselni kívánt drónpilótákat;
  • Véleményüket megismerni, összegyűjteni, javaslatokat tenni a kormányzat, illetve a kapcsolódó közhivatalok, szolgáltatásokat végzők felé, feltéve, hogy ezek fogadóképesek-e;
  • Az UAS pilótákat ellátni információkkal, azon lenni, hogy a jogszabályi kötelezettségek eljussanak a tagsághoz, mutasson utat és példát, a követendő magatartásra;
  • Népszerűsítés, ezzel a köztudat formálása, stb.
Az Egyesületekkel témakörben már volt tapasztalatom, valamikor régen az 1990-es évek végén, tagja voltam a Magyar Kastélyok és Kúriák Egyesület-nek. Én "balga" azt hittem, hogy mivel kedvelem, szeretem épített örökségünket és a történelemben tanultakat láthatom viszont a műemlékeink megismerése során, talán ez az egyesület egy valós érdekképviselet Egyesülete. Hamar rá kellett jönnöm, hogy valóban érdekképviselet, de nem az épületek védelméről, hanem az épületek fillérekért való hozzájutásában, és ingyenes támogatások megszerzése az érdekérvényesítés lényege, így aztán 3 év elteltével kiléptem az Egyesületből.
A DOE-val nem szeretnék ugyanígy járni, 1 év tagságomat 2024-re is meghosszabbítottam, kifizettem a tagsági díjat is, bízom benne, hogy a különböző drón-pilóták csoport érdekei is megférnek egymás mellett, egymás segítve és nem kizárva!

2024.01.16-án volt a második (ez már szakmai) élőcsatornás beszélgetés.

Mivel én csupán hobbis drónos vagyok, és nem is terveztem ezt vállalkozásként folytatni, pláne nem a mezőgazdaságban, így nem is jelentkeztem a tudásmegosztási csevegésre, de a DOE elnökének kérése, csatlakoztam a beszélgetésre.

Csupán 2 beszélgetést emelek csak ki:

  • egy frissen vizsgázott UAS mezőgazdasági pilóta és
  • egy gyakorlatot bemutatót, aki nem csupán pilóta!
Hogyan is szól a ma reggel olvasott fizetős képzés?
A drónozás nem csak hobbi!

Ugye milyen jól hangzik, tehát a drónozással akár pénzt is lehet szerezni, nocsak!?
Hogyan is van ez? A képzés 1,5 millió forint, ami vizsgával zárul és felkerül a pilóta a NÉBIH nyilvántartásába, mint jogosultságot szerzett mezőgazdasági pilóta, ezután már csak csinálni kell és dől a pénz, vagy mégsem?
A beszélgetésben elhangzottak alapján azt kell írnom, hogy ez mégsem ennyire egyértelmű, sőt ez egyáltalán nem így van, miért is?
  • A 1,5 millióért kapott egy jogosítványt, de mivel fog repülni?:
  • Mint vállalkozó vásárol néhány millióért egy erre alkalmas drónt;
  • a drónt oda kell szállítani a helyszínre, nyilván járművel, de mivel a földek nem mindig autópályán közelíthetők meg, alkalmas jármű (terepjáró), ami ugyan csak milliókban mérhető összeg;
  • Aztán a permetezési munkákat fel kell deríteni, meg kell győzni a szolgáltatást igénybe vevőt, hogy téged válasszon, nyilván jó árat kell ígérned. Persze, ha a "feketén dolgozók" alád ígérnek, így megbízáshoz se biztos, hogy hozzájutsz;
  • Az átvert gazdák bizalmának visszanyerése nem egyszerű feladat;
  • 1 évben (365 nap), mennyi nap olyan, amikor ezt a permetezési munkát végezheted? 60-90 nap ideális esetekben;
  • 1 nap alatt mekkora területet tudsz permetezni?
Ha a kiadásokat és a bevételeket összeveted, már nem is biztos, hogy ez így ebben a formában megérné! És akkor még arról nem is ejtettem szót, hogy:
  • Értesz valamennyit is a mezőgazdasági munkákból?
  • Értesz bármit is a vegyszerek alkalmazásához?
  • A drón-on és szállításán kívül, még valamiféle keverő berendezésre is szükséged lesz;
  • Meg tudod különböztetni a napraforgót a kukoricától, vagy a búzát a rozstól?
  • és sorolhatnám.
Igazából ez a pilóta jogosultság csupán egy eszköz kezelésére használható, és a mezőgazdasági termelő folyamatban csupán egy eszköz lehet a drónos permetezés, azaz csupán egy gépkezelő leszel!
Ha nem az egyéni vállalkozást választod, akkor szükséges egy olyan szolgáltató szervezet, aki már rendelkezik ügyfélkörrel, eszközökkel és csupán gépkezelőként alkalmazna. Ez lehet egy jobb megoldás, de akkor még nem esett szó arról, hogy mint drón-pilóta mennyire veszélyes az egészségedre nézve, ha ott állsz a szántóföld mellett és a drónód szórja a levegőből a vegyszert?

Ugye- Ugye, erre nem is gondoltál?! Mi a különbség az egészséged szempontjából, ha permetező gépet vezetsz (traktor), vagy drónt vezetsz. A legnagyobb különbség, hogy a permetező gép kezelője a traktor fülkéjében van, ami egy zárt, túlnyomásos tér, hogy a kipermetezett vegyszert véletlenül se lélegezd be!

És itt jön be a szabályozás kérdése és én most itt csupán az UAS pilótára gondolok, a szabályozás a pilóta általános szabályait határozza meg, maga a mezőgazdasági permetezés, önmagában speciális/engedélyhez kötött kategória. A gondot leginkább az jelenti, hogy a szabályozás létrehozásakor jogi alapokon szabályoztak, de a mezőgazdasági szakma tapasztalat, véleménye, javaslata nem került bele, így aztán jelenleg a szívás van!

Mindkét csevegési napon többször is felvetésre került egy konkrét terület, ahol a drón-ok akár lehetnének megfelelő eszközök: "Sürgősségi Vérszállítás".

A Sürgősségi vérszállítás jelenleg állami feladat, ennek külön szervezete van, és autókkal és motorokkal végzik ezt a szállítási tevékenységet országosan. Ahhoz, hogy ezekben a szállításokban drón-t lehessen eszközként igénybe venni, nagyon sok mindent meg kell még oldani, hogy eszköz biztonságosan, ütközés (megsemmisülés) nélkül juttassa el a vérszállítmányt a kijelölt célhoz. Ennek infrastruktúrája jelenleg nem biztosított, gondoljunk csak egyetlen dologra, az össze-vissza repkedő, minden szabályt leszaró drónok röpködésére!

Összefoglalva mik az én észrevételeim, mint hobbis drónosnak?
(a teljesség igénye nélkül):

  • Ne legyen az egész ország légtere tiltott, vagy korlátozott, kivételek a valós tiltások (repterek 2km-es körzete, légi mentés, stb.);
  • Markáns különbség legyen a szabályozásban a hobbis és a kereskedelmi/állami használat között;
  • Open kategóriában (hobbis!) a VLOS legyen érvényes mint korlátozás, más korlátozás nélkül;
  • Újra kéne gondolni a lakott terület feletti repüléseket Open kategóriában, akár max. súlyhatárhoz kötve (< 250g), megtartva az emberek feletti tilalmat és akár gyakorlati repülési idő meghatározásával legyen jogosult rá;
  • A játék fogalmát újra kellene fogalmazni (súly és kamera);
  • stb.


KIGÉSZÍTÉSEK, a hozzászólások alapján, ezekre reagálva.

Ágnes Török
Ne legyen az egész ország légtere tiltott, vagy korlátozott, kivételek a valós tiltások (repterek 2km-es körzete, légi mentés, stb.);
—> ne haragudj, de teljesen hülyeség, amit írsz..

Mit is írtam?

2 bekezdéssel ez után (felsorolás): "Open kategóriában (hobbis!) a VLOS legyen érvényes mint korlátozás, más korlátozás nélkül;" és további ezt is: "Újra kéne gondolni a lakott terület feletti repüléseket Open kategóriában, akár max. súlyhatárhoz kötve (< 250g), megtartva az emberek feletti tilalmat és akár gyakorlati repülési idő meghatározásával legyen jogosult rá"
Szerintem nem írtam hülyeséget, csupán értelmezni kelle és nem a magas lóról mindent elutasítani!
Írtam mindezt úgy, hogy végig az írásban kihangsúlyoztam, hogy az Open kategória és ezen belül is a hobbi az ami engem érint!
A szomszédban (Ausztria), pld, akár egy követhető és jó megoldás lehetne:
Gépi fordítás az AustroControl WEB lapjáról

Ugyebár az osztrákokat nem nevezhetjük hülyéknek, mégis náluk az Open kategória így működik, és ezt a változást mindössze 2023 nyár végén hozták!
Ide teszek két térképet tessék összehasonlítani. Tudom (Ágnes Török), hogy a légtérnek van szerkezete, lehet, hogy még betűről betűre nem tudom felmondani, de tudom, hogy mi a GND, vagy AMSL, és azt is tudom, hogy a legter.hu térképe nem a drónosoknak készült csupán!
Legter.hu
MyDroneSpace.hu

AustroControl-Dronespace

Attila Sipos
Írtam egy hosszút, de aztán inkább töröltem.
Összefoglalnám inkább két mondatban:
János! Amíg nem érted inkább ne írj blogot. Olyat még főleg ne, amiben a DOE beszélgetések alapján tényként állítasz be olyan dolgokat, amik nem tények, sőt sokszor a tudás hiányán alapuló tévhitek.

Kedves Attila, a haragodnak okát nem ismerem, sőt nem is vagyok rá kíváncsi, de észlelem, hogy a DOE a szemedben egy hatalmas gerenda, bár azt nem értem, hogy, ha ez a lesújtó véleményed a DOE tevekénységéről, tagjairól, akkor miért is vagy tagja?
Igen én kezdő vagyok a drónos területen, hiszen mindössze 1 éve léptem be a jogkövetők csoportjába (legalább is ez volt a szándékom), DE!
Folyamatosan azt tapasztalom, hogy a gyakorlattal rendelkezők, a tudással nem rendelkezőket nem segítik, hanem bedöngölik a földbe. Az nem segítség, hogy olvassál többet, keresgéljél a korábbi ......, stb. Sajnos a Facebook csoportokban ez a "segítségnyújtás" folyik, a segítség helyett, sok esetben a kedvét is elveszik a válaszént kapott ledorongolások. Már jó néhány csoportot azért hagytam el magam is, mert kaptam mindent hozzászólásokban: ÁCS-s fasz, barom, hülye, idióta, vén fasz, stb. és ezek voltak a művelt, udvarias hozzászólások. Nos, ilyen csoportokat csak elhagyni érdemes. Ha bárki, aki segítséget kér, mert akár most kezdené a drónozást, vagy akár mert elakadt valahol, vagy csupán érdeklődik és ha ilyen válaszokat kap, akkor számukra csak egy lehetséges út marad, hogy valós, segítő válaszokat kapjon a problémáira, hogy előbbre tudjon jutni: felkeres privátban (csevegés, telefon) és én megpróbálok segíteni, megosztom azt az ismeretet, amit fáradságos kutakodással összegyűjtöttem és megpróbálom összefoglalni (INGYEN!), és segíteni, ha tudok. Persze olyan csoport is van, ahonnan kitiltottál, ezt is tudomásul vettem.
Valószínű én vagyok a drónos világban a legidősebb, én már megéltem a 80-at, engem gyerekkoromban neveltek: köszönjek, legyek másokkal udvarias, segítőkész, és azóta is így próbálok meglenni ebben a mai gyűlölettől túlfűtött világban, ahol nem a segítség, az udvariasság a legnagyobb erény!



Még egy észrevétel a DOE beszélgető Csoport tagjaihoz.

A csoport tagok száma: 1857, hogy ebből mennyi a valós DOE tag nem tudom.
Ez az aktivitás magáért beszél, nem is fűzők hozzá semmit sem. Azt viszont látom ebből, hogy csak nekem vannak préblémáim?

Mindössze mit szeretnék?

Hobbis drónosként 250 g alatti drónnal (DJI Mini 2SE), a jelenleginél szabadabban reptetni, a saját szórakozásomra, továbbá mivel épített örökségünk bemutathatósága, népszerűsítése a fő "hülyeségem" és "mániám" egy új nézetből mutathassam meg amit én sem láthattam korábban. Ez annyira megvetendő vágy és elképzelés, igény? Ja és mindezt ha kivitelezhető jogszabálykövetően, mások érdekeit nem sértve!

Na és mit tapasztalok? Hogy bármerre járok is, körülöttem repkednek a drónok, szabadon mint a madár, az MDS-ben nem jelölve, veszélyeztetve az én drónomat, amire kb. 200 e forintot költöttem, ennyire tellett a nyugdíjamból! Mennyien lehetnek a "leszarom" hozzáállók? Biztosan többszöröse, a jogszabályokat betartókat és regisztráltakat.



Megjegyzések