DJI Mini drón és RC-N1 vagy RC távirányító - Öntsünk tiszta vizet a pohárba!

DJI Mini drón és RC-N1 vagy RC távirányító - Öntsünk tiszta vizet a pohárba!

Utolsó módosítás időpontja: 2024.03.04. 16:45

Korábban a DJI Mini 2SE-hez és az új Mini 3-hoz DJI RC-N1 távirányítót használtam, amihez telefont kell csatlakoztatni, ha élőképen követni szeretnéd a repülést, vagy a drón mindenféle beállításaiba bele szeretnél turkálni. A távot és a telefont (Android, vagy iOs) USB-C kábellel kell összekötnöd, és a telefonra a DJI FLY App-ot kell telepítened, és az App-ban létre kell hoznod (belépned) a saját DJI fiókodat.

DJI FLY app kezdő (Home) képernyője
Korábban a Mini 2SE-t használtam, ennek része volt (hozzá kapott) DJI RC-N1 táv. Amikor bővítettem a flottámat, a DJI Mini 3-al, költségkímélés okán (nem volt rá akkor pénzem és 1 távval is működtethető akár több drón is!), nem vettem hozzá távot, csupán Drone Only csomagban vásároltam és párosítottam a meglévő DJI RC-N1 táv-val. Miután megismerkedtem a Mini 3-al, végül meghoztam azt a döntést, hogy a Mini 2SE kihasználatlan lesz, így eladását tervbe vettem (hirdetése itt nézhető meg, hatalmas érdeklődés eddig nincsen, pedig szerintem kedvező a csomag!).
Ahhoz, hogy el tudjam adni a komplex csomagként szükséges hozzá adnom a DJI RC-N1 táv-ot is, azaz az új Mini 3-hoz kellett vásárolnom egy új távot. Az új táv végül is DJI RC (kijelzős) táv lett, miért is, ma már nem vagyok benne biztos, hogy jó döntést hoztam.

Lássuk hol is van a kutya elásva? 

A vásárlás előtt olvasgattam, mit lenne érdemes vásárolni a Mini 3-hoz, és egyáltalán mivel irányítható a Mini 3 és milyen tudást biztosít. A gond az, most már utólag tudom, hogy nem igazán irkálják le a valós/igaz tapasztalatokat, helyette mis-másolás van, és félrevezetések, aminek következménye hibás döntés meghozatala. Akkor lássuk a részleteket, megkísérlem összefoglalni az én valós tapasztalataimat!

A legnagyobb hiányosság, maga a DJI sem biztosít a táv-okhoz, sem magához a DJI FLY-hoz valami részletes "Használati útmutató"-t, így aztán csak a gyakorlatban fogod megtudni mit is vásároltál a pénzedért, aztán vagy elfogadod, vagy dühöngesz!

Keresgélsz az Interneten aztán találsz ilyet, hogy RC, és belül pedig az RC PRO van leírva, ami nagyon nem ugyanaz a típus és szolgáltatás!

Vagy találsz a DJI download oldalon valamit, ami egyáltalán nem biztos, hogy még igaz, hiszen V.1.0, ráadásul angolul, hollandul, spanyolul. Na ebből sem leszel okosabb, mert ez is el van nagyolva rendesen!

DJI RC-N1 - kijelző nélkül, telefonhoz

DJI RC-N1 távvezérlő, nyakba akasztó pánttal


DJI RC-N1 távvezérlő, tablettel ráhelyezve, USB-C kábellel összekötve

Erről a típusról önálló Használati útmutató nincs a DJI Support/Download oldalán, viszont a DJI Mini 3 Használati útmutatóban néhány mondat:

A DJI Mini 3 modellel használva a DJI RC-N1 OcuSync 2.0 videóátvitelre képes, 2,4 GHz és 5,8 GHz frekvenciasávon egyaránt működik, képes automatikusan kiválasztani a legjobb átviteli csatornát, és 720p felbontású, 30 kép/mp képkocka-sebességű HD élő nézet átvitelt biztosít a repülőgépről a DJI Fly alkalmazásra mobileszközön (a mobileszköz teljesítményétől függően), legfeljebb 10 km (6 mérföld) átviteli távolságból (FCC szabványoknak megfelelően; nyílt, interferencia nélküli területen mérve). A felhasználók könnyedén vezérelhetik a repülőgépet és módosíthatják a beállításokat ezen a tartományon belül. A beépített akkumulátor kapacitása 5200 mAh, teljesítménye pedig 18,72 Wó, amely hat óra maximális üzemidőt biztosít. A távirányító automatikusan tölti az Android mobileszközöket 500 mA/5 V töltési sebességgel. Az iOS eszközök töltése alapértelmezés szerint le van tiltva. iOS eszközök töltéséhez minden alkalommal, amikor a távirányítót bekapcsolja, győződjön meg arról, hogy a töltés funkció engedélyezve van a DJI Fly alkalmazásban.

Ezt a táv-ot használva, U=SB-C kábellel kell csatlakoztatni hozzá egy telefont (Android, vagy iOs), amelyre a DJI FLY App-ot kell feltelepíteni, ezen láthatjuk a drón élőképet és végezhetjük el a drón különböző beállításait és láthatjuk a drón paramétereit, stb.

DJI RC - kijelzővel, telefon nélkül (vagy mégsem?)

DJI Mini 3 és DJI RC kijelzős távírányító, kábelek és telefon nélkül

Videó átviteli rendszer. A DJI RC az OcuSync HD videóátviteli technológiát alkalmazza. Más kompatibilis drónmodellekhez csatlakoztatva a DJI RC a megfelelő videóátviteli technológiára vált.

Különböző repülőgép hardvereknél a megfelelő videoátviteli specifikációk a következők:
  • DJI Mini 3 Pro: O3
  • DJI Mavic 3 Classic: O3+
  • DJI Mavic 3: O3+
  • DJI Mavic 3 Cine: O3+
  • DJI Air 2S: O3

Számos kezelőszervvel és testre szabható gombokkal van felszerelve, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára a repülőgép egyszerű vezérlését és a repülőgép beállításainak távoli megváltoztatását akár 15 km-es távolságból.

A távirányító 2,4 és 5,8 GHz-en is működik, és képes automatikusan kiválasztani a legjobb átviteli csatornát [3] . A távirányító maximális üzemideje négy óra.

A távirányítóba előre telepítették a DJI Fly alkalmazást, amely lehetővé teszi a felhasználók számára a repülés állapotának ellenőrzését, valamint a repülési és kameraparaméterek beállítását. A mobileszközök Wi-Fi-n keresztül közvetlenül csatlakozhatnak a repülőgéphez a képátvitel érdekében, így a felhasználók fényképeket és videókat tölthetnek le a repülőgép kamerájáról a mobileszközre. A felhasználók a távirányító használata nélkül élvezhetik a gyorsabb és kényelmesebb letöltéseket.

Érintőképernyő: A beépített 5,5 hüvelykes, fényes, 700 cd/m2-es képernyő 1920×1080 pixeles felbontással büszkélkedhet. 

Több csatlakozási lehetőség: Az Android operációs rendszer számos funkcióval rendelkezik, például Bluetooth és GNSS. A felhasználók Wi-Fi-n keresztül csatlakozhatnak az internethez. A távirányítóba előre telepítették a DJI Fly alkalmazást, amely lehetővé teszi a felhasználók számára a repülés állapotának ellenőrzését, valamint a repülési és kameraparaméterek beállítását. A mobileszközök Wi-Fi-n keresztül közvetlenül csatlakozhatnak a repülőgéphez a képátvitel érdekében, így a felhasználók fényképeket és videókat tölthetnek le a repülőgép kamerájáról a mobileszközre. A felhasználók a távirányító használata nélkül élvezhetik a gyorsabb és kényelmesebb letöltéseket. Kibővített tárolási képesség: A távirányító támogatja a microSD-kártyát a fényképek és videók gyorsítótárazásához, így a felhasználók megtekinthetik a fényképek és videók előnézetét a távirányítón. Megbízható több környezetben is: A távirányító széles hőmérsékleti tartományban, -10° és 40° C (14° és 104° F) között tud normálisan működni. 

Ugye, hogy milyen hatalmas tudású, jó megoldás(nak látszik, aztán használat során jönnek a meglepetések), persze a sorok között kell jól olvasni, de legfőképen értelmezni!

Eddig volt az elmélet és akkor jöjjön a gyakorlat, a buktatók és tanulságok, amikből a megoldás is következik.

Mint írtam korábban a DJI RC-N1 táv-ot használtam, ehhez csatlakoztattam a LENOVO Tabletemet (M8), aminek saját SIM kártyával volt Internete, valamint volt benne még 128GB SD kártya, és erre volt feltelepítve (Android V:11.) a DJI FLY App.

Hogyan használtam a rendszeremet az RC-N1 és a telefon segítségével?

  • A repülések után a Drónból kivettem az SD kártyát és SD-olvasó adapterrel USB-A-n csatlakoztattam a PC-hez;
  • Az SD kártya tartalmát 1:1-ben lementettem, hogy vissza tudjam állítani az eredeti SD formátumot (ez volt egy mentés);
  • A PANORÁMA könyvtárban lévő gömb-panoráma képeket könyvtáranként az Adobe LrC-vel azonos expóra korrigáltam, majd visszaírtam az SD kártya azonos könvytárában lévő fájlokat (35.db. JPG, ez a Mini 3 képformátuma a panoráma képek készítésekor;
  • Amikor az összes gömb-panoráma könyvtár korrekcióit elvégezte, akkor visszahelyeztem az SD kártyát a Drób-ba;
  • A drónt bekapcsoltam, az RC-N1-et is, USB-C kábellel összekötöttem a telefonnal;
  • Amikor a drón és az RC-N1 Összekapcsolódott, a telefonon automatikusan elindult a DJI FLY App;
  • Visszaléptem a FLY-ban a kezdő képernyőre (Home) és kiválasztottam az "Album" szolgáltatást;
  • Kiválasztottam a Drón kapcsolatot, azaz a drónban lévő SD kártya tartalmát látva, egyenként ráböktem a gömb-panoráma könyvtár ikonjára;
  • Az APP letöltötte a képeket és összeszerkesztett5e gömb-képpé, amit lementettem a telefonra;
  • Az összeszerkesztett képeket pedig megosztottam a tablet internetén keresztül, én a Facebook saját idővonalamra töltöttem fel a képeket, mivel a Facebook kezeli és megjeleníti a gömb-panoráma képeket, továbbá biztonsági mentésként elmentettem a GoogleDRV felhőmbe is, itt PNG formátumban tárolódik, de ezt feltöltve a Facebook, ez is gömb-panoráma képként kerül értelmezésre.

Miért váltottam DJI RC távra?

  • A legfőbb érv a telefon használatának mellőzése. Minden felszállási helyen, mindig egy bajlódás volt, az RC és a telefon összekapcsolása (telefon/tablet tartó + kábelek);
  • A telefont legfőképen más célra használom, így az akksival örökké küzdök, ez legfőkép zavaró, ha repülés közben lemerülne és megszakadna az élőképes kapcsolat;
  • Az RC táv saját érintő képernyővel rendelkezik, jól látható éles és világos képet biztosít és nem kell hozzá még egy telefon. Nos ebben hatalmasat tévedtem (később olvasható lesz az oka)
  • Az RC Androidos rendszer, így a DJI FLY App ugyanaz, mint amit eddig használtam a telefonon és már megszoktam/megtanultam a használatát/beállításait.

A meglepetések (amikről korábban nem tudtam)!

  • Az RC-nek nincsen saját Internetes kapcsolata, így valahonnan biztosítani kell neki Internet kapcsolatot, pld. WiFi-n, vagy Bluetooth-on, azaz kell mellé (mégha nincs is a felszállás helyén közvetlenül, de hatótávon belül kell lennie egy tepefonos HotSpot-nak, tehát a telefonra továbbra is szükség van, miért is? Mert az RC-ben lévő DJI FLY élőképen nincsen térkép, csak egy fehér képernyő, mert Internet nélkül nincs térkép. Azaz repülés közben ha nem látod (de ugye VLOS-ban mindig látod!), hogy éppen merre van, na és az eleje merre mutat előre, vagy feléd? Így aztán a hazatérés, ha nem automatikus RTH, akkor bizony nem egyszerű feladat!
  • A legnagyobb meglepetés akkor jött elő, amikor tegnap hazaérve össze akartam szerkeszteni a gömb-panoráma képeket. Ugyebár ezt most az RC-ben lévő DJI FLY "Album" szolgáltatásban kell elvégezned. csakhogy, az összeszerkesztésik elvégezte, de se megosztani, se letölteni, se megosztani nem engedte, hibaüzenetként: az RC ezeket a funkciókat nem támogatja, helyette használjon telefont és a "QuickTransfer" szolgáltatást, amit a DJO Mini 3 alapból tud, és a telefonon telepített DJI FLY App is alapból tudja, csupán a FLY kezdő képernyőjén kérni kell a "QuickTransfer" kapcsolatot a Drón és a telefon között, ehhez még az RC sem kell. A Drón direktben WiFi-n keresztül (saját HotSpot!) nagy sebességgel letölt bármit a telefonra, amivel utána azt csinálhatsz amit szeretnél a telefonos App-ban.
  • Tehát RC használatakor a gömb-panoráma szerkesztését, letöltését ,megosztását, csakis egy telefonon lévő DJI FLY App-ban tudod elvégezni. Nos ez a második csapda, amihez kell lennie egy telefonnak, igaz ennek repülés közben nem kell kapcsolódnia, azaz mégsem, hiszek mégis ki fogja szolgáltatni az Internet a térkép szolgáltatáshoz?
Na ugye, hogy az RC-nek így igazából nem sok értelme van, sőt, a nyakpánt alkalmazása is nehézségekbe ütközik (majd meglátod!). Mégis akkor mi az előnye? Mindenki döntse majd el a használata során.
Számomra van néhány kényelmi szolgáltatása az RC-nek:
  • A repüléshez nem kell telefonnal bajlódni, legalább is nincsenek kábelek, dugdosás (van helyette WiFi-s Internetkapcsolat szükségessége);
  • Külön expo gomb van a képkészítéshez és külön gomb a videó indításhoz;
  • Képfelvételi gomb két helyzet-állapotú, félig benyomva csak élességet állít, ha AF üzemmódba van állítva, magától nem állít a kamera élességet, ezt külön kell kérni az adott élességi pontra! Teljesen lenyomva, a rögzített élességgel elkészíti a képet és letárolja;
  • Két állító tárcsa van az RC-n: külön lehet állítani a gimbal állásszögét és külön lehet az objektív Zoom-ját állítani.
  • 2.db. külön vezérlő gomba van az RC-n alulra helyezve, funkciókat magam rendelhetem hozzá.
És azt hiszem, a fentiekkel az előnyöl el is fogytak.

Végül ide teszek néhány képernyő képet, hogy vizuálisan is láthatók legyenek a leírtak.

RC-be helyezett SD kártya könyvtár szerkezete (Android!)



Az RC elmagyarázza, hogy az RC-ben nincsen QuickTransfer szolgáltatás

Hibaüzenet, hogy a fájl letöltése nincsen támogatva az RC-ben

RC FLY alkalmazás kezdő képernyője (Home), ha már korábban párosítva volt a Drón-al

Telefonban lévő DJI FLY kezdőképernyő, ha a drón-al lehetséges a QuickTransfer

Telefonos FLY App kepcsolódás kérése a QuickTranferes drónhoz


Kapcsolódás folyamatban

A QuickTransfer kapöcsolat létrejött átvált az "Album" szolgáltatásba

Egy gömb panoráma képsor letöltése

Gömb panoráma kész összeszerkesztése

Gömb panoráma megtekintése, jobb alsó sarokban kérhető a letöltése a telefonra

Gömb panoráma kép megosztás kérése

Gömb panoráma kép megosztás kérése

A gömb panoráma hová kerüljön mentésre/megosztásra, elküldésre

A gömb panoráma hová kerüljön mentésre/megosztásra, elküldésre

Én általánosan a saját Facebook idővonalamra szoktam megosztani

RC FLY kezdő képernyője (Home)

Ha itt a QuickTransfert kéred, akkor tájékoztató hibaüzenete kapsz, a szolgáltatás iss nincsen támogatva

Az RC FLY eljut a gömb panoráma összeszerkesztéséig, de tovább már nincsen!

Ha mégis kérnél megosztást, vagy letöltést, akkor hibaüzenetet kapcs.


Gondoltam megkerülöm a rendszert és a Drón WiFijével kötöm direktbe, bizony ez nem megy, mivel jelszót kér, és az sehol sem érhető el, nem írható saját!

DJI Mini 3 QuickTransfer használata drón és telefon WiFis összekapcsolása

Megjegyzések