M0 - Megyeri híd, az Ország legnagyobb karácsonyfája (2024.12.21-22.)

Utolsó módosítás: 2024.12.26. 16:30

A Megyeri híd a kedvenc hidam, a kecsességével és a technikai bravúrjával és szépségével, annál is inkább, mivel az eredeti tanult szakmám az "Acél-, és Vasszerkezet" (Eötvös Lóránd Vas-, és Acélszerkezeti technikum 1962). Ugyan csupán 3 évet dolgoztam az iskola után a Csepel Vas-, és Fémművek Központi Tervezőirodájában mint technikus, de a vasszerkezetek iránti érdeklődésem nem veszett el!

Immáron 2 hónapja nem reptettem a DJI Mini 3-amat, ezért az akksik feltöltését követően, végeztem egy ellenőrző repülést, hogy a berendezést ellenőrizzem. Milyen jól tettem az ellenőrzést, mivel repülés közben észleltem, hogy megszakadt a kapcsolat az RC-táv és a telefon között, a hibát meg is találtam és javítottam is, bizonytalan volt az érintkezése az összekötő kábelnek, lecseréltem és minden rendben lett.

A hiba nem okozott volna fatális megsemmisülést, de bosszantó, mert ilyen esetben megszakad a telefonon az élőkép, azaz csak a szabad látásra (VLOS!) és az ügyességemre van bízva, hogy hogyan hozom le/vissza a drónt, bár az "Auto HOME RTH" mindig ott van tartalékban, a madárka pedig az RC-vel továbbra is irányítható marad ilyen esetben is.

Ilyen próbákra a Budapest, XV.ker. (Újpalota és Rákosszentmihály határában lévő hatalmas üres területet szoktam használni, ugyan a Liszt Ferenc reptér CTR miatt csupán 40 m a megengedett max magasság, de ez egy próbához, bőven elegendő, bejelöltem a repülési területet az MDS-ben és rajta. Próbálom betartani az UAS szabályokat.

Most a próba során próbáltam ki az RC FPV gimbal módot, meglepő volt a látott élmény, amikor előrefelé haladt a drón és jobbra/balra eltérítettem, döbbenet volt a látvány, ahogy megbillent a horizont!

Miután mindent rendben találtam, összecsomagoltam és hazaérve, akksi feltöltés és vártam a sötétedést, hogy kimenjek a Megyeri hídhoz, az időjárás kedvezett, ugyan +4 fok volt, de csendes-szél mentes, így beöltözve, kesztyűvel jól viseltem a hideget, ja és a drón is viselte.
Még a teljes sötétedés előtt kiértem (így terveztem), világítást akkor kapcsolták be, a nap lemenőben (elbújt a Budai hegyek mögött, felküldtem a drónt és készítettem néhány felvételt (képet/videót). Miután teljesen besötétedett, feltettem a világítás villogót a drón hasára, hogy láthassam éppen merre jár, mivel a drónon csupán az első csápjain van 1-1 picike zöld led, ez messzebbről már nem látható. A légtér tele volt drónnal, ezek zöld és fehér fényt használtak, az enyémet piros villogóra állítottam és felküldtem.

Szabálykövető vagyok, így az MDS-ben már az első repülés előtt bejelöltem a területet, ahol a repülést terveztem (120 perc, 500 méteres folyosóban a híd irányában. HÜMMMMMM! Rajtam kívül senki sem használta az MDS-t, hiszen üzenetet nem kaptam az MDS-től!!! Mivel C0-ra minősített a DJI Mini 3 drónom, így a max magasságom 120m, távolságban ugyebár addig, míg szabad szemmel láthatom. Nos, a piros villogót még 500 méteres távolságra (a DUNA medrének közepe, a híd 2 pilonja között) is tökéletesen látható maradt. Mivel a szabályokat igyekszem betartani, így nem repültem a pilonok fölé, hiszen erre a 120 méteres magasság nem is lett volna elég, de a hídpálya fölé sem repültem, hiszen ehhez mindenféle külön engedélyt kellett volna kérnek és kapnom. Nos, a többi drónost nem nagyon érdekelték a szabályok, se MDS, se be nem volt személyek feletti repülés, se az hídpálya fölé repülés, nem nagyon izgatta a pilótákat. Csupa nagy drón-okkal repkedtek, azaz mindegyik legalább C1 kategóriár, amivel se emberek fölött, de gyorsforgalmi út, se híd felett nem engedélyezett a repülés, csak külön engedéllyel (kockázatelemzés, stb.), egy időben 5-8 drón folyamatosan a levegőben volt, és a 2 óra alatt 30 körüli volt a drónok száma, szóval ma Magyarországon a drónos jogszabálykövetés? (Ennyi!)

A teljes repülés nyomvonala (2 felszállással)

AirData időjárás a repülés alatt

AirData a motorok áramfelvétele a repülés alatt
A 2 óra alatt rendesen átfagytam, így összecsomagoltam és hazamentem. A felvételeket letöltöttem a drón SD kártyájáról, kiértékeltem, láttam, hogy bizony nem minden felvétel minőség. A fényviszonyok gyengék voltak a DJI Mini 3 kamera érzékelőjének, így bizony az automatika ISO 1600-al készítette a képeket, és a gyenge fény miatt 1/3 1/4s expóidőt használt 1,7f rekesz mellett. bizony voltak bemozdulások és ezért életlenségek a képeken. Utólag itthon rájöttem, hogy több felvétel előtt nem állítottam vissza a gimbal működését "S"-módról "C" módra. A felvételeket látva eldöntöttem, hogy a következő nap (22-e) újra kimegyek és a tapasztaltak alapján készítek újra felvételeket más módszereket alkalmazva.


Izgultam egész nap, mert az előrejelzés szerint 22-én DU érkezik egy nedves front, és valóban megérkezett, mire az ismétlést befejeztem elkezdett szállingózni a hó. A másik nagy ellenség a szél volt, bizony nem is engedtem feljebb 80 méternél, mert felette már a drón figyelmeztetést küldött, hogy erős szél van és nem akartam megfürdetni, inkább visszahoztam és abba hagytam a felvétel készítéseket.

80 méter felett bizony már 10 m/sec szélsebesség volt

A képeket már feldolgoztam, így azokat már közre tudom adni, a videó szerkesztés nagy igényű, így ezt valószínű, hogy csak karácsony után fogom elkészíteni.

Az első nap tapasztalatai alapján a következő módszert alkalmaztam a képek készítéséhez

  • A kép expokat "C" módban készítettem;
  • 5.db.os képsorozatot exponáltam, RAW formátumban;
  • Az 5.db. képből az Adobe LightRoom Classic-al összemergeltem és HDR-re konvertáltam;
  • A kész képet korrigáltam színre/expora/árnyékra/élességre/maszkoltam az égboltot és a vizet;
  • A kész képeket JPG-re exportáltam 240 DPI-vel.
MDS-en bejelölt és visszaigazolt terület

A kék időszakban készült felvételekből egy válogatás, valamint a felszállás előtt készült kép (első!), ahol a piros fény a drón hasára erősített villogó fény világítása jól látható a fűszálakon:

A további képek már a "sötét/fekete" időszakban készültek, az első napon (2024.12.21).

A további képek a második napon (2024.12.22) készültek.

A további képek már a "Földön/hídon" készültek, a második napon (2024.12.22) NIKON Coolpix A1000 kamerával.




Megjegyzések