Utolsó módosítás: 2024.12.26. 16:30
A Megyeri híd a kedvenc hidam, a kecsességével és a technikai bravúrjával és szépségével, annál is inkább, mivel az eredeti tanult szakmám az "Acél-, és Vasszerkezet" (Eötvös Lóránd Vas-, és Acélszerkezeti technikum 1962). Ugyan csupán 3 évet dolgoztam az iskola után a Csepel Vas-, és Fémművek Központi Tervezőirodájában mint technikus, de a vasszerkezetek iránti érdeklődésem nem veszett el!
Immáron 2 hónapja nem reptettem a DJI Mini 3-amat, ezért az akksik feltöltését követően, végeztem egy ellenőrző repülést, hogy a berendezést ellenőrizzem. Milyen jól tettem az ellenőrzést, mivel repülés közben észleltem, hogy megszakadt a kapcsolat az RC-táv és a telefon között, a hibát meg is találtam és javítottam is, bizonytalan volt az érintkezése az összekötő kábelnek, lecseréltem és minden rendben lett.
A hiba nem okozott volna fatális megsemmisülést, de bosszantó, mert ilyen esetben megszakad a telefonon az élőkép, azaz csak a szabad látásra (VLOS!) és az ügyességemre van bízva, hogy hogyan hozom le/vissza a drónt, bár az "Auto HOME RTH" mindig ott van tartalékban, a madárka pedig az RC-vel továbbra is irányítható marad ilyen esetben is.
Ilyen próbákra a Budapest, XV.ker. (Újpalota és Rákosszentmihály határában lévő hatalmas üres területet szoktam használni, ugyan a Liszt Ferenc reptér CTR miatt csupán 40 m a megengedett max magasság, de ez egy próbához, bőven elegendő, bejelöltem a repülési területet az MDS-ben és rajta. Próbálom betartani az UAS szabályokat.
Most a próba során próbáltam ki az RC FPV gimbal módot, meglepő volt a látott élmény, amikor előrefelé haladt a drón és jobbra/balra eltérítettem, döbbenet volt a látvány, ahogy megbillent a horizont!
Miután mindent rendben találtam, összecsomagoltam és hazaérve, akksi feltöltés és vártam a sötétedést, hogy kimenjek a Megyeri hídhoz, az időjárás kedvezett, ugyan +4 fok volt, de csendes-szél mentes, így beöltözve, kesztyűvel jól viseltem a hideget, ja és a drón is viselte.
Még a teljes sötétedés előtt kiértem (így terveztem), világítást akkor kapcsolták be, a nap lemenőben (elbújt a Budai hegyek mögött, felküldtem a drónt és készítettem néhány felvételt (képet/videót). Miután teljesen besötétedett, feltettem a világítás villogót a drón hasára, hogy láthassam éppen merre jár, mivel a drónon csupán az első csápjain van 1-1 picike zöld led, ez messzebbről már nem látható. A légtér tele volt drónnal, ezek zöld és fehér fényt használtak, az enyémet piros villogóra állítottam és felküldtem.
Szabálykövető vagyok, így az MDS-ben már az első repülés előtt bejelöltem a területet, ahol a repülést terveztem (120 perc, 500 méteres folyosóban a híd irányában. HÜMMMMMM! Rajtam kívül senki sem használta az MDS-t, hiszen üzenetet nem kaptam az MDS-től!!! Mivel C0-ra minősített a DJI Mini 3 drónom, így a max magasságom 120m, távolságban ugyebár addig, míg szabad szemmel láthatom. Nos, a piros villogót még 500 méteres távolságra (a DUNA medrének közepe, a híd 2 pilonja között) is tökéletesen látható maradt. Mivel a szabályokat igyekszem betartani, így nem repültem a pilonok fölé, hiszen erre a 120 méteres magasság nem is lett volna elég, de a hídpálya fölé sem repültem, hiszen ehhez mindenféle külön engedélyt kellett volna kérnek és kapnom. Nos, a többi drónost nem nagyon érdekelték a szabályok, se MDS, se be nem volt személyek feletti repülés, se az hídpálya fölé repülés, nem nagyon izgatta a pilótákat. Csupa nagy drón-okkal repkedtek, azaz mindegyik legalább C1 kategóriár, amivel se emberek fölött, de gyorsforgalmi út, se híd felett nem engedélyezett a repülés, csak külön engedéllyel (kockázatelemzés, stb.), egy időben 5-8 drón folyamatosan a levegőben volt, és a 2 óra alatt 30 körüli volt a drónok száma, szóval ma Magyarországon a drónos jogszabálykövetés? (Ennyi!)
A teljes repülés nyomvonala (2 felszállással) |
AirData időjárás a repülés alatt |
AirData a motorok áramfelvétele a repülés alatt |
Izgultam egész nap, mert az előrejelzés szerint 22-én DU érkezik egy nedves front, és valóban megérkezett, mire az ismétlést befejeztem elkezdett szállingózni a hó. A másik nagy ellenség a szél volt, bizony nem is engedtem feljebb 80 méternél, mert felette már a drón figyelmeztetést küldött, hogy erős szél van és nem akartam megfürdetni, inkább visszahoztam és abba hagytam a felvétel készítéseket.
80 méter felett bizony már 10 m/sec szélsebesség volt |
A képeket már feldolgoztam, így azokat már közre tudom adni, a videó szerkesztés nagy igényű, így ezt valószínű, hogy csak karácsony után fogom elkészíteni.
Az első nap tapasztalatai alapján a következő módszert alkalmaztam a képek készítéséhez
- A kép expokat "C" módban készítettem;
- 5.db.os képsorozatot exponáltam, RAW formátumban;
- Az 5.db. képből az Adobe LightRoom Classic-al összemergeltem és HDR-re konvertáltam;
- A kész képet korrigáltam színre/expora/árnyékra/élességre/maszkoltam az égboltot és a vizet;
- A kész képeket JPG-re exportáltam 240 DPI-vel.
MDS-en bejelölt és visszaigazolt terület |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése