Új hely keresése drón reptetéshez, szabadon (Fót, Páskom sor)

Utolsó módosítás: 2025.10.14. 16:30

Ma egy új helyszínt kerestem és találtam Fót-on a Páskom soron (47.61905,19.22119), abból a célból, hogy reptethessem a drónomat kötöttségek nélkül, azaz VLOS (!) és 120m magasan, hogy távol a zavaró elektromosságtól a lehető legkevesebb interferencia keletkezzen, mert szerettem volna egy távolsági próbát végezni. Tudom, hogy a távolsági próba már nem Open kategória, de egyszer muszáj kipróbálni, hogy biztonságban legyek akkor is, ha a kényszer távolabbra vinne, mint a VLOS!

Fóti Somlyó hegyi Természetvédelmi terület (V.1)


Ez a hely, amit kinéztem még idehaza a tárképen bevált, lakott területen  kívüli, nem zavar senkit sem a drónom reptetése és itthonról (Budapest, XV.ker) nincsen messze.

Eddig a próbálgatásokra itt helyben a kerületben reptettem (Budapest XV.ker., Újpalota, Páskom liget (Szánkózó domb), a legrosszabb, hogy Budapest CTR terület, így max. 40 m a repülhető magasság, továbbá fás/erdős terület veszi körül, viszont hatalmas előnye, hogy itt van helyben, autóval 5 perc.
A most kinézett és kipróbált helyszín 16 km, ami autóval 20 perc, igaz, hogy ez M3 autópálya (megyei matricás), de megközelíthető autópálya nélkül is, 14 km, 22 perc, ez sem rossz!

A terület maga a Somló hegy és környezete, Fóti Somlyó Természetvédelmi terület-be belelóg, de ez nem esik drónos korlátozás alá az M DS szerint, így szabadon reptethető a drón,  nyílt, szabad terület, bozótossal, ösvényekkel, amelyek a hegytetőre vezetnek fel.

Kiváló terület a próbálgatáshoz, erről most meg is győződtem, persze nem azt jelenti, hogy mindig ide fogok menni próbákhoz, de nincsen lehetetlen távolságban, csend és nyugalom van, emberek nélkül.

A VLOS feszegetésén kívül (ebből nem csinálok rendszerességet, most 1x kipróbáltam egy biztonságos távolságot és ennyi volt), próbálkoztam ösvény követésével is, és az antennák helyzetét (optimális) is kitapasztaltam, és újra megerősítettem, egy objektum (fa) kijelölését és ActiveTrack gimbal tartását a pozícióban.

Erre a próbálgatásra elment 2.db. akksim, a két akksít az USB Two-Way Charging Hub – töltőbe bedugtam és az új 50.000mA-es Power-Bank (22,5 W) rádugtam, és 2 óra alatt az egyik akksim feltöltődött, a másikhoz hozzá sem nyúlt a Hub. Viszont ma megérkezett a 12V/230V 300W-os inverterem, ezt csak úgy kutya-futtában kipróbáltam. Az autó szivargyújtó csatlakozóba dugva, megszűnt az áramszolgáltatás a szivargyújtó hosszabbítóban (3 lyuk + 2.db USB), azaz nyilván volt benne valamiféle védelem beépítve, és az úgy, ahogy volt elszállt, kidobásra került. Viszont közvetlenük a szivargyújtóba bedugva, bekapcsolva működik, bedugtam az új 230V párhuzamos gyorstöltőmet, hozzákapcsolva a még fel ne,m töltött akksit, igen működik a rendszer, azaz ez jó elképzelés volt, a végleges megoldáson még meditálok, hiszen a szivargyújtóban csak akkor van áram, ha a gyújtás rá van adva, ha viszont ezt használni szeretném, amikor valahol terepen kint vagyok, a kocsiban nem  jó megoldás, ha benne van az indítókulcs, tehát, közvetlenül rá kéne kötni az autó akkumulátorára, nagy keresztmetszetű vezetékkel, hiszen Amperek rohangálnak a vezetékben!

Amit az Inverterhez gyárilag mellékeltek az mindössze 1 méteres, így ez alkalmatlan a használatra, ezért írtam, hogy ezen még el kell meditálnom, jó lenne valahol az utastérben elhelyezni, de talán a csomagtartó lenne a legideálisabb. Mivel az Invertetnek saját 12V-os kapcsolója van, így közvetlenül vezetékezhető, és az Inverter biztosítékot is tartalmaz, sőt zárlatvédelemmel, túláram-védelemmel is biztosítva van, tehát csak egy jó helyet kell találnom, és vezetékelni a rendszert, aztán jöhet a menet bárhová. Emlékeztető, a 230V-os soros töltő (DJI) a 4 akksit és 2 USB készüléket (táv + telefon) párhuzamosan tölti, az akksim töltési idejét 70 percben definiálja a kézikönyv!

Fóti Somlyó hegyi Természetvédelmi terület (2)

Fóti Somlyó hegyi Természetvédelmi terület (2.1.)
És ugyanez nagyobb felbontásban (nagyítható/kicsinyíthető)

A képek már készek, tehát:


Az első tevékenység amit próbáltam (ezért választottam ezt a távoli helyet), hogy távolság próbát végezzek, végül 114 méteren, 1202m távolságig távolodtam el, és a térerő még mindig teljes volt:
Ilyen távoli reptetés csak most volt, normál esetben maradok a VLOS-nál!

A másik tesztelésem egy objektum ActiveTrack (focus) használata volt, bejelöltem egy fát és csak a jobbra kormányt nyomva, körül-repülte az objektumot, a középpontban tartva a kamerát(gimbalt):


A harmadik teszt a vezetés egy ösvény felett 5 (3) méterre, emelkedőn, tehát a magasságot is korrigálni kellett:
Látásérzékelő rendszer rendesen csipog

Frissítés: 2025.10.14. 09:00

Rövid (1,5 perc) videók:

5.rész - a 4.db. SHORT videó egybeszerkesztve a YT-n


Megjegyzések