Utolsó módosítás: 2025.12.07. 17:00
Pénteken megérkezett az új (csere) drón regisztrációs határozata, úgy gondoltam szombaton kipróbálom, szombat lévén nem lesz tömeg, mintha Advent második vasárnapján próbálgatnám. Szürkületben kezdtem el a próbát, de hamar besötétedett, és bizony ekkor már nem volt egyszerű a reptetés, kivilágított installációkat kerülgetni a drónnal, hogy közben a sötétben még a fákat, oszlopokat az embereket kellett figyelnem. Egy próbát megért, most már tudom, hogy ez a drón nem esti repülésre való, legalább is nem ilyen sötét környezetben!
Ha megnyitod a képet, és megkeresed rajta a drón-t, akkor látható, hogy nem jól látható, hátha még teljes sötétség venné körül, bizony egy fa, egy ág, egy oszlop már komoly károkat okozhatna.
Hiába van az alján világítás, amely sötétben automatikusan bekapcsol, ha 7 m alatt van éppen, ez az alatta lévő környezetet világítja meg a leszállást segítve. Ugyan van rajta a hátsó lábakon zöld villogó LED, sőt én tettem a hasára erős fényű villogó LED-et, ez sem segít az akadályok elkerülésében, csupán a drón pillanatnyi helyzetét lehet vele azonosítani, szóval, gyenge fényű környezetben én nem fogom használni! Persze, ha felfelé akadálymentes a környezet, akkor függőlegesen felküldhető, el is távolodhat, hiszen visszatéréshez a GPS műholdjait használja, és, ha elég sokat lát, akkor ugyanolyan pontosan tér vissza a felszállási pontra, mint nappal, leszálláskor 7 métert elérve bekapcsolja a lefelé világító LED-jét (Felszálláskor 7 m-en kapcsolja ki, ekkor rögzíti képileg a felszállási pontot), tehát az RTH segít a pontos visszatérésben.
Sötétben bizony a felszállás előtti drón ellenőrzés is bizonytalan (!), csupán az újjaim érzékelésére tudok hagyatkozni, ezt a tegnapi reptetés be is bizonyította.
A meglepi idehaza ért, akikor előszedtem a drónt és elkezdtem felmásolni az SD kártya tartalmát, vettem észre, hogy az egyik propeller végéről hiányzik a sárga végződés, és az ezen a propelleren lévő másik propeller vége is elég furcsán néz ki.
Ahogy mindig kezdem, bejelöltem a repülési területet (3 felszállási ponton):
A kör kijelölés helyett pontosabban, sokszögként jelöltem a területet, 40m (Budapest CTR) magassággal, és nem volt figyelmeztetés, tiltás, mivel közterület felett volta a légtér, lakóépületektől messze távol, így egy C0 kategóriás drónnak elvégezhettem a drónos műveletet.
Első pontként a lakótelep Fő terén lévő "köszöntő felíratnál" és a szobornál jelöltem ki, ekkor még világos/szürkület volt, a drón "Látásrendszere/akadályérzékelés" még aktív volt, 17 műholddal, azaz viszonylag biztonságban volt a drón és a környezetem is. A drón stabilan megállt 1,2m-en és várta a további parancsot. Mivel nagy távolságra nem tudtam a fenyőfától eltávolodni (gyalogjárdán túl már közút volt), így kihasználva a DJI Mini 4 PRO kamera lehetőségét, függőlegesre állítottam a kamerát, így belefért a teljes fenyőfa a képbe és ez a formátum a telefonos nézelődőknek is kedvezőbb, mint a vízszintes képelrendezés. Videó készítés volt a célom alapvetően, mivel a videó készítésekor a kamerának van éjszakai módja is, ami gyenge fényviszonyokban is elfogadható képminőséget szolgáltat. Bár készítettem néhány képet is a kíváncsiságom kielégítésére, sőt még gömb-panoráma képet is készítettem, 10m és 40m magasságból.
Nem sokkal a felszállás után, keresgélve a helyet, hogy mi módon tudnám körbe-kerülni a fenyőfát, bizony már jött a figyelmeztető üzenet, a látásrendszer még nem tud működni megfelelően!
A következő meglepi akkor jött, amikor körbe-forgáshoz próbáltam kijelölni a fenyőfán egy területet, hát ez a művelet sikertelen volt, többszöri próbálkozás után sem sikerült:
A kijelölés sikertelensége az üzenet szerint azért volt sikertelen, mert "Night" (éjszakai módban erre nincs lehetőség, tehát maradt a kézi vezetés, ami bizony elég döcögősen sikerült. Továbbá a "Látásrendszer" végleg lekapcsolt, azaz akadályelkerülés már nem volt biztosítva, és bizony a fenyőfától 5-6 méterre már sötét volt és ott volt a szobor, meg mellette már fák is voltak, tehát, maradt számomra egy R=5m körterület a repülésre.
Tehát valóban nem maradt más lehetőségem, mint a kézi vezérlés próbálgatásra, néha-néha még sikeres is voltam a fenyő középen tartásában, miközben forgattam a drónt a fenyőfa körül.
| Ezen a képen látható a háttérben lévő vaskos szobor alakja, ezzel nagyon nem akartam találkozni! |
A szobor tetején lévő gömböt is próbáltam kijelölni; de ez már a fényviszonyok miatt lehetetlen volt.
| 1.rész - a Látássegítő már gyenge, ennek szakmai bemutatása! |
| 2.rész - a látvány 4K/30fps |
Áttelepültem a következő helyszínre, a Fő tér közepén, a szőkőkút helyén elhelyezett Óriás gyertyához, itt már a sötétség teljes lett, így a látássegítő rendszer már lekapcsolt, tehát csak kézi irányítás lesz lehetséges. Mivel a videóban, éjjeli módban nincs objektum kijelölési (követési) lehetőség, tehát a forgások is csak kézzel lesznek lehetségesek. Valamivel világosabb volt gyertya világítása, így látható volt a drón a gyertya magasságában is (kb 10m), itt még nem használtam plusz világítást, a drón alapból felszálláskor/leszálláskor 7 méteren bekapcsolta az alsó erős LED világítását, azaz a felszállási pont jól azonosítható volt a drón számára és 7 méterig a drón is jól látható maradt.
| 3.rész - Látássegítség nélküli reptetés/irányítás, ennek szakmai bemutatása! |
| 4.rész - Hüüüüümmmm, ezt az üzenetet nem is láttam! |
... elkészült az utolsó, teljes videó is, most exportálódik, aztán feltöltöm, és végére értem a nap beszámolójának ...
Kettő gömb-panoráma kép készült, kattints a képre, ekkor megnyitásra került a megosztott könyvtáram, majd kattints újra a képre, akkor válik forgathatóvá, továbbá nagyítható/kicsinyíthető is lesz. Nagy felbontású képek, ezrt az Internet sebességétől függ, hogy mikor jelenik meg a letöltött kép, ez látható, mert élesség és forgathatóvá válik.
![]() |
| Gömb-panoráma kép 10 méteren készült |
![]() |
| Gömb-panoráma kép 40 méteren készült |













Megjegyzések
Megjegyzés küldése