Drónos felvételkészítés, utómunkák, tesztek és megoldások

Utolsó módosítás: 2025.11.02. 07:00 (KÉSZ!)

Ez a bejegyzés kifejezetten drónos felvételkészítésről (kép/videó) fog szólni, a saját megoldásaimról, tesztekről és tapasztalataimat próbálom meg összefoglalni, hátha másnak ezzel segítek, magamnak biztosan!

Előzetesként szeretném felhívni a figyelmet a "digitális anyagaink", képek, videók, fájlok, dokumentumok, stb. mentésének fontosságára.

Szintén előzetesként, ha a videókat csak a saját telefonodon nézed, akkor teljesen mindegy milyen a videó minősége, ennek a bejegyzésnek csak akkor van jelentősége (értelme), ha a videókat nagy-képernyőn és nagy sebességű Interneten nézegeted, de leginkább min. 47" UHD (4K) nagy-képernyős TV-n/monitoron!!!

A tesztelés során készült fájlok megosztására létrehoztam egy könyvtárat melyet itt megosztok, hogy eredetiben tudja megnézni az akit a témakör érdekel, és így bármiféle kép/videó minőség romlás nélkül kiértékelhető legyen. A könyvtárban lévő fájlok "Olvasásra" hozzáférhetők, azaz letölthetők, így Internet sebessége egy adott fájl kiértékelésében nem befolyásolja a látottakat, a korlát, csupán az eszköze lesz, amin nézegetni fogja!

A fotózásban/videózásban nem gondolom magam kezdőnek, de drónos felvételkészítésben igen!

Kifejezettem nem általában a drónokról fogok írni, hanem kifejezetten a DJI Mini 4 PRO-ról, mivel ez a jelenlegi drón típusom.

Miben különbözik ez a drón a normál digitális kameráktól (fényképező gépek)? Amellett, hogy sok mindent lehet manuálisan változtatni/beavatkozni az automatizmusokba, amit nem tudunk befolyásolni az a fix blende értéke (DJI Mini 4 PRO-nál ez az érték 1,7f), azaz ezen a drónon nincsen lehetőségünk blendét állítani, így a mélységélesség sem befolyásolható. A digitális kamerámnál (ami most egy NIKON Coolpix A1000, bár D3200-al is volt dolgom pár évig), a legtöbbször a "P" módot választottam, mert ebben egyszerű módon tudtam változtatni a blende és a záridő értékeit, a szükség szerint (gyors mozgáshoz záridőt, mélységélességhez pedig a blendét). Kipróbáltam a "RAW" képformátumot is, de a rengeteg időráfordítás és az eredmény érték-aránya nincs arányban, így visszatértem a JPEG formátumban. A videózásban pedig az FHD (1080) és a 4K/25-60fs közötti értéket használom, a drónozás során pedig a 4K/50s mellett döntöttem.

A saját véleményem, hogy egy hobby célú képkészítésnek nem kell profi, kereskedelmi minőségre törekednie, hiszen a megjelenési felületek (Facebook felvétel megjelenítési minősége) nem indokolják, így én JPG és MP4 formátumokat használok és számomra elegendő az a mozgástér amit ezekből a fájl formátumokból a szerkesztők elegendő tág lehetőséget biztosítanak a korrekciókra, és persze egy DJI Mini sem profi célokra volt tervezve, ezért túlzott elvárásokat se szükséges támasztani!

A DJI Mini 4 PRO kamera beállításaiban pedig a képen látható videó szín képzési beállítást használom (jelenleg, míg meg nem győz valaki egy másik beállítási módról):


Képrögzítésnél általánosságban CPL szűrőt használok, és AUTO módban fényképezek, JPG formátumban, 12Mp-el, 16:9 képaránnyal, persze, ha nagyon vad ISO, vagy zársebességet használna a kamera, akkor átállok PRO módba és magam állítom be az értékeket, esetleg még ND szűrő is alkalmazásra kerülhet.


Összeállítok egy képrögzítési tervet, amin keresztül fogom elkészíteni a rögzítéseket (kép/videó, szűrők) és láthatóvá tenni a különbségeket, aztán mindenki eldöntheti, hogy Ő mit és hogyan fog végezni!

  • 0.Verzió: csak UV szűrő, AUTO módban, 4K/50fps.
  • 1.Verzió: CPL szűrővel, AUTO módban, 4K/50fps.
  • 2.Verzió: ND szűrővel, AUTO módban, a szűrő értékét a fényviszonyoknak megfelelően választom majd ki (ND08-64), 4K/50fps.
  • 3.Verzió: ND szűrővel, PRO módban oly módon, hogy az alkalmazott zársebesség az ajánlott legyen (4K/50 esetében 1/100s), ennek megfelelően ND08-64 szűrő lehet, lehetőleg az ISO érték a legalacsonyabb legyen (ideálisan ISO100).
  • 4.Verzió: u.a mint a 3.verzió, de itt a videó 1080/25fps.


Ez a terv, hozzá is kezdek .....,kitaláltam, hogyan fogom megcsinálni. A végrehajtáshoz kihasználom a DJI Mini 4 "WayPoint" (ÚtPont) szolgáltatását, azaz beprogramozok egy repülési útvonalat és ugyanazt fogom végrehajtani, különböző beállításokkal és szűrőkkel, a fájlnevekben fogom megkülönböztetni (azonosítani), hogy a felvétel hogyan készült, tehát a fájlnév felépítése:

    szűrő_mód_pixel_fps_záridő_EV_ISO_Edit

  • szűrő    = MCUV, CPL, NDxx
  • mód      = Autó, PRO
  • pixel     = 4K, FHD
  • fps        = 50fps, 25spf, 60fps
  • záridő   = Zár-Autó, Zár=nnnn (ahol nnnn = a záridő 1/érték)
  • EV        = EV-0.0 vagy eltérítés értéke (-értékben!)
  • ISO       = ISO-értéke, vagy ISO-Autó
  • Edit       = 
      • FIL-SD = eredeti (az SD kártyán lévő változtatás nélkül);
      • FIL-Orig = videószerkesztővel input felbontás/fps értékkel exportálva;
      • FIL-Color = videószerkesztővel input felbontás/fps értékkel, de a színeket a szerkesztővel korrigálom, saját ízlésemnek megfelelően (ahogy alkalmazni szoktam);
      • FIL-FHD = videószerkesztővel átkonvertálva 1080/25fps-re, és a színeket a szerkesztővel korrigálom, saját ízlésemnek megfelelően (ahogy alkalmazni szoktam);
      • FIL-WayPoint = ez egy RC2 képernyő tartalmat mutat be, egy ÚtPont programozásról.

Ahogy már jeleztem a videó fájlok az erre a célra megosztott GoogleDRV könyvtárban lesznek elhelyezve, valamint a FIL-Color változatokat feltöltöm a YouTube-ra is, hogy érzékelni lehessen az eredeti és a YT változat közötti különbséget.
A teszt videók készítésének folyamatát pedig rögzítem az RC képernyőjének videóba való rögzítésével (hanggal).

Néhány gondolat még az általam alkalmazott eszközökről, hogy legyen összehasonlító információtok:

  • DJI Mini 4 PRO a tesztben használt drón, RC2 távval
  • A feldolgozó asztali számítógép
NVIDIA GeForce RTX 3060 videókártyával
  • A Monitorom 24" SAMSUNG TV/Monitor UHD LED, de
  • a videókat 47" LG 4K- QHD WEB-Os TV-n szoktam nézegetni.
  • Szemem, 81 éves, és szürkehályoggal terhelt a jobb, a bal megműtve, új szemlencsét kapott, amit 0 dioptriára állították be, így távolba kitűnően látok, a monitorhoz speciális szemüveget használok (mintha olvasó lenne), a jobb dioptriás, a bal 0 dioptriás. A drónos reptetés során egy mások speciális szemüveget használok, aminek a fókusz távolsága az RC2 távra van beállítva, a dioptriák ezért eltérőek, és felül sötétre színezett (barna), hogy az égbolt ne vakítson el, még ha szembe is süt a Nap.
  • Videószerkesztőm


  • Ugyan most nem a teszt része, de a képek feldolgozása az Adobe Lightroom Classic-ot használom:



.... és akkor elindultam a felvételek elkészítésére ...., folytatás délután ...

Hazaérkeztem a tesztek elkészítéséről, hát volt benne kínlódás bőven, röpke 2,5 óra szenvedés volt:

  • az időjárás nem volt az ideális, és azonos sem, napos időben kezdtem és erősen borus, napfény nélküliben fejeztem be.
  • sokat kínlódtam a WayPoint programozással, beállításokkal, mert soha nem azt hajtotta végre, mint amit letároltam, leginkább a HomePoint és az RTH na ezek szinte soha nem jöttek össze, de még egyformák sem voltak, azaz a GPS/iránytű nem igazán úgy működik, mint ahogy szerintem pontosnak kéne lennie.
  • a programozásnál, pedig az nagyon zavaró, hogy az egyes pontok közötti útvonal a gömbölyítések miatt nem igazán az, mint amit szerettem volna lerepültetni, főleg a Start és az End nem úgy hajtódott végre, ahogy programoztam, de a végére feladta, bár tettem még 1 kísérletet egy új letárolására, de ez sem úgy hajtódik végre, főleg a HomePointról felszállás a Start(1) pontra, a kamera és a drón iránya más-más.

Elkezdem a videókat szerkeszteni,

  • elsőként az RC2 képernyő videót állítom össze a végén kezdve, és ez alapján tudom majd azonosítani az egyes útpontokat és a hozzájuk tartozó beállításokat
  • Az RC2 videó alapján az egyes SD (eredeti) snitteket tudom elnevezni a korábban leírt fájlnévre. ami tartalmazza majd az adott beállításokkal készült rész videókat
  • minden beállításhoz tartozó videókat 1-1 önálló videóként fogom kezelni, tárolni (felmásolni).

WayPoint programozása a repülés közben, a pontok "C1"-el rögzítve a programban


Nos, belegabalyodtam a felvételek beállítások azonosításába, így a mai napból csak a WayPoint programozást bemutató videót hagyom meg, valamint az utolsó MCUV, 4K/25spf, AUTO mód, minden mást törlök, új módszert kell kitalálnom az azonosításhoz, talán a filmezésben már bevált "csapó indul" módszert kéne kitalálni, átalakítva, A4-lapra nyomtatni a beállításokat, ezt rárögzíteni a point program indulása előtt, és meg kell ismételnem a teljes tesztet újra.

Frissítés: 2025.11.01. 12:00
Elkészültek az ÚtPont program általi videó rögzítések, a fájlnevek tartalmazzák a beállítási értékek és felmásoltam az eredeti SD fájlokat, változtatás nélkül> Mindegyik videó elején a felszálláskor bemutatok 1 A4 lapot, amin jelöltem az adott videó beállításait, mivel nem az ÚtPont program indította és állította le a videót, hanem én kézzel indítottam és állítottam le, ezért az elején nem egyforma az indulási idő és a végén, van mikor később állítottam csak le, de a videók rögzítési útvonalai mindegyik videón azonosak, azaz összehasonlíthatók egymással a beállítási eredmények! 
Ebéd után megszerkesztem a Wondershare Filmora videó-Editorral a terveim szerinti szerkesztett verziókat és akkor már összehasonlíthatók és elemezhetők lesznek a videók, és ki-ki kiválaszthatja a számára elfogadható beállítási verziót(kat).
MEGJEGYZÉS: ÚtPont program futott mindig, ne az indulásnál többször kitért a drón, mivel emberi közelséget érzékelt, és emiatt a Start-ok nem mindig teljesen azonosak!

A következő képen látható egy könyvtár tartalomjegyzék, ahol az eredeti SD kártyán lévő videók láthatók, a fáj nevekben a készítés paraméterei láthatók:



Ezek a fájlok már elérhetők a megosztott DRV könyvtáramban (nézhetők, letölthetők, elemezhetők), hogy mit rögzített  DJI Mini 4 PRO drónom kamerája, emlékeztetőül én ezt a videó beállítást használom!

Ez a beállítás hatással van az SD-n lévő videó megjelenésére is!
Ezek a videók szerkesztése után még 2 verzióban fognak létrejönni:
  • FIL-Orig és
  • FIL-Color, valamint 1 általam kiválasztottnál
  • FIL-FHD(25fps)-re a szerkesztővel konvertált változat.
Frissítés: 2025.11.01. 16:00
A tesztek lefuttatása végén az éppen fent lévő ND128 szűrővel rögzítettem egy gömb panoráma képet, hát bizony keletkezett a felvételben hiba!!! Kép rögzítéskor nem használunk ND szűrőt, mer hosszuk lehetnek a záridők és elmozdulás keletkezik, a Facebook-on megnézhető.
TévedésTévedtem, nem a drón hibázott, hanem a Facebook megjelenítője.
Feltöltöttem a Google/Fotók könyvtáramba és íme: hibátlan, ez a változat nagyítható/kicsinyíthető és forgatható is!!!! https://photos.app.goo.gl/iu9iJewkciQu3KA3A

Az összes videó elkészült és feltöltöttem a megosztott DRV könyvtába.

Már csak egy kiegészítés fog hozzá készülni, ha végig néztem a videókat nagy-képernyős (4K UHD LG TV) tévén, a tapasztaltakról, ha valami eget-rengető megállapítást kéne tennem.

Érdekesség: A FHD (1080) rögzítésekor határozottan 60fps-t választottam, ez is jelent meg a felvétel során, a videó fájlba a drón mégis 1080/59.95fps-t írt be, és a videó szerkesztő is így kezelte a videót!


Frissítés: 2025.11.01. 19:30 - ÉRTÉKELÉSEM

Besötétedés után átnéztem a videókat.

1./ Asztali PC-n (gyors, videószerkesztésre alkalmas!), 24" Samsung LED-TV/Monitor, HDMI csatlakozással. A Monitor csak FHD (1080) felbontású, azaz a képet folyamatosan konvertálja a videókártya!

  • Az eredeti SD-hez képest a videó szerkesztőn létrehozott, exportált videók között nem láttam minőségromlást.
  • A legjobb videólátványt számomra a ND64|ND128 szűrők, és fix záridő 1/100s nyújtotta.
  • Mindegyik rögzítési módban, a monitoron a kamera forgás a legkritikusabb, mindegyik felvétel a forgás során szakadozottként volt látható.
  • Amennyiben a felvétel és a szerkesztett videó fps felbontása nem azonos, a konvertálás eredménye sokkal nagyobb szaggatást eredményez a lejátszás során.
2./ LG webOS TV 47" UHD 4K TV (LG_43UR73003LA), WiFi-s csatlakozással, NAS - DLNA meghajtóról olvasva.
  • Nem mindegy milyen távolságból nézem, közelről 1,5 m, vagy 3-4 m. Közelről erősen látható a kamera forgásakor a kép életlenné, szellemképessé válik, sokszorozódnak a vonalak. Ugyanakkor távolról egyenletes a videó képlátványa.
  • A PC/monitoron látható szaggatott lejátszás egyáltalán nem látható.
  • Minden másban nem láttam különbséget a PC/monitorhoz képest.
3./ Okostelefonon meg sem kíséreltem megnézni, mivel 4K videót telefonon nézni értelmetlennek tartom!

4./ Összefoglalva.
  • Ha a videónál érdemes betartani az alapvető szabály, mely szerint videót PRO módban rögzítünk, mert csak ekkor tudjuk beállítani a fix, szükséges záridőt, ami az alkalmazott fps * 2 értéket tartalmazzon, normál kamera mozgásoknál (lassú - Cinematic mód), hatalmas különbség nem keletkezik az AUTÓ beállítástól, persze, az ND szűrő használata ekkor szükségszerű kell, hogy legyen, különben AUTÓ módban nagyon el fog térni a záridő.
  • Az előre, hátra kamera mozgásoknál semmi gondot nem okoz a kamera mozgás sebessége, viszont oldalirányú mozgásnál már nagyon nem mindegy a mozgás sebessége.
  • A legkritikusabb a kamera forgás sebessége, a lehető legkisseb sebességet javasolt használni, hogy a mozgás ne okozzon ugrálást, szakadozást, elmosódottságot.
  • A 25 fps kevés, ha kamera forgást is alkalmazok, ezért a 4K/50fps a bevált érték.


Megjegyzések