Külföldi Drón repülési információk - szabályok a gyakorlatban
Utolsó módosítás: 2024.04.19.
A külföldön kötelező 750.000 SDR felelősségbiztosítást itt kötöttem meg, 17.97€/év összegért! Ez egy Holland biztosítási ügynökség, a WEB oldalon magyar nyelv is választható!
Új információ!
Drónok üzemeltetése nyílt kategóriában 2024.01.01-től
Forrás: https://www.easa.europa.eu/
Ha 2024. január 1-je előtt vásárolt drónt osztályazonosító címke nélkül, továbbra is repülhet vele az A1 alkategóriában, ha súlya legfeljebb 250 g, vagy az A3 alkategóriában, ha a súlya 25 kg.
Amit most észleltem (2023.10-30.!), az "uashungarybeszelgeto" csoportból ismét (2x) kitíltottak a csoportból, így a hivatkozások ebben a csoportban lévő külföldi információk már nem elérhetők számomra (de más csoport tag részére a hivatkozások elérhetőek!), sajnálom, pedig nagyon hasznosak voltak! A láthatóság csak számomra szűnt meg (kitiltottak), valószínűsítem, mert van egy tartalék Facebook profilom, azzal belépve a Facebook-ba, a hivatkozások elérhetők, annak ellenére, hogy nem vagyok azzal a profilnévvel tagja a "Nem nyilvános" csoportnak, sajnálom, pedig nem vagyok (soha sem voltam!) jogtipró, információ lopó (!) ha átveszek bármilyen információt, mindig megjelölöm a forrást. Ráadásul soha sem voltak üzleti szándékaim, csupán hobby-skét, az információkat gyűjtöm egybe, hogy más számára elérhető és kereshető legyen, hát ez van!
AUSZTRIA
Engem leginkább Ausztria érdekel, ezért ezt jobban körbejártam, gyűjtögettem információkat.
Megpróbáltam az osztrákok APP-ját letölteni/telepíteni, az APP Store-ban nem elérhető, írtam az AustroConrol-nak, ezt a választ kaptam:
"Sehr geehrter Kunde,
die App steht aktuell nur im österreichischen Store zum Download bereit. Bitte besuchen Sie unsere parallel dazu eingerichtete Website map.dronespace.at. Danke!
Mit freundlichen Grüßen
Lisa Weinberger"
die App steht aktuell nur im österreichischen Store zum Download bereit. Bitte besuchen Sie unsere parallel dazu eingerichtete Website map.dronespace.at. Danke!
Mit freundlichen Grüßen
Lisa Weinberger"
Azaz: az Austro Control APP-ját csak Ausztriában élők tölthetik le/használhatják, mindenki másnak a WEB-es térképet ajánlják használatra: map.dronespace.at WEB oldalt, utazásaim során Én is ezt használtam, kiegészítve a DJI területi figyelmeztetéseit.
FIGYELEM változás lépett életbe: https://dronespace.at/dronespace_app
Az osztrák leírás a dronespace funkciók változása miatt módosult.
A külföldi üzembentartónak is kötelező a regisztráció a felületen, amennyiben korlátozott zónában szeretne repülni. De alapból is ajánlott, mivel a regisztrációt auditálja az osztrák hatóság, tehát nem árt, ha adott esetben ennek szükségessége, vagy hiánya nem a repülés napján vagy helyszínén derül ki.
Austro.control WEB térképe |
Én ezen az oldalon kezdtem el az üzemeltetői regisztrációt: https://dronespace.at/dronespace_app
Az UAS Hungary beszélgető oldalon további részleteket olvashatsz!
Ausztriában is az EU-s általános szabályokat alkalmazzák, azaz regisztráció kötelezettség van, mind a drón-pilótára (üzembentartó), mind a drón-ra nézve is. Ha viszont valaki a saját (lakhelye szerinti) országban regisztrált, akkor a regisztrációt Ausztriában nem kell újra elvégezni, de okmányokkal igazolni szükséges a regisztrációkat.
Még egy alkalommal írtam az austro.control-hoz, a válaszuk:
Nachstehende Informationen zeigen Ihnen die wichtigsten geographischen Gebiete an. Die entsprechende Karte dazu finden Sie auf unserer Website https://map.dronespace.at/):
Kontrollzonen der Verkehrsflughäfen (rote Zonen):Innerhalb der Kontrollzonen rund um die Verkehrsflughäfen Wien, Linz, Graz, Klagenfurt und Innsbruck dürfen Sie mit Ihrer Drohne fliegen, müssen jedoch gem. § 18 (6) Luftverkehrsregeln 2014 (LVR 2014, BGBl. II Nr. 297/2014 in der Fassung vom 12.08.2022) die Zustimmung der in Betracht kommenden Flugverkehrskontrollstelle einholen. Die entsprechenden Telefonnummern finden Sie unter map.dronespace.at. Sollte Ihre Drohne jedoch unter 250g wiegen und die Flughöhe 30 m AGL nicht überschreiten, dürfen Sie Ihre Drohne auch ohne Zustimmung in Betrieb nehmen.
- Kontrollzonen von unkontrollierten Flugplätzen (gelbe Zonen):Der Betrieb von Flugmodellen innerhalb eines Umkreises von 2500 m um den Flugplatzbezugspunkt von unkontrollierten Flugplätzen (dies sind beispielsweise Krankenhäuser oder ÖAMTC-Stützpunkte mit Hubschrauberlandeplätzen, etc.) ist nur außerhalb der Flugplatz-Betriebszeiten gestattet. Die Betriebszeiten der Flugplätze sind im Luftfahrthandbuch Österreich (AIP Austria) aufgelistet.
- Sicherheitszonen (orange Zonen): Falls der von Ihnen geplante Flug innerhalb einer Sicherheitszone eines Flugplatzes stattfinden soll, ist gem. § 18 (4) LVR 2014 eine kostenpflichtige Bewilligung seitens Austro Control einzuholen. Diese Bewilligung ist unabhängig vom Gewicht der Drohne erforderlich. Flüge, welche in einer militärischen Sicherheitszone stattfinden sollen, sind gem. § 24f. (6) Luftfahrtgesetz nur mit Bewilligung des Bundesministers für Landesverteidigung zulässig.
- Flugbeschränkungsgebiete (lila Zonen):Gem. Anhang B der LVR 2014 ist eine kostenpflichtige Bewilligung der Austro Control einzuholen. Das entsprechende Antragsformular finden Sie hier. Sollte Ihre Drohne jedoch unter 250g wiegen und die Flughöhe 30 m AGL nicht überschreiten, dürfen Sie Ihre Drohne auch ohne Bewilligung in Betrieb nehmen. Der Betrieb von Flugmodellen innerhalb eines Umkreises von 2500 m um den Flugplatzbezugspunkt von unkontrollierten Flugplätzen (dies sind beispielsweise Krankenhäuser oder ÖAMTC-Stützpunkte mit Hubschrauberlandeplätzen, etc.) ist jedoch nur außerhalb der Flugplatz-Betriebszeiten gestattet.
Ich wünsche Ihnen einen schönen Tag."
Megfigyelhető, hogy Ausztriában a 250 gr súly, egy jogszabályi fontos határ, ez alatt nem engedélyköteles a drón, kivéve, ha adatrögzítésre alkalmas, mert akkor regisztráció köteles a drón. A korlátozott légterekben a max. magasság 30 méter, az idehaza érvényes 40 méter helyett, viszont 30 méter alatt külön engedély nélkül lehet repülni, kivétel a repterek 2500 méteres körzetében.
Tehát a 250 gr alatti drón-nal külön engedélyek nélkül 30 m magasságig szabadon lehet repülni, még jogsi sem kell hozzá, de, ha kamera van benne, akkor már regisztráció köteles!
CSEHORSZÁG
Itt olvasható részletesen: UASHugaryBeszelgeto"Az alapvető szabályok sem egyszerűek, de alapvetően az EU 945 és 947 érvényes, de a tiltott, korlátozott, vagy lakott (zsúfolt) terület, az infrastruktúra, a környezetvédelmi zónák és a magasabb rendű utak tekintetében is külön szabályok érvényesek.
Először is minden üzembentartónak regisztrálnia kel magát a földrajzi zónák és korlátozások ismertetésére, valamint a repülések bejelentésére használható, a mi MDS-ünknél "kicsit" bonyolultabb cseh portálon. Minden adatot meg kell adnunk, a személyes adatoktól, az üzembentartó és UAS regszámot is beleérte. Az UAS-aink mentésénél több UAS-t is megadhatunk."
Mindehhez jön még néhány fontos és egyedi helyi szabály:
1. Az üzemeltetőnek a lakóhelye/székhelye szerinti államban regisztráltnak kell lennie.
2. A maximális repülési magasság nem haladhatja meg a 120 m-t,
( A maximális repülési magasságok és az éjszakai repülés tilalma alól az illetékes helyi prefektus adhat felmentést. Az alábbi űrlapon, amelyet legalább 30 nappal a repülések időpontja előtt kell elküldeni, kérhetünk a nagyobb magasságra engedélyt. A nyomtatvány letölthető innen:
https://www.ecologie.gouv.fr/.../Form_R5-UAS-DEROG_v2.pdf )
3. Kifejezetten TILOS a nyílt kategóriás UAS repülés közterületeken, illetve lakott területeken!!! (Az már speciális kategória a franciáknál)
......"
"A külföldi üzembentartó is a https://drony.ulc.gov.pl/ oldalon kell regisztrálja magát.
A regisztráció során majd minden adatot bekér a hatóság, illetve szükségünk lesz az A1/A3 vagy A2 jogsinkra és a magyar üzembentartói számunkra, A 3 JEGYŰ TITKOS KÓDUNKKAL EGYÜTT(!!) amely a magyar határozatban benne van. Ezt a 3 jegyű kódot kötőjellel a regisztrációs számunk után kell írni. ....."
-------------------------------------
Az első probléma, hogy az alapinformációk zöme CSAK olasz nyelven érhető el, sokszor csak PDF formátumban. (Ezen próbálunk segíteni ezzel a leírással is). A második, hogy a regisztrációhoz, repüléshez szükséges D-Flight oldal és a repülési korlátozásokat közzé tevő D-Flight app sem mindenhol tökéletes angolságú, bár azért érthető. .....""Ha Ön egy EU-ország állampolgára, és drónt szeretne üzemeltetni Norvégiában, akkor:
Legyen regisztrálva drón üzemeltetőként a hazájában. Nincs különbség szabadidős vagy kereskedelmi célú repülés között.
Rendelkezzen érvényes EASA - tanúsítvánnyal a megfelelő alkategóriához .
(A norvég A1/A3 tanfolyam és vizsga elérhető angolul a flydrone.no oldalon .
A norvég A2-es tanfolyam a flydrone.no oldalon is elérhető , míg a vizsgát Norvégiában, egy járművezetői és járműengedélyező irodában kell letenni. Minden elérhető angolul.
Jelölje meg a drónt a kezelői számmal . Használhat egy QR-kódot is, amely tartalmazza az üzemeltető számát. A pilótabizonyítványon szereplő szám nem érvényes jelölésként.
Rendelkezzen érvényes felelősségbiztosítással. Nincs különbség szabadidős vagy kereskedelmi célú repülés között.
Kövesse a nyílt kategória szabályait .
Felszállás előtt ellenőrizze, hogy engedélyezett-e a drónrepülés a területen.
Mielőtt érzékelőkkel repülne, regisztrálnia kell a fényképek, videók és egyéb érzékelők használatát a norvég nemzetbiztonsági hatóságnál .""Figyelem, Madeirán, a Zöldfoki szigeteken és minden más portugál fennhatóság alá tartozó helyen ezek a szabályok érvényesek.
A nyílt kategóriás repülés megfelelő UAS licenc-szel, regisztrált UAS-sal a nyílt kategória szabályai szerint zajlik, de van néhány plusz szabály.
Portugáliában alapvetően az EU 2019/947 rendeletének nyílt kategóriájának szabályai szerint lehetséges az UAS üzemeltetés, alapvetően a repüléshez ilyen esetben nem kell működési engedélyt kérni az ANAC-tól. A pilótának rendelkeznie kell az alkalmassági bizonyítványok (A1-A3 és/vagy A2) másolatával, és a drónon fel kell tüntetni a légi jármű üzemeltetőjének regisztrációs számát. ....."
Van azonban néhány fontos szabály, amelyek különlegesek, ezeket most ismertetjük veletek. ......"
UAS üzemeltető regisztráció kötelező (EU regisztráció is megfelelő), a regisztrációs számot fel kell tüntetni az UAS-on:
Először is minden üzembentartónak regisztrálnia kel magát a földrajzi zónák és korlátozások ismertetésére, valamint a repülések bejelentésére használható, a mi MDS-ünknél "kicsit" bonyolultabb cseh portálon. Minden adatot meg kell adnunk, a személyes adatoktól, az üzembentartó és UAS regszámot is beleérte. Az UAS-aink mentésénél több UAS-t is megadhatunk."
.....
HORVÁTORSZÁG
Itt olvasható részletesen: dronehungary.hu
Összefoglalva: külföldieknek is regisztrálniuk kell a saját országuk papírjaival, telepíteni és használni kell az "AMC Portal Mobile” nevű applikációt.
Horvátországban bármilyen kamerával felszerelt UAS esetében a közterületen történő felvétel készítésére és publikálására külön engedélyt kell beszerezni, melyet jelenleg NEM ADNAK ki magánszemély részére!
Ezen engedély hiánya 3000 EUR (!!) büntetési tétellel fenyegeti a felhasználót.Eddig se sűrűn utaztam Horvátországba, Drón-t reptetni pedig nem fogok!
FRANCIAORSZÁG
Az UAS Hungary beszélgető oldalán olvashatsz részleteket!
"Már az alapvető szabályok sem egyszerűek, de első körben pontosan be kell tartani a nyílt kategória szabályait, jelenleg az átmeneti időszakra vonatkozó szabályokkal együtt.Mindehhez jön még néhány fontos és egyedi helyi szabály:
1. Az üzemeltetőnek a lakóhelye/székhelye szerinti államban regisztráltnak kell lennie.
2. A maximális repülési magasság nem haladhatja meg a 120 m-t,
( A maximális repülési magasságok és az éjszakai repülés tilalma alól az illetékes helyi prefektus adhat felmentést. Az alábbi űrlapon, amelyet legalább 30 nappal a repülések időpontja előtt kell elküldeni, kérhetünk a nagyobb magasságra engedélyt. A nyomtatvány letölthető innen:
https://www.ecologie.gouv.fr/.../Form_R5-UAS-DEROG_v2.pdf )
3. Kifejezetten TILOS a nyílt kategóriás UAS repülés közterületeken, illetve lakott területeken!!! (Az már speciális kategória a franciáknál)
......"
LENGYELORSZÁG
Az UAS Hungary beszélgető oldalán olvashatsz részleteket!"A külföldi üzembentartó is a https://drony.ulc.gov.pl/ oldalon kell regisztrálja magát.
A regisztráció során majd minden adatot bekér a hatóság, illetve szükségünk lesz az A1/A3 vagy A2 jogsinkra és a magyar üzembentartói számunkra, A 3 JEGYŰ TITKOS KÓDUNKKAL EGYÜTT(!!) amely a magyar határozatban benne van. Ezt a 3 jegyű kódot kötőjellel a regisztrációs számunk után kell írni. ....."
OLASZORSZÁG
Az UAS Hungary beszélgető oldalán olvashatsz részleteket!
"Olaszország több szempontból is macerás külföldi UAS pilóta, vagy operátor szemszögből. Előre szólunk... egy hosszú és néhol bonyolult leírás következik...-------------------------------------
Az első probléma, hogy az alapinformációk zöme CSAK olasz nyelven érhető el, sokszor csak PDF formátumban. (Ezen próbálunk segíteni ezzel a leírással is). A második, hogy a regisztrációhoz, repüléshez szükséges D-Flight oldal és a repülési korlátozásokat közzé tevő D-Flight app sem mindenhol tökéletes angolságú, bár azért érthető. ....."
NORVÉGIA
Legyen regisztrálva drón üzemeltetőként a hazájában. Nincs különbség szabadidős vagy kereskedelmi célú repülés között.
Rendelkezzen érvényes EASA - tanúsítvánnyal a megfelelő alkategóriához .
(A norvég A1/A3 tanfolyam és vizsga elérhető angolul a flydrone.no oldalon .
A norvég A2-es tanfolyam a flydrone.no oldalon is elérhető , míg a vizsgát Norvégiában, egy járművezetői és járműengedélyező irodában kell letenni. Minden elérhető angolul.
Jelölje meg a drónt a kezelői számmal . Használhat egy QR-kódot is, amely tartalmazza az üzemeltető számát. A pilótabizonyítványon szereplő szám nem érvényes jelölésként.
Rendelkezzen érvényes felelősségbiztosítással. Nincs különbség szabadidős vagy kereskedelmi célú repülés között.
Kövesse a nyílt kategória szabályait .
Felszállás előtt ellenőrizze, hogy engedélyezett-e a drónrepülés a területen.
Mielőtt érzékelőkkel repülne, regisztrálnia kell a fényképek, videók és egyéb érzékelők használatát a norvég nemzetbiztonsági hatóságnál ."
PORTUGÁLIA
Az UAS Hungary beszélgető oldalán olvashatsz részleteket!A nyílt kategóriás repülés megfelelő UAS licenc-szel, regisztrált UAS-sal a nyílt kategória szabályai szerint zajlik, de van néhány plusz szabály.
Portugáliában alapvetően az EU 2019/947 rendeletének nyílt kategóriájának szabályai szerint lehetséges az UAS üzemeltetés, alapvetően a repüléshez ilyen esetben nem kell működési engedélyt kérni az ANAC-tól. A pilótának rendelkeznie kell az alkalmassági bizonyítványok (A1-A3 és/vagy A2) másolatával, és a drónon fel kell tüntetni a légi jármű üzemeltetőjének regisztrációs számát. ....."
ROMÁNIA
Az UAS Hungary beszélgető oldalon további részleteket olvashatsz!
"Romániában, mint az összes EU tagállamban, érvényes a 2019/945 és 2019/947-es rendelet. Azaz a nyílt kategóriában a VLOS, az AGL+120m és az emberek csoportosulása feletti repülési tilalom érvényes. Emellett természetesen az alkategóriák szabályai irányadóak.Van azonban néhány fontos szabály, amelyek különlegesek, ezeket most ismertetjük veletek. ......"
SVÉDORSZÁG
Az UAS Hungary beszélgető oldalán olvashatsz részleteket!
"A drónozás alapvető szabályai Svédországban a következők:UAS üzemeltető regisztráció kötelező (EU regisztráció is megfelelő), a regisztrációs számot fel kell tüntetni az UAS-on:
- 250 gramm alatt nem engedélyköteles a repules.
- 250 gramm felett viszont A1/A3 es vagy A2 vizsga megléte szükséges.
- Biztositas nem kötelező de jo ha van. (Okos tippet találtok a csoportban)
- Repülés előtt tájékozódni kell a repülni kívánt területről."
- ....
Megjegyzések
Megjegyzés küldése