Lakott terület

Lakott terület fogalma, értelmezése

Utolsó módosítás: 2025.02.03. 16:00

Frissítés: 2025.02.03. 16:00
Előbányásztam a 2024. december közepén elfogadpott törvényi módosítási jogszabályi szöveget:
(2) A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 71. §-a a következő 56a. ponttal egészül ki:
(A törvény alkalmazásában)
"56a. lakott terület: az UAS-műveletbe be nem vont személy vagy személyek életvitelszerű tartózkodási helye;"

Tehát értelmezve a "személy vagy személyek életvitelszerű tartózkodási helye" megfogalmazást, akkor a közterületen szabad a drónozás, ha bármi más korlátozás vagy feltétel nincs a reptetéshez, a közterület nem tartozhat az eseti légtér engedély hatálya alá, mivel a közterületen az Alaptörvény XXII. cikk (3) bekezdése szerint "Tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás." Márpedig, ha tilos, akkor azt kell feltételezni, hogy közterületen életvitelszerűen jogszerűen nem tartózkodhat senki.

Egy részletező magyarázó cikk: a droneconsulting.blog.hu oldalon:

"Módosult a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény

A drónos társadalom által már régóta hiányolt lakott terület definícióval bővül – négy év után – a légiközlekedésről szóló törvény (Lt.).

Az Országgyűlés 2024. december 18-án fogadta el azt a törvénymódosítási csomagot, mely több helyen módosítja a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvényt. A pilóta nélküli légijárművek tekintetében, az UAS-üzembentartók és távpilóták szempontjából a dokumentum legjelentősebb részét a 29.§ (4) bekezdése jelenti. Ennek értelmében a törvény alkalmazása szempontjából végre megjelenik a lakott terület definíciója, mely alapján a jövőben már teljesen egyértelművé válik az esti légtér kijelölésének kötelezettsége. A módosítás indokaként az uniós és nemzetközi szabályokkal való összhang megteremtését jelölték meg.
"

Az eredeti bejegyzést a továbbiakban változatlanul meghagyom, de az egész új értelmezést kapott az új szabályozás (fogalom meghatározást) követően!

Több szintű a repülés (légi közlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény) szabályozása, ebbe tartoznak az UAS (Pilóta nélküli légi járművek) eszközök is. Vannak általános érvényű Európai Uniós ((EU) 2019/947 végrehajtási rendelet) szabályok és vannak Nemzeti szabályok, hogy csupán a legfőbb csoportokat említsem. 
Én ebben a bejegyzésben csupán az UAS "Open" (nyílt) kategóriára és szabadidős célú fogok korlátozódni! A "kereskedelmi célú" és "különleges műveletek" repülések egészen más kategóriát képviselnek és egyéb megkötésekkel járnak!
Az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet hatálybalépésével 2021. január 1-től változtak azon hazai jogszabályok, amelyek a drónok használatának nemzeti részletszabályait tartalmazzák. Bizonyos területeken az EU-s jogszabályoknál szigorúbb szabályok (pld. EU-ban súlyhatár 250 gr, helyett idehaza 120 gr. a "JÁTÉK" fogalmába, bár nincs jelentősége, ha kamera van benne!) kerültek hazánkban bevezetésre. A másik nagy eltérés (szigorítás) a lakott területek feletti repülés, amit idehaza csak eseti légtér engedély bírtokában szabad.
Már az elején egy nagyon fontos fogalmat szükséges tisztán látni, mivel nagyon sokszor fogunk találkozni vele:
  • "Lakott terület", nos a helyzet az, hogy ezt a fogalmat eddig senkinek sem sikerült pontosan megfogalmaznia (vagy direkt nem szabályozták?), amit általános érvényűen lehet/kell értelmezni, tudniillik, ezt a fogalmat elfelejtették eddig jogszabályokban leírni (hazai), így aztán mindenki mást gondol bele.
  • Az EU a szabályozásokban a nemzeti hatóságok jogkörébe utalja a földrajzi zónák és korlátozások kérdését, azok kijelölését és definiálását. Ennek megfelelően Európa egyes országaiban igen eltérő lehet még akár a nyílt kategóriás műveletek végzése is. Pld. Horvátországban ugyan szabad repülni, de képrögzítést magánszemély nem végezhet, aki ezt megszegi, több ezer € büntetést kap.
  • Az EU szabályozásban a lakott terület így van megfogalmazva: "ahol emberek életvitelszerűen élnek/tartózkodnak". Mivel az EU-ban egészen más a területszerkezet, így Magyarországon ez így pontatlan és nem elegendő az egyértelműségre.

Google térképen, ha egy településre keresünk, körbe-pöttyözve mutatja a település "Közigazgatási területét" - de nem azonos a lakott területtel (?)

A képen a MyDrodeSpace APP (a későbbiekben MDS, az UAS pilótának az APP használata kötelező minden repülés megkezdése előtt!) képernyő kép másolata látható, Budapest közigazgatási területén belül a Kopaszi gát területét mutatja.

Az MDS szerint a terület bejelölése a repülés előtt zöld színű "Visszaigazolva" jelzést mutat, azaz a repülési terület nem érint "korlátozott területet/légteret", 120 m magasságig.

Viszont felül olvasható egy figyelmeztetés (bárhol is jelölünk be repülésre tervezett területet, mindenhol ugyanezt a figyelmeztetést fogja megjeleníteni!): "Lakott terület felett csak eseti légtérben szabad repülni", a döntést a repülés megkezdéséhez az UAS pilótára bízza, döntse el Ő, hogy a repülési célú terület lakott terület-e, vagy sem, azaz repülhet-e, vagy sem! Azaz az APP-ot készítők sem vállalkoztak(vállalkoznak) arra, hogy megjelöljék a lakott területeket!

Egy ilyen hely okozza a legnagyobb fejtörést a repülni szándékozó pilótának, hiszen szerinte ez a terület nem lakott terület, hiszen ezen a területen emberek nem élnek életvitel szerűen, vagy másként kell értelmezni?

A magyar parlamentbe benyújtott előterjesztés szerint az eseti légtér lakott terület feletti kötelező előírása, az Alaptörvény VI. cikkében nevesített magán- és családi élet védelmét, valamint magántulajdont, az ott élők nyugalmát/védelmét kívánta elsődlegesen biztosítani, összhangban az EU GDPR szabályozással. Azaz a hangsúly a lakóingatlanok és az ott élők privátszférájának megvédésére került.
Tehát látható, hogy a drónokra specializált egyedi „lakott terület” fogalom megalkotása, akár törvénymódosítással elkerülhetetlen volt, de nem kapkodják el a törvényalkotók, 4 évet kellett várni rá!

FIGYELEM:
a legter.hu nem csupán a drónos repülésekhez készült! Drónos repülésekre az MDS-t kell használnod, a legter.hu viszont segít egy "Eseti légtérengedély" beszerzésében!

A MDS alapján nem korlátozott terület, na de lakott terület? Mivel az MDS csupán figyelmeztet, de nem ad tájékoztatást, hogy a felszállási helyed lakott terület-e, vagy sem, ezt neked kell eldöntened, a szabályok figyelembevételével. Meglátod, ez lesz az egyik legnehezebb feladat!

Fogsz találkozni korlátozásokkal, részletes ismertetőt a legter.hu oldalon találsz, tanulmányozd, hogy képbe kerüljél, hol szabad, hol nem, és hol szabad, de korlátozásokkal, és vannak olyan területek, ahol soha nem repülhetsz! A teljesség igénye nélküli korlátozások lehetnek:
  • No Drone Zone légterek;
  • Tiltott légtér;
  • Veszélyes légtér és időszakosan korlátozott légtér;
  • Drop Zone légtér;
  • Kiemelt repülőterek: Budapest CTR, Kecskemét MCTR, Szolnok MCTR és Pápa MCTR;
  • TIZ légterek: Békéscsaba, Szeged, Nyíregyháza, Pécs-Pogány, Pér, Debrecen és Sármellék;
  • LHR1 Budapest és LHR1A Budapest korlátozott légterek;
  • Környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek;
  • Polgári légijárművek számára korlátozott légterek;
  • További korlátozott légterek – pl. Százhalombatta;
  • III. osztályú és IV. osztályú repülőterek környezete;
  • V. osztályú repülőterek környezete.
Csak szólok, az A1/A3 UAS oktatásnak és vizsgának témakörének része a légtér szerkezete és korlátozásai!

Megnéztem néhány Budapest közigazgatási területén lévő helyeket, íme:
Kopaszi gát (120 m)

Népliget (40 m)

Margit sziget (120m)

Normafa (120m)

Jánoshegy (120m)

Erzsébet kilátó a Jánoshegyen
(500 méteres sugárban már korlátozott!)
Városliget (40 m)
(400 m sugarú kör már Rendőrség korlátozott területe lenne)
A példaként említett területek az új szabályozás szerint már nem igényelnek eseti légtér igényt, de minden más szabályt alkalmazni kell!


Miért is fontos a "Lakott terület" fogalma?

A drónok „Open” (nyílt) kategóriájú UAS műveletek esetén lakott területen kívül (!) a földfelszíntől számított 120 méteres magasságig a légtérhasználat szabadon megvalósítható, kérelmek és engedélyek nélkül, a vonatkozó szabályok betartása mellett. Azonban, ha valaki lakott terület felett szeretné használni a drónját, akár a saját tulajdonában lévő területről, akkor azt csak eseti légtér engedély bírtokában tudja megtenni.

Mert a lakott területen végzett UAS repülés csak akkor lehetséges, ha a repülés előtt 30 nappal a Légügyi Hatóságtól (ezt az ügyintézésben való részvételét 2023.12.27-én rendeletben módosították, elvették az ÉKM ezen tevékenységét, így most már egyenesen érvényesült, hogy Katonai légügyi eljárás (Honvédelmi Minisztérium) marad meg), előzetesen engedélyt kértél és kaptál, sőt ehhez az engedélyhez bizony sok esetben különböző, előzetes szakvéleményeket, kockázatelemzéseket, és más engedélyeket is kell még beszerezned, amik persze nem ingyenesek, azaz ilyen engedélyekért fizetni szükséges.
Lakott területen repüléshez nem feltétel az A2, ha a drón könnyebb, mint 900 gramm, C0 vagy C1 minősítéssel ellátott drónnal a drón A1-ben is repülhetsz, illetve 250 g alatti drónnal, C0 minősítés nélkül is 2024.01.01-től.

Lakott terület - az alábbiakat csupán a korábbi állapot miatt hagyom meg!

  • A KRESZ szerint, a lakott terület kezdetét és végét jelző táblák közé eső terület.” 
    1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól (azaz, a KRESZ) III. A közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak f).
  • A vízügyeseknél, a település közigazgatási területének belterületi része, valamint az övezeti besorolástól függetlenül minden olyan külterületi településrész, ahol a nyilvántartott földrészleteket (ingatlanokat) tekintve legalább 50%-ban állandó tartózkodási hely szerint bejelentett (nyilvántartott) lakosság él, és a területfelhasználás, valamint az infrastruktúra-hálózat kialakítása a települést érintő - jóváhagyott - országos és térségi területrendezési tervekkel összhangban lévő településrendezési tervnek megfelel;" (ezt te honnan fogod tudni, ez egy jó kérdés! Pld. egy rendőrségi fejtegetésben ezt részesítették előnyben!
  • Annyit tennék hozzá, hogy külföldön nem mindenhol ez a szabály, így előfordulhat, hogy tábla nélkül is lakott területnek minősül valami, amin amúgy látszik, hogy lakott terület, de pld. Németországban a lakóingatlant körbevevő 50 m-es terület.
  • Növényvédelmi tevékenységről szóló 43/2010. (IV. 23.) FVM rendeletben,  „a település olyan bel- vagy külterülete, amelyen a tulajdonosok az év valamely évszakában életvitelszerűen tartózkodnak.
Egyéb megközelítések, cikkek (pld.):

Lakott terület értelmezését segítő általános iránymutatás

  • egy város, nagyváros vagy egyéb település bármely olyan területe, amelyet főként lakóterületként, illetve kereskedelmi vagy rekreációs célra használnak, ilyen épületektől min. 120 m távolságot tartsunk;
  • ahol személyek életvitelszerűen élnek, tartózkodnak;
  • a műveleti területen embertömeg nem valósul meg, azaz nem kizárható, hogy csak a részt vevő személyek tartózkodjanak a művelettel érintett területen, de a drón útjából való kitérésben a kívülálló személyek nincsenek akadályoztatva, emberektől való minimális távolság 50 m;
  • a beépítettség felől megközelítve, ritkán lakott a műveleti terület, ha a művelet 120 m-es körzetében 10 vagy annál kevesebb lakott épület található;
  • videó/kép rögzítés esetén, az adatvédelmi és személyiségjog védelmi szabályokat be kell tartani, ha magántulajdon, vagy személy látszódhat a rögzített felvételen, akkor a rögzítés előtt az érintettektől, előzetesen az engedélyt be kell kérni.
Lényeges, hogy az egyes területek besorolása időről időre változhat az ott megjelenő személyek számának, vagy az ott lévő épületek változásával, így a műveleteket mindig az aktuális adottságok figyelembevételével kell végrehajtani.

Már akkor is légtérhasználatról beszélünk, ha akár csak 1 centire is felemelkedik a drón, sőt, ha saját tulajdonodban lévő területről szállsz fel és ez a terület lakott területen helyezkedik el, a légtérhasználatnak pedig komoly szabályrendszere van.
Az egyik legfontosabb szabály, hogy lakott területen belül csak eseti légtér megléte esetén lehet drónt működtetni, viszont lakott területen kívül az általános szabályok szerint nem kötelező eseti légtér igénylése a drónozáshoz. Arra viszont figyelni kell, hogy lesznek olyan légtérrészek, amelyeket drónozás céljából nem lehet, vagy csak korlátozásokkal, külön engedély(ek) beszerzésével lehet  igénybe venni.

Na és mi az eljárás akkor, ha a terület beleesik egy mások által "Eseti légtérengedélyes" területbe?

Három ilyen esetem volt:
  • A DOE által az Egyesület tagjai részére kért és kapott "Eseti Légtér engedélyt", a "LHB26 Dunazug-hg., Börzsöny, Környezetvédelmi szempontból korlátozott légtér", mivel a terület Természetvédelem alatt áll, így a repüléshez a konkrét felszállások előtt, a DUNA-IPOLY NP-al is egyeztetni kellett.
  • Budapest Városligetben, más által foglalt "Eseti légtér"-ben, a engedéllyel rendelkező engedélyével (meghívásra), jelenlétében megosztva.
  • Fenépuszta Majorság területén, más által foglalt eseti légtér területen, amely akkor nem volt aktiválva.

LHB Dunazug repülés.

Az Engedélyt a DOE kérte és kapta meg, de az engedély nem 1 konkrét személyre és nem 1 konkrét drónra vonatkozott és nem kifejezetten lakott területre, hanem lakott területen kívülre, de természetvédelem alatt álló korlátozott légtérre szólt.

A felszállási helyeket és személyeket a DOE alelnöke egyeztette a NP illetékesével, így ezt az engedélyt igénybe véve tudtam repülni a Börzsönyben, Visegrád környezetében, És Szentendre közelében 2023 Tavaszán és Nyarán, több alkalommal.

Más által foglalt/használt Eseti légtérben, előzetes engedéllyel!

Egy vállalkozó által kért "Eseti légtérben, meghívásra, a légtér megosztásával, azaz az engedéllyel rendelkező tudtával és előzetes engedélyével, a jelenlétében került sor a repülésre, Budapesten, a Városligetben. Mivel a gépem 250g alatti és rendelkezem A1 vizsgával, és biztosítással is, így a repülést legálisan végezhettem, akár emberek felett áthaladva is.

Az engedéllyel rendelkező aktiválta a légteret (telefonon kezdetét/végét), és bejelölte az általa tervezett repülési területet. Ezt követően az Ő általa bejegyzett területen belül én is bejelöltem a tervezett repülés területét, az MDS rögtön jelezte (APP-ban és SMS-ben is), hogy egy más által használt légtérbe jelöltem be a területet.

A képen látható is, hogy 2 jelölés van azonos területen.

A következő esetnél írom le, hogy mi a követendő eljárás más által foglalt Eseti légtérben való repülésnél.






Más által foglalt/használt Eseti légtérben!

Fenékpusztára készültem, és gondoltam, jó lenne a környezetében drónnal is repülve megnézni a környezetet.
A légtér ellenőrzését a legter.hu-n kezdem mindig, hogy előzetesen lássam, a területre van-e korlátozás?

A térképen látható volt, hogy a területre van érvényes "Eseti légtér" foglalás, viszont természetvédelmi korlátozott légtér is.

Ezek után az MDS-en is ellenőriztem, valóban korlátozott légtér, de, ha a Keszthely felé vezető fenyves fasorba megyek, akkor ott már nincs természetvédelem miatti korlátozás.

Viszont az eseti légtér engedély miatt körültekintően kell eljárni. Hogyan lehet ilyen területen repülni? Segítséget kértem a DOE társalgó Facebook csoportban, feltettem a kérdéseimet és a következő válaszokat kaptam:

  • Ha az eseti légtér nem katív, akkor ezen a területen repülhetek, ha nincsen egyéb korlátozás;
  • Ha az eseti légtér aktív (aktiválva van), akkor előzetesen fel kell venni a kapcsolatot az engedéllyel rendelkezővel és kérni kell a hozzájárulását, hogy a területen repülhessek;
  • Na jó és hogyan vegyem fel a kapcsolatot, hiszen az MDS csupán a légtér azonosítóját közli. Erre is megkaptam a választ: https://flightplan.romatsa.ro/init/notam/getnotamlist?dosar=33&tip=W, a NOTAM listában, kikeresve az azonosítót, ott van a foglaló telefonszáma.
    Jött még egy ellenőrzési WEB oldal a HungaroControl-é.
  • Érkezett egy YouTube videó hivatkozás is, amit jó végignézni, a korlátozott területekkel kapcsolatosan.
Tehát, fontos, eseti légtérben, ha az aktiválva van, akkor csak az engedéllyel rendelkező, előzetes hozzájárulásával lehet az adott légtérben repülni.

Nos, akkor hogyan is lehet ilyen eseti légtér engedélyhez jutni?

Elkezdeted magad intézni, ekkor sem lesz ingyenes, hiszen a legtöbb esetben mindenféle, kiegészítő dokumnetumra, hozzájárulásra is szükséged lesz.

Mivel én hobby-ból repülgetek, leginkább lakott területen kívül (a saját fogalom értelmezésem szerint), de felvetődött egy konkrét lakott területen belüli repülés igénye is: közvetlenül a kakókörnyezetemben (Budapest, XV.ker., Újpalota), így elkezdtem érdeklődni. A legegyszerübb megoldást választottam (FIZETŐS!) a legter.hu szolgáltatási térképének segítségével, kértem ajánlatot. Kényelmesen bejelöltem a területet, kijelöltem egy 30 nap múlva esedékes 7 napot, megadva a repülés helyét és paramétereit, és másnap kaptam e-mailben ajánlatot. Mivel ez az érintett terület a Liszt Ferenc reptér korlátozott légterében van, arra is választ kaptam, hogy az engedélyezést is a legter.hu végzi és a gyakorlat szerint a reptér hozzá szokott járulni a 100 méteres magassághoz. Ha aktuális lesz (Tavaszra tervezem), igénybe fogom venni a szolgáltatást.

A repülés meg is valósult, a repülést bemutató BLOG bejegyzésem itt nyitható meg.

Megjegyzések