Lakott terület fogalma, értelmezése
Utolsó módosítás: 2025.02.03. 16:00
Tehát értelmezve a "személy vagy személyek életvitelszerű tartózkodási helye" megfogalmazást, akkor a közterületen szabad a drónozás, ha bármi más korlátozás vagy feltétel nincs a reptetéshez, a közterület nem tartozhat az eseti légtér engedély hatálya alá, mivel a közterületen az Alaptörvény XXII. cikk (3) bekezdése szerint "Tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás." Márpedig, ha tilos, akkor azt kell feltételezni, hogy közterületen életvitelszerűen jogszerűen nem tartózkodhat senki.
Egy részletező magyarázó cikk: a droneconsulting.blog.hu oldalon:
"Módosult a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvényA drónos társadalom által már régóta hiányolt lakott terület definícióval bővül – négy év után – a légiközlekedésről szóló törvény (Lt.).
Az Országgyűlés 2024. december 18-án fogadta el azt a törvénymódosítási csomagot, mely több helyen módosítja a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvényt. A pilóta nélküli légijárművek tekintetében, az UAS-üzembentartók és távpilóták szempontjából a dokumentum legjelentősebb részét a 29.§ (4) bekezdése jelenti. Ennek értelmében a törvény alkalmazása szempontjából végre megjelenik a lakott terület definíciója, mely alapján a jövőben már teljesen egyértelművé válik az esti légtér kijelölésének kötelezettsége. A módosítás indokaként az uniós és nemzetközi szabályokkal való összhang megteremtését jelölték meg."
Az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet hatálybalépésével 2021. január 1-től változtak azon hazai jogszabályok, amelyek a drónok használatának nemzeti részletszabályait tartalmazzák. Bizonyos területeken az EU-s jogszabályoknál szigorúbb szabályok (pld. EU-ban súlyhatár 250 gr, helyett idehaza 120 gr. a "JÁTÉK" fogalmába, bár nincs jelentősége, ha kamera van benne!) kerültek hazánkban bevezetésre. A másik nagy eltérés (szigorítás) a lakott területek feletti repülés, amit idehaza csak eseti légtér engedély bírtokában szabad.
- "Lakott terület", nos a helyzet az, hogy ezt a fogalmat eddig senkinek sem sikerült pontosan megfogalmaznia (vagy direkt nem szabályozták?), amit általános érvényűen lehet/kell értelmezni, tudniillik, ezt a fogalmat elfelejtették eddig jogszabályokban leírni (hazai), így aztán mindenki mást gondol bele.
- Az EU a szabályozásokban a nemzeti hatóságok jogkörébe utalja a földrajzi zónák és korlátozások kérdését, azok kijelölését és definiálását. Ennek megfelelően Európa egyes országaiban igen eltérő lehet még akár a nyílt kategóriás műveletek végzése is. Pld. Horvátországban ugyan szabad repülni, de képrögzítést magánszemély nem végezhet, aki ezt megszegi, több ezer € büntetést kap.
- Az EU szabályozásban a lakott terület így van megfogalmazva: "ahol emberek életvitelszerűen élnek/tartózkodnak". Mivel az EU-ban egészen más a területszerkezet, így Magyarországon ez így pontatlan és nem elegendő az egyértelműségre.
Google térképen, ha egy településre keresünk, körbe-pöttyözve mutatja a település "Közigazgatási területét" - de nem azonos a lakott területtel (?) |
FIGYELEM: a legter.hu nem csupán a drónos repülésekhez készült! Drónos repülésekre az MDS-t kell használnod, a legter.hu viszont segít egy "Eseti légtérengedély" beszerzésében!
A MDS alapján nem korlátozott terület, na de lakott terület? Mivel az MDS csupán figyelmeztet, de nem ad tájékoztatást, hogy a felszállási helyed lakott terület-e, vagy sem, ezt neked kell eldöntened, a szabályok figyelembevételével. Meglátod, ez lesz az egyik legnehezebb feladat!
- No Drone Zone légterek;
- Tiltott légtér;
- Veszélyes légtér és időszakosan korlátozott légtér;
- Drop Zone légtér;
- Kiemelt repülőterek: Budapest CTR, Kecskemét MCTR, Szolnok MCTR és Pápa MCTR;
- TIZ légterek: Békéscsaba, Szeged, Nyíregyháza, Pécs-Pogány, Pér, Debrecen és Sármellék;
- LHR1 Budapest és LHR1A Budapest korlátozott légterek;
- Környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek;
- Polgári légijárművek számára korlátozott légterek;
- További korlátozott légterek – pl. Százhalombatta;
- III. osztályú és IV. osztályú repülőterek környezete;
- V. osztályú repülőterek környezete.
Kopaszi gát (120 m) |
Népliget (40 m) |
Margit sziget (120m) |
Normafa (120m) |
Jánoshegy (120m) |
Erzsébet kilátó a Jánoshegyen (500 méteres sugárban már korlátozott!) |
Városliget (40 m) (400 m sugarú kör már Rendőrség korlátozott területe lenne) |
Miért is fontos a "Lakott terület" fogalma?
Lakott terület - az alábbiakat csupán a korábbi állapot miatt hagyom meg!
- A KRESZ szerint, a lakott terület kezdetét és végét jelző táblák közé eső terület.”1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól (azaz, a KRESZ) III. A közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak f).
- A vízügyeseknél, a település közigazgatási területének belterületi része, valamint az övezeti besorolástól függetlenül minden olyan külterületi településrész, ahol a nyilvántartott földrészleteket (ingatlanokat) tekintve legalább 50%-ban állandó tartózkodási hely szerint bejelentett (nyilvántartott) lakosság él, és a területfelhasználás, valamint az infrastruktúra-hálózat kialakítása a települést érintő - jóváhagyott - országos és térségi területrendezési tervekkel összhangban lévő településrendezési tervnek megfelel;" (ezt te honnan fogod tudni, ez egy jó kérdés! Pld. egy rendőrségi fejtegetésben ezt részesítették előnyben!
- Annyit tennék hozzá, hogy külföldön nem mindenhol ez a szabály, így előfordulhat, hogy tábla nélkül is lakott területnek minősül valami, amin amúgy látszik, hogy lakott terület, de pld. Németországban a lakóingatlant körbevevő 50 m-es terület.
- Növényvédelmi tevékenységről szóló 43/2010. (IV. 23.) FVM rendeletben, „a település olyan bel- vagy külterülete, amelyen a tulajdonosok az év valamely évszakában életvitelszerűen tartózkodnak.
- Ha többet olvasnál ebben a témakörben, akkor itt egy FORUM oldal.
- Mit takar a drónos szemmel a lakott terület fogalom?
- Lakott terület, eseti légtér és adatvédelem ... ,
- Repüléstudományi megközelítés.
Lakott terület értelmezését segítő általános iránymutatás
- egy város, nagyváros vagy egyéb település bármely olyan területe, amelyet főként lakóterületként, illetve kereskedelmi vagy rekreációs célra használnak, ilyen épületektől min. 120 m távolságot tartsunk;
- ahol személyek életvitelszerűen élnek, tartózkodnak;
- a műveleti területen embertömeg nem valósul meg, azaz nem kizárható, hogy csak a részt vevő személyek tartózkodjanak a művelettel érintett területen, de a drón útjából való kitérésben a kívülálló személyek nincsenek akadályoztatva, emberektől való minimális távolság 50 m;
- a beépítettség felől megközelítve, ritkán lakott a műveleti terület, ha a művelet 120 m-es körzetében 10 vagy annál kevesebb lakott épület található;
- videó/kép rögzítés esetén, az adatvédelmi és személyiségjog védelmi szabályokat be kell tartani, ha magántulajdon, vagy személy látszódhat a rögzített felvételen, akkor a rögzítés előtt az érintettektől, előzetesen az engedélyt be kell kérni.
Na és mi az eljárás akkor, ha a terület beleesik egy mások által "Eseti légtérengedélyes" területbe?
- A DOE által az Egyesület tagjai részére kért és kapott "Eseti Légtér engedélyt", a "LHB26 Dunazug-hg., Börzsöny, Környezetvédelmi szempontból korlátozott légtér", mivel a terület Természetvédelem alatt áll, így a repüléshez a konkrét felszállások előtt, a DUNA-IPOLY NP-al is egyeztetni kellett.
- Budapest Városligetben, más által foglalt "Eseti légtér"-ben, a engedéllyel rendelkező engedélyével (meghívásra), jelenlétében megosztva.
- Fenépuszta Majorság területén, más által foglalt eseti légtér területen, amely akkor nem volt aktiválva.
LHB Dunazug repülés.
Más által foglalt/használt Eseti légtérben, előzetes engedéllyel!
Egy vállalkozó által kért "Eseti légtérben, meghívásra, a légtér megosztásával, azaz az engedéllyel rendelkező tudtával és előzetes engedélyével, a jelenlétében került sor a repülésre, Budapesten, a Városligetben. Mivel a gépem 250g alatti és rendelkezem A1 vizsgával, és biztosítással is, így a repülést legálisan végezhettem, akár emberek felett áthaladva is.
Az engedéllyel rendelkező aktiválta a légteret (telefonon kezdetét/végét), és bejelölte az általa tervezett repülési területet. Ezt követően az Ő általa bejegyzett területen belül én is bejelöltem a tervezett repülés területét, az MDS rögtön jelezte (APP-ban és SMS-ben is), hogy egy más által használt légtérbe jelöltem be a területet.A képen látható is, hogy 2 jelölés van azonos területen.
A következő esetnél írom le, hogy mi a követendő eljárás más által foglalt Eseti légtérben való repülésnél.
Más által foglalt/használt Eseti légtérben!
A térképen látható volt, hogy a területre van érvényes "Eseti légtér" foglalás, viszont természetvédelmi korlátozott légtér is.
Ezek után az MDS-en is ellenőriztem, valóban korlátozott légtér, de, ha a Keszthely felé vezető fenyves fasorba megyek, akkor ott már nincs természetvédelem miatti korlátozás.
Viszont az eseti légtér engedély miatt körültekintően kell eljárni. Hogyan lehet ilyen területen repülni? Segítséget kértem a DOE társalgó Facebook csoportban, feltettem a kérdéseimet és a következő válaszokat kaptam:
- Ha az eseti légtér nem katív, akkor ezen a területen repülhetek, ha nincsen egyéb korlátozás;
- Ha az eseti légtér aktív (aktiválva van), akkor előzetesen fel kell venni a kapcsolatot az engedéllyel rendelkezővel és kérni kell a hozzájárulását, hogy a területen repülhessek;
- Na jó és hogyan vegyem fel a kapcsolatot, hiszen az MDS csupán a légtér azonosítóját közli. Erre is megkaptam a választ: https://flightplan.romatsa.ro/init/notam/getnotamlist?dosar=33&tip=W, a NOTAM listában, kikeresve az azonosítót, ott van a foglaló telefonszáma.
Jött még egy ellenőrzési WEB oldal a HungaroControl-é. - Érkezett egy YouTube videó hivatkozás is, amit jó végignézni, a korlátozott területekkel kapcsolatosan.
Nos, akkor hogyan is lehet ilyen eseti légtér engedélyhez jutni?
Elkezdeted magad intézni, ekkor sem lesz ingyenes, hiszen a legtöbb esetben mindenféle, kiegészítő dokumnetumra, hozzájárulásra is szükséged lesz.
- Kérheted hozzáértő vállalkozás intézze a kérelmedet, ilyen pld. a legter.hu.
- Az MDS WEB oldalán is kaphatsz tájékoztatást.
- Közvetlenül a Honvédelmi Minisztériumtól kérvényezed.
A repülés meg is valósult, a repülést bemutató BLOG bejegyzésem itt nyitható meg.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése