Frissítve: 2025.05.27. 14:00
Nos ez egy egyszerűnek tűnő témakör, vásárlás, ajándékozás előtt, DE!
Ugye autó vezetésnek is vannak szabályai: orvosi vizsgálat, jogosítvány, életkor, alkalmasság, Hatósági igazolványok, igazolások, stb., sőt, speciális járművek vezetéséhez speciális előírások, vizsgák is szükségesek! Nos hasonló a helyzet, a drón használatának is vannak szabályai és feltételei!
Ha úgy gondoltad eddig, hogy bármit megvehetsz, nos ebben igazad van, de, hogy bármivel, bárhol, bármikor reptetheted, nos ebben TÉVEDTÉL, de nagyon!
Ha arra gondoltál, hogy holnap megveszed, oda teszed a karácsonyfa alá, vagy átadod valakinek ajándékba, nagyon fog örülni, ha gyerek pláne, de egyáltalán nem biztos, hogy a vásárolt drónnal a gyerek kimegy a szabadba és repülhet szabadon, ez bizony egyáltalán nem biztos!Miért nem? Mert vannak szabályok amiket figyelembe kell majd venni és be kell tartani!
Ezzel az ismertető bejegyzéssel nem az a célom, hogy elrettentselek egy drón vásárlástól, hanem a felelős gondolkodásra és magatartásra való figyelem felhívása, ugyanúgy mintha autóvezetésről lenne szó.
A drón egy légi jármű, és a légiközlekedés szabályinak betartása mindenki érdeke, a drónt reptetőnek a feladata a szabályok ismerete és betartása, hogy ne veszélyeztessen senkit és semmit sem, beleértve a személyiség és tulajdoni jogokat sem (GDPR, képfelvétel/hangfelvétel).
Mi a drón fogalma?, "Pilóta nélküli repülőgép" forrás: wikipedia.org
"A pilóta nélküli repülőgép (angolul unmanned aerial vehicle, UAV, am. „személyzet nélküli légi jármű”, vagy remotely piloted aircraft, RPA, am. „távolról irányított [légi] jármű”) vagy drón (az angol drone szó jelentése ’here (méh)’ vagy igeként ’(méh)zümmögés’) kezdetekben elsősorban katonai feladatokra alkalmazott repülőeszköz, mely valamilyen ön- vagy távirányítással (leggyakrabban a kettő kombinációjával) rendelkezik, emiatt fedélzetén nincsen szükség pilótára. Amennyiben katonai célokra használják, a harci robotok egyik fajtája. Ellentétben a robotrepülőgéppel, mely – lévén saját maga a fegyver – használatakor megsemmisül, a pilóta nélküli repülőgép, léghajó vagy helikopter többször is felhasználható."
Más megközelítésben:
A vonatkozó jogszabályok a drónra, annak rendszerére és további berendezésére egységesen a pilóta nélküli légijármű-rendszer (Unmanned Aircraft System, UAS) fogalmát használja. A pilóta nélküli légi jármű-rendszer áll a pilóta nélküli légi járműből (drónból), a földi irányítóállomásból (RC-távirányító, FPV, stb.) azaz az irányító pilótából.
Az EU-s szabályozás szerint vannak:
- a kategóriába nem sorolt un. "Legasy" drónok, ezek 250 gr alatti, 2024 előtt az EU-ba forgalomba került drónok.
- C0 - C4 kategóriába a gyártáskor, a forgalomba hozatal előtt cimkével ellátott drónok.
DJI Drón választék a DJI hivatalos oldalán.
2024.01.01 után csak olyan drón hozható forgalomba, amely Cx kategória besorolást kapott, amely a drón dobozán, magán a drónon és a hozzá melléklet "Használati útmutatóban/leírás"-ban fel van tüntetve a "Cn" osztályba sorolási címke! Továbbá a drónnak az EU-ban előírt "CE" minősítéssel is rendelkeznie kell!A C1-C4 kategóriájú drónok 2024.01.01 után alapértelmezés szerint csak olyanok reptethetők/hozhatók forgalomba, amelyek el vannak látva RemoteID azonosító sugárzására alkalmas eszközzel is!Miért a DJI drónokat választottam?
Biztosan furcsa lesz, hogy a továbbiakban csak és kizárólag DJI drónokról fogok írni (ajánlani), ez nem a reklám helye (!):
- ez a megbízhatóság,
- a garancia érvényesítés,
- az alkatrész utánpótlás,
- a szerviz ellátottság,
- és egy speciális biztosítás (DJI Care Refresh, lefordítva ez egy CASCO biztosítás, nem keverendő a felelősség-biztosítással!) lehetősége miatt teszem!
Javaslatom a 250g alatti kategória, hacsak nincsen különös elvárás:
- kamera;
- tudásban;
- repülési időben;
- akadály elkerülésben;
- speciális szolgáltatásban,
a 250g alatti MTOM-al rendelkező drónok kedvezőbb feltételeket biztosítanak, főleg hobby célú, szabadidős drón reptetésre.
Két alapvető típust kínál a DJI ebben a kategóriában:
- DJI Mini sorozat,
- DJI NEO,
- DJI FLIP.
A Mini sorozatból gyakorlatban megismertem (volt ilyen drónom):- DJI Mini SE,
- DJI Mini 2SE,
- DJI Mini 3, sőt már áttértem a DJI Mini 4 PRO-ra, de volt
- DJI NEO-m is, tehát szeretem némi tapasztalatot a DJI drónok használata során.
A drónok a C0 kategóriában (MTOM 25g alatti!) hasonló tudású, árban nagyon különbözőek, kamerában, és szolgáltatásaiban különböznek, mindegyik 250 gr alatti, sőt ma már C0 kategóriával rendelkezhetnek (van rá lehetőség a kategóriába minősítésnek is). De ha az akadály elkerülés fontos szempont (biztonság!), akkor a DJI Mini 3/4 PRO a megoldás, de ennek ára borsos lehet! Viszont használtan akár 50%-os áron is megvásárolhatók a régebbi típusok.
Kezdőként, gyerek számára egy jó választás lehet a DJI NEO, amit a gyártó igazából játéknak szánt, sőt igazából egy VBLOG eszköznek szántak, ehhez automatikus (programozott) szolgáltatási lehetőségeket is kínál és a belépő ára is kedvező.
Ha viszont van rá pénzed és valóban minőséget szeretnél kapni, szolgáltatásokkal, akkor a DJI Mini 4 PRO-t ajánlom.Még a végére egy információ azok számára akik FPV drónra gondoltak. Mi is az FPV?
Az FPV jelentése First Person View, ami nem mást takar mint hogy egészen pontosan azt fogjuk látni, amit éppen a drónunk is "lát". Ehhez a hobbidrónosok által eddig használt telefon + kontroller kombót a szemüveg + kontroller váltja fel, ami egy élő, realtime látást/vezérlést tesz lehetővé. Egy részletesebb cikk itt!Open kategóriában FPV-vel reptetésre is vonatkoznak a VLOS szabályai, de ilyenkor a drón szemmel való követését nem a pilóta végzi, mivel Ő a virtuális szemüvegben látja az élőképet, de a környezetet nem látja, ezért ilyen repüléshez még egy személyre van szükség, a "műveletbe bevont személy", aki elvégzi a pilóta helyett a drón segédeszközök nélküli szemmel követését! Távolsági repülések esetébe több "figyelő személy"-t kell alkalmazni!
Figyelem! Ezek az FPV drónok sebessége egészen más viszonyokat teremt a repülésben, ezért ez a repülés sokkal nagyobb gyakorlatot és sokkal jobb reflexeket követel, amik általában a gyerekeknél jobbak, mint a felnőtteknél! Az FPV-seknél a gyakorlásra szimulátorokat szoktak használni.Amire felhívom még a figyelmedet:
- 1 akkumulátor nem akkumulátor, azaz legalább 3 akkumulátor vásárlását ajánlom (More Combo változat).
- Az akkumulátorok törléséhez un. USB Intelligens HUB töltőtárolót is vásároljál.
- Lehetőleg keményfedelű hordtáskát vásároljál, amibe a drón és tartozékai egyaránt elhelyezhetők és megfelelő fizikai védelmet biztosít.
- A vásárlást követően, az első aktiválást követő 48 órán belül köthetsz a drónra DJI CORE Refresh biztosítást.
- Ugyan nem kötelező 250 gr alatt a felelősség biztosítás Magyarországon, de az EU-ban más országokban kötelező lehet, ennek mindig érdeklődj utána, ezért javaslom felelőségbiztosítás megkötését is.
- Ugyan a C0 kategóriás drón reptetéséhez nem szükséges kompetencia vizsga (A1/A3), de a pilóta ismeretek megszerzése és a kompetencia vizsga megszerzése erősen ajánlott!
- Figyelj arra, hogy "Lakott területen", Magyarországon csak "Eseti légtér engedély" bírtokában reptethetsz, amit 30-45 nappal a repülés előtt kell kérvényezned, és amely 7 napra ad engedélyt.
- Magyarországon csak akkor repülhetsz, ha használod az MDS (MyDroneSpace) telefonos APP-ot és a repülési terület bejelölését követően nem kapsz tiltó üzenetet!
DJI Drón választék a DJI hivatalos oldalán.
Miért a DJI drónokat választottam?
Biztosan furcsa lesz, hogy a továbbiakban csak és kizárólag DJI drónokról fogok írni (ajánlani), ez nem a reklám helye (!):
- ez a megbízhatóság,
- a garancia érvényesítés,
- az alkatrész utánpótlás,
- a szerviz ellátottság,
- és egy speciális biztosítás (DJI Care Refresh, lefordítva ez egy CASCO biztosítás, nem keverendő a felelősség-biztosítással!) lehetősége miatt teszem!
- kamera;
- tudásban;
- repülési időben;
- akadály elkerülésben;
- speciális szolgáltatásban,
Két alapvető típust kínál a DJI ebben a kategóriában:
- DJI Mini sorozat,
- DJI NEO,
- DJI FLIP.
- DJI Mini SE,
- DJI Mini 2SE,
- DJI Mini 3, sőt már áttértem a DJI Mini 4 PRO-ra, de volt
- DJI NEO-m is, tehát szeretem némi tapasztalatot a DJI drónok használata során.
A drónok a C0 kategóriában (MTOM 25g alatti!) hasonló tudású, árban nagyon különbözőek, kamerában, és szolgáltatásaiban különböznek, mindegyik 250 gr alatti, sőt ma már C0 kategóriával rendelkezhetnek (van rá lehetőség a kategóriába minősítésnek is). De ha az akadály elkerülés fontos szempont (biztonság!), akkor a DJI Mini 3/4 PRO a megoldás, de ennek ára borsos lehet! Viszont használtan akár 50%-os áron is megvásárolhatók a régebbi típusok.
Kezdőként, gyerek számára egy jó választás lehet a DJI NEO, amit a gyártó igazából játéknak szánt, sőt igazából egy VBLOG eszköznek szántak, ehhez automatikus (programozott) szolgáltatási lehetőségeket is kínál és a belépő ára is kedvező.
Még a végére egy információ azok számára akik FPV drónra gondoltak. Mi is az FPV?
Open kategóriában FPV-vel reptetésre is vonatkoznak a VLOS szabályai, de ilyenkor a drón szemmel való követését nem a pilóta végzi, mivel Ő a virtuális szemüvegben látja az élőképet, de a környezetet nem látja, ezért ilyen repüléshez még egy személyre van szükség, a "műveletbe bevont személy", aki elvégzi a pilóta helyett a drón segédeszközök nélküli szemmel követését! Távolsági repülések esetébe több "figyelő személy"-t kell alkalmazni!
Amire felhívom még a figyelmedet:
- 1 akkumulátor nem akkumulátor, azaz legalább 3 akkumulátor vásárlását ajánlom (More Combo változat).
- Az akkumulátorok törléséhez un. USB Intelligens HUB töltőtárolót is vásároljál.
- Lehetőleg keményfedelű hordtáskát vásároljál, amibe a drón és tartozékai egyaránt elhelyezhetők és megfelelő fizikai védelmet biztosít.
- A vásárlást követően, az első aktiválást követő 48 órán belül köthetsz a drónra DJI CORE Refresh biztosítást.
- Ugyan nem kötelező 250 gr alatt a felelősség biztosítás Magyarországon, de az EU-ban más országokban kötelező lehet, ennek mindig érdeklődj utána, ezért javaslom felelőségbiztosítás megkötését is.
- Ugyan a C0 kategóriás drón reptetéséhez nem szükséges kompetencia vizsga (A1/A3), de a pilóta ismeretek megszerzése és a kompetencia vizsga megszerzése erősen ajánlott!
- Figyelj arra, hogy "Lakott területen", Magyarországon csak "Eseti légtér engedély" bírtokában reptethetsz, amit 30-45 nappal a repülés előtt kell kérvényezned, és amely 7 napra ad engedélyt.
- Magyarországon csak akkor repülhetsz, ha használod az MDS (MyDroneSpace) telefonos APP-ot és a repülési terület bejelölését követően nem kapsz tiltó üzenetet!
Drónt ma már bárhol, akár trafikban, zöldségesnél, boltban, Interneten, használtan, újonnan lehet vásárolni! DE! Mielőtt bármit is vásárolnál, először azt kell eldöntened, mi lesz a célod a drónnal kapcsolatban, mire szeretnéd használni, hogyan, hol, és mikor?
Drónt vásárolhatsz már néhány ezer forintért, de akár sok millióért is, ugyanúgy, ahogy autót is sokféle közül válogathatsz, aztán a leggyakrabban a pénztárcád fog határt szabni a vásárlásodnak.
Mégis mi alapján válasszak, és döntsek egyik, vagy másik termék javára, itt az én példám.
Én a következő szempontok átgondolását javaslom:
- milyen célra akarom használni a drónt?
- a céljaimnak melyik drón(típus) felelne meg a legjobban?
- mennyi pénzem van, mi fér bele a pénztárcámba?
- hol és mit árulnak?
- a forgalmazó megbízható, biztosít-e valós (igénybevehető) garanciát a magyar szabályoknak megfelelően?
- a forgalmazó biztosít-e alkatrészeket a modellhez? (fogyócikk a légcsavar, akkumulátor, stb.)
- a forgalmazó, vagy szerződéses partnere biztosít-e szerviz szolgáltatást? (meglátod, ez egy nagyon fontos követelmény)
- az adott drón típus használatához, milyen szabályokat kell betartanom, hogyan használhatom, milyen kötelezettségekkel jár?
- nagyon fontos a "Felelősség biztosítás", bár néha nincs előírva, de soha nem tudhatod, mikor lesz rá szükséged, az okozott kár lehet több 10 millió forint is! Persze, ha a saját eszközödben keletkezik kár, akkor az a Te zsebedből megy, de erre is van biztosítási megoldás!
- stb.
Soha ne hidd el egy fantasztikus reklám ajánlat esetében, hogy minden igaz, főleg, ismeretlen referencia nélküli a forgalmazó, ezek a legtöbb esetben átverések, becsapások, félrevezetések, az árak mindig árulkodók (!), ha túl olcsó, túl kedvező, az mindig legyen GYANÚS!
Én 2020-ban egy 28.000,-Ft értékben vásároltam az első (bóvli) drónomat, amit még a szellő is elvitt és futhattam utána, irányítani nehezen lehetett, 5 perc volt a repülési idő egy akkuval, szóval jól átvertek. Viszont ezzel tanultam meg az irányítás, a repülés vezérlésének alapjait.
Aztán jöttek a Drón jogszabályok, szünetet tartottam. 2022 novemberében vásároltam meg a második drónomat (használtan, de még forgalmazói garanciával), ez egy DJI Mini SE volt (erre volt akkor pénzem, igen vehettem volna sokkal nagyobb tudásút is, de akkor erre tellett. Ez a típus nagyon jó kezdő drón volt, minőség, megbízhatóság, alkatrész és szerviz ellátottság, sok-sok biztonsági segítség (GPS, automatikus hazatérés, stabil lebegés, közepes képkészítési minőség, 35 perc repülési idő, stb.).
2023 májusában eladtam a Mini SE-t (némi veszteséggel) és vásároltam egy DJI Mini 2 SE gépet. A Mini-knek (2-esig) azonos az akkumulátora, így a korábbi gép akkumulátorait (6.db.) továbbra is tudtam használni, minőségben és tudásban fejlődés volt és nem utolsó sorban 2024.01.01. után (az új szabályok) is tudtam vele legálisan, szabályosan repülni, mivel a kezelési leírásában a gyártó nyilatkozatot adott, hogy a gép 250g alatti MTOM-al (MTOM = felszálló tömege a drónnak) rendelkezik, amit majd meglátjátok nagyon fontos súly és kategória határ.
2024. januárjában ismét lecseréltem DJI Mini 3-ra, amit 2024. októberben kiegészítettem egy DJI NEO szelfi drónnal is, majd 2025 tavaszán mindent eladtam (2.db. aksit, az USB HUB-ot és az RC-N3-at megtartottam és csak a Mini 4 PRO (Only Drone) drónt vásároltam meg. Ég és föld a korábbiakhoz, csak ámulok és bámulok miket tud.
Az Én repüléseim alapvető célja a "Szabadidős tevékenység" (HOBBY) repülés, és lakott területen kívül (ez is egy nagyon fontos vízválasztó határ lesz), azért választottam a C0-ás kategóriát!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése