Miért éppen a DJI Mini 3-ra esett a választásom?

A válasz leegyszerűsítve, röviden: mert erre volt elegendő a pénzem.

Tudom, igen jóbb lett volna a Mini 3 PRO, de még inkább a Mini 4 PRO, de a 80 évem alatt megtanultam, "Csak addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér!", a hitelre vásárlás, pedig a mai világban egyenlő az öngyilkossággal!

DJI Mini 3

Miért éppen a DJI?

Több elfogadható és jó márka kapható idehaza és külföldről rendelve is. Még talán tudásban nagyon hasonlítanak egymáshoz, viszont van néhány szempont, ami a DJI melletti döntésem erősítette:

  • Minőség és megbízhatóság,
  • Idehaza is beszerezhető,
  • Jó és megbízható alkatrész ellátás,
  • Szerviz szolgáltatás, valós támogatás (Support),
  • Stabil repülés, lebegés,
  • Kis méret, ezért választottam a Mini sorozatot.
  • Volt tapasztalatom az olcsó, gagyi kínai 4K-s drónokkal (2-vel is), használhatatlanok!

Utolsó módosítás dátuma: 2024.02.20.21:30

Módosítás oka: 

Ma tudtam meg, hogy a DJI Mini 3, ha az összes frissítést átvezetésre kerül, akkor a kamera 48Mp-es felvételeket is készít (JPG, vagy DNG/RAW), a DNG-k mérete ilyenkor 95 MB lesz!
A DJI FLY App-ban a beállítások Camera-ban 3:4 arány, majd a fotó módban a Single mód helyett 48Mp-t lehet választani, ezt követően visszalépve a élőképre, alul a Format-ban lehet választani, hogy a képrofmátum JPG vagy RAW legyen (DNG), a JPG is 10 MB-os képet eredményez!


a végére tettem egy kiegészítést, sőt nekem felett kérdéseket és a válaszaimat is!

Miért nem 4K-16K kínai, amit már akár 10.000,-Ft-ért is vásárolhatsz, egy tanulságos videó megadja rá a választ, én kipróbáltam, tényleg ne vegyél gagyit!

Ezt akkor megbeszéltük, lezárom ezt a kérdéskört!

Ezzel a bejegyzéssel a célom, hogy azoknak segítsek a választásban, akik most indulnának a vásárlásban, de nem tudják eldönteni, hogy mit vegyen, vagy azoknak, akik fejlesztenének, kategóriát váltanának, de nem tudják eldönteni, hogy merre tovább. Senkit sem akarok rábeszélni egyik, vagy másik típusra, csupán szempontokat fogok emlegetni, aztán mindenkinek saját magának kell döntés hoznia a választásban, mire szeretné használni?

Az én fő céljaim és szempontjaim:

  • csupán hobbi célú használat, "Open" (nyílt) kategória, semmi vállalkozás, semmi üzleti repülés, képfelvétel készítés,
  • kicsi, könnyű, egyszerűen szállítható, minden kiegészítőjével együtt, egyetlen hordozó eszközben,
  • 250g felszálló tömeg (MTOM) alatti, hogy a legkevesebb korlátozás érjen:
    • nem kell, hozzá UAS pilóta vizsga, (de ajánlott!),
    • nem kell hozzá felelősség biztosítás, (de ajánlott!),
    • ember csoportok felett nem, de emberek felett repülhetek,
    • akár lakott terület felett A1 osztályban használhatom, az egyéb engedélyek (eseti légtér) megléte esetén, De fő repülési területem, lakott területen kívüli repülések.
  • szabályok betarthatósága ne okozzon nagy költségeket és csupán az akarat elegendő legyen a jogszabálykövető magatartás betarthatóságához. pld. VLOS!

Most értem a 3-dik drón vásárlásához. Elsőként mint írtam 2020-ban egy kínai gagyival kezdtem, (E58 klón), az első repülések során már érzékeltem, hogy ezzel bizony se repülni, se képfelvételt készíteni nem lehet, nem részletezem, ha kíváncsi vagy rá, akkor itt olvashatod a történetemet.

Az igazi, első drónom a DJI Mini SE volt, amit használtan vásároltam, ez csupán alapfelszerelés volt: drón, 1 akksi, RC-táv, dobozban, ára akkor 2022 novemberben 110.000,-Ft, ennyire volt pénzem. Igen nem ez volt akkoriban a legújabb típus, és tele volt korlátozásokkal, hogy csupán 1-et emeljek ki, 2,7K videó, legyen még egy a jel és képátvitel a drón és az RC k9zött WiFi, ennek minden nyűgével, bajával, de megtanulni/gyakorolni repülni kiváló volt!. Aztán kellett hozzá vásárolnom, fokozatosan:

  • tartalék akksikat, végül 3.db. lett hozzá,
  • az akksikat tölteni kellett, így egy töltő-HUB (3 akksi töltéséhez),
  • tároló-hord táskát, kemény borításút, hogy védje az eszközt szállításkor,
  • tartalék propellerek,
  • gimbalvédőt, mert valahol elhagytam az eredetit, stb, szóval így már kb. 200.000,-Ft lett, sőt mivel a 79 éves szem már nem újkori, így a Aple Mini 12 képernyő bizony icike-picike, így vásároltam egy Lenovo 10" tabletet is, ez + 70.000,-ft, tehát 270.000,-Ft lett az induló 110.000,-ft-ból!

A második drónom DJI Mini 2 SE volt, 2023 májusban vásároltam újonnan. Ezt is alapfelszereléssel vásároltam, 1 akksival, táska nélkül, akcióban 145.000,-Ft-ért. Mivel a kettő alkatrészei kompatibilisek, így akksit és táskát nem kellett hozzá vásárolnom. Akkor úgy értékeltem, hogy a Mini SE-re már nincs szükségem a továbbiakban, így a táskával és 1.akksival eladtam 80.000-ért. Az új Mini 2 SE-re rögtön kötöttem Care Refresh biztosítást (ezt csak az első aktiválást követő 48 órán belül lehet megkötni egyszerű módon a DJI FLY APP-ban). Milyen jó, hogy kötöttem, mert volt egy zuhanásom, akkor  ripityára törött, jó lett volna a biztosítás, de nem kellett, mivel a zuhanást motorleállás okozta, így garanciában cserélték a drón-t.
Mivel a táskát eladtam a Mini SE-hez, így új táskát kellett vásárolnom, akkor egy javaslatra, kemény-koffert rendeltem (Amazon.de) Németországból (mert így nem vol VÁM), amibe minden belefért 6.db. akksival együtt, és a legnagyobb előnye volt, hogy a drónt kinyitva lehetett tárolni, így nem kellett minden repüléskor kinyitni, majd becsukni, ez a koffer nem volt olcsó, de megérte nekem, ma is ezt használom.
Mint írtam volt egy zuhanásom (zúzással), így ennek garanciális javítása/cseréje 2 hónap kiesést okozott a repülésben, ekkor döbbentem rá, hogy mennyire megszoktam a repülést, és mennyire hiányzik! Ekkor vetődött fel bennem az igény, de jó lenne, ha lehetne egy tartalék drónom, na de milyen és mennyiért?

Most az év elején úgy alakultak a jövedelmi lehetőségeim (80 évesen még dolgozom!), hogy gondolkozhattam egy második (tartalék) drón vásárlására, erre kaptam 150.000,-Ft-ot. Azt rögtön láttam, hogy hatalmasat váltani ennyi pénzért nem tudok, így kompromisszumokat kellett kötnöm. 2024. január 1-től új szabályok léptek életbe, és igazából a kedvezmények leginkább a 250g alatti drónok használatára ösztönöztek, tehát DJI Mini-ben gondolkoztam. Szerencsére az új szabályok akciókat is hozott, hogy a már az EU-ba behozott régebbi típusoktól megszabaduljanak a kereskedők, hogy már az új, Cx kategóriába minősített új drónok érkezhessenek. Persze ez hiányt is hozott, nem minden típus volt kapható, és az akciós kedvezmények is végesek voltak.

A harmadik drónom a DJI Mini 3 lett, és az alábbiak alapján választottam ezt:

  • 150.000,-Ft-om volt a vásárlásra,
  • DJI Mini-hez ragaszkodom, ez kompatibilis a Mini 2SE-mmel, legalább is RC-N1-el, azaz nem kell másik RC-táv-ot vásárolnom, ez jelentős árkedvezmény. telefon/tablet megvan, így nem kell kijelzős táv sem,
  • ha lehet tudjon 4K/30 kocka videót,
  • Mint véletlenül megtudtam, a kamera alkalmas 48Mp kép készítésre (RAW) (!, csak az angol nyelvő kezelési leírás tartalmazza ezt a lehetőséget, az előcsalása kicsit elbonyolították),
  • lehessen függőleges, álló kép készítésére lehetőség,
  • a kamera gyengébb fényviszonyokban is használható legyen f 1.7 !,
  • valamennyire bírja a szelet,
  • 250g alatt kell maradni.
A fenti feltételeknek a Mini 3, Mini 3PRO és Mini 4PRO felel meg. A Mini 4PRO eleve kizárva, nincsen 600.000,-Ft-om, és előre láthatóan nem is lesz. Mivel hobbi a drónhasználatom célja, így bevételszerzésből nem tudom rá megkeresni a hiányzó pénzt!
Maradt a Mini 3 és a Mini 3PRO, a Mini 3PRO 100.000,-Ft-al többe kerül, mint a Mini 3, azaz a választás végül is leegyszerűsödött a Mini 3-ra.

Már csupán jó árban kapható Mini 3-at kellett keresnem/találnom. Szerencsém volt, találtam akcióban 149.990,-Ft-ért "Only Drón", pont ennyi pénzem volt, meg is vásároltam, mivel a meglévő Mini 2SE RC1-es távval működik (O2 verzió), a Mini 3 is ezzel működik, így egy RC1 távval, mindkét drónt tudom vezérelni. A Mini 3 tárolásához tároló/hordozó táskára volt szükségem, így megelőlegeztem rá és megvettem csupán a drón tároló táskát. A drónhoz 1.db. akksit kaptam, azaz szükséges tartalék akksi, így vettem még hozzá 2.db. akksit és egy töltő HUB-ot, így már a konfiguráció teljessé vált.

Az új drón regisztrációját elindítottam az ÉKM - Légiközlekedési Hatoságnál. A drónra azonnal megkötöttem a biztonságot nyújtó CareRefresh DJI biztosítást 1 évre, 59€-ért.

Tehát van 2 drónom, ami azonos gyártó (DJI) azonos sorozata (Mini), de mégis különböző egymástól, hogyan fogom használni?
A meglévő kofferben marad a Mini 2SE, ehhez van gyártva, és kinyitva van tárolva, viszont alulra sok minden belefér, így itt tárolom a tabletet, a tablet tartót és a Mini 3 Töltő-HUB-ját a 3.db. akksival, a táskához hozzácsatolva a Mini 3 kemény hordozó-tartóját. Így egy csomagban van minden, csupán a Home-Pont fel/leszálló pont került ki a táskából (már nem fért bele), de ez így könnyen szállítható:
  • 2.db. drón,
  • 6 + 3 akksi, így repülésben nem vagyok korlátozva, és ha szükséges az utazások során, az autóból tölthetők a HUB-okban.
  • 2.db. töltő HUB.
  • kábelek, tartalék propellerek.

Képekben így néz ki a felszerelésem:


és végül, miben más a DJI Mini 3 a korábbi Minikhez képest?

  • Videó 4K/30 kocka, 2x ZOOM, 1080 (FHD)-ban 4x ZOOM, és 60 képkocka/sec., HDR mód,
  • Állókép/videó rögzítés,
  • alapban 12 Mp, de beállítható 48 Mp, mert az érzékelő tudta korábban is, csupán szoftveresen volt eltitkolva, ekikor viszont nincsen Zoom,
  • Manuál focus lehetőség,
  • Az érzékelő 1,7 blende érzékenységet biztosít, azaz gyengébb fényviszonyokban is használható,
  • 38 perc repülési idő, 1 akksival,
  • Szélállósága 38 km/óra (10,7 m/s),
  • A mini sorozattól eltérő intelligens akksi (hátrány),
  • A Mini sorozatok HUB-ja eltér (hátrány,
  • A Mini sorozat méretétől és formájától eltér (hátrány), minik helyére nem fér be,
  • Aerodinamikusabb karosszéria kialakítása, repülési időben és szálállóságában előny.
Felhasználásban a DJI Mini 2 SE lesz az alapértelmezett használatban, a Mini 3 speciális tudására van szükség, akkor jön a Mini 3. Mégsem ez lett a megoldás, az elsődleges kamera a 48 Mp okán, és a 2SE a tartalék. Már vásároltam hozzá egy mCombó táskát is, így most már távolabbi utazásra 2.db. drón táskát viszek magammal.

Egy picike kitérő a 4K videóval kapcsolatosan.

Állandóan azt olvasom, hogy a 4K a menő, sőt ma már röpködnek a "K"-k, na de, mire is használod, és hol nézed meg, milyen felületen?
  • Nagyon sokan telefonon nézik, ennek képfelbontása, max FHD ( 1080p),
  • Számítógép, vagy nagyképernyős TV-n, ami akár lehet, hogy tudja a 4K-t, laptop biztosan nem, mert az is max. FHD,
  • A videó fájl mérete az FHD többszöröse, ha 4K-ban tárolod,
  • Ha YouTube-ra feltöltöd, a rendszer a tárolási méret csökkentése érdekében tömöríti, azaz minőséget veszítesz,
  • Ha odahaza tárolod, akkor semekkora tároló eszköz sosem lesz elegendő, hátha még másolatot is készítenél, hibatűrő tároló eszközön (NAS, hálózati tároló eszköz, valamilyen RAID hibatűrő tárolással).
  • Én most jelenleg 10TB-nál tartok és van még szabadon 1TB-om, ha betelik vagy újabb, nagyobbat vásárlok, vagy törlök!
Szóval minek is a 4K Hobby célra, persze kereskedelmi cél esetén egészen mások a szempontok, én egyenlőre alapértelmezésben a 2,7K/30 képkocka mellett maradok!

Ide a végére teszek egy korábbi cikkemet amelyet kifejezetten kezdőknek ajánlok (szabályok, kötöttségek, szabályos használat, jogkövető magatartás, stb.)

és a tegnap szerkesztett Mini 3 ismerkedésem videója:

Amiről eddig nem ejtettem szót, miért kell nekem 2.db. drón? Miért nem adtam el a Mini 2SE-t és a Mini 3 helyett vehettem volna Mini 4 PRO-t is, vagy mégsem?

Elviekben vehettem volna Mini 4 PRO-t is, de csak elvileg, hiszen teljes konfigurációban ez 600.000,-Ft körülire jönne ki, sőt, aztán még kiegészítők hozzá, viszont a mini 2SE használtan annyira lement az ára, hogy eladva és hozzáadva a meglévő 220.000,-Ft-omat, sem tenné lehetővé a Mini 4 PRO-t és bizony van még egy szempont, amit csak az tudja megérteni, aki került már olyan helyzetbe, hogy akár 2 hónapig nem tudott felszállni műszaki hiba miatt. Én már voltam kényszer 2 hónapos szünetben, amikor lezuhant és ripityára törött.
Arról nem beszélve, ha sikerül elutazni messzebbre, több száz, vagy akár 1.000 km-re,, ha mondjuk több napra tartózkodók, és mindjárt az első napon meghibásodik a drónod, és bizony nem biztos, hogy később még lesz rá lehetőséged, hogy megismételd az utazást? Nos, ilyenkor bizony jól jön egy tartalék!

Kellene ide a végére még 1 videó, amiben egy kis áttekintést mutathatnék pld. a Mini 3 DJI FLY APP menüjéből?
Senki sem jelezte, hogy jó lenne, így nem fogok készíteni bemutató videót!

Kaptam kérdéseket privatban, megosztom a válaszaimmal, hasznos lehet másoknak is:

  • -Propeller védő rács
    Propellervédőt csak akkor vegyél, ha beltérben akarod használni, kint nem használhatod, mert kategorát váltanál, átléped a 250g-ot.
  • -Tűzbiztos akku tasak
    Tűzbiztos akku tartót én nem vettem, a HUB-ban tárolom, észlelni lehet, ha kezd puposodni, repülőre pedig nem tervezek utazást.
  • -Leszálló pad (mekkora elég? Fontos a letűzhetőség?)
    A HomePoint padot javaslom, a motorokat és a propellereket véded, fel/leszálláskor, nem megy bele por, szemét, a lerögzíthetőség, csak nagy szélben szükséges, én akkor inkább nem repülök.
  • -Nyakpánt (elég a sima, vagy szilikontok is kell?)
    Nyakpánt nagyon hasznos, mert szabad lesz mindkét kezed, én ezt vásároltam
  • -Kameravédő üvegfólia
    Üvegfóliát feleslegesnek tartom, ha már szükség lenne rá, ütközéskor, már úgyis mindegy, a gimbalvédőt, az eredetit a szállításokkor feltétlen rakd rá, felszállás előtt pedig ne felejtsd el levenni, már jártam úgy, hogy rajta maradt, bizony a bekapcsoláskor gondot okoz, a tesztelésben elakad.
  • Motor porvédő
    A motorvédőt vettem,de ki is dobtam, ahogy írtad, a motor hűtését akadályozza, 10-12A áram hajtja a motorokat. De a legnagyobb hiba, hogy magát a védőt jól rögzíte az eredeti hosszú csavarokkal a fém átlós tartóra, de a prop-okat magába a 0,5 mm vastag aluminiumba, na ez biztos nem tartja meg a propokat 3600 fordulatnál, zuhanás a vége! El is dobtam, pénzkidobás volt.

  • Ja még egy jótanács, napellenzős gimbalvédőt NE VEGYÉL, akadályozza a panoráma rögzítést, másrészt átléped a 250g-ot, és akkor már más szabályok érvényesek.


Megjegyzések