A Drón szabályokról, egy már nem kezdőtől
FIGYELEM! EZ A BEJEGYZÉS NEM OKTATÁS ÉS NEM
KÉPZÉS, CSUPÁN tapasztalat MEGOSZTÁS!
Tartalomjegyzék
BEVEZETÉS
- Alapvető ismeretek, szabályok és korlátok
- Fogalom meghatározások
Drónok üzemeltetése nyílt kategóriában 2024.01.01-től
Regisztrációk
- Drón pilóta vizsga
- Drón-os repülés Európai Unió tagországaiban
- Felelősség-biztosítás
- Kép és videó szerkesztése, utómunkák
- MyDroneSpace (MDS) APP kötelező használata
- DJI FLY Applikáció
- AirData – eszközkezelés (karbantartás) – Repülési napló
- Forrásjegyzék (hivatkozások)
Utolsó módosítás: 2024.12.23. 15:00
VÁLTOZÁSJEGYZÉK
Dátum |
Fejezet |
Változás oka |
2023.12.15 |
Tartalomjegyzék |
Változásjegyzék, hogy könnyen megtaláld a változtatást, ha újra megnyitnád |
2023.12.15 | DJI FLY Applikáció | Befejeztem a részletes leírását egy önálló oldalon, az oldal itt nyitható meg. |
2023.12.15 |
A táblázatot javítottam, mert pontatlan volt, továbbá a bekezdés 5./ pontját javaslatra módosítottam a forgalomba hozatallal kapcsolatosan. |
|
2023.12.15 |
Több fejezet és szerkesztési változások, új fejezetként "Fogalom meghatározások". |
Fogalom és szóhasználatok pontosítása, egységesítése, pld: embertömeg, MTOM. A fogalmakat előre hoztam egy csokorba. |
2023.12.15 |
AirData – eszközkezelés (karbantartás) – Repülési napló |
Elkezdtem a részletes leírást egy önálló oldalon, ez az oldal itt nyitható meg. |
2023.12.18 |
Az US Hunagery kiemelt néhány fontos szabályt, ezzel bővítettem ezt a fejezetet. |
|
2023.12.21 |
C0 osztályba soroló címke értelmezése, DJI Mini 2 SE esetére konkretizálva |
2024.01.01 |
Legfontosabb szabályok, követelmények, 2024.01.01-től |
|
2024.01.08 |
DJI FLY Applikáció |
A DJI fiók és a benne tárolt információk |
2024.01.14 |
Külön ismertető bővítése az eseti légtér témakörével, példákkal |
|
2024.01.06. |
DOE tagság, és FB-csoport ajánlása |
2024.01.19 |
2 új videó beillesztése |
|
2024.01.27 |
Drón vásárlása |
Egy új önálló bejegyzésben taglalom a választás szempontjait, saját választásomat mutatom be. |
2024.02.22 |
Drón osztályozó címke |
DJI hivatalos eljárása, ha Cx kategóriás hivatalos eljárást kérelmeznéd |
2024.05.02 |
Drón Remote ID (távoli azonosítás) |
2024.01.01-től kötelező Remote ID |
2024.11.21 |
|
Az egész bejegyzés átnézése, egységes megjelenés, aktualizálás, pontosítások. Esetlegesen szerzői jogvédelem alá eső részek eltávolítása. |
2024.11.22. |
VLOS – a drón szabad-szemmel való követése |
VLOS érték kiszámítása, új szabály! |
BEVEZETÉS
Ha most gondolkozol azon, hogy belevágnál és a drónozást szabályosan szeretnéd végezni, vagy már van drónod, de a szabályok kuszasága miatt bizonytalan vagy, akkor ez a bejegyzés neked szól, én is kezdő vagyok, alig több mint 1 éves tapasztalattal!
Hidd el (tegeződjünk!), hogy senki sem úgy született/születik, hogy tud mindent, az egész életünk a tanulásból és tapasztalásból tevődik össze és teljesedik ki.
Ide teszek 2.db. videót ( nem én készítettem, de szerintem szuperek!):
Fontos dátumhoz érkeztünk 2024.01.01-el!
Tehát összefoglalva a legfontosabb szabályokat:
- Lakott területen belül, akár a saját tulajdonodban lévő ingatlanon is, a földfelszint elhagyni csak "Eseti légtér engedéllyel" szabad. Az Eseti légtér engedélyt minimum 30 (45 az ajánlott!) nappal a felszállás előtt kell kérelmezni (pénzbe kerülhet és akár külön engedélyek is szükségesek lehetnek!)
- Ha a drón adatrögzítésre alkalmas, akkor súlyhatártól függetlenül regisztrációköteles az Építésügyi és Közlekedési Minisztériumhoz benyújtott kérelemmel.
- Magántulajdon felett, és/vagy embereket felismerhető (azonosítható) módon képfelvétel csak akkor készíthető, ha az érintettek ehhez előzetesen hozzájárultak (GDPR, megsértése bűncselekmény)!
- Ha a drónnak 250 g alatti felszállási súlya van (MTOM), akkor nem kell UAS vizsga a pilótának, de ajánlott! 250 g felett vizsga köteles, és az UAS pilótának is regisztrálni kötelező, Üzembentartóként, ez csak 18 életévét betöltött személy lehet.
- Embertömegek felett a repülés tilos, csak speciális engedéllyel.
- 250 g alatti, vagy C0 kategóriás drón esetén A1-ben, a repülésbe be nem vont személyek felett engedélyezett ugyan a repülés, de a lehető legrövidebb időre kell venni az áthaladást.
- 250 g feletti drón A1, A2, A3 jogosítvány kategóriában repülhet.
- A1 = Open kategóriában, max. 120 m magasságig, és VLOS-ban, az FPV repülésre más szabályok vonatkoznak! Lakott területen belül, eseti légtérengedéllyel.
- A2 = emberek felett, spec engedéllyel és szabályokkal szabályos a repülés.
- A3 = csak lakott területen kívül, épületektől min. 150 méteres biztonsági távolságot tartva.A Cx kategóriával nem rendelkező drónok open kategóriában csak lakott területen kívül A3-ban repülhetnek, kivétel a 250g alatti MTOM-al rendelkezők, ezek továbbra is használhatók A1-ben lakott területen belül is, kizárólag Eseti Légtérengedéllyel.
- 2024.01.01 előtt vásárolt drónok 250 g alatt továbbra is repülhetnek A1 kategóriában.
- 2024.01.01 után, csak Cx kategóriás drónok hozhatók be az EU területére és hozhatók forgalomba, a már az EU területén lévők továbbra is forgalmazhatók, de csak akkor, ha C1-C4 kategóriákban el vannak látva a RemoteID sugárzására alkalmas eszközzel!
- Csak CE (EU szabványnak megfelel) jelzésű drón hozható forgalomba és reptethető Európában!
- Az UAS pilótának (üzembentartónak) a drón súlyától függetlenül az MDS (MyDroneSpace) APP használata kötelező, minden felszállás előtt, csak akkor szállhat fel a pilóta, ha az MDS nem tiltja az adott felszállási területen (paraméterekkel), No Dróne Zona esetében tilos az UAS felszállás!
- Open (Nyílt) kategóriában 250 g alatti drón esetében Magyarországon nem kötelező a felelősség biztosítás, ha nem bevételszerzés a cél. 250 g felett viszont kötelező a felelősség biztosítás, az EU-ban 750.000 SDR értékűnek kell minimum lennie (1.300.000 €)!
![]() |
Drón HomePoint - Fel/le-szálló pont (hely) |
Egy hasznos "Magyarország térkép" segítség az AMSL (tengerszint feletti) magasság megállapításához.
A Drónpilóták Országos Egyesület (DOE) - történelmi bemutatkozása.
A Facebook tele van Drón hirdetésekkel, ebből sokan arra következtetnek, hogy megveszem és repülők. Hát persze ezért vesznek Drón-t, hogy repüljenek, de ez mégsem ennyire egyszerű ám!
Ha bármit tudni szeretnél, akkor sajnos nagyon magadra vagy utalva, keresgélsz, kutatsz, ha elég kitartó vagy, akkor sok mindenre találsz is válaszokat.
Alapvető ismeretek, szabályok és korlátok
Az alapvető szabályokat az Európai Unió rendeletei még 2019-ben határozták meg az irányelveket és alapvető szabályokat, melyek az EU tagországaira érvényesek oly módon, hogy az egyes tagállamok saját hatáskörben a saját jogrendszerükbe beépítik, szigoríthatják, de nem lehet ellentétes a központi szabályozással.
A Bizottság (EU) 2019/947 végrehajtási rendelete (2019. május 24.) a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról, továbbá a Bizottság (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendelete (2019. március 12.) a pilóta nélküli légijárműrendszerekről és a pilóta nélküli légijármű-rendszerek harmadik országbeli üzembentartóiról, illetve az ezen jogszabályok mentén a tagállami kötelezettségek megvalósítása, és nemzeti jogszabályaink harmonizációja érdekében végrehajtott jogszabálymódosítások is.
A drónozással kapcsolatos alapfogalmakat és alapszabályokat a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény tartalmazza. A 2021-ben épült be a magyar szabályozás a jogrendszerbe.
FIGYELEM!
Engedélykötelesség megszegése szabálysértés, rögzítések nyilvánosságra hozatala engedély nélkül bűncselekmény!
Fogalom meghatározások
Mit is nevez a közbeszéd DRÓN-nak?
„Embertömeg” – Emberek csoportja
VLOS – a drón szabad-szemmel való követése
- DJI Mini 3 esetében: 372 x 0,27 +20 = 120 m és
- DJI NEO esetében: 372 x 0,17 +20 = 83 m
A merevszárnyú UAS-okra más a képlet.
Ide idézem az eredeti EUDRONEPORT oldalt: a VLOS távolság kiszámítása
"A vizuális látótávolság (VLOS) az UAS művelet olyan típusa, amelyben a távoli pilóta segítség nélkül képes folyamatos vizuális kapcsolatot fenntartani a pilóta nélküli repülőgéppel, lehetővé téve a távpilóta számára a pilóta nélküli légi jármű repülési útvonalának szabályozását. más repülőgépekre, emberekre és akadályokra az ütközések elkerülése érdekében.
Ez számos értelmezést hozott. Ezért van a legújabb verzióban egy új módszer a VLOS pontosabb kiszámítására.
Az új VLOS távolság kiszámítása
![](https://eudroneport.com/wp-content/uploads/2022/02/line.png)
- Forgószárnyas és többrotoros UA esetén: ALOS [m] = 327 x CD [m] + 20 m
- Fixszárnyú UA esetén: ALOS [m] = 490 x CD [m] + 30 m
- A CD az UA jellemző dimenziójára utal.
- DLOS [m] = 0,3 x talajláthatóság
- A talajláthatóságnak legalább 5 km-nek kell lennie.
- A VLOS távolság az ALOS és a DLOS közötti kisebb érték."
Egy magyar oldalon lévő információ.
Lakott terület
Ez egy kiemelten FONTOS témakör, ezért egy külön önnáló oldalt is létrehoztam ennek kitárgyalására, értelmezésére, amelyet itt nyithatsz meg! - az oldal frissítésre került 2025.02.03-án!
Az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet hatálybalépésével 2021. január 1-től változtak azon hazai jogszabályok, amelyek a drónok használatának nemzeti részletszabályait tartalmazzák. Bizonyos területeken az EU-s jogszabályoknál szigorúbb szabályok (pld. EU-ban súlyhatár 250 gr, helyett idehaza 120 gr., és a Lakott területen való reptetés eseti légtérengedélyhez kötése) kerültek hazánkban bevezetésre.
Légtér használata, szerkezete, engedélyek - tilalmak
Az alapszabály szerint "Lakott területen" belül csakis eseti légtérhasználati engedély-el szabad (jogszerűen) repülni.
A témakör fontossága miatt létrehoztam egy külön önálló oldalt, amely itt nyitható meg!
FIGYELEM: a legter.hu nem csupán a drónos repülésekhez készült! Drónos repülésekre az MDS-t kell használnod, a legter.hu viszont segít egy "Eseti légtérengedély" beszerzésében!
- No Drone Zone légterek;
- Tiltott légtér;
- Veszélyes légtér és időszakosan korlátozott légtér;
- Drop Zone légtér;
- Kiemelt repülőterek: Budapest CTR, Kecskemét MCTR, Szolnok MCTR és Pápa MCTR
- Békéscsaba, Szeged, Nyíregyháza, Pécs-Pogány, Pér, Debrecen és Sármellék TIZ
- LHR1 Budapest és LHR1A Budapest korlátozott légterek
- környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek
- Polgári légijárművek számára korlátozott légterek
- További korlátozott légterek – pl. Százhalombatta
- III. osztályú és IV. osztályú repülőterek környezete
- V. osztályú repülőterek környezete
Drón kategóriák?
Nyílt kategória:
- a drón nem távolodhat el a föld legközelebbi pontjától (a drón alatt) 120 méter magasság fölé;
- továbbá a drón pilótának (irányító) bármiféle segédeszköz nélkül, szabad szemmel folyamatosan látnia kell a drónt (VLOS), van egy kivétel (majd később részletezem);
- semmilyen körülmények között nem repülhet ember tömeg fölött, és lehetőleg kívülálló (repülésbe be nem volt!) személyeket sem szabad megközelíteni;
- továbbá el kell kerülni azokat a területeket, ahol a drónozás kifejezetten tilos (No Drone Zone), vagy korlátozott.
Speciális kategória:
- akkor repülünk speciális kategóriában, ha a nyílt kategória határait túllépjük, azaz akár C0 UAS is repülhet spaciális kategóriában, ha átlépi a VLOS (láthatósági) szabályt, pld. BLOS). Tehát nyílt kategória a repülés, ha annak műszaki és technikai feltételei adottak, de amint valamelyik feltétel nem teljesül, ugyanaz a repülés máris speciális kategóriába kerül.
- ha a drón súlya nagyobb mint 25 kg;
- ha szabad szemmel nem látjuk a drónt a repülés során; bejelentés, ill. engedélyköteles a művelet.
Engedélyköteles kategória:
- "embertömeg" feletti repülés (műveletvégzés), pld. Fesztivál, tömegrendezvény.
A kategóriába sorolás a drón felszálláskori tömegétől (MTOM), a max. sebességétől és a keletkezett zajától függ, részletek UAS eszköz osztályok
- C0, C1, C2, C3, C4
Amennyiben DJI Mini drónod van és szeretnéd kérelmezni a C0 kategória besorolását hivatalos eljárásban, akkor ezt a PDF dokumentumot olvasd át, és kérelmezheted a C0 hivatalos cimke beszerzését, a drónod minősítését. Viszont felhívom a figyelmed, ha C0 besorolást kaptál, akkor a magasság 120 m-re korlátozva lesz, amit ha akarsz sem léphetsz túl!
Kompetencia tanúsítás, UAS pilóta alkategóriák
A pilóta alkalmassági kötelezettségeit határozza meg, az emberektől való minimális távolságokat is meghatározza a besorolás, részletek UAS pilóta alkategóriák
- A1, A2, A3
Ugrás az oldal tetejére!
A JÁTÉK fogalma
Játéknak nevezzük azt a pilóta nélküli légijárművet (UAS), amely megfelel a játékokra vonatkozó előírásoknak, 120 gramm alatti tömegű és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szerelt, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre képes eltávolodni, maga az eszköz korlátozza az eltávolodást.Drónt szabadon vásárolhatok, szabadon repülhetek akár engedélyek nélkül is?
- Vásárolni bármit szabadon és bárhol vásárolhatok, Igen, de lehetnek korlátozások!
- Szabadon repülhetek? Igen, ha a drón játék, ha kamera van benne, már nem játék!
- Engedély nélkül repülhetek? Igen, ha a drón játék, ha kamera van benne, már nem játék!
MTOM – maximális felszállási tömeg
Regisztráció kötelezettség
Az EU szabályozás és a Légiközlekedésről szóló törvény szerint minden olyan drónt (mint UAS eszközt, ha többet is üzemeltet, akkor az összeset!) regisztrálni kell, ami nem játék, illetve minden magánszemélynek vagy jogi személynek (mint UAS üzembentartó) regisztrálnia kell magát, aki játéktól eltérő eszközt működtet. A regisztrációt abban az EU tagállamban kell elvégezni, ahol az UAS üzemeltető állandó lakása/telephelye van. A regisztráció, az EU összes tagállamában érvényes.
Az életkor fontossága:
- Üzembentartóként regisztrálni 18 betöltött életkor szükséges;
- UAS pilótaként ha a drón C0 kategóriás, vagy 250 gr MTOM (MTOM = felszálló tömege a drónnak, azaz minden beleszámít, még a ráragasztott matrica is!) alatti, akkor nem kell vizsga, és nincs alsó korhatár sem, HA 16 ÉV FELETTI UAS PILOTA FELÜGYELETE ALATT TÖRTÉNIK A REPÜLÉS.
Ugrás az oldal tetejére!
Drón vásárlása
Drónt ma már bárhol, akár trafikban, zöldségesnél, boltban, Interneten, használtan, újonnan lehet vásárolni! DE! Mielőtt bármit is vásárolnál, először azt kell eldöntened, mi lesz a célod a drónnal kapcsolatban, mire szeretnéd használni, hogyan, hol, és mikor?
Drónt vásárolhatsz már néhány ezer forintért, de akár sok millióért is, ugyanúgy, ahogy autót is sokféle közül válogathatsz, aztán a leggyakrabban a pénztárcád fog határt szabni a vásárlásodnak.
Mégis mi alapján válasszak, és döntsek egyik, vagy másik termék javára, itt az én példám.
Mi a "CE" jelölés? Mire való, mit tanúsít?
- Rádiófrekvencia;
- Rádió-adó teljesítménye és
- egyéb paraméterei.
Én a következő szempontok átgondolását javaslom:
- milyen célra akarom használni a drónt?
- a céljaimnak melyik drón(típus) felelne meg a legjobban?
- mennyi pénzem van, mi fér bele a pénztárcámba?
- hol és mit árulnak?
- a forgalmazó megbízható, biztosít-e valós (igénybevehető) garanciát a magyar szabályoknak megfelelően?
- a forgalmazó biztosít-e alkatrészeket a modellhez? (fogyócikk a légcsavar, akkumulátor, stb.)
- a forgalmazó, vagy szerződéses partnere biztosít-e szerviz szolgáltatást? (meglátod, ez egy nagyon fontos követelmény)
- az adott drón típus használatához, milyen szabályokat kell betartanom, hogyan használhatom, milyen kötelezettségekkel jár?
- nagyon fontos a "Felelősség biztosítás" (lesz még róla szó!), bár néha nincs előírva, de soha nem tudhatod, mikor lesz rá szükséged, az okozott kár lehet több 10 millió forint is! Persze, ha a saját eszközödben keletkezik kár, akkor az a Te zsebedből megy, de erre is van biztosítási megoldás!
- stb.
Soha ne hidd el egy fantasztikus reklám ajánlat esetében, hogy minden igaz, ismeretlen referencia nélküli forgalmazó esetében, ezek a legtöbb esetben átverések, becsapások, félrevezetések, az árak mindig árulkodók (!), ha túl olcsó, túl kedvező, az mindig legyen GYANÚS!
Én 2020-ban egy 28.000,-Ft értékben vásároltam az első (bóvli) drónomat, amit még a szellő is elvitt és futhattam utána, irányítani nehezen lehetett, 5 perc volt a repülési idő egy akkuval, szóval jól átvertek. Viszont ezzel tanultam meg az irányítás, a repülés vezérlésének alapjait. Aztán jöttek a Drón jogszabályok, szünetet tartottam. 2022 novemberében vásároltam meg a második drónomat (használtan, de még forgalmazói garanciával), ez egy DJI Mini SE volt (erre volt akkor pénzem, igen vehettem volna sokkal nagyobb tudásút is, de akkor erre tellett. Ez a típus nagyon jó kezdő drón volt, minőség, megbízhatóság, alkatrész és szerviz ellátottság, sok-sok biztonsági segítség (automatikus hazatérés, stabil lebegés, közepes képkészítési minőség, 35 perc repülési idő, stb.). 2023 májusában ezt eladtam (némi veszteséggel) és vásároltam egy DJI Mini 2 SE gépet. A mini-knek (2-esig) azonos az akkumulátora, így a korábbi gép akkumulátorait (6.db.) továbbra is tudtam használni, minőségben és tudásban fejlődés volt és nem utolsó sorban 2024.01.01. után (az új szabályok) is tudtam vele legálisan, szabályosan repülni, mivel a kezelési leírásában a gyártó nyilatkozatot adott, hogy a gép 250 gr alatti MTOM-al (MTOM = felszálló tömege a drónnak) rendelkezik, amit majd meglátjátok nagyon fontos súly és kategória határ. 2024. januárjában ismét lecseréltem most DJI Mini 3 a gépem, amit 2024. októberben kiegészítettem egy DJI NEO szelfi drónnal is.
Az Én repüléseim alapvető célja a "Szabadidős tevékenység" (HOBBY) repülés, és lakott területen kívül (ez is egy nagyon fontos vízválasztó határ lesz).
- "NYÍLT kategória"-ra (Open), szabadidős tevékenység;
- olyan drónokra, melyek adatrögzítésre alkalmasak (kamera van bennük és saját maguk, vagy más segédeszköz alkalmazásával képrögzítésre alkalmas (pld. telefonos APP), függetlenül attól, hogy Te használod-e a rögzítést, vagy sem!
Ugrás az oldal tetejére!
Drónok üzemeltetése nyílt kategóriában 2024.01.01-től
Forrás: https://www.easa.europa.eu/
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) felelős azért, hogy az európai légi közlekedés biztonságos és környezetkímélő legyen.
![]() |
https://www.easa.europa.eu/en/document-library/general-publications/drone-open-category-applicable-requirements-fly-1st-january |
1./ Minden UAS (Pilóta nélküli Légi jármű), ismertebb nevén DRÓN, amiben kamera van (jogszabályban: adatrögzítésre alkalmas, ami teljesül akkor is, ha maga a drón nem alkalmas adatrögzítésre, de egy hozzá kapcsolható telefonos APP igen!), az regisztráció köteles, azaz kétféle regisztráció is van: Üzembentartó, a tulajdonosa a drónnak, valamint minden UAS eszköz (drón) mint eszköz regisztráció köteles amit az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz tartozó Légügyi Hatóságnál kell kezdeményezni/elvégezni, Üzembentartó = 2000,-Ft, eszközként = 2000,-Ft/darab!
2./ Lakott területen belül (a fogalmát eddig nem sikerült írásban senkinek meghatároznia!) bármilyen UAS, CSAK és KIZÁRÓLAG "Eseti légtér Engedély" bírtokában repülhet, amit a repülés előtt legalább 30 nappal kell kérvényezni a Légügyi Hatóságnál, a kérelem alapdíja: 0,-Ft/ eseti légtér kérelem igazgatási eljárás díja, amihez mindenféle egyéb járulékos költségek is járulhatnak, és mindenféle egyéb engedélyt is be kell szerezni (korkázatelemzés, környezetvédelem, stb.), Esetenként akár 50.000-90.000,-Ft/alkalom is lehet.
Engedély nélküli repüléseket, szabályok megsértését, akár 100.000.000,-Ft-al is büntethetnek, így különösen a megfigyelés, engedély nélküli repülés, GDPR szabályok megsértése, bűncselekmény!
3./ A1/A3 vizsga (kompetencia tanúsítvány). Minen 250 feletti MTOM (MTOM = felszálló tömege a drónnak) tömegű drónokhoz kötelező a vizsga letétele, amit az EU-n belül bármelyik EU-s országban el lehet végezni és az összes EU tagállamban érvényes!
5./ "Cn" minősítése a drónoknak.
- 2024.01.01-től csak olyan drón hozható kereskedelmi forgalomba, amely a gyártó által minősíteve van EU-ra, valamely "Cn" kategóriába. C1-C4 kategóriák esetében kötelező a Remote ID sugárzása.
- A "Cn" kategóriába sorolt Drónok, lakott területen belül is repülhetnek, ha az eseti Légtér engedélyt megkérték és megkapták.
- A "Cn" kategóriába nem sorolt drónok 250 gr feletti súly esetén, csak A3-ban repülhetnek, azaz csak lakott területen kívül, a kötelező minimális távolság szabályok megtartásával (épületektől/személyektől).
- Az MTOM 250g alatti drónok (Legasy kategória), amiket 2024.01.01 előtt vásároltak, továbbra is repülhetnek A1 kategóriában, akár lakott területen belül is, és nincs kötelező utólagos "Cn" címkével való ellátásuk sem.
6./ "Open" (Nyílt) kategóriában, csak szigorúan a VLOS szabályt betartva szabad repülni, azaz csak addig távolodhat el a drón a pilótától, ameddig segédeszköz nélkül, szabad szemmel látható marad:
- A maximális magasság, (a felszállási ponttól), azaz a mindenkori földhöz való távolság maximumban, 120 méterben korlátozva van.
- Open (Nyílt) kategóriában, a drón maximális sebessége 19 m/s, ha ezt átlépni tudja, akkor Nyílt kategóriában, A1-ben nem repülhet!
Összefoglalva a legfontosabb szabályokat, amit drónos repülés során be kell tartanod:
- bármilyen drón, amiben kamera van, regisztráció (Nyilvántartásba vétel) kötelezettség terheli!
- Lakott terület felett, a saját telkeden is (!), csak Eseti Légtér engedély bírtokában repülhet a Drón!
- 250 g alatt A1,A2,A3 vizsgát nem kell tenni, de ajánlott;
- 250 g, vagy nagyobb súlyú drón esetében UAS pilóta vizsgát kötelező tenni;
- 16 év felett lehetsz csak UAS pilóta (van egy kivétel, jogosult felügyelete alatti repülésnél, nincs korhatár.
- Üzembentartóként csak felnőtt korú személy regisztrálhat (18 életév betöltése), nem összekeverendő a választójogosultsággal!
Ugrás az oldal tetejére!
UAS eszköz osztályok
Az osztályozások C0-tól C4-ig kerültek kiosztásra. A különböző drón osztályokkal szemben felállított részletes követelményeket a A BIZOTTSÁG (EU) 2019/945 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE olvashatod el. A továbbiakban a fő jellemzőket gyűjtöttem össze.
FIGYELEM! 1 éves halasztással, 2024.01.01. után csak olyan drón hozható forgalomba Európai Unióban, amelynek van "Cn" osztályba sorolási címkéje, nem megfeledkezni a drón "CE" azonosító szükségességéről (EU-szabványoknak bevizsgálva, megfelelt!).
C0 drón osztály
- A C0 drón osztályba tartoznak a legkisebb UAS-ok, melyek legfontosabb jellemzői, hogy az 250 grammnál könnyebb szerkezetűek,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni,
- 19 m/s-os maximális sebességet képes csak elérni vízszintesen,
- követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a távpilótától,
- elektromos árammal kell működnie
C1 drón osztály
- A C1 drón osztályba tartozó pilóta nélküli légi járművek operatív jellegüket tekintve minimálisan térnek csak el a C0 osztályba tartozó UAS-któl. Jellemzőik:900 grammnál könnyebb szerkezetűek,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasságuk,
- 19 m/s-os maximális sebességet képes csak elérni vízszintesen,
- követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a pilótától,
- elektromos árammal kell működnie,
- sorozatszámmal (SN) ellátott,
- rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
- rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
- lámpákkal felszerelt,
- követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a pilótától.
C2 drón osztály
- A C2 drón osztályba tartozó UAS-ok képesek az A2 alkategóriában műveletet végrehajtani. Ennek nagy előnye, hogy bizonyos esetekben ezek a drónok akár 5 m-es közelségbe is repülhetnek emberekhez. Jellemzőik:4 kg-nál könnyebb szerkezetűek,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasságuk,
- távpilóta által bármikor aktiválható alacsony sebességű repülési üzemmóddal rendelkeznek, ahol a maximális vízszintes sebesség: 3 m/s (kivételt képeznek a merevszárnyú UAS-ok)
- elektromos árammal kell működnie,
- sorozatszámmal (SN) ellátott,
- rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
- rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
- lámpákkal felszerelt.
C3 drón osztály
- A C3 drón osztályba kerülnek a nagyobb UAS-ok. Jellemzőik:25 kg-nál könnyebb szerkezetűek,
- méretük 3 m-nél kisebb,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasság,
- elektromos árammal kell működnie,
- sorozatszámmal (SN) ellátott,
- rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
- rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
- lámpákkal felszerelt.
C4 drón osztály
- A C4 drón osztályban a szabályozás kevés kritériumot határoz meg:25 kg-nál könnyebb szerkezetűek, és nem sorolható be más osztályokba,
- nem lehet automatikusan irányítani.
Drón Remote ID (távoli azonosítás)
Mi az a távoli azonosító?
2024. január 1-től minden C1, C2 és C3 jelzésű, valamint a 120 méter alatti kategóriába tartozó drónoknak aktív és frissített távazonosítóval (Remote ID) kell működniük. A C1, C2 és C3 jelzésű drónokat már távazonosító rendszerrel felszerelve árusítják, amely helyben sugározza az UAS-al kapcsolatos információkat, így a drón helyzetét és kezelői regisztrációs számát. Ezt biztonsági okokból teszik, és lehetővé teszik azon drónok könnyű azonosítását, amelyek esetleg nem a vonatkozó szabályoknak megfelelően repülnek. A régebbi drónokat is (kivéve, ha 250 g-nál könnyebbek) ajánlott távoli azonosítóval ellátni. Ha még nincs beágyazva a drónba, megvásárolható és a drónhoz csatlakoztatható távoli azonosító modul, amely megfelel a drónszabályzat követelményeinek. A nyitott kategória oldalon a piacon már elérhető modulok listáját találja.A Remote ID megfelelőségének ellenőrzéséről az Üzembentartó, a használatáért repülés során az UAS Pilóta a felelős! Csak olyan eszközt használj, amit az EASA megfelelőnek nyilvánított!
UAS pilóta alkategóriák
A1 alkategória
- Az A1 alkategóriában olyan pilóta nélküli légijárművekkel lehet végezni műveletet, amelyek relatív alacsony tömegük (kevesebb, mint 900 gramm) és kialakításuk miatt viszonylag alacsony veszélyt jelentenek a környezet számára. Ide tartoznak a 250 grammnál kisebb felszálló tömeggel rendelkező és 19 m/s-nál kisebb üzemi sebességgel rendelkező saját építésű, valamint a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő, C0 és C1 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművek. A távoli pilóta a C1 osztályú pilóta nélküli légijárművet csak aktív és aktualizált közvetlen távoli azonosítási és földrajzi helyzettudatossági rendszerekkel működtetheti.
- A C1 osztályba tartozó pilóta nélküli légijármű nem repülhet át embertömeg és – amennyire az észszerűen elvárható – külső személy felett. Amennyiben váratlan helyzet miatt mégis külső személyek felett kell átrepülést végrehajtani, abban az esetben a távoli pilótának a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni kell a pilóta nélküli légijármű külső személy feletti átrepülésének időtartamát. A 250 grammnál kisebb felszálló tömegű saját építésű és a C0 osztályú pilóta nélküli légijármű nem repülhet át embertömeg felett, de átrepülhet külső személy felett. „Follow me” mód használata esetén a pilóta nélküli légijármű legfeljebb 50 méterre távolodhat el a távoli pilótától.
- Amennyiben a távoli pilóta C1 osztályú pilóta nélküli légijárművet kíván működtetni, annak előfeltétele egy online tanfolyam elvégzése, melyet sikeres online elméleti vizsgával kell zárnia.
A2 alkategória
- Az A2 alkategóriában a 4 kilogrammnál kisebb felszálló tömegű – a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő – C2 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművekkel lehet műveletet végrehajtani. A távoli pilóta a C2 osztályú pilóta nélküli légijárműveket csak aktív és aktualizált közvetlen távoli azonosítási és földrajzi helyzettudatossági rendszerekkel működtetheti.
- A pilóta nélküli légijármű nem repülhet át külső személyek felett és tőlük legalább 30 méteres vízszintes távolságot kell tartania. A távoli pilóta a külső személyektől való vízszintes biztonsági távolságot minimum 5 méterre csökkentheti, amennyiben a pilóta nélküli légijárművet aktív kis sebességű üzemmódban működteti, és miután értékelte a helyzetet az időjárási viszonyok, a pilóta nélküli légijármű teljesítménye, valamint az átrepült terület elkülönítése tekintetében.
- A távoli pilótának sikeresen teljesítenie kell az online elméleti tanfolyam vizsgája mellett egy önállóan elvégzett gyakorlati képzést,– továbbá egy, a földi kockázatok technikai és operatív jellegű csökkentésére kiterjedő elméleti vizsgát, hogy az A2 alkategóriában hajthasson végre repüléseket.
A3 alkategória
- Az alkategóriában a 25 kilogrammnál kisebb felszálló tömeggel rendelkező saját építésű, valamint a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő, C2, C3 és C4 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművek működtethetők
- A műveleteket olyan területen lehet csak végrehajtani, ahol a távoli pilóta külső személyeket a repülés teljes időtartama alatt nem veszélyeztet és legalább 150 méteres vízszintes távolságot tart lakott, kereskedelmi, ipari vagy szabadidős területektől. Amennyiben a távoli pilóta az A3 alkategóriában kíván az előbb felsorolt módon pilóta nélküli légijárművet működtetni, abban az esetben szükséges egy online tanfolyam elvégzése, melyet sikeres online elméleti vizsgával kell zárnia.
Ugrás az oldal tetejére!
Regisztrációk
- A Drónt üzembentartó magánszemély, vagy jogiszemély (Cég);
- UAS eszköz (drón), ha a jogszabály ezt előírja, márpedig emlékeztetőiül, ha a drón adatrögzítésre alkalmas (kamera van benne), akkor kötelező.
- az elektronikus ügyintézés (pl. e-Papír)
- postai úton
- személyesen
Üzemeltetői regisztráció (Közlekedési és Építésügyi Minisztérium)
- Az (EU) 2019/947 bizottsági végrehajtási rendelet 14. cikk (5) bekezdésében meghatározott pilóta nélküli légijármű-rendszer üzembentartóit a légiközlekedési hatóság nyilvántartásba veszi. Üzemeltetőként csak 18 életévét betöltő személyt lehet regisztrálni.
- Az eljárás részleteit a Közlekedési Hatóság WEB lapján részletesen megtalálod.
UAS eszköz regisztráció (Közlekedési és Építésügyi Minisztérium)
Amennyiben használtan vásárolsz egy drónt, akkor két eljárást kell elvégezned:
- A vásárlást minden féleképen adás-vételi szerződéssel foglald írásba, a dátumozásnál, a tulajdonváltás valós óra:perc időpontját is írd be a szerződésbe (ekkor viseled a drónnal kapcsolatos felelősséget!).
- A hatósági regisztrációnál, az adatlapon jelezd (e-papír levélben), hogy használtan vásároltad, az adás-vételi szerződést is csatold a kérelemhez. Ha eladó vagy, akkor pedig nyilvántartásból való törlő kérelmet kell benyújtanod, ehhez is csatold az adás-vételi szerződést, vagy megsemmisülés, vagy SN változás esetén, az erről kiállított (szerviz) bizonylatot.
- DJI drón esetében (más típusokat nem ismerek!) a DJI fiókodban is át kell vezetni a tulajdon változást. Az eladónak a saját DJI fiókjából törölni kell a drónt (a DJI FLY APP-ban tudod megtenni), a törlést akkor is el tudja végezni, ha a drón már nincsen nála, azaz nem kell a drónnal való aktív kapcsolódás. Ez után tudod a saját DJI fiókodba felvenni, de a drón aktiválási dátuma nem fog változni, marad az első, eredeti DJI regisztráció dátuma, ettől kezdve tárolja a repülési adatokat a saját fiókodba.
- A DJI FLY APP-ról külön önálló bejegyzést készítek, itt nyithatod meg.
Ügyfélkapu – kérelmek benyújtása e-PAPÍR szolgáltatással
Pilóta nélküli légijármű-rendszerekről nyilvántartás vezetése, e-ÜGYINTÉZÉS folyamata megváltozott, mivel a minisztériumok rendszere megváltozott (talán úgy 2023 szeptember körül)
Figyelem: új számlaszámok is, Pilóta nélküli légijármű-rendszer üzembentartói és légijármű-rendszer kérelem benyújtásának címe:
Építési és Közlekedési Minisztérium, Légügyi Felügyeleti Hatósági Főosztály - Repülésműszaki Osztály
Pilóta nélküli légijármű-rendszer regisztráció (üzembentartói regisztráció)
AZ ELJÁRÁS KÖLTSÉGE: 2021.03.08. napjától indult eljárások esetén az igazgatási szolgáltatási díj összege: 2.000.-Ft. Fizetési lehetőségek:
- banki átutalással, az Építési és Közlekedési Minisztérium által vezetett 10032000-00003582-06020015 számú számlaszámra, a közleménybe feltüntetve az Ügyfél nevét, valamint „UAS-591-RU”,
- személyes megjelenéssel, készpénzzel az ügyfélszolgálaton (2220 Vecsés, Lincoln út 1. Quadrum Irodaház, ügyfélfogadási időpontok: Hétfő, Szerda, Péntek: 9:00-12:00; Kedd, Csütörtök: 12:00-15:00)
- banki átutalással, az Építési és Közlekedési Minisztérium által vezetett 10032000-00003582-06020015 számú számlaszámra, a közleménybe feltüntetve az Ügyfél nevét, valamint „UAS-591-RE”
- személyes megjelenéssel, készpénzzel az ügyfélszolgálaton (2220 Vecsés, Lincoln út 1. Quadrum Irodaház, ügyfélfogadási időpontok: Hétfő, Szerda, Péntek: 9:00-12:00; Kedd, Csütörtök: 12:00-15:00)
A hivatalos leírás itt olvasható: KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG oldala:
- Magánszemély és
- Jogi személy (Cég)
- Jogszabályi feltételek megismerése, olvasgatás, tanulmányozás (korábban már kiveséztem a témát)
- Jogosítvány megszerzése, oktatás, tanulás és vizsga. Én az osztrákoknál végeztem el (OnLine WEB-en, német nyelven Google fordító segítségével és ingyenes vizsgával. A jogosítvány e-mailben érkezett, PDF formátumban).
- Drón vásárlása, én DJI Mini SE-t választottam (biztonságos, 249 gr, GPS, közepes kamera minőség: 2,7K, hobbihoz ez elegendő, stabil, jól irányítható, Litchi for DJI Drone APP-al nagy tudású-szolgáltatásokkal), azóta már többször lecseréltem, most DJI Mini 3 van.
- Üzembentartó regisztrációja a Közlekedési Hatóságnál.
- Drón regisztrációja a Közlekedési Hatóságnál.
- Felelősség biztosítás 250 gr alatt Magyarországon nem kötelező, de EU-ban kötelező, ezért a DOE (Drónpilóták Országos Egyesületébe belépve, éves tagdíj 15.000,-Ft, itt ingyenes a biztosítás megkötése, DOE kedvezményprogram), de már EU-ra is érvényest kötöttem CoverDrone, holland biztosítási alkusznál..
- Ha a hatósági regisztrációkról a határozatot megkaptad, akkor már repülhetsz is, ahol szabad! Ne felejtsd a kötelező azonosítókat a drónra felragasztani, de nem árt, ha telefonszámodat is ráírod, hátha elkószál a drónod, és a megtaláló, visszaadná.
- A MyDromneSpace telefonos Aplikáció feltelepítése (Android/iOs) a telefonra, fiók létrehozása, és minden repülés előtt légtér foglalás bejegyzése, a repülés végén a felszabadítása.
- A pilóta nélküli légijármű-rendszer – a pilóta nélküli játék légijármű kivételével – akkor veheti igénybe a magyar légteret, ha a légiközlekedési hatóság nyilvántartásba vette. Az erre irányuló kérelem és jogszabályi feltételek fennállta esetén a légiközlekedési hatóság a pilóta nélküli légijármű-rendszert nyilvántartásba veszi.
- A kérelem benyújtásához, kötelező nyomtatványokat kell alkalmazni, ezeket innen tölthetted le:
- Itt keresgélhetsz, vagy
- UAS (Drón) Nyilvántartásba vétel, természetes személy;
- UAS (Üzembentartó) Nyilvántartásba vétele, természetes személy, adatmódosítás, törlésre más-más nyomtatványt keress!
- Ha a nyomtatványokat kitöltötted, akkor indíthatod a Kérelmek e-papír útján való beküldését a Hatóságnak. A kitöltéshez én egy ingyenes PDF szerkesztő WEB oldali alkalmazást használtam.
- Az e-papir rendszert indítod, ez átirányit az Ügyfélkapu bejelentkező oldalra, majd visszakerülsz a Kérelem benyújtási "Új levél írása" oldalra.
- Az alábbi képen látható módon kiválasztod a menükben a megfelelő hatóságot, ügyet, stb. majd írsz néhány szép sort, hogy kérelmet csatolva benyújtod, majd tovább lépkedvbe, csatolod a kérelmeket.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhmB1TAAJPu8il-rZR3UJJiWp_LA_dS_5UyTWOGst0kXkGxdzFYerHuq2z5OERwvWUHM-s_wQ_j3Es6fviKE9PqeCiR7Q-SgqaOcyVWcCls1r1J--ABIrzESRF16nmGIIp2zXWrqluqxZ5p6gX_gN2L0V58dOfrfkFxZJeAtAG-yl7z09x42dQib5vvKA/w640-h486/UAS-e-papir%20beny%C3%BAjt%C3%A1s.jpg)
- Kérelmedet akkor fogják befogadni és a regisztrációdat elvégezni, ha ennek költségét előzetesen átutalod, ez 2.db. átutalás lesz: Üzembentartó és az UAS Drón. Az igazgatási szolgáltatási díj összege: 2.000.-Ft/db/nyomtatvány. Ne felejstd az átutalási igazolást is csatolni a benyújtáshoz, így gyorsabb lesz az ügyintézés, amely néhány naptól, akár több hét is lehet!
Ugrás az oldal tetejére!
Drón pilóta vizsga
Az Oktatásról vizsgáról is essen néhány gondolat, ha valaki Magyarországon szeretné ezt elvégezni. Ugyan Én már 2020 végén megszereztem az osztrákoknál, de nemrég arra vetemedtem, hogy megismerkedjem a hazai megoldásokkal, és találtam is egy halomra való céget, akik hivatalos oktatók (pénzért!), aztán lehet vizsgázni, szintén pénzért idehaza.
Az e-Titan fedőnevű oktatási portál alkalmas erre, az oktatás itt ingyenes, adnak a felkészülésre 3 hónapot (eddig érvényes a regisztráció, és 20 óra WEB-es gépidőt, tanagyag látványos és fejezetenként lehet tesztelni a tudásod,. aztán, ha a végére értél, akkor jelentkezhetsz vizsgára is, ez már pénzért áll rendelkezésre és kijelölt vizsgaközpontban, megadott időpontban kell személyesen megjelenned és vizsgáznod.
Bővebben itt találsz hozzá információt.
Emlékeztetőiül, Nyílt kategóriában, 250 g alatti drón-hoz nem kell vizsga, de ajánlott!
Ugrás az oldal tetejére!
Drón-os repülés Európai Unió tagországaiban
Egy összefoglaló oldal: EURÓPA ÖSSZES DRONE REPÜLÉSTILALMI ZÓNÁJA ÉS A NAA WEBOLDALA
- Egy külföldi utazási ajánlat (összefoglaló oldal)
- A Világ országainak szabályozásait összefoglaló oldal.
- A külföldön kötelező 750.000 SDR (1,3 millió €) felelősség biztosítás, nem elfeledkezni róla, Magyarországon kívül EU tagállamaiban kötelező a felelősség biztosítás!
Ugrás az oldal tetejére!
Felelősség-biztosítás
Emlékszel még a korábban írtakra? Szó esett már a biztosításról, emlékszel: Magyarországon 250 g alatti UAS esetében a felelősség biztosítás nem kötelező, ha hobby célú a repülés, viszont, ha kereskedelmi célú a repülés, akkor súlyhatártól függetlenül kötelező a felelősség biztosítás, idehaza a UAS osztályba sorolásonként eltérő összeghatár van meghatározva. Az EU tagállamaiban minden drónra kötelező 750.000 SDR (1,3 millió €) felelősség biztosítás.
Mások javaslatára a 17.97€/év összegért kötöttem biztosítást, ez megfelel az EU tagállamaiban előírtaknak is! Ez egy Holland biztosítási ügynökség, a WEB oldalon magyar nyelv is választható! Sőt, a biztosításkötési folyamat az ajánlat kéréstől a szerződés megkötéséig magyar nyelvű (választható), a választott nyelvű kommunikációk kívül a dokumentumok (kötvény, számla, ÁSZF, Adatkezelés, stb.) is magyar nyelvű, sőt, maga az e-mail levelezés is a kiválasztott nyelven történik.
![]() |
coverdrone.com |
![]() |
Hobby célu felelősségbiztosítási OnLine ürlap |
Ugrás az oldal tetejére!
Kép és videó szerkesztése, utómunkák
Ez egy nagy lélegzetű témakör, ezért nem ide fogom leírni, inkább készítek majd egy külön bejegyzést rá (Külön önálló kép/videó feldolgozást bemutató oldalam itt nyitható meg!).
Tehát mire gondoltam ebben a fejezetben?
- A drón által készült, rögzített képek, videók utófeldolgozására, az ehhez használt eszközökkel szerzett tapasztalataimat osztanám meg, beleértve a JPEG/RAW/Gömb-panoráma(360°), stb.;
- Az utómunkákhoz használt programokról írnék gondolatokat, tapasztalatokat, javaslatokat;
- Szót ejtek videószerkesztésről is.
Viszont felhívom a figyelmet a telefonos APP képernyőjének rögzítésére is, mert bizony van amikor nagyon jól jöhet, egy bizonyítás során, akár a szerviz felé, de akár egy "jogszabálysértés" kivizsgálásakor is. Nem elfeledkezni arról, hogy a DJI FLY APP, a vezérlő képernyőn rengeted adatot megjelenít, amik Fontosak lehetnek.
De ugyanígy nagyon jó szolgálatot tehet az AirData szolgáltatás használata is, bár ez inkább utólagosan a kiértékelésben lesz hasznos, ja és hiba esetén másra is jó lesz, külön fejezetben fogom részletezni.
Ugyanakkor érdemes szót ejteni a rögzítések (képek, videók) tárolásáról, ezek biztonsági mentéseinek kezeléséről, katalogizálásról is érdemes szót ejteni legalább.
MyDroneSpace (MDS) APP kötelező használata
Forrás: MyDroneSpace.hu - Ezt az oldalon, hivatalos a Hungaro Control (Légiirányítás) üzemelteti!2021. január 1-jétől változott a hazai szabályozás. Ennek megfelelően, ha a repülést lakott területen kívül, nem eseti légtérben hajtod végre, akkor kizárólag a mydronespace mobilapplikáció segítségével reptetheted pilóta nélküli légi járműved.
Az alkalmazással valós időben nyomon követheted a magyar légtérstruktúra aktuális állapotát, valamint a drónok számára tiltott vagy korlátozottan használható területeket. A mydronespace figyelmeztet, ha az általad bejelölt terület korlátozott vagy tiltott légteret, területet érint.Néhány személyes információt emelek csak ki, a részleteket megtalálod a Kézikönyvben.
Az App-ot minden felszállás alatt kötelezően használnod kell, de mielőtt elindulsz egy repülési tervezett helyre, én meg szoktam nézni még idehaza, hogy a tervezett helyen szabad-e repülnöm.
- A Google térképen megkeresem a felkeresni tervezett helyet, értékelem, hogy ez lakott területre esik-e, vagy sem.
Szerintem ez nem lakott terület, tehát nem kell hozzá eseti légtér engedély - Elindítva az APP-ot az alábbi képernyőt fogod látni (ez egy iPhone 12 mini képernyő-képe)
A kezdőkép, a helyet mutatja, ahol éppen tartózkodsz Ez a példa, egy korlátozott helyen engedélyezte a repülést, mert a repülés adatiban csak 40 m magasság van megengedve! |
- A képernyőt ellapozom a tervezett célpontra, majd elvégzem a repülési terület kijelölését és a repülés tervezett adatait
- Beírtam a repülési adatokat, miután ellapoztam (elhúztam, nagyítottam, majd megnyomtam a hely jelölőt és ráhíztam a pontos helyre az alapkört és megnyomtam a repülés kezdete jelzőt, az APP visszaigazolta, hogy nincs korlátozás, de figyelmeztet a lakott terület esetére, zöld visszajelzést kaptam, tehát repülhető a terület (most a próba idejében, ez még jelenti azt, hogy, ha oda utazom akkor is szabad lesz, akár lehet bármilyen esemény, ami időszakos korlátozást is eredményezhet). Az APP azt is megengedi, hogy előre tervezve, akár rögzíthetem is a tervezett repülést, dátum/időre, ezt a rendszer rögzíti, és, ha ezek után bárki ugyanerre a helyre (átfedéssel is) jelölne területet, akkor jelzést fog kapni, hogy ott bizony más is fog repülni. De ugyanígy jelez az APP, ha repülés közben is, ha megváltozna a légtér használata, SMS-t is küld, és OnLine is az APP-ban jelzést tesz a képernyőre!
- Nem elfeledkezni, hogy most nem repülés céljából használtam az APP-ot, ezért a repülés befejezéssel törölni KELL a terület foglalást!
- Az APP használatbavételéhez regisztrálni kell magadat mint üzembentartót, ehhez előzetesen a GoogId APP-ot is használnod kell, ezek keresztül igazolod magadat (igazolványaiddal), ha létrejött a fiókod (Profil), akkor a drónodat is be kell rögzítened, és már készen is vagy. Az APP minden rögzített repülésed, könyveli és tárolja, ezt bármikor visszanézheted.
DJI FLY Applikáció
Csak példasor, nem teljes (!):
- eszközeid alapadatait (széria-szám), beleértve a drónokat, Rc-ket, akkumulátorokat is, gyártási idő, aktiválási idő, állapot, stb.
- minden felszálásodról, GPS koordináták, HomePoint, és pillanatnyi adatai (magasság, távolság, szélsebesség, stb.)
- a drón pillanatnyi áramfelvételei.
- a műholdak száma.
- a drón és az RC közötti kommunikációs kapcsolat minősége, térerő.
- figyelmeztetések, stb.
Ez önmagában megér egy részletezést, így létrehozok egy önálló oldalt a témakörben, amit itt lehet megnyitni.
AirData – eszközkezelés (karbantartás) – Repülési napló
Ez egy fizetős szolgáltatás, de érdemes elgondolkodni rajta, hogy előfizesd, mert hasznos segédeszköz, és még akár jól is jöhet, bizonyítási eszközként is, egy baleset kivizsgálásához, vagy saját magadnak a repüléseid kiértékeléséhez, pld: az akkumulátorod rendben van? elvégezted-e az időszakos karbantartást az eszközeiden, stb.
Mivel ez a fejezet is egy nagyobb lélegzetű lesz, így ezt is egy külön, önálló bejegyzésbe fogom tenni (Az önálló oldal itt nyitható meg, létrehozás alatt).
Ugrás az oldal tetejére!
- Drónozás nyílt kategóriában - legter.hu
- Miben segíthetünk? - mydronespace.hu (HungaroControl)
- A Drónozás szabályi - DJI
- A1/A3 Open kategória - dronehungary.hu
- Tudástár - DOE (Drónpilóták Országos Egyesülete)
- Tudástár - legter.hu
- DRÓN törvény érthetően szakértőtől - legter.hu
- Szabályos drónhasználat - DOE
- Az MTOM és jelentősége - DOE
- Tudástár, képzések - legter.hu
- Természetvédelem, korlátozott területek - termeszetvedelem.hu
Ez az ismertető oldal, kifejezetten "Kezdőknek" jött létre, hogy segítse az eligazodást, tájékozódhassál, eligazodhass a szabályozás rejtelmeiben, de csupán tájékoztat, segít, és nem OKTATÁS-i célzattal jött létre. 3 éves általános tájékozódás, és konkrétan 2 éves repülési tapasztalatimat osztottam meg. Egy ilyen írás nem teljeskörű és nem mentesít az alól, hogy saját magad is utána érdeklődjél szabályoknak, hogy betarthasd Őket, saját és mások érdekeinek sérelme nélkül!
Ezvazvidiótaság nem szól senkinek...
VálaszTörlésNeked biztosan nem!
TörlésMásnak se te nyomorék bohóc...
TörlésKöszönöm, sokat segít.
VálaszTörlésKöszönöm! Ehhez fogható részletes, precíz leírást nem nagyon találni máshol!
VálaszTörlésAzért csak hasznos dolgok voltak itt leírva! Kezdőknek jó kis infó bázis. Köszönöm, h leírtad. Jó repüléseket!🙂
VálaszTörlésSzívesen, ez volt a célom, hogy segítsek.
Törlés