Kezdőknek

A Drón szabályokról, egy nem kezdőtől 

FIGYELEM! EZ A BEJEGYZÉS NEM OKTATÁS ÉS NEM KÉPZÉS, CSUPÁN tapasztalat MEGOSZTÁS!

Tartalomjegyzék

BEVEZETÉS

Drónok üzemeltetése nyílt kategóriában 2024.01.01-től

Regisztrációk

Utolsó módosítás: 2024.05.02. 19:00

VÁLTOZÁSJEGYZÉK

Dátum

Fejezet

Változás oka

2023.12.15

Tartalomjegyzék

Változásjegyzék, hogy könnyen megtaláld a változtatást, ha újra megnyitnád

2023.12.15 DJI FLY Applikáció

Befejeztem a részletes leírását egy önálló oldalon, az oldal itt nyitható meg.

2023.12.15

Drónok üzemeltetése nyílt kategóriában 2024.01.01-től

A táblázatot javítottam, mert pontatlan volt, továbbá a bekezdés 5./ pontját javaslatra módosítottam a forgalomba hozatallal kapcsolatosan.

2023.12.15

Több fejezet és szerkesztési változások, új fejezetként "Fogalom meghatározások".

Fogalom és szóhasználatok pontosítása, egységesítése, pld: embertömeg, MTOM. A fogalmakat előre hoztam egy csokorba.

2023.12.15

AirData – eszközkezelés (karbantartás) – Repülési napló

Elkezdtem a részletes leírást egy önálló oldalon, ez az oldal itt nyitható meg.

2023.12.18

Drónok üzemeltetése nyílt kategóriában 2024.01.01-től

Az US Hunagery kiemelt néhány fontos szabályt, ezzel bővítettem ezt a fejezetet.

2023.12.21

Drónok üzemeltetése nyílt kategóriában 2024.01.01-től

C0 osztályba soroló címke értelmezése, DJI Mini 2 SE esetére konkretizálva

2024.01.01

BEVEZETÉS

Legfontosabb szabályok, követelmények, 2024.01.01-től

2024.01.08

DJI FLY Applikáció

A DJI fiók és a benne tárolt információk

2024.01.14

Eseti légtér - lakott terület

Külön ismertető bővítése az eseti légtér témakörével, példákkal

2024.01.06.

BEVEZETÉS

DOE tagság, és FB-csoport ajánlása

2024.01.19

BEVEZETÉS

2 új videó beillesztése

2024.01.27

Drón vásárlása

Egy új önálló bejegyzésben taglalom a választás szempontjait, saját választásomat mutatom be.

2024.02.22

Drón osztályozó címke

DJI hivatalos eljárása, ha Cx kategóriás hivatalos eljárást kérelmeznéd

2024.05.02

Drón Remote ID (távoli azonosítás)

2024.01.01-től kötelező Remote ID

2024.04.24


Az egész bejegyzés átnézése, egységes megjelenés, aktualizálás, pontosítások




BEVEZETÉS

Ha most gondolkozol azon, hogy belevágnál és a drónozást szabályosan szeretnéd végezni, vagy már van drónod, de a szabályok kuszasága miatt bizonytalan vagy, akkor ez a bejegyzés neked szól, én is kezdő vagyok, alig több mint 1 éves tapasztalattal!
Hidd el (tegeződjünk!), hogy senki sem úgy született/születik, hogy tud mindent, az egész életünk a tanulásból és tapasztalásból tevődik össze és teljesedik ki.
Ide teszek 2.db. videót ( nem én készítettem, de szerintem szuperek!):

  

Fontos dátumhoz érkeztünk 2024.01.01-el!

A 2024. január 1-je előtt vásárolt drónnal, osztályazonosító címke nélkül, továbbra is repülhet vele az A1 alkategóriában, ha az MTOM-ja (felszálló tömege) legfeljebb 250 g, vagy az A3 alkategóriában, ha a 25 kg.
Viszont 250 g feletti MTOM (felszálló tömeg), csak osztályazonosító címkével (C1, C2, C3, C4) ellátott drónt vegyél, különben csak lakott területen kívül repülhetsz A3 alkategóriában! Továbbá C1-4 osztályazonosítóval ellátott drónt csak akkor reptethetsz, ha az el van látva RemoteID sugárzásra alkalmas rendszerrel!

2024.01.01. előtt az EU területén már bent lévő drónok, osztályazonosító (Cx) nélkül) , továbbra is eladhatók, és reptethetők 250 g alatt C0 nélkül is A1-ben, viszont a 250 g felettiek, csak A3-ban, ha a RemoteID sugárzására alkalmasak. Egy jól összefoglalt információ halmaz a MyAction.com oldalán olvasható!

Tehát összefoglalva a legfontosabb szabályokat:

  1. Lakott területen belül, akár a saját tulajdonodban lévő ingatlanon is, a földfelszint elhagyni csak "Eseti légtér engedéllyel" szabad. Az Eseti légtér engedélyt minimum 30 (45 az ajánlott!)  nappal a felszállás előtt kell kérelmezni (pénzbe kerül, külön engedélyek is szükségesek lehetnek!)
  2. Ha a drón adatrögzítésre alkalmas, akkor súlyhatártól függetlenül regisztrációköteles az Építésügyi és Közlekedési Minisztériumhoz benyújtott kérelemmel.
  3. Magántulajdon felett, és/vagy embereket felismerhető (azonosítható) módon képfelvétel csak akkor készíthető, ha az érintettek ehhez előzetesen hozzájárultak (GDPR, megsértése bűncselekmény)!
  4. Ha a drónnak 250 g alatti felszállási súlya van (MTOM), akkor nem kell UAS vizsga a pilótának, de ajánlott! 250 g felett vizsga köteles, és az UAS pilótának is regisztrálni kötelező, Üzembentartóként, ez csak 18 életévét betöltött személy lehet.
  5. Embertömegek felett a repülés tilos, csak speciális engedéllyel és A2 vizsgával engedélyezett.
  6. 250 g alatti drón esetén A1-ben, a repülésbe be nem vont személyek felett engedélyezett ugyan a repülés, de a lehető legrövidebb időre kell venni az áthaladást.
  7. 250 g feletti drón A1, A2, A3 jogosítvány kategóriában repülhet.
  8. A1 = Open kategóriában, max. 120 m magasságig, és VLOS-ban, az FPV repülésre más szabályok vonatkoznak! Lakott területen belül, eseti légtérengedéllyel.
  9. A2 = emberek felett, spec engedéllyel és szabályokkal szabályos a repülés.
  10. A3 = csak lakott területen kívül, épületektől min. 150 méteres biztonsági távolságot tartva.
    A Cx kategóriával nem rendelkező drónok open kategóriában csak lakott területen kívül A3-ban repülhetnek, kivétel a 250g alatti MTOM-al rendelkezők, ezek továbbra is használhatók A1-ben lakott területen belül is, kizárólag Eseti Légtérengedéllyel.
  11. 2024.01.01 előtt vásárolt drónok 250 g alatt továbbra is repülhetnek A1 kategóriában.
  12. 2024.01.01 után, csak Cx kategóriás drónok hozhatók be az EU területére és hozhatók forgalomba, a már az EU területén lévők továbbra is forgalmazhatók, de csak akkor, ha C1-C4 kategóriákban el vannak látva a RemoteID sugárzására alkalmas eszközzel!
  13. Csak CE (EU szabványnak megfelel) jelzésű drón hozható forgalomba és reptethető!
  14. Az UAS pilótának (üzembentartónak) a drón súlyától függetlenül az MDS (MyDroneSpace) APP használata kötelező, minden felszállás előtt, csak akkor szállhat fel a pilóta, ha az MDS nem tiltja az adott felszállási területen (paraméterekkel), No Dróne Zona esetében tilos az UAS felszállás!
  15. Open (Nyílt) kategóriában 250 g alatti drón esetében Magyarországon nem kötelező a felelősség biztosítás. 250 g felett viszont kötelező a felelősség biztosítás, az EU-ban 750.000 SDR értékűnek kell minimum lennie (1.300.000 €)!

Drón HomePoint - Fel/le-szálló pont (hely)

Egy hasznos "Magyarország térkép" segítség az AMSL (tengerszint feletti) magasság megállapításához.

A Drónpilóták Országos Egyesület (DOE) - történelmi bemutatkozása.

A Facebook tele van Drón hirdetésekkel, ebből sokan arra következtetnek, hogy megveszem és repülők. Hát persze ezért vesznek Drón-t, hogy repüljenek, de ez mégsem ennyire egyszerű ám!

Ennek a bejegyzésnek a létrehozását az inspirálta, hogy azt tapasztaltam, nagy a káosz a fejekben, az ismeret hiányos, a média csupán a politikával van elfoglalva, az ismeretek átadása, népszerűsítése háttérbe szorult mai világunkban. A közösségi felületeken, így a Facebook-on is ugyan léteznek témakörös csoportok, akár a Drónozással kapcsolatosan is, sőt, több is van mint kellene! DE!
A legtöbbel az a bajom, (többünknek, kezdőknek pláne!), hogy csupa okos/zseni ember osztja az észt, a helyett, hogy segítene az eligazodásban, a tájékoztatásban, a tudásátadásban. Ha egy kezdő feltesz egy kérdést, mindjárt letromfolják. Ezt tapasztalom én is, így aztán az információk kuszasága, átláthatatlan szövevénye miatt elmegy a kedve mindentől, vagy a rosszabb, hogy a legalapvetőbb szabályokat sem ismerve/betartva, röpködnek össze-vissza, bárhol, bármivel, és bármikor és ez nagyon nem jó, sőt veszélyezteti a LÉGIKÖZLEKEDÉST, ami életekbe kerülhet!
Az arányokról, úgy 10-000-15.000 közé becsülöm a regisztrált UAS üzembentartókat, és a valóságban akár 100.000 feletti lehet a valós szám. a LEGNAGYOBB VESZÉLY JENENTENEK A LAKOTT TERÜLETEKEN VÉGREHAJTOTT, SZABÁLYTALAN/ILLEGÁLIS DRÓNOS RÖPKÖDÉSEK!

Az utóbbi néhány hónapban, egyre többen kerestek meg privátban a Messenger-en, hogy információt, vagy tanácsot kérjenek, mert a közöségi csoportokban a stílus inkább visszataszító, mint segítő. Természetesen segítek, ha tudok. Ebben a bejegyzésben szeretnék a DRÓN-ozással kapcsolatos legalapvetőbb információkat közreadni, ezzel segítve azt a folyamatot, hogy a szabályokat betartva, ezekhez alkalmazkodva, mindenki biztonságban érezhesse magát, beleértve a nem drónozókat is! Tehát nem az elrettentés, nem a lebeszélés a célom, hanem a segítés, támogatás, ismeretátadás.

Ha bármit tudni szeretnél, akkor sajnos nagyon magadra vagy utalva, keresgélsz, kutatsz, ha elég kitartó vagy, akkor sok mindenre találsz is válaszokat.

Továbbá ajánlok még két drónos Facebook csoport-oldalt és egy Egyesületi oldalt is:

A saját történetem bemutatásra külön önálló oldalam is létezik, ezt "Szabály" ismertetésnek szántam, de azóta már kinőte magát, tekintsétek inkább a saját történetem bemutatásának:
2020 novembere-től 2022 májustól új fejezet kezdődött nálam, és az azóta eltelt idő meggyőzött arról, hogy lehet drónozni Magyarországon is szabályosan, jog követően, mint, ahogy lehet autót is vezetni a szabályok betartásával, sőt, akár a sebességkorlátozások betartásával, csupán akarat és elszántság kérdése!

Ha a jogszabályozásra, részletekre vagy kíváncsi akkor "Szabályok" oldalam itt nyithatód meg!

 Alapvető ismeretek, szabályok és korlátok

Az alapvető szabályokat az Európai Unió rendeletei még 2019-ben határozták meg az irányelveket és alapvető szabályokat, melyek az EU tagországaira érvényesek oly módon, hogy az egyes tagállamok saját hatáskörben a saját jogrendszerükbe beépítik, szigoríthatják, de nem lehet ellentétes a központi szabályozással.

A Bizottság (EU) 2019/947 végrehajtási rendelete (2019. május 24.) a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról, továbbá a Bizottság (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendelete (2019. március 12.) a pilóta nélküli légijárműrendszerekről és a pilóta nélküli légijármű-rendszerek harmadik országbeli üzembentartóiról, illetve az ezen jogszabályok mentén a tagállami kötelezettségek megvalósítása, és nemzeti jogszabályaink harmonizációja érdekében végrehajtott jogszabálymódosítások is.

A drónozással kapcsolatos alapfogalmakat és alapszabályokat a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény tartalmazza. A 2021-ben életbe lépő magyar drón törvény szabályozza a magyarországi drónhasználattal kapcsolatos tevékenységeket. Az új drónszabályozást 2021. február 10-től kell alkalmazni.

FIGYELEM!
Engedélykötelesség megszegése szabálysértés, rögzítések nyilvánosságra hozatala engedély nélkül bűncselekmény!

A büntetés akár 150.000,-Ft-tól 100.000.000,-Ft pénzbüntetést lehet és szabadságvesztés büntetést is eredményezhetnek!

Fogalom meghatározások

Mit is nevez a közbeszéd DRÓN-nak?

Drón a hivatalos elnevezés szerint pilóta nélküli légijármű, rövidítve: UAS. Az EU rendelet meghatározása szerint bármely olyan légijármű, amely a fedélzetén tartózkodó pilóta nélkül üzemel vagy amelyet ilyen üzemmódra terveztek, és amely önálló vagy távirányítással történő üzemelésre képes, típusai sokfélék, a legelterjedtebbek a multirotoros (helikopter szerű), és a merevszárnyúak (modellező eszközök: motoros, vitorlázó).

Embertömeg” – Emberek csoportja

Embereknek csoportja, akik a mozgásukban korlátozottak, azaz nem mozoghatnak szabadon. Tehát alapvetően adott esetben akár 5 fő is ilyen csoportnak számít. Tipikusan rendezvények helyszíne (fesztivál, sport, tömeggyűlés, stb.)

VLOS – a drón szabad-szemmel való követése

Drón reptetése (Visual Line of Sight): a pilóta közvetlen vizuális felügyeletével. Ez azt jelenti, hogy mindig látni kell a drónt miközben repülünk. azaz a drón csak annyira távolodhat el a pilótától, amíg azt segédeszköz nélkül (távcső, élőkép), szabad szemmel látható marad, ez egy DJI Mini esetében 60-100 méter közötti maximumot jelent (a drón háttere jelentősen befolyásolja a láthatóságot!), nagyobb méretű drón esetében több.

FPV (virtuális szemüveggel való irányítás) esetén ez a szabály a repülésben társként bevont segítő személy (megfigyelő-k), kell teljesülnie a VLOS szabálynak.

Lakott terület

Ez egy kiemelten FONTOS témakör, ezért egy külön önnáló oldalt is létrehoztam ennek kitárgyalására, értelmezésére, amelyet itt nyithatsz meg!

Több szintű a repülés (légi közlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény) szabályozása, ebbe tartoznak az UAS (Pilóta nélküli légi járművek) eszközök is. Vannak Általános érvényű szabályok, vannak Európai Uniós ((EU) 2019/947 végrehajtási rendelet) szabályok és vannak Nemzeti szabályok, hogy csupán a legfőbb csoportokat említsem.
Én ebben a fejezetben csupán az UAS "Open" (nyílt) kategóriára fogok korlátozódni! A "kereskedelmi célú" és "különleges/speciális műveletek" repülések egészen más kategóriát képviselnek és egyéb megkötésekkel járnak!

Az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet hatálybalépésével 2021. január 1-től változtak azon hazai jogszabályok, amelyek a drónok használatának nemzeti részletszabályait tartalmazzák. Bizonyos területeken az EU-s jogszabályoknál szigorúbb szabályok (pld. EU-ban súlyhatár 250 gr, helyett idehaza 120 gr.) kerültek hazánkban bevezetésre.

Már az elején egy nagyon fontos fogalmat szükséges tisztán látni, mivel nagyon sokszor fogunk találkozni vele:
  • "Lakott terület", nos a helyzet az, hogy ezt a fogalmat eddig senkinek sem sikerült pontosan megfogalmaznia (vagy direkt nem szabályozták?), amit általános érvényűen lehet/kell értelmezni, tudniillik, ezt a fogalmat elfelejtették eddig jogszabályokban leírni (hazai), így aztán mindenki mást gondol bele.
  • Az EU a szabályozásokban a nemzeti hatóságok jogkörébe utalja a földrajzi zónák és korlátozások kérdését, azok kijelölését és definiálását. Ennek megfelelően Európa egyes országaiban igen eltérő lehet még akár a nyílt kategóriás műveletek végzése is.
  • Az EU szabályozásban a lakott terület így van megfogalmazva: "ahol emberek életvitelszerűen élnek/tartózkodnak". Mivel az EU-ban egészen más a területszerkezet, így Magyarországon ez így pontatlan és nem elegendő az egyértelműségre.

Légtér használata, szerkezete, engedélyek - tilalmak

Az alapszabály szerint "Lakott területen" belül csakis eseti légtérhasználati engedély-el szabad (jogszerűen) repülni.

Amíg az A1/A3 vizsgát saját felkészüléssel, külföldön (Ausztria) ingyenesen lehet felkészülni és a vizsga OnLine módon szintén ingyenesen megtehető.

Magyarországon mások a szabályok, idehaza, csak kijelölt társaságok oktathatnak és pénzért vizsgáztathatnak, még a tananyagok sem ingyenesen hozzáférhetők.

A témakör fontossága miatt létrehoztam egy külön önálló oldalt, amely itt nyitható meg!

legter.hu térképe

FIGYELEM: a legter.hu nem csupán a drónos repülésekhez készült! Drónos repülésekre az MDS-t kell használnod, a legter.hu viszont segít egy "Eseti légtérengedély" beszerzésében!

A MDS alapján nem korlátozott terület, na de lakott terület? Mivel az MDS csupán figyelmeztet, de nem ad tájékoztatást, hogy a felszállási helyed lakott terület-e, vagy sem, ezt neked kell eldöntened, a szabályok figyelembevételével. Meglátod, ez lesz az egyik legnehezebb feladat!
Fogsz találkozni korlátozásokkal, részletes ismertetőt a legte.hu oldalon találsz, tanulmányozd, hogy képbe kerüljél, hol nem, és hol szabad, de esetleg korlátozásokkal, és vannak olyan területek, ahol soha nem repülhetsz! A teljesség igénye nélküli korlátozások lehetnek:
  • No Drone Zone légterek
  • Tiltott légtér
  • Veszélyes légtér és időszakosan korlátozott légtér
  • Drop Zone légtér
  • Budapest CTR, Kecskemét MCTR, Szolnok MCTR és Pápa MCTR
  • Békéscsaba, Szeged, Nyíregyháza, Pécs-Pogány, Pér, Debrecen és Sármellék TIZ
  • LHR1 Budapest és LHR1A Budapest korlátozott légterek
  • környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek
  • Polgári légijárművek számára korlátozott légterek
  • További korlátozott légterek – pl. Százhalombatta
  • III. osztályú és IV. osztályú repülőterek környezete
  • V. osztályú repülőterek környezete
Csak szólok, az A1/A3 UAS témakörének része (vizsgakérdésekben is szserepel) a légtér szerkezete és korlátozásai!

Drón kategóriák?

Nyílt kategória:

  • a drón nem távolodhat el a föld legközelebbi pontjától (a drón alatt) 120 méter magasság fölé;
  • továbbá a drón pilótának (irányító) bármiféle segédeszköz nélkül, szabad szemmel folyamatosan látnia kell a drónt, van egy kivétel (majd később részletezem);
  • semmilyen körülmények között nem repülhet tömeg fölött, és lehetőleg kívülálló (repülésbe be nem volt!) személyeket sem szabad megközelíteni;
  • továbbá el kell kerülni azokat a területeket, ahol a drónozás kifejezetten tilos (No Drone Zone), vagy korlátozott.

Speciális kategória:

  • akkor repülünk speciális kategóriában, ha a nyílt kategória határait túllépjük, azaz akár C0 UAS is repülhet spaciális kategóriában, ha átlépi a VLOS (láthatósági) szabályt, pld. BLOS). Tehát nyílt kategória a repülés, ha annak műszaki és technikai feltételei adottak, de amint valamelyik feltétel nem teljesül, ugyanaz a repülés máris speciális kategóriában kerül.
  • ha a drón súlya nagyobb mint 25 kg;
  • ha szabad szemmel nem látjuk a drónt a repülés során; bejelentés, ill. engedélyköteles a művelet.

Engedélyköteles kategória:

  • "embertömeg" feletti repülés (műveletvégzés), pld. Fesztivál, tömegrendezvény.

Drón osztályozó címke

A kategóriába sorolás a drón súlyától (MTOM), a max. sebességétől és a keletkezett zajától függ, részletek  UAS eszköz osztályok

  • C0, C1, C2, C3, C4

Amennyiben DJI Mini drónod van és szeretnéd kérelmezni a C0 kategória besorolását hivatalos eljárásban, akkor ezt a PDF dokumentumot olvasd át, és kérelmezheted a C0 hivatalos cimke beszerzését, a drónod minősítését. Viszont felhívom a figyelmed, ha C0 besorolást kaptál, akkor a magasság 120 m-re korlátozva lesz, amit ha akarsz sem léphetsz túl!

Kompetencia tanúsítás, UAS pilóta alkategóriák

A pilóta alkalmassági kötelezettségeit határozza meg, az emberektől való minimális távolságokat is meghatározza a besorolás, részletek  UAS pilóta alkategóriák

  • A1, A2, A3

Ugrás az oldal tetejére!

A JÁTÉK fogalma

Játéknak nevezzük azt a pilóta nélküli légijárművet (UAS), amely megfelel a játékokra vonatkozó előírásoknak, 120 gramm alatti tömegű és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szerelt, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre képes eltávolodni, maga az eszköz korlátozza az eltávolodást.
 
Drónt szabadon vásárolhatok, szabadon repülhetek akár engedélyek nélkül is?
  • Vásárolni bármit szabadon és bárhol vásárolhatok, Igen, de lehetnek korlátozások!
  • Szabadon repülhetek? Igen, ha a drón játék, ha kamera van benne, már nem játék!
  • Engedély nélkül repülhetek? Igen, ha a drón játék, ha kamera van benne, már nem játék!

MTOM – maximális felszállási tömeg

Az EU-s drónrendeletek szerint az MTOM (maximális felszállási tömeg) az UAS-nak (drónnak) a gyártó vagy az összeszerelő által meghatározott maximális tömege a hasznos teherrel és az üzemanyaggal együtt, amely mellett az UAS még üzemeltethető.
Az MTOM-mal consumer drónoknál nincs is semmi probléma, az rendszerint megegyezik a drón tömegével. Mondjuk egy DJI Mini 2 SE esetében 249 g. Aki az ilyen drónjára ráhelyez egy propvédőt, vagy a testre védőburkolatot, azzal a tömeget megnövelte és átlépte a 250 grammos határt. Ez egyrészt azért probléma, mert műveletek szempontjából már nem ugyanaz a kategória, és a biztosításnál megadott 249 grammos érték sem lesz valós. Arról nem beszélve, hogy ha a gyártó 249 g-ot adott meg a biztonságos műveletre alkalmas tömegnek, akkor egy meghibásodás akár a garancia elvesztésével is járhat, hiszen az üzembentartó a gyártó által megadott biztonságos tömeg fölött reptette a drónját.

Regisztráció kötelezettség

Az EU szabályozás és a Légiközlekedésről szóló törvény szerint minden olyan drónt (mint UAS eszközt, ha többet is üzemeltet, akkor az összeset!) regisztrálni kell, ami nem játék, illetve minden magánszemélynek vagy jogi személynek (mint UAS üzembentartó) regisztrálnia kell magát, aki játéktól eltérő eszközt működtet. A regisztrációt abban az EU tagállamban kell elvégezni, ahol az UAS üzemeltető állandó lakása/telephelye van. A regisztráció, az EU összes tagállamában érvényes.

Az életkor fontossága:

  • Üzembentartóként regisztrálni 18 betöltött életkor szükséges;
  • UAS pilótaként ha a drón C0 kategóriás, vagy 250 gr MTOM (MTOM = felszálló tömege a drónnak, azaz minden beleszámít, még a ráragasztott matrica is!) alatti, akkor nem kell vizsga, és nincs alsó korhatár sem, HA 16 ÉV FELETTI UAS PILOTA FELÜGYELETE ALATT TÖRTÉNIK A REPÜLÉS.

Ugrás az oldal tetejére!

Drón vásárlása

Drónt ma már bárhol, akár trafikban, zöldségesnél, boltban, Interneten, használtan, újonnan lehet vásárolni! DE! Mielőtt bármit is vásárolnál, először azt kell eldöntened, mi lesz a célod a drónnal kapcsolatban, mire szeretnéd használni, hogyan, hol, és mikor?

Drónt vásárolhatsz már néhány ezer forintért, de akár sok millióért is, ugyanúgy, ahogy autót is sokféle közül válogathatsz, aztán a leggyakrabban a pénztárcád fog határt szabni a vásárlásodnak.
Mégis mi alapján válasszak, és döntsek egyik, vagy másik termék javára, itt az én példám.

Mi a "CE" jelölés? Mire való, mit tanúsít?

A "CE" az Európai Unióban hatályos, az EU belső piacán használatos jelölés, a Conformité Européenne (európai megfelelőség) rövidítése. Fő célja, hogy a végfelhasználót védje, hivatalos megfogalmazásban: „igazolják, hogy a forgalmazott terméket a gyártó megvizsgálta, és az megfelel az uniós szintű biztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi előírásoknak.” Ez bővebben annyit jelent, hogy a gyártóknak termékeik tervezésekor és előállításakor már minden követelményt ismerniük kell.

Leggyakrabban elektronikai eszközökön találkozhatsz a jelöléssel – gyerekes szülők plüssfigurákon és játékokon is -, azonban jóval szélesebb a felhasználási köre: ide tartoznak például a pirotechnika, védőfelszerelések, egészségügyi eszközök, de még az orvosi implantátumok is.

Miért fontos a "CE" jelölés a vásárolt drón-on? Mert ez igazolja, hogy a drón megfelel az EU szabályainak, egyik legfontosabb eleme ennek, rádiókapcsolat megfelelősége:
  • Rádiófrekvencia;
  • Rűdió-adó teljesítménye és
  • egyéb paraméterei.
Csak olyan drónt vásároljál, amelyen rajta van a "CE" jelölés. Pld. az USA-ban más a szabvány (FCC).

Az előzőkből remélem legalább 1 fontos dologra sikerült felhívnom a figyelmedet: ha a drón adatrögzítésre alkalmas (kamera van benne), akkor az egy FONTOS VÍZVÁLASZTÓ, mert ettől kezdve ENGEDÉLYKÖTELES (regisztrációk)!

Én a következő szempontok átgondolását javaslom:

  • milyen célra akarom használni a drónt?
  • a céljaimnak melyik drón(típus) felelne meg a legjobban?
  • mennyi pénzem van, mi fér bele a pénztárcámba?
  • hol és mit árulnak?
  • a forgalmazó megbízható, biztosít-e valós (igénybevehető) garanciát a magyar szabályoknak megfelelően?
  • a forgalmazó biztosít-e alkatrészeket a modellhez? (fogyócikk a légcsavar, akkumulátor, stb.)
  • a forgalmazó, vagy szerződéses partnere biztosít-e szerviz szolgáltatást? (meglátod, ez egy nagyon fontos követelmény)
  • az adott drón típus használatához, milyen szabályokat kell betartanom, hogyan használhatom, milyen kötelezettségekkel jár?
  • nagyon fontos a "Felelősség biztosítás" (lesz még róla szó!), bár néha nincs előírva, de soha nem tudhatod, mikor lesz rá szükséged, az okozott kár lehet több 10 millió forint is! Persze, ha a saját eszközödben keletkezik kár, akkor az a Te zsebedből megy, de erre is van biztosítási megoldás!
  • stb.

Soha ne hidd el egy fantasztikus reklám ajánlat esetében, hogy minden igaz, ismeretlen referencia nélküli forgalmazó esetében, ezek a legtöbb esetben átverések, becsapások, félrevezetések, az árak mindig árulkodók (!), ha túl olcsó, túl kedvező, az mindig legyen GYANÚS!

Én 2020-ban egy 28.000,-Ft értékben vásároltam az első (bóvli) drónomat, amit még a szellő is elvitt és futhattam utána, irányítani nehezen lehetett, 5 perc volt a repülési idő egy akkuval, szóval jól átvertek. Viszont ezzel tanultam meg az irányítás, a repülés vezérlésének alapjait. Aztán jöttek a Drón jogszabályok, szünetet tartottam. 2022 novemberében vásároltam meg a második drónomat (használtan, de még forgalmazói garanciával), ez egy DJI Mini SE volt (erre volt akkor pénzem, igen vehettem volna sokkal nagyobb tudásút is, de akkor erre tellett. Ez a típus nagyon jó kezdő drón volt, minőség, megbízhatóság, alkatrész és szerviz ellátottság, sok-sok biztonsági segítség (automatikus hazatérés, stabil lebegés, közepes képkészítési minőség, 35 perc repülési idő, stb.). 2023 májusában ezt eladtam (némi veszteséggel) és vásároltam egy DJI Mini 2 SE gépet. A mini-knek azonos az akkumulátora, így a korábbi gép akkumulátorait (6.db.) továbbra is tudom használni, minőségben és tudásban fejlődés volt és nem utolsó sorban 2024.01.01. után (az új szabályok) is tudok vele legálisan, szabályosan repülni, mivel a kezelési leírásában a gyártó nyilatkozatot adott, hogy a gép 250 gr alatti MTOM-al (MTOM = felszálló tömege a drónnak) rendelkezik, amit majd meglátjátok nagyon fontos súly és kategória határ.

Az Én repüléseim alapvető célja a "HOBBY"-s repülés, és lakott területen kívül (ez is egy nagyon fontos vízválasztó határ lesz).

Ezzel a legfontosabb alapfogalmakon, szabályokon túljutottunk (mégsem, ezt majd látni fogod, hogy bőven lesznek még szabályok, korlátok!), a továbbiakban leszűkítem a témakört:
  • "NYÍLT kategória"-ra (Open);
  • olyan drónokra, melyek adatrögzítésre alkalmasak (kamera van bennük és saját maguk, vagy más segédeszköz alkalmazásával képrögzítésre alkalmas (pld. telefonos APP), függetlenül attól, hogy Te használod-e a rögzítést, vagy sem!

Ugrás az oldal tetejére!

Drónok üzemeltetése nyílt kategóriában 2024.01.01-től

Forrás: https://www.easa.europa.eu/

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) felelős azért, hogy az európai légi közlekedés biztonságos és környezetkímélő legyen.

A 2024. január 1-je előtt vásárolt drónnal, osztályazonosító címke nélkül, továbbra is repülhet vele az A1 alkategóriában, ha az MTOM-ja (felszálló tömege) legfeljebb 250 g, vagy az A3 alkategóriában, ha a 25 kg.
EASA hivatalos közleménye a 2024.01.01-től alkalmazandó szabály változásokról, persze azt még nem tudjuk, hogy a magyar jogrendben ezeket a szabályokat, hogyan fogják beépíteni, de reménykedjünk, hogy nem lesz ellentétes az EASA szabályaival!

https://www.easa.europa.eu/en/document-library/general-publications/drone-open-category-applicable-requirements-fly-1st-january

A következő videó konferencia beszélgetés a 2024.01.01-től alkalmazandó új szabályozásról szól:

1./ Minden UAS (Pilóta nélküli Légi jármű), ismertebb nevén DRÓN, amiben kamera van (jogszabályban: adatrögzítésre alkalmas, ami teljesül akkor is, ha maga a drón nem alkalmas adatrögzítésre, de egy hozzá kapcsolható telefonos APP igen!), az regisztráció köteles, azaz kétféle regisztráció is van: Üzembentartó, a tulajdonosa a drónnak, valamint minden UAS eszköz (drón) mint eszköz regisztráció köteles amit az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz tartozó Légügyi Hatóságnál kell kezdeményezni/elvégezni, Üzembentartó = 2000,-Ft, eszközként = 2000,-Ft/darab!

2./ Lakott területen belül (a fogalmát eddig nem sikerült írásban senkinek meghatároznia!) bármilyen UAS, CSAK és KIZÁRÓLAG "Eseti légtér Engedély" bírtokában repülhet, amit a repülés előtt legalább 30 nappal kell kérvényezni a Légügyi Hatóságnál, a kérelem alapdíja: 9000,-Ft/ eseti légtér kérelem igazgatási eljárás díja, amihez mindenféle egyéb járulékos költségek is járulhatnak, és mindenféle egyéb engedélyt is be kell szerezni (korkázatelemzés, környezetvédelem, stb.), Esetenként akár 50.000-90.000,-Ft/alkalom is lehet.

Engedély nélküli repüléseket, szabályok megsértését, akár 100.000.000,-Ft-al is büntethetnek, így különösen a megfigyelés, engedély nélküli repülés, GDPR szabályok megsértése, bűncselekmény!

3./ A1/A3 vizsga (kompetencia tanúsítvány). Minen 250 feletti MTOM (MTOM = felszálló tömege a drónnak) tömegű drónokhoz kötelező a vizsga letétele, amit az EU-n belül bármelyik EU-s országban el lehet végezni és az összes EU tagállamban érvényes!

4./ 250 g MTOM alatti bármilyen drónt pilótaként A1/A3 vizsga és felelősség-biztosítás nélkül reptethet, korhatárhoz kötötten, önállóan (16 év felett), vagy jogosult felügyeletével.

Az EU-ban országonként más szabályok vonatkoznak a felelősség biztosításra, Magyarországon kívül, a legáltalánosabb, hogy 750.000,- SDR (1,3 millió €) értékű kötelező felelősség biztosítást kell kötni MTOM-tól függetlenül, idehaza 250 g. alatt nem kötelező, de ajánlott!

5./ "Cn" minősítése a drónoknak.

  • 2024.01.01-től csak olyan drón hozható kereskedelmi forgalomba, amely a gyártó által minősíteve van EU-ra, valamely "Cn" kategóriába. Új információ (UAS Hungary - Pilóta Nélküli Légijármű Vizsga Felkészítés - Drón vizsga) "a forgalombahozatali tilalmat már módosították, mivel speciális kategóriában nem tilthathatják meg az osztályazonosító nélküli műveletet. Cserébe viszont úgy tűnik a távoli azonosítást előírják"
  • A "Cn" kategóriába sorolt Drónok, lakott területen belül is repülhetnek, ha az eseti Légtér engedélyt megkérték és megkapták.
  • A "Cn" kategóriába nem sorolt drónok 250 gr feletti súly esetén, csak A3-ban repülhetnek, azaz csak lakott területen kívül, a kötelező minimális távolság szabályok megtartásával (épületektől/személyektől).
  • Az MTOM 250g alatti drónok (Legasy kategória), amiket 2024.01.01 előtt vásároltak, továbbra is repülhetnek A1 kategóriában, akár lakott területen belül is, és nincs kötelező utólagos "Cn" címkével való ellátásuk sem.

6./ "Open" (Nyílt) kategóriában, csak szigorúan a VLOS szabályt betartva szabad repülni, azaz csak addig távolodhat el a drón a pilótától, ameddig segédeszköz nélkül, szabad szemmel látható marad, ez a távolság egy DJI Mini sorozatnál 60-80 méter körül van.

  • A maximális magasság, (a felszállási ponttól), azaz a mindenkori földhöz való távolság maximumban, 120 méterben korlátozva van.
  • Open (Nyílt) kategóriában, a drón maximális sebessége 19 m/s, ha ezt átlépni tudja, akkor Nyílt kategóriában, A1-ben nem repülhet!

7./ MDS (MyDroneSpace) APP kötelező használata. Minden felszállás előtt kötelezően alkalmazni kell az MDS (MyDroneSpace) a Hungaro Control (Repülésirányítás) által fejlesztett és üzemeltetett telefonos APP-ot, bejelölve az adott helyen a repülés kezdetét és végét, adatként a repülési területet kell bejelölni (kör, alakzat), maximális magasság (max. 120 méter) és max. távolság, valamint, hogy Játék, Nyílt, vagy Speciális, a repülés célja. Ha az APP zölden visszaigazolja a repülésre kijelölt területet, akkor engedélyezett a repülés, ha nem érintesz lakott területet (már írtam róla!). Korlátozásoknál, a szükséges engedélyekkel, előzetesen rendelkezned kell! Figyelem az APP nem jelzi a "Lakott terület"-et, csupán figyelmeztet, hogy "Lakott területen csal eseti Légtér engedéllyel repülhet".

Összefoglalva a legfontosabb szabályokat, amit drónos repülés során be kell tartanod:

  • bármilyen drón, amiben kamera van, regisztráció (Nyilvántartásba vétel) kötelezettség terheli!
  • Lakott terület felett, a saját telkeden is (!), csak Eseti Légtér engedély bírtokában repülhet a Drón!
  • 250 g alatt A1,A2,A3 vizsgát nem kell tenni, de ajánlott;
  • 250 g, vagy nagyobb súlyú drón esetében UAS pilóta vizsgát kötelező tenni;
  • 16 év felett lehetsz csak UAS pilóta (van egy kivétel, jogosult felügyelete alatti repülésnél, nincs korhatár.
  • Üzembentartóként csak felnőtt korú személy regisztrálhat (18 életév betöltése), nem összekeverendő a választójogosultsággal!
"Emberek csoportja" = emberek, akik mozgásukban korlátozottak, tipikusan rendezvények, azaz akár 5 fő is ilyen csoportnak számít, más szóhasználattal, "Embertömeg"-nek is szokták nevezni.
Egy fontos szabály változás, az osztályazonosító címkével (C1-C4) ellátott drónokat csak RemoteD (távoli azonosító) lehet üzemeltetni!
2024.01.01. után vásárolt C osztály nélküli UAS csak spec kategóriában repülhet és kötelező a Remote ID, meg a zöld fény is, sok más mellett, szóval jobb, ha 2024.01.01. után csak "Cn" osztályba sorolt drónt vásárolsz!

Ugrás az oldal tetejére!

UAS eszköz osztályok

Az osztályozások C0-tól C4-ig kerültek kiosztásra. A különböző drón osztályokkal szemben felállított részletes követelményeket a A BIZOTTSÁG (EU) 2019/945 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE olvashatod el. A továbbiakban a fő jellemzőket gyűjtöttük össze.

FIGYELEM1 éves halasztással, 2024.01.01. után csak olyan drón hozható forgalomba Európai Unióban, amelynek van "Cn" osztályba sorolási címkéje, nem megfeledkezni a drón "CE" azonosító szükségességéről (EU-szabványoknak bevizsgálva, megfelelt!).

C0 drón osztály

  • A C0 drón osztályba tartoznak a legkisebb UAS-ok, melyek legfontosabb jellemzői, hogy az 250 grammnál könnyebb szerkezetűek,
  • 120 méternél magasabbra nem képesek repülni,
  • 19 m/s-os maximális sebességet képes csak elérni vízszintesen,
  • követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a távpilótától,
  • elektromos árammal kell működnie

C1 drón osztály

  • A C1 drón osztályba tartozó pilóta nélküli légi járművek operatív jellegüket tekintve minimálisan térnek csak el a C0 osztályba tartozó UAS-któl. Jellemzőik:900 grammnál könnyebb szerkezetűek,
  • 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasságuk,
  • 19 m/s-os maximális sebességet képes csak elérni vízszintesen,
  • követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a pilótától,
  • elektromos árammal kell működnie,
  • sorozatszámmal (SN) ellátott,
  • rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
  • rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
  • lámpákkal felszerelt,
  • követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a pilótától.

C2 drón osztály

  • A C2 drón osztályba tartozó UAS-ok képesek az A2 alkategóriában műveletet végrehajtani. Ennek nagy előnye, hogy bizonyos esetekben ezek a drónok akár 5 m-es közelségbe is repülhetnek emberekhez. Jellemzőik:4 kg-nál könnyebb szerkezetűek,
  • 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasságuk,
  • távpilóta által bármikor aktiválható alacsony sebességű repülési üzemmóddal rendelkeznek, ahol a maximális vízszintes sebesség: 3 m/s (kivételt képeznek a merevszárnyú UAS-ok)
  • elektromos árammal kell működnie,
  • sorozatszámmal (SN) ellátott,
  • rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
  • rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
  • lámpákkal felszerelt.

C3 drón osztály

  • A C3 drón osztályba kerülnek a nagyobb UAS-ok. Jellemzőik:25 kg-nál könnyebb szerkezetűek,
  • méretük 3 m-nél kisebb,
  • 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasság,
  • elektromos árammal kell működnie,
  • sorozatszámmal (SN) ellátott,
  • rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
  • rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
  • lámpákkal felszerelt.

C4 drón osztály

  • A C4 drón osztályban a szabályozás kevés kritériumot határoz meg:25 kg-nál könnyebb szerkezetűek, és nem sorolható be más osztályokba,
  • nem lehet automatikusan irányítani.

 Drón Remote ID (távoli azonosítás)

Teljes tartalmú tájékoztató  LEGTER.HU-N

Mi az a távoli azonosító?

A Remote ID egy olyan rendszer, amely lehetővé teszi a drónok számára azonosítási és helyadatok továbbítását. Ezt az információt a légtér többi résztvevője is megkaphatja, beleértve a hatóságokat, a pilótákat és a nyilvánosságot.
A biztonság a fő oka annak, hogy miért van szükség a távoli azonosításra: azonosítani kell, ha egy drónt illegálisan használnak, ami kockázatot jelent a biztonságra és a magánéletre nézve. Ez nagyban növeli majd a drónok közösségek általi elfogadottságát.

Drone távoli azonosító

2024. január 1-től minden C1, C2 és C3 jelzésű, valamint a 120 méter alatti kategóriába tartozó drónoknak aktív és frissített távazonosítóval (Remote ID) kell működniük. A C1, C2 és C3 jelzésű drónokat már távazonosító rendszerrel felszerelve árusítják, amely helyben sugározza az UA-val kapcsolatos információkat, így a drón helyzetét és kezelői regisztrációs számát. Ezt biztonsági okokból teszik, és lehetővé teszik azon drónok könnyű azonosítását, amelyek esetleg nem a vonatkozó szabályoknak megfelelően repülnek. A régebbi drónokat is (kivéve, ha 250 g-nál könnyebbek) ajánlott távoli azonosítóval ellátni. Ha még nincs beágyazva a drónba, megvásárolható és a drónhoz csatlakoztatható távoli azonosító modul, amely megfelel a drónszabályzat követelményeinek. A nyitott kategória oldalon a piacon már elérhető modulok listáját találja.
A Remote ID megfelelőségének ellenőrzéséről az Üzembentartó, a használatáért repülés során az UAS Pilóta a felelős! Csak olyan eszközt használj, amit az EASA megfelelőnek nyilvánított!

UAS pilóta alkategóriák

A1 alkategória

  • Az A1 alkategóriában olyan pilóta nélküli légijárművekkel lehet végezni műveletet, amelyek relatív alacsony tömegük (kevesebb, mint 900 gramm) és kialakításuk miatt viszonylag alacsony veszélyt jelentenek a környezet számára. Ide tartoznak a 250 grammnál kisebb felszálló tömeggel rendelkező és 19 m/s-nál kisebb üzemi sebességgel rendelkező saját építésű, valamint a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő, C0 és C1 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművek. A távoli pilóta a C1 osztályú pilóta nélküli légijárművet csak aktív és aktualizált közvetlen távoli azonosítási és földrajzi helyzettudatossági rendszerekkel működtetheti.
  • A C1 osztályba tartozó pilóta nélküli légijármű nem repülhet át embertömeg és – amennyire az ésszerűen elvárható – külső személy felett. Amennyiben váratlan helyzet miatt mégis külső személyek felett kell átrepülést végrehajtani, abban az esetben a távoli pilótának a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni kell a pilóta nélküli légijármű külső személy feletti átrepülésének időtartamát. A 250 grammnál kisebb felszálló tömegű saját építésű és a C0 osztályú pilóta nélküli légijármű nem repülhet át embertömeg felett, de átrepülhet külső személy felett. „Follow me” mód használata esetén a pilóta nélküli légijármű legfeljebb 50 méterre távolodhat el a távoli pilótától.
  • Amennyiben a távoli pilóta C1 osztályú pilóta nélküli légijárművet kíván működtetni, annak előfeltétele egy online tanfolyam elvégzése, melyet sikeres online elméleti vizsgával kell zárnia.

A2 alkategória

  • Az A2 alkategóriában a 4 kilogrammnál kisebb felszálló tömegű – a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő – C2 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművekkel lehet műveletet végrehajtani. A távoli pilóta a C2 osztályú pilóta nélküli légijárműveket csak aktív és aktualizált közvetlen távoli azonosítási és földrajzi helyzettudatossági rendszerekkel működtetheti.
  • A pilóta nélküli légijármű nem repülhet át külső személyek felett és tőlük legalább 30 méteres vízszintes távolságot kell tartania. A távoli pilóta a külső személyektől való vízszintes biztonsági távolságot minimum 5 méterre csökkentheti, amennyiben a pilóta nélküli légijárművet aktív kis sebességű üzemmódban működteti, és miután értékelte a helyzetet az időjárási viszonyok, a pilóta nélküli légijármű teljesítménye, valamint az átrepült terület elkülönítése tekintetében.
  • A távoli pilótának sikeresen teljesítenie kell az online elméleti tanfolyam vizsgája mellett egy önállóan elvégzett gyakorlati képzést,– továbbá egy, a földi kockázatok technikai és operatív jellegű csökkentésére kiterjedő elméleti vizsgát, hogy az A2 alkategóriában hajthasson végre repüléseket.

A3 alkategória

  • Az alkategóriában a 25 kilogrammnál kisebb felszálló tömeggel rendelkező saját építésű, valamint a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő, C2, C3 és C4 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművek működtethetők
  • A műveleteket olyan területen lehet csak végrehajtani, ahol a távoli pilóta külső személyeket a repülés teljes időtartama alatt nem veszélyeztet és legalább 150 méteres vízszintes távolságot tart lakott, kereskedelmi, ipari vagy szabadidős területektől. Amennyiben a távoli pilóta az A3 alkategóriában kíván az előbb felsorolt módon pilóta nélküli légijárművet működtetni, abban az esetben szükséges egy online tanfolyam elvégzése, melyet sikeres online elméleti vizsgával kell zárnia.

Ugrás az oldal tetejére!

Regisztrációk

Mint korábban már leírtam, UAS (drón) használatának vannak regisztrációs (nyilvántartásba vételi kötelezettségei:
  • A Drónt üzembentartó magánszemély, vagy jogiszemély (Cég);
  • UAS eszköz (drón), ha a jogszabály ezt előírja, márpedig emlékeztetőiül, ha a drón adatrögzítésre alkalmas (kamera van benne), akkor kötelező.
Kérelem benyújtásának módja:
  • az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvényben (a továbbiakban: Eüsztv.) meghatározott elektronikus úton (pl. e-Papír, hivatali kapu: EKMLFHF, KRID: 562767164)
  • postai úton: H-1442 Budapest, Pf. 89.
  • személyesen: 2220 Vecsés, Lincoln út 1. Quadrum Irodaház fsz./

Üzemeltetői regisztráció (Közlekedési és Építésügyi Minisztérium)

  • Az (EU) 2019/947 bizottsági végrehajtási rendelet 14. cikk (5) bekezdésében meghatározott pilóta nélküli légijármű-rendszer üzembentartóit a légiközlekedési hatóság nyilvántartásba veszi. Üzemeltetőként csak 18 életévét betöltő személyt lehet regisztrálni.
  • Az eljárás részleteit a Közlekedési Hatóság WEB lapján részletesen megtalálod.

UAS eszköz regisztráció (Közlekedési és Építésügyi Minisztérium)

A pilóta nélküli légijármű-rendszer – a pilóta nélküli játék légijármű kivételével – akkor veheti igénybe a magyar légteret, ha a légiközlekedési hatóság nyilvántartásba vette. Az erre irányuló kérelem és jogszabályi feltételek fennállta esetén a légiközlekedési hatóság a pilóta nélküli légijármű-rendszert nyilvántartásba veszi.
Az eljárás részleteit a Közlekedési Hatóság WEB lapján részletesen megtalálod.

Amennyiben használtan vásárolsz egy drónt, akkor két eljárást kell elvégezned:

  • A vásárlást minden féleképen adás-vételi szerződéssel foglald írásba, a dátumozásnál, a tulajdonváltás valós óra:perc időpontját is írd be a szerződésbe (ekkor viseled a drónnal kapcsolatos felelősséget!).
  • A hatósági regisztrációnál, az adatlapon jelezd (e-papír levélben), hogy használtan vásároltad, az adás-vételi szerződést is csatold a kérelemhez. Ha eladó vagy, akkor pedig nyilvántartásból való törlő kérelmet kell benyújtanod, ehhez is csatold az adás-vételi szerződést, vagy megsemmisülés, vagy SN változás esetén, az erről kiállított (szerviz) bizonylatot.
  • DJI drón esetében (más típusokat nem ismerek!) a DJI fiókodban is át kell vezetni a tulajdon változást. Az eladónak a saját DJI fiókjából törölni kell a drónt (a DJI FLY APP-ban tudod megtenni), a törlést akkor is el tudja végezni, ha a drón már nincsen nála, azaz nem kell a drónnal való aktív kapcsolódás. Ez után tudod a saját DJI fiókodba felvenni, de a drón aktiválási dátuma nem fog változni, marad az első, eredeti DJI regisztráció dátuma, ettől kezdve tárolja a repülési adatokat a saját fiókodba.
  • A DJI FLY APP-ról külön önálló bejegyzést készítek, itt nyithatod meg.

Ügyfélkapu – kérelmek benyújtása e-PAPÍR szolgáltatással

Pilóta nélküli légijármű-rendszerekről nyilvántartás vezetése, e-ÜGYINTÉZÉS folyamata megváltozott, mivel a minisztériumok rendszere megváltozott (talán úgy 2023 szeptember körül)

Figyelem: új számlaszámok is, Pilóta nélküli légijármű-rendszer üzembentartói és légijármű-rendszer kérelem benyújtásának címe:
Építési és Közlekedési Minisztérium, Légügyi Felügyeleti Hatósági Főosztály - Repülésműszaki Osztály
Pilóta nélküli légijármű-rendszer regisztráció (üzembentartói regisztráció)
AZ ELJÁRÁS KÖLTSÉGE: 2021.03.08. napjától indult eljárások esetén az igazgatási szolgáltatási díj összege: 2.000.-Ft. Fizetési lehetőségek:

  • banki átutalással, az Építési és Közlekedési Minisztérium által vezetett 10032000-00003582-06020015 számú számlaszámra, a közleménybe feltüntetve az Ügyfél nevét, valamint „UAS-591-RU”,
  • személyes megjelenéssel, készpénzzel az ügyfélszolgálaton (2220 Vecsés, Lincoln út 1. Quadrum Irodaház, ügyfélfogadási időpontok: Hétfő, Szerda, Péntek: 9:00-12:00; Kedd, Csütörtök: 12:00-15:00)
Pilóta nélküli légijármű-rendszer regisztráció (UAS regisztráció)
AZ ELJÁRÁS KÖLTSÉGE: 2021.03.08. napjától indult eljárások esetén az igazgatási szolgáltatási díj összege: 2.000.-Ft. Fizetési lehetőségek:
  • banki átutalással, az Építési és Közlekedési Minisztérium által vezetett 10032000-00003582-06020015 számú számlaszámra, a közleménybe feltüntetve az Ügyfél nevét, valamint „UAS-591-RE”
  • személyes megjelenéssel, készpénzzel az ügyfélszolgálaton (2220 Vecsés, Lincoln út 1. Quadrum Irodaház, ügyfélfogadási időpontok: Hétfő, Szerda, Péntek: 9:00-12:00; Kedd, Csütörtök: 12:00-15:00)
A nyilvántartásba vett adatok megváltozását 15 napon belül kell átvezetési kérelemmel benyújtani. A módosítás/törlést un. módosítási űrlapon kell benyújtani, a módosítás 2.000,-Ft, a törlés 1.000,-Ft.

A hivatalos leírás itt olvasható: KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG oldala:

Figyelem minden nyomtatványból 2 féle van:
  • Magánszemély és
  • Jogi személy (Cég)

FIGYELEM!
Amennyiben a Drón SN száma megváltozik, akkor nem adatmódosítást kell beadni, hanem a régi (megszűnőt) törölteni (adatmodosító nyomtatványon!), 1.000,-Ft, és az új SN-es Drónt pedig új eszközként regisztrálni, 2.000,-Ft.


Na és ez hogyan néz ki a gyakorlatban? Szeretnék segíteni az eligazodásban, de csak az OPEN kategóriában, lakott területen kívüli HOBBI (nem kereskedelmi!) célú repülésekhez!

  1. Jogszabályi feltételek megismerése, olvasgatás, tanulmányozás (korábban már kiveséztem a témát)
  2. Jogosítvány megszerzése, oktatás, tanulás és vizsga. Én az osztrákoknál végeztem el (OnLine WEB-en, német nyelven Google fordító segítségével és ingyenes vizsgával. A jogosítvány e-mailben érkezett, PDF formátumban).
  3. Drón vásárlása, én DJI Mini SE-t választottam (biztonságos, 249 gr, GPS, közepes kamera minőség: 2,7K, hobbihoz ez elegendő, stabil, jól irányítható, Litchi for DJI Drone APP-al nagy tudású-szolgáltatásokkal), azóta már lecseréltem DJI Mini 2 SE-re.
  4. Üzembentartó regisztrációja a Közlekedési Hatóságnál.
  5. Drón regisztrációja a Közlekedési Hatóságnál.
  6. Felelősség biztosítás 250 gr alatt Magyarországon nem kötelező, de EU-ban kötelező, ezért a DOE (Drónpilóták Országos Egyesületébe belépve, éves tagdíj 15.000,-Ft, itt ingyenes a biztosítás megkötése, DOE kedvezményprogram), de már EU-ra is érvényest kötöttem CoverDrone, holland biztosítási alkusznál..
  7. Ha a hatósági regisztrációkról a határozatot megkaptad, akkor már repülhetsz is, ahol szabad! Ne felejsd a kötelező azonosítókat a drónra felragasztani, de nem árt, ha telefonszámodat is ráírod, hátha elkószál a drónod, és a megtaláló, visszaadná.
  8. A MyDromneSpace telefonos Aplikáció feltelepítése (Android/iOs) a telefonra, fiók létrehozása, és minde repülés előtt légtér foglalás bejegyzése, a repülés végén a felszabadítása.
Ugye mennyire egyszerű?!

Ha mégsem, akkor egy kis segítség a Közlekedési hatósági eljáráshoz.
  • A pilóta nélküli légijármű-rendszer – a pilóta nélküli játék légijármű kivételével – akkor veheti igénybe a magyar légteret, ha a légiközlekedési hatóság nyilvántartásba vette. Az erre irányuló kérelem és jogszabályi feltételek fennállta esetén a légiközlekedési hatóság a pilóta nélküli légijármű-rendszert nyilvántartásba veszi.
  • A kérelem benyújtásához, kötelező nyomtatványokat kell alkalmazni, ezeket innen tölthetted le:
  • Itt keresgélhetsz, vagy
  • UAS (Drón) Nyilvántartásba vétel, természetes személy;
  • UAS (Üzembentartó) Nyilvántartásba vétele, természetes személy, adatmódosítás, törlésre más-más nyomtatványt keress!
  • Ha a nyomtatványokat kitöltötted, akkor indíthatod a Kérelmek e-papír útján való beküldését a Hatóságnak. A kitöltéshez én egy ingyenes PDF szerkesztő WEB oldali alkalmazást használtam.
  • Az e-papir rendszert indítod, ez átirányit az Ügyfélkapu bejelentkező oldalra, majd visszakerülsz a Kérelem benyújtási "Új levél írása" oldalra.
  • Az alábbi képen látható módon kiválasztod a menükben a megfelelő hatóságot, ügyet, stb. majd írsz néhány szép sort, hogy kérelmet csatolva benyújtod, majd tovább lépkedvbe, csatolod a kérelmeket.
  • Kérelmedet akkor fogják befogadni és a regisztrációdat elvégezni, ha ennek költségét előzetesen átutalod, ez 2.db. átutalás lesz: Üzembentartó és az UAS Drón. Az igazgatási szolgáltatási díj összege: 2.000.-Ft/db/nyomtatvány. Ne felejstd az átutalási igazolást is csatolni a benyújtáshoz, így gyorsabb lesz az ügyintézés, amely néhány naptól, akár több hét is lehet!

Ugrás az oldal tetejére!

Drón pilóta vizsga

Az Oktatásról vizsgáról is essen néhány gondolat, ha valaki Magyarországon szeretné ezt elvégezni. Ugyan Én már 2020 végén megszereztem az osztrákoknál, de nemrég arra vetemedtem, hogy megismerkedjem a hazai megoldásokkal, és találtam is egy halomra való céget, akik hivatalos oktatók (pénzért!), aztán lehet vizsgázni, szintén pénzért idehaza.

Az e-Titan fedőnevű oktatási portál alkalmas erre, az oktatás itt ingyenes, adnak a felkészülésre 3 hónapot (eddig érvényes a regisztráció, és 20 óra WEB-es gépidőt, tanagyag látványos és fejezetenként lehet tesztelni a tudásod,. aztán, ha a végére értél, akkor jelentkezhetsz vizsgára is, ez már pénzért áll rendelkezésre (4.000 valamennyiért) és kijelölt vizsgaközpontban, megadott időpontban kell személyesen megjelenned és vizsgáznod.
Bővebben itt találsz hozzá információt , vagy pénzért sok minden elérhető, pld (legter.hu) itt.

Emlékeztetőiül, Nyílt kategóriában, 250 g alatti drón-hoz nem kell vizsga, de ajánlott!

Ugrás az oldal tetejére!

Drón-os repülés Európai Unió tagországaiban

Egy összefoglaló oldal: EURÓPA ÖSSZES DRONE REPÜLÉSTILALMI ZÓNÁJA ÉS A NAA WEBOLDALA

Mivel a külföld szabályai folyamatosan változnak, mindig az a biztos, ha indulás előtt utána keresgélsz és aktualizálod az ismereteidet, az adott országra vonatkozóan, DE összeállítottam egy külön önálló oldalt ebben a témakörben, amit itt nyithatsz meg (FIGYELEM, nincsen naprakészen tartva!).

Ugrás az oldal tetejére!

Felelősség-biztosítás

Emlékszel még a korábban írtakra? Szó esett már a biztosításról, emlékszel: Magyarországon 250 g alatti UAS esetében a felelősség biztosítás nem kötelező, ha hobby célú a repülés, viszont, ha kereskedelmi célú a repülés, akkor súlyhatártól függetlenül kötelező a felelősség biztosítás, idehaza a UAS osztályba sorolásonként eltérő összeghatár van meghatározva. Az EU tagállamaiban minden drónra kötelező kötelező 750.000 SDR (1,3 millió €) felelősség biztosítás.

Kezdetben a DOE (Drónpiloták Országos Egyesülete) által köthető biztosítást vettem igénybe, ennek díja benne van az éves taghdíjban (csupán kérni kell). Korlátozása, hogy csak hobby célu repüléshez és csak 1 drónra kérhető kedvezményesen, minden további drónra külön kell kérni, és fizetni. Nos, ez egy konkrét drónra szól, és csak Magyarországon jó, bár érvényes az EU tagállamaiban is, de mint már szó esett róla, az összeghatár sokkal magasabb, mint amit a hazai biztosítók nyújtanak.

Mások (Kozma Tamás) javaslatára a 17.97€/év összegért kötöttem biztosítást, ez megfelel az EU tagállamaiban előírtaknak is! Ez egy Holland biztosítási ügynökség, a WEB oldalon magyar nyelv is választható! Sőt, a biztosításkötési folyamat az ajánlat kéréstől a szerződés megkötéséig magyar nyelvű (választható), a választott nyelvű kommunikációk kívül a dokumentumok (kötvény, számla, ÁSZF, Adatkezelés, stb.) is magyar nyelvű, sőt, maga az e-mail levelezés is a kiválasztott nyelven történik.

coverdrone.com

Hobby célu felelősségbiztosítási OnLine ürlap

Eddig az ajánlott, ill. kötelező felelősség biztosításról írtam, DE!

Mi van akkor, ha a drónban sérülés keletkezik, az én hibámból, akár megsemmisül? Ilyenkor a felelősség biztosítás nem használható, hiszen nem másnak okoztam kárt, hanem saját magamnak. És a sérülés nem esik a készülék garanciális területére sem, hát bizony akkor a költségek minket terhelnek, DE!

Többek között ezért is van DJI drónom, miért? Mert a DJI alkalmaz, azaz lehetővé tesz egy olyan plusz szolgáltatást, hogy saját hibámból bekövetkező balesetek esetében átvállalja a költségeket és némi térítés ellenében, egy új drónt ad cserébe. Ezt a biztosítást "DJI Care Refresh"-nek nevezi, és a DJI fiókodban kötheted meg, 1 vagy 2 éves időtartamra, a drón DJI fiókodban történt aktiválást követő 72 órán belül, ugyan van lehetőség késöbb is megkötni, de ez már a DJI-vel való egyezkedés eredményeként történhet, általad OnLine módon már nem.

A Biztosítást meg lehet hosszabbítani egy újabb ciklusra. 1 biztosítási ciklusban 2 alkalommal veheted igénybe ezt a szolgáltatást. A DJI fiókodban kérvényezheted a szolgáltatást, a szolgáltatási díjat befizetve, kapsz egy csomag azonosítót és egy szállítási címet, ahová a sérült drónt el kell küldened, és posta fordultával kapsz helyette egy csere darabot. FIGYELEM: ennek semmi köze a garanciális javítási kötelezettséghez!

Ugrás az oldal tetejére!

Kép és videó szerkesztése, utómunkák

Ez egy nagy lélegzetű témakör, ezért nem ide fogom leírni, inkább készítek majd egy külön bejegyzést rá (Külön önálló kép/videó feldolgozást bemutató oldalam itt nyitható meg!).

Tehát mire gondoltam ebben a fejezetben?

  • A drón által készült, rögzített képek, videók utófeldolgozására, az ehhez használt eszközökkel szerzett tapasztalataimat osztanám meg, beleértve a JPEG/RAW/Gömb-panoráma(360°), stb.;
  • Az utómunkákhoz használt programokról írnék gondolatokat, tapasztalatokat, javaslatokat;
  • Szót ejtek videószerkesztésről is.

Viszont felhívom a figyelmet a telefonos APP képernyőjének rögzítésére is, mert bizony van amikor nagyon jól jöhet, egy bizonyítás során, akár a szerviz felé, de akár egy "jogszabálysértés" kivizsgálásakor is. Nem elfeledkezni arról, hogy a DJI FLY APP, a vezérlő képernyőn rengeted adatot megjelenít, akik Fontosak lehetnek.
De ugyanígy nagyon jó szolgálatot tehet az AirData szolgáltatás használata is, bár ez inkább utólagosan a kiértékelésben lesz hasznos, ja és hiba esetén másra is jó lesz, külön fejezetben fogom részletezni.
Ugyanakkor érdemes szót ejteni a rögzítések (képek, videók) tárolásáról, ezek biztonsági mentéseinek kezeléséről, katalogizálásról is érdemes szót ejteni legalább.

MyDroneSpace (MDS) APP kötelező használata

Forrás: MyDroneSpace.hu - Ezt az oldalon (hivatalos a Hungaro Control (Légiirányítás) üzemelteti!

2021. január 1-jétől változott a hazai szabályozás. Ennek megfelelően, ha a repülést lakott területen kívül, nem eseti légtérben hajtod végre, akkor kizárólag a mydronespace mobilapplikáció segítségével reptetheted pilóta nélküli légi járműved.

Az alkalmazással valós időben nyomon követheted a magyar légtérstruktúra aktuális állapotát, valamint a drónok számára tiltott vagy korlátozottan használható területeket. A mydronespace figyelmeztet, ha az általad bejelölt terület korlátozott vagy tiltott légteret, területet érint.

Ne feledd, hogy lakott terület felett továbbra is a katonai légügyi hatóság által kijelölt eseti légtérben repülhetsz. Tartsd szem előtt továbbá azt is, hogy 2021. július 31. után a mydronespace applikációban az eseti légtérben folytatott repülést is be kell jelölnöd. A mydronespace mobilalkalmazást iOS és Android eszközökre is letöltheted.

A HungaroControl élesítette a mydronespace webes változatát is, amely az app.mydronespace.hu címen érhető el. A böngészőben megnyitható felület funkcióit tekintve megegyezik a telefonos alkalmazással, előnye, hogy bármilyen operációs rendszerű eszközön működik.

Az APP használatához részletes Felhasználói Kézikönyvet is készített a mydronespace.

Néhány személyes információt emelek csak ki, a részleteket megtalálod a Kézikönyvben.

Az App-ot minden felszállás alatt kötelezően használnod kell, de mielőtt elindulsz egy repülési tervezett helyre, én meg szoktam nézni még idehaza, hogy a tervezett helyen szabad-e repülnöm.

Bemutatom az általam használt eljárást, lépésenként, a példában Geresdlakon lévő kilátót tervezem korul repülni:

  • A Google térképen megkeresem a felkeresni tervezett helyet, értékelem, hogy ez lakott területre esik-e, vagy sem.

  • Szerintem ez nem lakott terület, tehát nem kell hozzá eseti légtér engedély
  • Elindítva az APP-ot az alábbi képernyőt fogod látni (ez egy iPhone 12 mini képernyő-képe)
A kezdőkép, a helyet mutatja, ahol éppen tartózkodsz
Ez a példa, egy korlátozott helyen engedélyezte a repülést, mert a repülés adatiban csak 40 m magasság van megengedve!
  • A képernyőt ellapozom a tervezett célpontra, majd elvégzem a repülési terület kijelölését és a repülés tervezett adatait
  • Beírtam a repülési adatokat, miután ellapoztam (elhúztam, nagyítottam, majd megnyomtam a hely jelölőt és ráhíztam a pontos helyre az alapkört és megnyomtam a repülés kezdete jelzőt, az APP visszaigazolta, hogy nincs korlátozás, de figyelmeztet a lakott terület esetére, zöld visszajelzést kaptam, tehát repülhető a terület (most a próba idejében, ez még jelenti azt, hogy, ha oda utazom akkor is szabad lesz, akár lehet bármilyen esemény, ami időszakos korlátozást is eredményezhet). Az APP azt is megengedi, hogy előre tervezve, akár rögzíthetem is a tervezett repülést, dátum/időre, ezt a rendszer rögzíti, és, ha ezek után bárki ugyanerre a helyre (átfedéssel is) jelölne területet, akkor jelzést fog kapni, hogy ott bizony más is fog repülni. De ugyanígy jelez az APP, ha repülés közben is, ha megváltozna a légtér használata, SMS-t is küld, és OnLine is az APP-ban jelzést tesz a képernyőre!


  • Nem elfeledkezni, hogy most nem repülés céljából használtam az APP-ot, ezért a repülés befejezéssel törölni KELL a terület foglalást!
  • Az APP használatbavételéhez regisztrálni kell magadat mint üzembentartót, ehhez előzetesen a GoogId APP-ot is használnod kell, ezek keresztül igazolod magadat (igazolványaiddal), ha létrejött a fiókod (Profil), akkor a drónodat is be kell rögzítened, és már készen is vagy. Az APP minden rögzített repülésed, könyveli és tárolja, ezt bármikor visszanézheted.

FIGYELEM: nem elfeledkezni arról, hogy az APP-ban tárolt adataidat a hatóságok is látják!



DJI FLY Applikáció

DJI drónok esetében egy segédeszköz, mivel ezek a drónok APP nélkül is tudnak repülni, hiszen a vezérlést a drónnal való kapcsolatot az RC távirányítók végzik. Az APP élőképes kapcsolatot ad, valamint a repülés során egy halomra való fontos információt jelenít meg.

Ami még fontos, jó ha tudsz róla.
Ahhoz hogy a DJI Drónt reptetni tudjad, a DI alkalmazásban (vagy számítógépen) rendelkezned kell egy regisztrált DJI fiókkal. A DJI a Drón-os repülésed minden információját (a repülés összes telemetria adatsorát) tárolja a fiókodban. Ha éppen nincsen Internet kapcsolatod, az APP tárolja a telefonodon és amikor Internetkapcsolat létrejön, továbbítja a fiókodba, azaz a DJI, minden Drón, minden adatsorát tárolja. Ezen adatsorokat dolgozza fel és jeleníti meg az AirData szolgáltatás (fizetős!)!

Csak példasor, nem teljes (!):

  • eszközeid alapadatait (széria-szám), beleértve a drónokat, Rc-ket, akkumulátorokat is, gyártási idő, aktiválási idő, állapot, stb.
  • minden felszálásodról, GPS koordítáták, HomePoint, és pillanatnyi adatai (magasság, távolság, szélsebesség, stb.)
  • a drón pillanatnyi áramfelvételei.
  • a műholdak száma.
  • a drón és az RC közötti kommunikációs kapcsolat minősége, térerő.
  • figyelmeztetések, stb.

Ez önmagában megér egy részletezést, így létrehozok egy önálló oldalt a témakörben, amit itt lehet megnyitni.

AirData – eszközkezelés (karbantartás) – Repülési napló

Ez egy fizetős szolgáltatás, de érdemes elgondolkodni rajta, hogy előfizesd, mert hasznos segédeszköz, és még akár jól is jöhet, bizonyítási eszközként is, egy baleset kivizsgálásához, vagy saját magadnak a repüléseid kiértékeléséhez, pld: az akkumulátorod rendben van? elvégezted-e az időszakos karbantartást az eszközeiden, stb.

Mivel ez a fejezet is egy nagyobb lélegzetű lesz, így ezt is egy külön, önálló bejegyzésbe fogom tenni (Az önálló oldal itt nyitható meg, létrehozás alatt).

Ugrás az oldal tetejére!

Forrásjegyzék (hivatkozások)

A bejegyzés elején már jeleztem, most újra megerősítem, hogy tudatosuljon!

Ez az ismertető oldal, kifejezetten "Kezdőknek" jött létre, hogy segítse az eligazodást, tájékozódhassál, eligazodhass a szabályozás rejtelmeiben, de csupán tájékoztat, segít, és nem OKTATÁS-i célzattal jött létre. 2 éves általános tájékozódás, és konkrétan 1 éves repülési tapasztalatimat osztottam meg. Egy ilyen írás nem teljeskörű és nem mentesít az alól, hogy saját magad is utána érdeklődjél szabályoknak, hogy betarthasd Őket, saját és mások érdekeinek sérelme nélkül!


Megjegyzések

  1. Ezvazvidiótaság nem szól senkinek...

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm, sokat segít.

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm! Ehhez fogható részletes, precíz leírást nem nagyon találni máshol!

    VálaszTörlés
  4. Azért csak hasznos dolgok voltak itt leírva! Kezdőknek jó kis infó bázis. Köszönöm, h leírtad. Jó repüléseket!🙂

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése