Kép és videó szerkesztése, utómunkák

Kép és videó szerkesztése, utómunkák

Ezt a bejegyzést abból a célból hoztam létre, hogy bemutassak néhány képfeldolgozási megoldást a drónosok részére, de mivel a képfeldolgozás önmagában sem egyszerű feleadat, és, ha még túllépünk rajta és kibővítjük a látókört a videók szerkesztésének területére is, akkor bizony ez a témakör bőven megér egy önálló, nagyobb lélegzetű ismertetést, ami nyilván a saját tapasztalataimon és használaton fog alapulni.

Wondershare Filmora V.:12.5.


Tartalomjegyzék



Dátum

Fejezet

Változás oka

2023.12.21.


Első kiadás, kész

2023.12.30.

Videók feldolgozása

Kiegészítve a Filmora korrekciós lehetőségeivel.

2024.02.21

Felvételkészítés – fotózás, videózás

Kietgészítema DJI Mini 3 élőképpel, amin a kamera felbontása állítható 48 Mp-re!

2024.03.01

Felvételkészítés – fotózás, videózás

DJI Mini AF nem is automatikus !!!

2024.03.06

Képek feldolgozása

Maszkolás lehetősége (égbolt elkülönült kezelése!) és a szoftver használata - összefoglalás!

2024.04.01

Videók feldolgozása

DaVinci Resolv 18.6 ingyenes verzió tapasztalataim, és a Wondershare Filmora v.12.







Utolsó módosítás dátuma: 2024.04.01. 17:00

Most próbálkoztam egy új videó szerkesztővel: DaVinci Resolve 18.6. Free verzió, a tapasztalanaimat összegyűjtöm és a végére hozzáfűzőm, végül egyenlőre félreteszem, mert túl bonyolult, és úgy tapasztalom, hogy az én vasam gyenge hozzá, a szerkesztés közben a videó kép akadozik!

BEVEZETÉS

Egy szerkesztett (korrigált kép)

Hogyan is kezdjem, ezt még nem találtam ki, de belevágok a közepébe, láttam 3 videót (ide teszem a hivatkozásokat, amiket a YouTube csatornán is meg lehet nyitni, teljes képernyős módban). Jó volt ahhoz, hogy rájöjjek, nem a megfelelő programot használom a képek utómunkáira, korrekciójára, feldolgozására. De mielőtt elvesznék a részletekben és saját tapasztalataimat írnám le, érdemes a 3 videót megnézni.

Adobe Lightroom: fotók gyors és egyszerű utómunkája - az alapok + kedvenc tippjeim

Szóval a bemutatott Adobe Photoshop Lightroom Classic program a videó alapján felkeltette az érdeklődésem, kipróbáltam és miután tényleg egy használható program, meg is vásároltam, kihagyva az ingyenes 7 napot próbahasználatot. Ugyan az Adobe hivatalos oldalán, havi/éves ismétlődő előfizetéssel  (10-15 €/hónap!)  vásárolható meg, de ráakadtam arra az oldalra, amely számomra kedvező megoldást kínált, így a vásárlást itt tettem meg, 13€/hónap helyett 37€/örökös élettartam, ugyaninnen vásároltam meg már korábban az Adobe Photoshop-ot is, de használat közben megállapítottam nem ez kell nekem!


Képfeldolgozáshoz egy ajánlott program bemutató videó - KEZDŐKNEK.

Igen ez a program hiányzott eddig, csak nem tudtam róla, hogy létezik ilyen, a fenti videó egy jóval korábbi verzió kiadásáról készült. Na és miket tud az enyém, amit megvásároltam? Erre is találtam egy videót, nahát, ebben aztán még többet megtudtam a programról. Kedvet is kaptam a részletesebb megismerésének, ezért megvásároltam egy könyvet is: Baráth Gábor, Adobe Photoshop Lightroom digitális képfeldolgozás fotósoknak, Perfect kiadó 2019.

A Lightroom Classic 2023 újdonságai

Azt ebben a cikkben senki ne keresse, hogyan is kell használni a programot, nem készítek hozzá részletes program használati leírást sem, de még az is lehet, hogy néhány dologra a későbbiekben még kitérek. Csupán felhívtam a figyelmet egy használható programra, aminek használatával és is csupán most ismerkedem. Számomra egy szépséghibája van csupán, hogy ango9l nyeévű, de a fiatalabb korosztálynak ez nem lehet akadály!

JPG vagy RAW, melyik a jobb képformátum?

Nos, akkor jól belecsaptam a lecsóba, kanyarodjunk vissza a képfeldolgozás elejére, miért is kell ezzel foglalkoznia egy drón-os UAS pilótának?

Mert, ha jó képeket szeretne készíteni, akkor vagy megelékszik a drón alap szolgáltatásval (JPG), vagy bizony utómunkákat kell végeznie, és akkor itt elkerülhetetlen lesz néhány gondolatot ejteni a JPG és a RAW témaköréből!

A JPG képek szebbek, mint a RAW formátumú képek. Vagy talán ez így mégsem egészen igaz?

A bal oldali a RAW a jobb oldali a JPEG, amit a RAW-ból készítettem a Lightroom segítségével.

A JPG formátum a kamerák által rögzített olyan képformátum, amely kész terméket biztosít a felhasználójának, azaz a kamera szoftver rendszere, a képérzékelőn rögzített információt feldolgozza, a saját algoritmusa szerint, átalakítja a kép elemeit, majd a méret csökkentése érdekében tömöríti is, így sajnos elvesznek részlet adatok, amiket utólag már nem lehet korrigálni. A JPG egy kész kép-produktumot ad. Nagyon fontos, ha az expozíció alapvetően hibás (túlexponált), akkor bizony ezen utólag már nem lehet javítani, ezért inkább alul exponált legyen, mert ezen utólag lehet változtatni. Ha "beégett, túlexponált", akkor sajnos a részletek elvesznek örökre!

A RAW egy olyan képformátum, amely pontosan azt rögzíti és tárolja, amit a képérzékelő lát, nem tesz hozzá, nem vesz el, sőt, nem is tömöríti, így aztán az utómunkát bizony a kép felhasználójának kell elvégeznie, viszont az Ő ízlésére van bízva, hogy a kép-módosításban (machináció!), meddig megy el. A RAW formátumú képen utómunkában kell beállítani, a kép élességet, az expozíció helyességét, kontrasztot, színegyensúlyt, kiemeléseket, képvágást, stb.

Ha még mélyebbre szeretnél leásni a tudásban, akkor olvasd el ezt a cikket.

A kamerák jó/elfogadható minőséget szolgáltató fele, biztosítja a RAW+JPG formátumban való képtárolást is, és lehetőséget ad a felhasználónak, hogy válasszon a 2 lehetőség és minőség között.

A fényképezés alapfogalmait sem ússzuk meg: záridő/rekesz, ISO értékek és használatuk, ezektől alapvetően függ a készített felvételek milyensége, módosíthatósága.
Fotózás alapjai: ZÁRIDŐ, REKESZ, és ISO a lehető legegyszerűbben elmagyarázva

Miért van szükség drón-os képfeldolgozásra?

Én a DJI 2 SE drónt használom, aminek a kamera érzékelője egy lebutított kis méretű érzékelő, és a képfeldolgozó algorítmusa is gyengébb a drágább típusoktól, így számomra fontos, hogy legyen lehetőségem utómunkák végzésére, ezért én a képrögzítést DNG+JPG formátumban használom. A DNG a RAW formátumnak egy változata, amely az Adobe RAW formátumának egy változata, de az alapjai a RAW formátumnak felel meg.

A DJI Mini 2 SE DNG és JPG képe így néz ki.
Visszakanyarodva a drón-hoz. A drónok, így a DJI is, a képanyagot, közvetlenül a drónban lévő képfeldolgozó közbeiktatásával a kamera érzékelőjéről az SD adattároló-ra rögzíti (tárolja) le a képeket/videókat. Ezeket a képanyagokat kétféle módon tudjuk felhasználni (hozzáférni):

  • a drónból az SD kártyát kivesszük és egy asztali számítógép USB csatlakozójába helyezett kártya-olvasón keresztül áttöltjük a számítógép adattárolójára.
  • a drónt összekötve az RC-vel és erre az USB-n keresztül a telefont, vagy táblagépet csatlakoztatva, a DJI FLY APP segítségével hozzuk át a képanyagot a telefonra/tabletre, amit aztán ott is dolgozunk fel.
A DJI drónok, az SD kártyára való rögzítéssel egyidőben, élőképet is továbbítanak az RC-távirányítóra és, ha ehhez egy DJO FLY APP-ot csatlakoztatunk, akkor a kijelzőre élőképként a kamera átal rögzített képet láthatjuk, viszont ez az élőkép egy gyengített képminőséggel (általában HD)kerül továbbításra/megjelenítésre.

Ugrás az oldal tetejére!

Felvételkészítés – fotózás, videózás

DJI FLY élőképes képernyőkép
Az előző képen a képernyőképen egy fotós módban lévő képernyő kép látható, a zölden bekeretezett rész tartalma videózás esetében eltér (videóbeállítások). A jobb alsó sarokban lévő ikon változtatható:

  • "Autó" - a szoftver automatikus beállításban, mindent a saját algoritmusa szerint állítja be az értékeket:
    • ISO - érzékenység, 800 felett már nem javaslom, zajos lehet a kép
    • Rekesz - a blende nyílását, amitől függ a mélységélesség is!
    • Zárdidő - amitől függhet a kép bemozdulása.
  • "PRO"  - mindent kézzel állítunk be, az algoritmus segít, kijelzi, hogy a beállított értékeink mennyire térnek el a valósághoz képest (EV).

AUTÓ módban csupán az EV értékének módosítását engedi meg az APP, ezzel világosíthatjuk/sötétíthetjük a képet.

Ismét megerősítem, inkább alul exponált képet készítsünk, mint túlexponáltat!

Az expozíció megfelelőségének ellenőrzésére az APP (beállításától függően), megjeleníti a gamma grafikus görbét, bővebben ebben a témakörben itt olvashatsz.

A gamma egy eszköz által alkotott vagy fényképre értelmezett középtónusú értékek kontrasztjának és fényességének mértéke. Egy magasabb gamma érték egy mindenhol sötétebb képet eredményez.
Az én drónom háromféle sebesség módba állítható, a videózáshoz/képfelvételhez a "Cinema" módos javaslom, ilyenkor a legfinomabb a gép mozgása és a legstabilabb a kamera gimbalja (rázkódás mentesítés).
Lehet készíteni felvételeket kézi indítással, de lehetséges un. gyors programozott funkciókkal is.
Időközben a drón arzenálomat bőóvítettem DJI Mini 3-al, ami két új lehetőséget is kívál, a kamera f1.7 érzékenységén kívül:
Függőleges (álló) kép is rögzíthető, a kamera gimbal elforgatásával,
a kép felbontás 48 Mp-re állítható, RAW-ban, 4.3 képarányban.
Ha kép módba lépsz választhatóvá válik a 48Mp felbontás, feltétele a megjelenésnek, hogy a FLY setup-jában a 4:3 képarány legyen bejelölve. A jobb oldali képen az AF felett lévő ikonra bökve lehet a kamerát függöleges/vizszintes-re váltani!
A képfelvételhez nem, de a videózáshoz ajánlatos az NDx (4,8,16,32) szűrők használata, hogy a felvétel zársebességét csökkentsék, így a videó folyamatosabb lesz.
Amit az ND szűrők használatáról tudni kell

FIGYELEM! A DJI Miniknél (más típusopknál nem tudom!), ha az expo AF (automatikus fokusz), ez mégsem eredményez automatikus fokuszt, sőt az élesség egyáltalán nem biztos, hogy éles lesz! Módszer, ráböksz a kijelző arra a pontjára ahová az élességet szeretnéd állítani, a jelölt pontot körbekeretezi sárga kerettel és pittyen, ha ezután az újad rányomod és ott hagyod rajta, akkor rögzíti ezt a fokusz mpont élességet (távolságot), sőt az expo beállításokat is megörzi, még a gömb-panoráma készítés közben is. Ez hasnos lehet, mert a legfényesebb beállításokra állítod be, és ezzek készíti el az össes expot, amit aztán utólag világosíthatsz, így nem lesz kiégett (tulexponált) képed!

Ugrás az oldal tetejére!

Felvételek feldolgozása az APP-ban

Én az APP-ban való épfeldolgozásra a legkevesebbet használom, mivel a szobában, álló, bekapcsolt gép esetében nincsen hűtés, így az akkumulátor nagyon fel forrósodik és ez az élettartamát rövidíti. Mivel nincsen gömb-panoráma képszerkesztőm, egyedül ehhez használóm az APP ezen lehetőségét, ezeket letöltöm a tabletre, és megszerkesztés után megosztom a Facebook oldalamon.

Ha a Drón és az RC kapcsolódnak egymáshoz, akkor az APP-ban lévő 'Album" menüben láthatjuk közvetlenül a drón-ban lévő SD kártya tartalmát, képet/videót tölthetünk le, vagy megszerkeszthetjük a gömb-panoráma képet.
Ha a gömb panoráma képet az APP megszerkesztette, akkor a jobb felső sarokban lévő megosztás/feltöltés menüt használhatjuk
Az APP-ban is megnézhetjük különböző nézetekben=formátumokban a megszerkesztett képet.

Ugrás az oldal tetejére!

Felvételek letöltése számítógépre, telefonra, tabletre

Mint már írtam, én a drónból kiveszem az SD kártyát és kártyaolvasóval, USB porton keresztül csatlakoztatom a laptopomra és másolom át a rögzített anyagot (képek/videók).

Amit érdemes megfontolni, hogy a képeket meghagyjuk-e az SD kártyán, vagy átvisszük a számítógépre. Mindenféleképpen javasolt az anyagok 2.pld.os tárolását (őrzését), az SD kártya nem az a tárolóeszköz, ami hosszabb idejű tárolásra alkották, sőt, a tárolási hely nagysága is korlátozott, és bizony hamar be fog telni, ha nem csupán az utolsó rögzített anyagot tartjuk rajta.

A tárolásra egy korábbi cikkemet ajánlom elolvasásra. Én NAS (hálózati adattároló) hibatűrő adattárolót használok (2.pld.-ban) 8 TB kapacitással, és bizony ezt is ki fogom nőni!

Ugrás az oldal tetejére!

Felvételek feldolgozása a számítógépen

Képek feldolgozása

Én korábban a Windows rendszeren, ingyenesen használható PhotoScope szoftvert használtam, ez egy egyszerű, könnyen kezelhető, de korlátozott javítási lehetőséget biztosított. A RAW típusú képanyag feldolgozására alkalmatlan, és mivel néhány hete átálltam a RAW rögzítési módra, így került képbe a már említett Adobe Photosop Lightroom Classic (asztali változat, Windows rendszerhez).

Ami számomra új volt:
  • katalógus kezelés,
  • jelölések és szűrés,
  • importálás, a szoftver fő jellemzője, hogy "roncsolás mentes" képfeldolgozást használ.
A legfőbb erénye a szoftvernek a tudáshalmazán túl (az Adobe Photoshop képfeldolgozó motorját használja, a "Camera RAW" szabályrendszere és szolgáltatása szerint.
Ami csúcs a szoftverben, hogy, ha 1 kép korrekciójával végeztünk, akkor a változásokat (paraméter beállításokat) egyszerűen, gyorsan szinkronizálhatjuk, akár több képre is, ami nem zárja ki, hogy további korrekciókat végezzünk még.
A katalógus kezelés adja az egyik előnyt, ebben az állományban tárol minden megváltoztatott kép paramétert, amit változtattunk az eredeti képen, a változásokat átvezeti és így jeleníti meg, de az eredeti képet nem változtatja meg, azaz bármikor rendelkezésünkre áll az eredeti kép, és a tárolt változások, amiket bármikor egy későbbi időpontban is újra szerkeszthetünk. A megváltoztatott képet kiexportálhatjuk (ennek kezelése is rendkívül egyszerű és gyors), JPG formátumban, ezt egy külön könyvtárban helyezi el a szoftver.
Néhány képet teszek fel, amiből sok minden kiolvasható, a program megismertetésére és használatának oktatására nem vállalkozom, mivel én is most ismerkedem és tanulom.
"LIBRARY" Katalógus kezelési felület (Import)

1./ A katalógus könyvtár
2./ Katalógus Import/Export
3./ Histogram - gamma színgrafika
4./ Import során beállított alapértelmezések csúszkái, minden importált képre érvényesül.

"DEVELOP" felület (képszerkesztés)

1./ Histogram - gamma színgrafika
2./ Képszerkesztési gyorsmenü, alapértelmezett mód, a szín és képkezelés, ezt mutatom be.
3./ itt jelenik meg (kinyitható/becsukható) almenük.

A következő képeken megmutatom (nem magyarázom!) az egyes szerkesztési almenüket/funkciókat:
  • Basic - alap képkezelés (színek, expozíció, kontraszt, árnyék, fehér/fekete kiemelés, színtelítettség, képzaj, színtelítettség
  • Color Granding - színenkénti korrekció
  • Color Mixer - színek kikeverése

  • Detail - Élesítés, maszkolással
  • Gamma - színkiemelések/világosítás/sötétítés
  • Lencse korrekció - a kamera lencse kategória megváltoztatása


Transform - kép átalakítások/torzítások/forgatás/eltolás


Váró és Transform szolgáltatás, méretre végni, forgatni, torzítások (függőleges/Vízszintes), trapézkép kiegyenlítés:


Egy már korrigált kép jellemzőinek/korrekcióinak átvitele (szinkron) más kijelölt képekre. Mindig az első kijelölésről másolja a további (Ctrl) kijelölt képekre a jellemzőket.

A megszerkesztett képek elmentése (Exportja), a forrás kép roncsolásmentesen hagyásával, új könyvtárba. Nem elfeledkezni, hogy az export során is érdemes állítani az élességet, kétféle üzemmódban: képernyőre, nyomtatáshoz!


A fenti néhány kép szerintem jól felhívta a figyelmet, hogy egy áttekinthető, könnyen kezelhető, és gyors eszközöket kínáló szoftver az Adobe LcR Classic!

Adobe LightRoom Classic képfeldolgozó szoftver (fizetős!)

Ma találtam rá egy YT-videóra, ami új lehetőségek előtt nyitotta ki az ajtót számomra!


Ez a fizetős szoftver csoda eszköz, most jutottam hozzá (véletlenül találtam rá), hogy az égboltot szétválasztva külön lehet a kép többi részétől korrigálni (maszkolás rejtelmei (égbolt, személy, kijelölt terület) és máris külön korrigálható a többi terület változtatása nélkül.
Döbbenes eredményt hoz, ezentúl, már ezt is fogom tudni alkalmazni!

Videók feldolgozása

Sokféle videó szerkesztő program létezik, az ingyenes szoftverekben nagyon ne bizakodjál, nincs támogatás és nincs frissítés. Viszont a frissítésekkel is óvatosan kell bánni. Én pld. amit használok, leállítottam a frissítést, mivel már egyre több olyan funkció kerül be a szerkesztő szoftverbe, ami átláthatatlanná, bonyolulttá és egyre lassúbbá teszi a videó szerkesztést, holott az összes lehetséges funkciónak már csupán egy ici-pici töredékét használom csupán. Tudni kell abba hagyni a frissítéseket, egy videó szerkesztő nem adatvédelmi kockázat, amit folyton frissíteni szükséges, mert adatbiztonsági lyukakat hagytak a szoftverben.

Wondershare Filmora videó-szerkesztő (fizetős, verzió)

Korábban a Microsoft részét képező Movi Maker-t használtam, de ezt megszüntette a Microsoft, már nem is elérhető, és csupán FHD felbontás volt a maximális videó-export. Egy végtelenül egyszerű, húzom, vágom, képátmeneti effektekkel, szöveggel való feliratozással, stb. szolgáltatott, ja és zenét is alá lehetett szerkeszteni. Az igényeim is megnövekedtek és a sokféle szoftver közül végül is a Wondershare Filmora videó szerkesztőt vásároltam meg, talán valamikor a V.: 7.0 verzióval kezdtem, most a V.:12.5.8-nál ragadtam le, holott a szoftver aktuális an a V.: 13.2.5.nál tart.

Számomra bővel elegendő tudással és funkcionalitással rendelkezik és videó exportban a QHD (4K+) felbontású videók készítésére alkalmas.

Egy a rengeteg közül, az utolsó videómat a Megyeri híd-nál forgattam, drón-al:
Kb. ezt tudja a videószerkesztő? NEM, ettől sokkal többet!

Nos akkor legyen itt egy kép a szerkesztő szoftver felületéről, egy már megszerkesztett videóval, már csak exportálni kell (az is paraméterezhető!

Még mindig a Filmora képkorrekciós (Videó Color) lehetőségeiről, ime:


A fenti beállítási lehetőségek, magukért beszélnek, a lehetőségek sokoldalúak és precizitást biztosítanak, mint az Adobe Photoshop 
Lightroom Classic képfeldolgozóban!

Még egy információ, a zenét a Google szabad hangkönyvtárából alkalmazom, hogy ne sértsek "szerzői jog"-ot.

DaVinci Resolv ingyenes videószerkesztő - tapasztalataim

Miért keresek másik videószerkesztőt? Mert a Filmora-val küzdők, amikor egy nyers videó fájlt beimportálok és felhelyezem a szerkesztőbe, a szerkesztés közbeni videó lejátszás mindig akadozik, így nagyon nehézzé teszi a videó szerkeszthetőségét. Ahhoz, hogy sima legyen a szerkesztés közbeni lejátszás, előtte mindig előfeldolgozást kell végezni: un. PROXY és Rendelerés-t, ami egy 20 perces videónál akár 1 1/2 óra időmet is elrabolja.

Keresgéltem és agyon dicsérő bejegyzéseket és videókat nézegettem a DaVinci Resolv-ról. Na mondom, kipróbálom, letöltöttem az ingyenes V.18.6.6 Verziót, feltelepítettem, ismerkedtem vele.

Már a program elindítása is legalább 1 perc, a felülete hasonló mint más szerkesztőknek, de a használata már túl bonyolultnak tűnik. Amikor a bemutató videóbal eljutottam a NOD-okhoz, hát elment az egésztől a kedvem, de végig rágtam magam az elveken és meg is értettem, sőt, még használni is tudtam, sőt, talán még ezzel is megbékéltem volna, de amikor a szerkesztő (EDIT) módban, egy videófájlt vágni szerettem volna, a lejátszás szörnyen akadozik, használhatatlanul lassú. Gondoltam, a számítógépem lassú, alkalmatlan ennek a szerkesztőnek a használatára. Belenéztem a beállításokba, és látom, hogy felismerte a videókártyámat és a hardveres gyorsítást is használja, és mivel van a gépben 20GB RAM, ezt is használja. Akkor tényleg nem elég a hardver egy normális szerkesztéshez? Nos, itt ment el a kedvem az egésztől.

Lenovo L340, AMD Ryzen 2 3200U, 4 magos CPU, 2.6GHz órajel, és 20 GB RAM, ez nem egy lassú gép, de IGEN, mivel a videót is a processzorbqa építették, így a lényeg a videó támogatás harmat gyenge, így a DaVinci Resolv-hoz ez harmat gyenge, próbára jó volt, de az ismerkedési tapasztalataim alapján túl bonyolultnak találtam, ez a szoftver inkább a tartalom gyártóknak, profi videókat előállítóknak készült.

Tehát meghoztam a döntést, maradok a Wondershare Filmora V.:12.5 verzónál, ez számomra elegendő (sőt túlsok!) szolgáltatást biztosít és a kész részletek sokasága és használatának egyszerűsége a meghatározó.

Tovább kutakodtam és jobban megismerkedtem a Filmora-val, van megoldás a gyengébb gépek használatára is, de megrendeltem egy erősebb gépet (1 hét múlva érkezik, darabokból összeválogatva, koncentrálva a videókártyára!), így a proxy/rendelés a view-hez sem lesz szükségem, így időt fogok tudni megtakarítani.

A V.:12-re előfizetésem van, amely "élettartam"-ra érvényes, a további verzióra egyenlőre nem váltok. Viszont úgy gondoltam, azok számára, akik keresnek egy könnyen használható videó szerkesztőt, összeállítok egy önálló ismertető nejegyzést, és talán, ha rászánom magam még bemutató videót is összeállítok majd, maga a Filmora szolgáltatott az ötlettel, azzal, hogy van neki egy "Screen videó" (kép/hang) rögzítő szolgáltatása is.

Forrásjegyzék (hivatkozások)



Ugrás az oldal tetejére!

Megjegyzések