Szabályok

Miért hoztam létre ezt a BLOG oldalt?

Utolsó módosítás: 2024.04.16. 13:30


Ennek a BLOG bejegyzésnek a célja, hogy kifejezetten a repüléssel kapcsolatos élményeimet, ismereteimet, tapasztalataimat osszam meg másokkal.
DJI Drón "Landing pad"

A Facebook tele van Drón hirdetésekkel, ebből sokan arra következtetnek, hogy megveszem és repülők. Hát persze ezért vesznek Drón-t, hogy repüljenek, de ez mégsem ennyire egyszerű ám!

Új információ!

Drónok üzemeltetése nyílt kategóriában 2024.01.01-től


Lakott terület értelmezése

Ez az egyik kiemelten fontos fogalom, amely a Drón-os repülés során előtérbe kerül, hiszen a repülési terület kijelölése a légtér használatának meghatározásától függ, hogy repülhetünk-e a terület felett, vagy sem!

A fogalom fontosságára tekintettel létrehoztam egy önálló külön bejegyzést.

Nos ennyi előzetes után csapjunk is bele, azaz a lovak közé!

Előre bocsájtom, ugyan az Európai Unió hozott egy általános érvényű szabályozást az UAS repülésekre, de ezeket a Nemzeti szabályozásba is be kell integrálni, nos ez Magyarországon egy kicsit eltér (több lényeges pontban és feltételben) az EU-s szabályoktól.

A Bizottság (EU) 2019/947 végrehajtási rendelete (2019. május 24.) a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról, továbbá a Bizottság (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendelete (2019. március 12.) a pilóta nélküli légijárműrendszerekről és a pilóta nélküli légijármű-rendszerek harmadik országbeli üzembentartóiról, illetve az ezen jogszabályok mentén a tagállami kötelezettségek megvalósítása, és nemzeti jogszabályaink harmonizációja érdekében végrehajtott jogszabálymódosítások is.

Bár drónt továbbra is bárki szabadon megvásárolhat, a 2021 eleje óta hatályos szabályok nyomán sok, a gyakorlatilag szinte csak szobában használható játékszereket leszámítva szinte minden drón legális reptetéséhez szükség van a jármű hatósági regisztrációjára, drónkezelői vizsga teljesítésére. A felszállás és repülés időtartama alatt pedig be kell jelentkezned Magyarország hivatalos drónalkalmazásába is.

Milyen drónt (pilóta nélküli légijárművel) reptethetsz szabadon engedély nélkül?

Gyakorlatilag ez csak a legegyszerűbb, gyerekjátéknak minősülő drónok esetén lehetséges:
  • ha nincs a drónon semmilyen adatrögzítésre alkalmas lehetőség (például kamera vagy mikrofon)
  • a felszállótömege (tehát akkumulátorral, rotorvédővel, memóriakártyával stb. együtt) nem éri el a 120 grammot
  • nem tud 100 méternél messzebbre repülni az irányítását végző drónpilótától
Tehát még egy tenyérnyi minidrónt sem reptethetsz legálisan a szükséges engedélyek, vizsgák megszerzése, és a hivatalos magyarországi drónalkalmazás folyamatos használata nélkül, ha azon akármilyen kamera is van és maga a drón, vagy az irányító telefonos APP adatrögzítésre alkalmas!.
Ha a gyereked szeretne drónnal játszani, válassz neki olyat, amelyen nincs kamera, vagy ugyan van benne kamera, de ennek képe csupán az irányításhoz használt élőképet továbbítja, de adatrögzítés nem történhet (FPV) könnyű, nem repül túl messzire (max. 100 m) és nem nehezebb 120 gr-nál. Hidd el, így is jól fog szórakozni vele, neked pedig nem kell tartanod a büntetéstől, ráadásul túl sok kárt sem tud vele okozni.
Ha többet szeretnél ezekről olvasni, akkor ezeket a hivatkozásokat ajánlom:
Nos, ha a fentieken átrágtad magad és nem ment még el a kedved az egésztől, akkor vágj bele, olyan élményeket fogsz szerezni, amit másként soha sem élnéd meg!

Az Én történetemet itt olvashatod el.

Összegyűjtögettem az információhalmazt (megszűrve), ami 2021.01.01-től a dron használattal lépett hatályba, de már látható, hogy sokan lesznek bajban, ha nem figyelnek és nem követik a változásokat, jogszabályokat!

LEGFŐBB VÁLTOZÁS, HOGY AMIT "JÁTÉKNAK" VÁSÁROLTATOK AJÁNDÉKBA, AZ BIZONY 2021. JANUÁR 1-TŐL NAGY VALÓSZÍNŰSÉGGEL NEM JÁTÉK, HANEM ENGEDÉLYKÖTELES.

JOGSZABÁLYOK

AZ ÚJ SZABÁLYOZÁS LÉNYEGE

Az Lt. 5. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: „(3) A magyar légtér – a pilóta nélküli játék légijármű kivételével – pilóta nélküli légijárművel végrehajtott UAS művelethez lakott terület felett eseti légtér kijelölése esetén vehető igénybe.”
Az Lt. a következő 17. §-sal egészül ki: „17. § (1) A légiközlekedési hatóság nyilvántartást vezet a repülőeszközökről, a pilóta nélküli játék légijármű kivételével a pilóta nélküli légijármű-rendszerekről, valamint pilóta nélküli légijárműrendszer üzembentartókról. (2) A repülőeszköz és pilóta nélküli légijármű-rendszer – a pilóta nélküli játék légijármű kivételével – akkor veheti igénybe a magyar légteret, ha a légiközlekedési hatóság nyilvántartásba vette. (3) A repülőeszközök, a pilóta nélküli légijármű-rendszerek és a pilóta nélküli légijármű-rendszer üzembentartók nyilvántartásba vételéért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.

Játék kategória

Az Lt. 71. §-a a következő 47-56. pontokkal egészül ki:
(50) pilóta nélküli játék légijármű: a játékok biztonságáról szóló, 2009. június 18-i (EK) 2009/48 európai parlamenti és tanácsi irányelv alapján játéknak minősülő és 120 g maximális felszálló tömeget el nem érő, adatrögzítő eszközzel fel nem szerelt pilóta nélküli légijármű, amely a távoli pilótától 100 méternél nagyobb távolságra eltávolodni nem képes.

Regisztráció

Tehát minden olyan drónt regisztrálni kell, amelyre az alábbiak közül bármely feltétel igaz:
  • meghaladja a 120 grammot vagy
  • rendelkezik adatrögzítővel (vagy maga a drón, vagy az irányító eszközben!) vagy
  • a távpilótától messzebbre repülhet (műszaki adatai alapján), mint 100 méter.
Azaz elég ha a fentiek közül akár csak az egyik feltétel teljesül, már nem "játék", hanem kötelező a regisztráció (dron + kezelő), + tanfolyam, + vizsga, + biztosítás.
(2022. év vége, a Minisztériumi struktúra megváltozott, most az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz került át).

Képzés és vizsgáztatás

Kötelező online vizsga minden drónos számára (kivétel a játék kategória, valamint a 250 g alatti)!
A távpilótának – vagy ismertebb néven a drónpilótának, drónosnak – minden esetben kötelező az online vizsga teljesítése. Az online vizsga sikeres letételét követően úgynevezett kompetencia tanúsítvány kerül kiállításra, ezzel igazolhatják képesítésüket.
Az Uniós szabályozás szerint alapkövetelmény egy 40 feleleti, választós kérdésből álló vizsgán való megfelelés, amely az alábbi témakörből áll:
  • i. repülésbiztonság;
  • ii. légtérkorlátozások;
  • iii. a légi közlekedés szabályozása
  • iv. az emberi teljesítőképesség határai;
  • v. operatív eljárások;
  • vi. általános UAS-ismeretek; L 152/60 HU Az Európai Unió Hivatalos Lapja 2019.6.11.
  • vii. a magánélet tiszteletben tartása és az adatvédelem
  • viii. biztosítás;
  • ix. védelem.
2021. január 1-től minden drónosnak az új szabályrendszer szerinti vizsgát kell tennie, tehát a korábban elvégzett képzések nem váltják ki az új tanfolyam elvégzését és a vizsgát.

Kategóriák

  • „Nyilt”,
  • „Speciális”,
  • „Engedélyköteles”

NYILT Kategória

A kategórián belül A1, A2, A3 alkategóriát különböztetünk meg attól függően, hogy milyen osztályú a drón – ezt egyébként a későbbiekben a gyártóknak kell jelölni a drónon: C0, C1, C2, C3, C4 -, illetve milyen közel működtetjük a külső személyekhez.

UAS.OPEN.010 Általános rendelkezések

  1. A „nyílt” műveletek kategóriája – az operatív korlátozások, a távpilótára vonatkozó követelmények és az UAS-re vonatkozó műszaki követelmények alapján – három alkategóriára oszlik: A1, A2 és A3.
  2. Amennyiben az UAS-művelet magában foglalja a pilóta nélküli légi járműnek a terep valamely természetes magaslatáról induló vagy a terep természetes magaslatai feletti repülését, a pilóta nélküli légi járművet a föld felszínének hozzá legközelebb eső pontjától számított 120 méteren belül kell tartani. A távolságok mérését tehát a terep földrajzi adottságaihoz – például síkság, dombság, hegység – kell igazítani.
  3. Ha a pilóta nélküli légi jármű egy 105 méternél magasabb mesterséges akadálytól vízszintesen mérve legfeljebb 50 méteres távolságra repül, akkor az akadályért felelős szerv kérésére az UAS-művelet magassága az akadály magasságától számított legfeljebb 15 méterrel megnövelhető.
  4. A 2. ponttól eltérve, a hasznos terhet is beleszámítva 10 kg-nál kisebb maximális felszállótömegű pilóta nélküli vitorlázó repülőgép a föld felszínének hozzá legközelebb eső pontjától számított 120 méternél magasabban is repülhet, feltéve, hogy a távpilóta felett sohasem repül 120 méternél nagyobb magasságban.

UAS.OPEN.020 UAS-műveletek az A1 alkategóriában

Az A1 alkategóriában végzett UAS-műveleteknek meg kell felelniük valamennyi alábbi feltételnek:
  1. Az 5. d) pontban említett pilóta nélküli légi jármű esetében a műveletet úgy kell végezni, hogy a távpilóta által irányított pilóta nélküli légi jármű ne repüljön át embertömeg felett, illetve – amennyire az észszerűen elvárható – külső személy felett. Külső személyek feletti nem várt átrepülés esetén a távpilóta a lehető legnagyobb mértékben csökkenti a pilóta nélküli légi jármű említett személyek feletti átrepülésének időtartamát
  2. Az 5. a), 5. b) és 5. c) pontban említett pilóta nélküli légi jármű esetében a műveletet úgy kell végezni, hogy a távpilóta által irányított pilóta nélküli légi jármű átrepülhet külső személyek felett, de sohasem repülhet át embertömeg felett.
  3. A 4. cikk (1) bekezdésének d) pontjától eltérve, ha a követési üzemmód aktív, a műveletet a távpilótától számított 50 méteres távolságon belül kell végezni.
  4. A műveletet olyan távpilótának kell végrehajtania, aki:
    a) ismeri az UAS gyártója által rendelkezésre bocsátott felhasználói kézikönyvet;
    b) az (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendelet mellékletének 2. részében meghatározottak szerinti, C1 osztályú pilóta nélküli légi jármű esetében online tanfolyamot végzett, majd sikeresen teljesítette az illetékes hatóság által vagy az UAS-üzembentartó nyilvántartásba vétele szerinti tagállam illetékes hatósága által elismert szervezet által biztosított online elméleti vizsgát.
    A vizsgának 40 feleletválasztós kérdésből kell állnia a következő témakörök közötti megfelelő eloszlásban:
    i. repülésbiztonság;
    ii. légtérkorlátozások;
    iii. a légi közlekedés szabályozása
    iv. az emberi teljesítőképesség határai;
    v. operatív eljárások;
    vi. általános UAS-ismeretek; L 152/60 HU Az Európai Unió Hivatalos Lapja 2019.6.11.
    vii. a magánélet tiszteletben tartása és az adatvédelem
    viii. biztosítás;
    ix. védelem.
  5. A műveletet olyan pilóta nélküli légi járművel kell végezni, amely:
    a) saját építésű UAS esetében a hasznos terhet is beleszámítva 250 g-nál kisebb maximális felszállótömeggel és 19 m/s-nál kisebb maximális üzemi sebességgel rendelkezik; vagy
    b) megfelel a 20. cikk a) pontjában meghatározott követelményeknek;
    c) C0 osztályú jelöléssel rendelkezik és megfelel az (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendelet mellékletének 1. részében a szóban forgó osztályra vonatkozóan meghatározott követelményeknek. vagy a C0 OSZTÁLYBA TARTOZÓ PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰ-RENDSZEREKRE VONATKOZÓ KÖVETELMÉNYEK.

A C0 OSZTÁLYBA TARTOZÓ UAS-EK AZ ALÁBBI KÖVETELMÉNYEKNEK KELL, HOGY MEGFELELJENEK:

  • (1) maximális felszállási tömegük a hasznos teherrel együtt nem haladhatja meg 250 g-ot, rövidítve = MTOM;
  • (2) maximális vízszintes repülési sebességük nem haladhatja meg a 19 m/s-ot;
  • (3) a felszállási hely felett elérhető maximális magasság nem haladhatja meg a 120 m-t
  • (4) stabilitás, manőverezhetőség és adatkapcsolati teljesítmény tekintetében biztonságosan irányíthatónak kell lenniük minden várható üzemeltetési körülmény között, egy vagy adott esetben több rendszer meghibásodása esetén is, ha a távoli pilóta megfelelően követi a gyártó utasításait
  • (5) kialakításuknak és kivitelezésüknek olyannak kell lennie, hogy üzemben tartás közben minimális személyi sérülést okozhassanak, valamint kerülni kell az éles szélek kialakítását, kivéve, ha az a helyes tervezési és gyártási gyakorlatok értelmében technikailag elkerülhetetlen. Ha az UAS légcsavarokkal van felszerelve, azokat úgy kell kialakítani, hogy a légcsavarlapátok által esetlegesen okozott sérülések korlátozottak legyenek
  • (6) elektromos árammal kell működjenek, és névleges feszültségük nem haladhatja meg a 24 V egyenáramú (DC) vagy azzal egyenértékű váltakozó áramú (AC) feszültség; a hozzáférhető alkatrészek feszültsége nem haladhatja meg a 24 V egyenáramú vagy azzal egyenértékű váltakozó áramú feszültség; a belső feszültség nem haladhatja meg a 24 V egyenáramú vagy azzal egyenértékű váltóáramú feszültséget, hacsak nincs biztosítva, hogy a feszültség és a generált áram nem jelenti súlyos áramütés kockázatát, még akkor sem, ha az UAS megsérül;
  • (7) ha az UAS rendelkezik követési üzemmóddal, és ez a funkció be van kapcsolva, az UAS a távoli pilótától legfeljebb 50 méterre távolodhat el, és a távoli pilótának képesnek kell lennie arra, hogy visszanyerje az irányítást az UA felett;
  • forgalomba hozatalkor mellékelve van hozzájuk a felhasználói kézikönyv, amely a következőket tartalmazza:
    a) az UA jellemzői, többek között: — az UA osztálya — az UA tömege (a referenciakonfiguráció leírásával) és maximális felszállási tömege (MTOM); — az engedélyezett hasznos teher általános jellemzői a tömeg, az UA-val való interfészek, valamint más lehetséges korlátozások tekintetében; — az UA távoli vezérléséhez használt berendezések és szoftverek; — valamint az UA viselkedésének leírása az adatkapcsolat megszakadása esetén;
    b) egyértelmű használati utasítások;
    c) az üzembentartásra vonatkozó korlátozások (beleértve többek között a meteorológiai körülményeket és a nappali/éjszakai üzemben tartást); valamint
    d) az UAS üzemben tartásával kapcsolatos valamennyi kockázat megfelelő, a felhasználó életkorát figyelembe vevő leírása.

EGYÉB KATEGÓRIÁK A „NYILT KATEGÓRIA”-BAN

  • C0 - 250 g alattiak
  • C1 - 900 g. alatt
  • C2 - 4 Kg alatt
  • C3 - 25 Kg alatt, legnagyobb kiterjedése 3 méter alatt
  • C4 - 25 kg,
  • továbbá még egyéb más szabályoknak is meg kell felelniük, pld. max sebességkorlát, zajkeltés nagysága, vagy a C0 kivételével, mindegyiknek kötelező a RemoteID sugárzása!


FIGYELEM!
Engedélykötelesség megszegése szabálysértés, rögzítések nyilvánosságra hozatala engedély nélkül bűncselekmény!

A büntetés akár 150.000,-Ft-tól 100.000.000,-Ft pénzbüntetést és szabadságvesztés büntetést is eredményezhetnek, különösen a GDPR személyiségjogok sértése esetén!

Megjegyzések