Szabályok - Felelősség-biztosítás

Frissítve: 2025.05.27. 19:30


Magyarországon 250g alatti UAS esetében a felelősség-biztosítás nem kötelező, ha hobby célú a repülés, viszont, ha kereskedelmi célú a repülés, akkor súlyhatártól függetlenül kötelező a felelősség biztosítás, idehaza a UAS osztályba sorolásonként eltérő összeghatár van meghatározva. Az EU tagállamaiban (Magyarországon kívül) minden drónra kötelező 750.000 SDR (1,3 millió €) felelősség biztosítás.

Kezdetben a DOE (Drónpilóták Országos Egyesülete) által köthető biztosítást vettem igénybe a kedvezmény program keretében, ennek díja 1 drónra benne van az éves tagdíjban (csupán kérni kell). Korlátozása, hogy csak hobby célú repüléshez és csak 1 drónra kérhető kedvezményesen, minden további drónra külön kell kérni, és fizetni kell érte a tagdíjon felül. Nos, ez egy konkrét drónra szól, és csak Magyarországon jó, bár érvényes az EU tagállamaiban is, de mint már szó esett róla, az elvárt összeghatár sokkal magasabb, mint amit a hazai biztosítók nyújtanak.

Mivel Ausztriában is szerettem volna szabályosan reptetni, így más megoldást kerestem és találtam, mások ajánlásával a Coverdrode.com - Holland biztosításközvetítő szolgáltatót, ahol a jelenleg is megvan a felelősség-biztositásom.

coverdrone.com

Hobby célú felelősség-biztosítási OnLine ürlap
A Coverdrone biztosítása drónok számától függetlenül érvényes, az egész EU-ban és megfelel az előírtaknak. A WEB oldalon regisztrálva lehet biztosítás kötni, felelősség és akár eszköz (UAS) biztosítást is, nagyon kedvező áron.
Mások javaslatára a 17.97€/év összegért kötöttem biztosítást, ez megfelel az EU tagállamaiban előírtaknak is! Ez egy Holland biztosítási ügynökség, a WEB oldalon magyar nyelv is választható! Sőt, a biztosításkötési folyamat az ajánlat kéréstől a szerződés megkötéséig magyar nyelvű (választható), a választott nyelvű kommunikációk kívül a dokumentumok (kötvény, számla, ÁSZF, Adatkezelés, stb.) is magyar nyelvű, sőt, maga az e-mail levelezés is a kiválasztott nyelven történik.

Mi van akkor, ha a drónban keletkezik sérülés, az saját hibámból, akár megsemmisül?

Ilyenkor a felelősség-biztosítás nem használható, hiszen nem másnak okoztam kárt, hanem saját magamnak. És a sérülés nem esik a készülék garanciális területére sem, hát bizony akkor a költségek saját magunkat terhelnek, DE! Többek között ezért van DJI drónom, miért?

Amit a DJI tesz lehetővé, az egy olyan plusz szolgáltatás, hogy saját hibámból bekövetkező balesetek esetében átvállalja a költségeket és némi térítés ellenében, egy új drónt ad cserébe. Ezt a biztosítást "DJI Care Refresh"-nek nevezi, és a DJI fiókodban kötheted meg (az APP-ban, vagy WEB-es felületen), 1 vagy 2 éves időtartamra, a drón DJI fiókodban történt aktiválást követő 72 órán belül, ugyan van lehetőség később is megkötni, de ez már a DJI-vel való egyezkedés eredményeként történhet, általad OnLine módon már nem.
A Biztosítást meg lehet hosszabbítani egy újabb ciklusra. 1 biztosítási ciklusban 2 alkalommal veheted igénybe ezt a szolgáltatást. A DJI fiókodban kérvényezheted a szolgáltatást, a szolgáltatási díjat befizetve, kapsz egy csomag azonosítót és egy szállítási címet, ahová a sérült drónt el kell küldened (jön érte a futár), és posta fordultival kapsz helyette egy csere darabot. FIGYELEM: ennek semmi köze a garanciális javítási kötelezettséghez!


Egy alkalommal (DJI Mini 2SE) egy motormegállás (szorulás) következtében a drónom lezuhant és ripityára tört, ennek történetét itt olvashatod el.

Megjegyzések