Drón baleset (zuhanás és törés) története - Ökopark Bükkösd (2023.10.07.)

Jól előkészítettem mindent, hiszen Bükkösd (Baranya megye), nincsen a szomszédban (2 x 300 km!).

Utolsó módosítás: 2023.11.17.

Visszaérkezett a szervízből a csere drónom, itt olvasható bővebben!

Korábban már többször jártunk az Ökopark Bükkösd-ben, sőt, legelőször, egy befogadott vadmalac névadói lettünk. Befogadott az Ökopark egy kis-vadmalacot és Facebook-on névadó pályázatot írtak ki. A Feleségem el is nevezte "Dönci" névvel, megpályáztuk és a mi névadásunkat választották. Ezután néhány évig látogattuk a "Dönci"-t. A 2021, 2022 vírusjárvány lecsökkentette a látogatásainkat, sőt nem csak a miénket, elfogytak a látogatók, annyira, hogy ma már az étterem (Galagonya Étterem), csak min. 10 fős csoportok előzetes bejelentkezésével van nyitva, még hétvégéken is. Igazából rendezvényhelyszín, vadászoknak szálláshely lett belőle, ahogy tegnap a látogatáskor konstatáltuk, az állatpark is jócskán lecsökkent, gondolom a feldolgozott termékek (hs-áru) mennyisége is csökkent.

Most október hónapban nyitott napokat szerveztek, ingyenes a belépés, de az Étterem csak csoportoknak van nyitva, előzetes foglalással.

DJI Mini 2SE a zuhanás után, totálra zúzódott 50 méterről (7,3 méterig kapcsolatban volt)

Előzetesen megnéztem a MyDronSpace APP-ban, hogy a terület felett szabad a légtér, de már nem messze tőle a Pécsi TIZ korlátozott légtér van, hatalmas területen korlátozva a Drón-os tevékenységet.

MDF APP szabad Drón-repülést engedélyezett

Utolsó módosítás: 2023.10.08. 11:00

Előrebocsátom:

  • VLOS;
  • DJI Care biztosítás;
  • Felelősségbiztosítás, és
  • Az AirData szolgáltatás!
ezeket érdemes újragondolni!

Miután az MDS szabad légteret jelzett, írtam az Ökopark Bükkösd-be, hogy szeretnénk meglátogatni a Feleségemmel a Parkot és Drón felvételt is készíteni. A Drón repüléshez a ark Tulajdonosától az engedélyt megkaptam, az étteremtől pedig a tegnapi napot ajánlották, mivel volt egy 28 személyes ebéd foglalásuk, így részünkre is tzdtak ebédet biztosítani, mivel nyitva voltak.
Az ebéddel keztük a látogatás, 2 személyes tálat kaptunk, volt benne minden finomság, ami szemnek-szájnak megfelelő:
Az ebédet 3 féle rétessel (2 x3) zártuk után még kávé is volt. Mondanom sem kell, hogy a bédből 1-1 szelet híst fogyasztunnk el, a többit elcsomagolták, a rétesből is 1-1 szeletett, a maradékos szintén elhoztuk (ez lett a vacsora), az ebéd maradvány pedig a mai ebédünk lesz.

Az ebéd után pedig következett a Drón-os repülés

4 helyszínt terveztem be erdetileg itthona Google térkéet elnézve, nagy területen fekszik az Ökopark, tele kerítáésekkel elzárt területen (állatok: szarvasok, bírkék, kecskép, lovak, tehenek és bivalyok), csupán 1 aszfalzozott főútvonal van, a többi helyre (dombok csak gyalogosan lehet felmászni, amire már nem vállakozom 80 évesen.
Gömb panoráma, itt jól megnézhető az egész terület.

A tervezett 4 HomePoint
Az 1-HomePoint-nél szálltam fel először, ez a Galagonya étterem terasza mellett volt, innen szálltam fel és elrepültem a 2-HomePoint felé, ott megláttam néhány tehenet pihengetni és szerettem volna róluk a 360 fokos QuichShot-ot készíteni, ehhez leeresztettem a Drónt 45 méterre, kiválasztottam a progframot, a DJI FLY App rögtön kijelölt 3 tehenet is, elindítottam a prograot, de elvesztette a célt a Drón, megpróbáltam még 2x, egyik sem sikerül. Hibaüzenetet nem kaptam, de feladtam, kézzel körbeforogtam felettük, majd automatikus RTH-t nyomtam (hazatérés a HomePoint-ra.

Mindig bekapcsolom a DJI FLY használatakor a telefon képernyő rögzítését, most is be volt kapcsolva, amin jól látható, hogy mi is történt, jól követhető a folyamat az automatikus RTH megnyomásától, egészen a zhanás befejezéséig:

Az események szöveges értékelése

  • Miután nem sikerült a 360 fokos követéses körbefordulás, még 2x megpróbáltam eredménytelenül.
  • Megnyomtam az automatikus hazatérés gombot (RTH), a Drón  megfordult a HomePont felé és felemelkedett az RTH magasságra, és elindult hazafelé, 50 méteren, 289 méterre volt tőlem.
  • A kamerát folyamatosan döntöttem, hogy a leszállási pont látható legyen
  • a magasságot tartva (50 m), elért 61méterre a HomePointtól, ekkor a kamera -35 fokban volt.
  • A gép elfordult balra, majd 45 méter távolságban visszaállt a leszállási irányba, hibajelzést nem küldött. A gyanúm szerint, ekkor az egyik motor kihagyott, de nem állt le, ezért volt a forduló, utánna folytatta útját
  • 42 méter távolságra, de továbbra is tartva az 50 méteres visszatérési magasságot, elkezdett pörögni, valószínűsítem, ekkor megállhatott az egyik motor (amelyik kihagyott egy pillanatra?)
  • Elkezdett zuhanni, de tovább közeledett a leszállási ponthoz, a kapcsolat 28 méterre, 7,3 méter magasságban megszünt a videón látottak szerint.
  • Az utolsó rögzített információ az RC kijelzőjén 23% akkuszintet és 2:46 perc még lehetséges visszatérési értéket mutatott, tehát az akkumlátor akkor még üzemelt, hiszten volt élőkép, és ez rögzítésre is került. Az SD kártyára rögített videóü fájl sérült lett, hiszen a zuhanást követően már nem volt áramellátás, mivel az akksi kiesett, így a puffer és a fájl nem került lezárásra. A videó fájlt sikerült lezárttá tenni, amin a pörgésig látható a SD-re való rögzítés, a megszakadáskori kép már nem került a videó fájlba.
Bármivel való ütközést kizárom, mivel Én is VLOS-ban láttam és követtem kb. 80 méteres távolságba érkezésétől. Feleségem az étterem teraszán tartózkodott és Ő is figyelte a gépet, Ő sem látott madarat a közel-távolban sehol sem. Amire felfigyel (én is), a motor(ok) felsívítottek, ekkor kezdett el zuhanni, a zuhanás közben jól látható volt, hogy minden tengelye körül forgott a Drón.
Leérkezve, a DJI FLY pontosan jelezte, a becsapódás helyét, odamentem és azt láttam, hogy az akummulátor fedél le volt esve, az úgy 1 méterre volt a géptől, az akkumulátor, félig ki volt csúszva. és a bal hátsó kar be volt csukódva.
Az eséstől (érkezés) törhetett a gép törzse több helyen is, legsúlyosabban az akkumulátor környékén (nyílván ez a része a legsúlyosabb), és talán a hátsó karjára eshetett, ezért csúkodott be. A Bal első karon lévő motor tövében a kar eltörött.
A gépről készített képeket már idehaza készítettem:

Eddig tartott a videó kiértékelése a látottak alapján.
És akkor van még egy lehetőségem a kiértékelésre és annak visszanézésére, hogy mi is történt a géppel, a kommunikációval a Drón és az RC között, illetve, milyen repülési adatok állnak még rendelkezésemre. Ehhez tudtam használni, az AirData fiókomat, mint előfizetéses szolgáltatást.

Mi is ez az AirData szolgáltatás?

Nekem ez az előfizetésem van.
Ez egy WEB alapú és Telefonos APP alapú fizetős szolgáltatás, amely repülési adatokat tud gyűjteni, LOG-olni, Tárolni, kiértékelni és karbantartási tevékenységet segíteni.
Nem lényeges, csupán érdekes szolgáltatás, hogy a gyűjtött adatokból WEB-es felületen használható "Jelvény"-t is biztosít, ahol az adatokat látványosan megmutatja (akár beépíthető HTML kódban, így akár e-mailben automatikusan frissülő adatot szolgáltat).
Tehát a DJI fiókkal összekapcsolva a DJI repülések adait átveszi a DJI fiókból és azt letárolja, statisztikát vezet a repülésekről, eszköz karbantartási tervet készít, figyelmeztet és könyvel. De ami számomra a legfontosabb, hogy olyan naplót vezet (LOG), ahol mindenféle repülési adatot, információt hozzáférhetővé tesz. Most ezt a lehetőséget használtam fel és kiértékeltem az utolsó repülés LOG adatait, egészen a részletekig lemenve!
A LOG adatokat és a részleteket átvizsgálva, már láthatók azok az információk, melyek repülés közben nem jelentek meg, de a DJI rögízette, csupán a képernyőre nem tette ki figyelmeztetésként, hogy BAJ VAN!
A LOG-ban látható, hogy mikor nyomtam meg az RTH gombot, és az is látható, hogy folyamatosan lökéseket érzékelt a giroszkóp, oldal, elöl, hátul, sőt azt is jelezte, hogy a motorral baj van, leált, stb.
A részlezető LOG-ból pedig az is látható, hogy az áramellátás egészen a zhanás végéig megvolt, a 2 cellás akkumulátor feszültsége, 3,6 V volt és a 2 celle közötti feszültségkülönbség is renben volt, mindkét cella jól működött, 23%-os volt még az akksi a zuhanás végén.

Visszagondoltam az elmúlt 1 hónap eseményeire és visszaemlékeztem arra, hogy szeptember közepén már volt hibaüzenetem propellerekre és a motorra is, mégpedig 2023.09.17-én amikor Soroksáron a Molnár szigeten repültem, éppen a Duna felett volt a gép, amikor kijelezte, hogy lesett a propeller és a motor szabadon forog. Nos ez akkor egy baromságnak tűnt, hiszen a gép stabilan repült. Ettől függetlenü visszahoztam, és átvizsgáűltam a propellereket, nem voltak sérülések, és nem volt kilazulva egyik rögzítő csavar sem. Akkor írtam a DJI szervíznek a hibajelzésről és kértem a tanácsukat (MyActionCom), akkor azt írták válasznént, hogy a Mini sorozat angyon érzékeny a propellerek állapotára (sérülés/deformáció), megfogadva a javaslatukat ming a 4 karon lecseréltem a propellereket és valóban a felszállás során, nem jött egyetlen hibaüzenet ezzel kapcsolatba, tegnapig. Bár tegnap sem kaptam hibaüzenetet láthatóan a képernyőre az RC-től, csupán utólagosan tudtam meg a motorleállást.
2023.09.17 én, 35 m magasan és 4 méterre eltávolódva volt motor/Propeller hibajelzésem!
és ez 92 méter magasság és 89 méter távolságog többször megismétlődött, ez után visszahoztam, de semmi ren dellenesség nem volt látható, érzékelhető!

Ami most így utólag még eszembe ötlik, hogy az propellerek cserése után két leszállást követő ellenőrzésem során 2x tapasztaltam, hogy a bal első karon 1 propellet csavarja ki volt lazulva, ezt visszerősítettem, de újabb hibát nem észleltem, tegnapi felszállás előtti ellenőzsem során sem!

Biztosítás fontossága!

A jogszabályok szerint 250 gr alatti drónokra nem kötelező a felelősségbiztosítás megkötése, én viszont fontosnak tartottam, hogy ennek ellenére legyen! A DOE (Dronpilóták Országos Egyesülete) tagság, ha kérem ad biztosítást, én kértem (benne van a tagsági díjban, nem kell külön fizetni érte!).
Ami viszont szerintem még fontosabb, az a gyártó Core Refresh biztosítása, én egyenlőre 1 évest kötöttem, ami a garancián túli, akár saját hibámból történi törések esetében az 1 év alatt 2x biztosítja csere gép kérés lehetőségét, ez a Care Express szolgáltatás (ma 32€ díj ellenébe igénybe vehető. Majd ezt a folyamatot nyomon fogom követni és ide irom kiegésztésképen pontosan, hogyan hol kell ezt intézni.
Én most a MyActionCom szervíznek írtam és kértem segítséget, mivel a szervíz munkanapokon 12 - 18 óra között van, remélem hétfőn délután megkapom a választ, hogya, és mennyiért intézik.
Aminek már utána néztem, a DJI fiókomból is indítható a szolgáltatás igénybevétele, van rá külön szolgáltatást igénylő oldal, ahol OnLine módon ez megrendelhető 32€ kifizetését követően, megadják, hogy milyen címre kell elküldeni a Drónt (RC-t és akksit NEM!) és pár napon belül küldök az újat. Ez a szolgáltatás az 1 év alatt 2x vehető igénybe!

Nos legyen azért itt néhány kép, mégha nem is a drón készítette, hanem én mentettem le a képernyőről a Gömb-panoráma képből. A zuhanás okán már további repülésre nem volt lehetőségem, így kifejezetten képek sem készülhettek, a minőség ezért nem képminőség, csupán ScreenCopy:


Teljes videó, ami megmenthet ő és bemutatható volt!

Módosítás: 2023.10.09. 08:05

Az értékelésem: motorleállás (hiba) miatt zuhant a Drón, ezért ez garanciális hiba, amit be is jelentettem igényként a kereskedőnek és kértem a garanciális cserát: eMAG, futárt fognak küldeni a termékért.

Módosítás: 2023.10.09. 14:00

Bjelentettem a kérelmemet a garanciás cserére, ehhez igénybeveszem az eMax express futárszolgálatát, ennek visszaigazolását megkaptam, elfogadták, és várom a Futárszolgálat jelentkezését, szépen összecsomagoltam a drónt, kiegészítőivel együtt.
A visszaküldeni kívánt termék:
1 x DJI Mini 2 SE drón CP.MA.00000573.01


Kérjük, csomagolja be megfelelően a terméket, lehetőleg az eredeti csomagolásába a készüléke biztonságos szállítása és kezelése érdekében.

A televíziók kialakításuknál fogva rendkívül sérülékenyek. Annak érdekében hogy az Ön által feladott készülékben ne keletkezzen kár a szállítás során, érdemes megfogadni az alábbi tanácsokat:

• Távolítsa el a készülék kiálló alkatrészeit ( talapzat, esetleg fali konzol alkatrészei), illetve a mozgó alkatrészeket(csavarok, takaróelemek) rögzítse biztonságosan.
• Amennyiben rendelkezik a készülék eredeti csomagolásával, kérjük használja fel a problémamentes szállítás érdekében.
• Csomagolja be a készülék egész felületét buborékfóliába.
• A készülék sarkainak és éleinek védelme a szállítás során kiemelten fontos. Ennek érdekében gondoskodjon az eredeti csomagoláséval megegyező védelmet biztosító anyag alkalmazásáról a szükséges helyeken. Helyezzen élvédő hungarocellt a készülék kőré, ezzel megakadályozva annak mozgását és sérülését a szállítás során a dobozon belül.
• A modern lapostévék legsérülékenyebb része a kijelző. Javasoljuk, hogy a kellő védelem érdekében lássa el valamilyen merevítéssel(például hungarocell tábla) illetve extra védelemmel.
• A készüléket érdemes megfelelő méretű kartondobozba csomagolni. Amennyiben a doboz jóval nagyobb mint a becsomagolt készülék, ügyeljen rá hogy ne mozduljon el benne.
• A készülék egyéb alkatrészeit(távirányító, kábelek, talapzat) a megfelelő csomagolást követően( például szintén buborékfóliával) olyan módon helyezze a készülék mellé hogy nem mozdulhassanak el, és így ne keletezzen sérülés sem bennük, sem pedig a készülékben.
• Zárja le a csomagolást biztonságosan. Kérjük hogy tüntesse fel a csomagoláson a „Törékeny” feliratot, illetve jelezze hogy a csomagnak és így a készüléknek melyik irányba van a teteje és a kijelzője.

Javasoljuk, hogy a becsomagolást megelőzően a termék állapotáról készítsen fényképeket, illetve tájékoztatjuk, hogy a szolgáltatás szabályzatának értelmében az eMAG nem felel azon termék sérüléseiért, amely a nem megfelelő csomagolás miatt sérült meg a szállítás során.

A visszaküldés előtt, kérjük győződjön meg az alábbiakról:
- jelkóddal, vagy alakzat kóddal védett készüléknél ezen funkciót deaktiválta
- a saját fiókjaiból kijelentkezett, illetve a készülék hozzáférhetőségét tiltó biztonsági szolgáltatásokat kikapcsolta (Find My iPhone, Xiaomi Mi fiók, „készülék keresése”).
A készüléken tárolt adatokról mindenképpen készítsen biztonsági mentést az esetleges adatvesztés elkerülése érdekében. A szervizben nincs lehetőség utólagos adatmentésre.
Kérjük, bizonyosodjon meg arról, hogy a terméket annak összes tartozékával (töltő, fülhallgató, stb.) együtt visszacsomagolta az eredeti, vagy ahhoz hasonló csomagolásba!
Készletek esetében különálló javításra nincs lehetőségünk.
Amennyiben a visszaküldött termék a fentieknek nem tesz eleget, vagy az űrlapon megjelölt terméktől eltérő készülék érkezik be szervizközpontunkba, az javítás nélkül kerül visszaküldésre Önnek.
Együttműködését köszönjük!

Depanero csapata - eMAG szervizpartner

Módosítás: 2023.10.09. 17:10

Új információt kaptam a Facebook-on egy hozzászólásban (nem írok nevet, mert az hozzájárulás nélkül GDPR sértő lenne, DE!):
AirData feszültség és Amper a repülés során
A hozzászólás:
naugye ... erőlködött az rendesen, még 10 amper fölé is ment ... többször is, egyszer viszonylag hosszú időre, különösebb indok nélkül én ebből azt látom, hogy:
  • miután elkezdődött az RTH, az egyenesvonalú egyenletes sebességű repüléshez többször is elég nagy (extrém) ampert vett föl ... mivel a terhelés elvben nem változott, így ez az amper ingadozás nem indokolt, és nem támasztja alá a madárral ütközést sem...
  • inkább tűnik annak, hogy a motor megszorult, elkezdte ugyan "rátolni" az áramot, hogy megtartsa a légcsavar forgási sebességet, ez egy darabig sikeres volt, aztán úgy megszorult, hogy elrántotta balra a drónt, (ezt az IMU gyorsulásérzékelője érezhette ütközésnek) utána még egyszer ráadott egy nagy áramot, amitől a motor megint felpörgött, és az IMU stabilizálta is a repülést, de aztán az extrém áramok miatt úgy érzékelte, hogy a légcsavar akadályba ütközött, és onnantól nem is adott rá áramot ...
  • mivel a légcsavarok nem egyszerre áltak le (mert az egyik szorult) így egy pörgő zuhanás lett belőle ...
ez természetesen csak egy vélemény ... de az RTH alatt igen komoly áramfelvételi anomáliát láthatunk a képen ...
abban lehet azért reménykedni, hogy a DJI szervíz is látja majd az amper anomáliát ... és befogadja garanciba ...
esetleg nézd vissza a korábbi repüléseket is, hogy ott is vannak-e extrém áramfelvételek!?

Az AirData egy hasznos szolgáltatás, most már ismerek egy új információhalmazt is (korábban ezt nem figyeltem!), ajánlom mindenkinek!

Visszakerestem 1 hónappal ezelötti áramfelvéli lapot, amikor először jelzett propeller hibát, hát bizony már akkor sem volt rendben és nem propeller deformálódás okozhatta a propeller leesési hibajelzést, már akkor hatalmas (2x-es) áramfelvételt produkált valamelyik motor.

2023.09.17 - ekkor volt az első hibaüzenet, a normál 5A helyett a hibajelzéskor 9A volt az áramfelvétel!
Ezen felbuzdulva visszakerestem a Mini 2SE első felszállását, hát már akkor nagy volt a motorok áramfelvétele, és áramigadozás is indokolatlan volt!
A korábbi Mini SE-m, áramfelvétele soha nem lépte át a 6A-t, a Mini 2SE pedig 10A fölé is mászkál!

Módosítás: 2023.10.18. 08:45

Tegnap kértem a balesetes drón garanciális cseréjét, az ExpessOne futár, most vette át a csomagot (ingyenesen) és szállította a szervízbe. A szervízbe meg is érkezett, de a sok munkájuk miatt várjak türelemmel, ezt a választ kaptam érdeklőúdésemre, a válaszra is kellett 3 napot várakoznom.

Módosítás: 2023.10.18. 14:50

Megérkezett a szervíz visszaigazolása, hamarosan megvizsgálják, akár 30 napig is eltarthat!

Service eMAG

14:43 (3 perccel ezelőtt)
címzett: én
Kedves Ügyfelünk!

Értesítünk, hogy az általad javításra küldött, #2481344 RMA számmal ellátott termék beérkezett és #5491534
számmal regisztráltuk a szervizben. Technikus kollégáink hamarosan megkezdik a termék vizsgálatát és
javítását. Szeretnénk tájékoztatni, hogy a szervizfolyamat várható időtartama 30 napra is kitolódhat.
Amennyiben termékedet a szerviz megjavította és úton van Feléd, további üzenetben értesítünk.
Termékek:
1 x DJI Mini 2 SE drón CP.MA.00000573.01

További kellemes napot kívánunk!

Depanero csapata - eMAG szervizpartner

Megjegyzések