UAS vendégpilótaként osztott légtérben - Városliget, Nagyrét - 2023.06.26.

Így lehet legálisan (jogszabály-követően) repülni "Lakott terület felett", korlátozás alá eső légtérben!

A történet így kezdődött: csörgött a telefonom, Sipos Márió (DOE Elnökség) hívott, érdeklődve, hogy ráérek-e. Mondom igen, akkor felajánl egy lehetőséget Városligeti repüléshez, hú az szuper lenne, mivel lakott területen csak "Eseti légtér engedély"-el szabad repülni, az pedig nekem nincs. Neki van eseti légtér engedélye és megosztja velem, ha vele tartok, vagy egy kis hivatalos munkája az Ajtósi  Dürer sori építkezésen, de utána repülhetünk, természetesen elfogadtam, ilyen lehetőség nem minden nap adódik.

Budapest területe lakott terület, a Városliget különösen korlátozott, hiszen :

  • lakott terület (rekreációs - szabadidős tevékenységek: magában foglalja a rekreáció minden olyan társas, játékos, kultúr- és sporttevékenységet, melyet a napi fő elfoglaltság által okozott fáradtság, feszültség feloldása, a testi-lelki-szellemi teljesítőképesség helyreállítása, fokozása érdekében tesz szabad felhasználású ideje alatt az ember.);
  • másrészről többféle korlátos alá is esik:
    • Budapest CTR No Drone Zone
    • Budapest Uzsoki Utcai Kórház, AFIS-t nem biztosító repteret körbevevő légtér
    • Léghajó övezete - A2964/23;
    • Rendőrség, stb.
  • .... és nem utolsó sorban emberek felett is előfordulhat, hogy átrepülés történik.
A Városliget Google térképe, rajta bejelöltem a repüléssel érintett területet.
Márió aktiválta (telefonon) a légteret, és bejelölte az MDS App (Hugaró Control)-ban a repülési területet, majd ezen a területen belülre én is bejelöltem az MDS-ben a repülési területet. Az MDS rögtön jelezte, hogy ez egy foglalt eseti légtér ami átfedés a lefoglalt területtel. A figyelmeztetést elfogadva, az MDS visszaigazolta a terület bejelölést, tehát minden feltétel teljesült ahhoz, hogy mindketten használjuk a légteret.
Mivel én a repülést DJI Mavic Mini 2SE-vel végeztem, így akár emberek felett is repülhetek Open kategóriában (MTOM 250 gr alatt), az UAS kompetenciám A1/A3, biztosítással is rendelkezem, azaz a repülés egyéb feltételei is rendelkezésre álltak.

Egy kis kitérő

  • A DJI drónom regisztrálva van és én is mint üzembentartó regisztrálva vagyok a KTI nyilvántartásában, azaz a repülés teljesen legális körülmények között történt.
  • A légtér korlátozások okán, a max. megengedett magasságot beállítottam a DJI FLY APP-ban is 40 m-re.
  • Az MDS terület-bejelölés során, maga az MDS App is jelezte, hogy más is használja a légteret, plusz SMS-t és e-mail üzenetet is küldött figyelmeztetésként.
Ami hiányzik az MDS App-ból: ha nem együtt mentünk volna repülni, bizony jó lenne, ha az MDS App valamiféle kapcsolatfelvételi lehetőséget biztosítana a figyelmeztetésen kívül, mert, ha nem látjuk egymást, akkor bizony akár ütközés is lehet a repülés során. Én leginkább egy Chat (csevegő gomb) lehetőségre gondolok, amin keresztül felveheti a kapcsolatot a két érintett UAS pilóta. Az App jelenleg csupán jelzi a foglaltságot és a foglalási azonosítót írja csak ki.

Mindketten jókat repültünk, beszélgettünk, tapasztalatot cseréltünk, Márió még videókat is készített (oktatási célzattal), melyet Ő fog összeszerkeszteni.

Ez úton is megköszönöm Sipos Marió-nak, hogy az eseti légteret megosztotta velem!


Itt most csak az általam készített videót osztom meg.

Készítettem gömb-panoráma képet is, az alábbi hivatkozáson lehet megnyitni (Facebook):
Néhány képet is megosztok:

Sipos Márió (DOE Elnök) által készített "Oktató videó"


Megjegyzések