Olyan régen volt, hogy már a dátumot sem tudom fejből, valamikor májusban reptettem utoljára.
Utolsó módosítás: 2024.08.12. 14:45
Poroszló-nál, 120 méteren |
Az összes videót beteszem egy lejátszási listába, amely itt nyitható meg (YouTube)!
Létrehozás - 2024.08.09. 17:58
Nem volt egyszerű a szervezés, de sikerült, HURRRRRRÁÁÁÁÁÁ! Segítségemre volt a családom, a Leányom vállalta feleségem egész napos ellátását, na és a Drónpilóták Országos Egyesülete (DOE), hogy intézte (biztosította) a kedvezmény program keretében a "Természetvédelmi Engedély"-t, ami nem egyszerű, hiszen az ügyintézési idő, a hatalmas kormányzati adminisztrációban minimum 100 nap.
Mi a gond a Tisza tó körül?, hát bizony ez egy idegenforgalmi központi hely, igaz, száguldoznak a motorcsónakok a tavon, emberek kerékpároznak a töltésen körbe, na de drónnal felrepülni 120 méterre, az bizony már erősen környezetveszélyes, még ha ez a drón mindössze 249g, azaz "C0" besorolású is.
... és, ha az LHB05 nem is lenne, marad még a területen bőven korlátozás más okokból is!
Az utazás a repülésen kívül más célokat is szolgált:
- 2 havi szünet után ki a szobából a nagyvilágba;
- a drón karbantartása, próba, hogy működik-e?
- mivel és hogyan irányítsam a drónt (DJI RC-N1, DJI RC, iPhone mini12, Lenovo M8 tablet, Xiaomi 14)?
- a repülés élménye;
- az autó mindenféle nagyjavítás utáni próbája (hengerfej felújítás, klíma hiba, sebváltó felújítás), igen minden rendben működött;
- lehet-e és milyen feltételekkel repülni, szabályosan, jogszabályokat és előírásokat, korlátozásokat betartva?
DOE Környezetvédelmi engedély |
A tervezett térkép, útvonal és helyszínek |
A környezetvédelmi határozat ilyen részleteket tartalmaz:
(Természetvédelmi Hatóság) 2024. július 18. napján kelt, HE/TVO/00603-6/2024. ügyszámú állásfoglalását az alábbi feltételekkel megadja:
- A Védett élőlény egyedének, illetve állományának veszélyeztetése esetén tervezett tevékenységet le kell állítani és haladéktalanul értesíteni kell az illetékes természetvédelmi őrt.
- A tevékenység semmilyen káros hatással nem lehet a közelben található védett, illetve Natura 2000 területekre.
- A tevékenységet követően a kérelmezőnek kötelessége gondoskodni az esetlegesen keletkező hulladék összeszedéséről és a területről történő elszállításáról.
- A tevékenységet a természeti értékek legnagyobb kímélete mellett kell végezni.
- A földi kiszolgáló és irányító személyzet számára a kijelölt területek megközelítése kizárólag a meglévő utakon történhet.
- Felázott gyepen a közlekedés, anyagtárolás és –mozgatás tilos.
- A repülést előzetesen egyeztetni kell a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság (a továbbiakban: BNPI) illetékes természetvédelmi őrével (T.László: +36...), valamint a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság (a továbbiakban: HNPI) illetékes természetvédelmi őreivel (G.Lajos: +36...; K.Ferenc: +36...); a szakember által javasolt esetleges korlátozásokat be kell tartani.
Jelen határozat nem mentesít az érvényben lévő utasítások és előírások maradéktalan betartása alól.
Tehát az engedély nem szól arra, hogy a gáton autózzunk, gyalog mehetsz, ja és nem biztos, hogy ott repülhetsz, ahol gondolod!
- Feleségem felügyelete rendben,
- Természetvédelmi engedélyt megkértem a DOE-tól, meg is kaptam, kinyomtattam vittem magammal,
- Drón felszerelés rendben (akkor még úgy gondolta,!),
- Autó rendben (tankolni kellet még), a Pólussal szembeni kútnál megtettem,
- BNPI természetvédelmi Örrel egyeztettem. Kérés volt, hogy a tó fölé ne repüljek, a gáton kívül maradjon a drón lehetőleg. Hát volt ahol ezt nem igazán tudtam betartani.
Elindultam az első tervezett felszállási hely felé - Tiszavalk, Szivárványos kikötő. M3, az autó rendben volt (hengerfej, sebváltó, klíma, sőt az új visszapillantó tükröm is működött amit a temu-n vásároltam (4K videó, GPS, tolató kamera, 12" érintő kijelző).
Már nem kapható, csak 50e Ft. felett árulnak ilyen tudásút! |
Ma reggel 6 órakor keltem, miután éjszaka nem sokat aludtam, de ez megy már második hónapja. Lementem az autóhoz, hogy kivegyem a DashCam-ból az SD kártyát, hogy úti videót tudjak szerkeszteni, ma látom én is először, hogy milyen a videó minősége. Akkor egy kis kitérő, essen néhány bekezdés a Dash Cam-ról.
Folytatás - 2024.08.10. 14:45Meg kellett szakítanom a szerkesztést, mert sok más teendőm volt (főzés, kiszolgálás, rendrakás, mosogatás, ebédeltetés, és 30 perc pihenő, hogy magamhoz térjek), de most folytatom.
A temu.com-on vásároltam ezt a csodás "Menetrögzítő dual" kamerát mindössze 35.838,-Ftért, mert első vásárlásom volt. Azóta ez a model már nem is kapható, de ami ezeket tudja az 44.794-nél kezdődik.
Miket tud ez a menetrögzítő, hát 4K a front, és 1080p a hátsó, széles látószögűek és éjjellátóak. Az egész berendezés egy visszapillantó tükörbe van beépítve (ami tükörként is használható), és érintő kijelzője van. Váltogathatom előre/hátra, sőt mindkettőt akár egyszerre is nézhetem, a videót mindkét kamera rögzíti, állóképet is készíthetek bármikor, egy érintéssel, szóval szuper/csodálatos. Nos ma szerkeszettem az első videót, nos, ez alapján a minőség az bizony messze van a 4K-tól, na de ennyiért valódit nem lehet kapni, ekkora tudással kb. 3x ennyibe kerülne!
Akkor lássuk az első videót, érkezés a Tisza tóhoz, pontosabban Tiszavalk - Szivárvány kikötőhöz.
Megérkezve az első felszállási pontra, az autó ajtaját kinyitom és "szúnyogok hadserege" rögtön betódult, na mondom magamban, jó helyre jöttem, megesznek a szúnyogok?!
Kicsomagoltam, összeraktam a berendezést, bekapcsolva mindent, hát a képernyőn látottak nagyon-nagyon elszomorítottak, hát így nem sokat fogok látni repülés közben, azaz jó, ha betartom a szabályokat és (VLOS) látótávolságon belül maradok, közben hesegettem és csapkodtam a szúnyogokat, amik nagyon éhesek voltak és mindenáron meg akartak enni. Hiába raktam fel a tabletre az árnyékolót, ettől sem lett láthatóbb a kép, csak jóval nehezebb lett a távirányítóm (DJI RC-N1, azaz kijelső nélküli), hiába 8" a kijelző, ha a fényerő gyenge, napsütésben, árnyék nélkül, na itt biztosan nem leszek tovább 30 percnél, aztán tűz tovább.
Persze most volt az otthon összerakott új konfiguráció első éles bevetése, és sorra jöttek a meglepetések:
- első felszállás előtt mindenféléket jelzett az RC-távirányító, amiből egy szót sem értettem, mert ugye angolul írogat a képernyőre. Nagy nehezen tovább noszogatom és végre megengedte, hogy felszálljak.
- felszálltam, irány felfelé, de 35 méteren hibaüzenet, hogy ő bizony nem megy feljebb, na de miért, mi az akadály? Fogalmam sem volt mi a baja, így visszahoztam a HomePoint-ra.
- Kikapcs- bekapcs, és újra mindenféle kiírás angolul, sőt, még valami tutoriál oktató videón is átvergődtem magam, leignoráltam a hibajelzéseket és végre fel tudtam szállni, egészen 120 méter magasra.
Hogyan tudnám ide varázsolni a 48 Mpixeles képet? Lebutítom 100MB méret alá?
Elvégeztem gyorsan néhány felvételt (videót, képeket és gömb-panoráma), lehoztam, 1 akksit lemerítettem (30 perc), összecsomagoltam és távoztam a kikötőből, irány Poroszló.
Itt most szünet következik 2 okból, úti videót kell szerkesztenem, ez időbe fog telni (átautózás Poroszlóra), és vacsora idő közeleg, erre fel kell készülnöm, hogy Feleségemet kiszolgálhassam. Tehát majd vacsi után talán tudom folytatni a létrehozást.
Hülyeségeket írtam, nem úti-videót, hanem a kikötői drónos videót kell megszerkesztenem, én is kíváncsi vagyok hogy sikerültek ...
Az összes videót beteszem egy lejátszási listába, amely itt nyitható meg (YouTube)!
Folytatás - 2024.08.10. 18:30
Elkészült az első drónos videó, amely a Szivárvány kikötőben készült, ahol megzabáltak a szúnyogok és nagyon siettem, így a videó is rövid lett!
Folytatás - 2024.08.11. 06:30
Akkor megszerkesztem a Poroszlóra való áttelepülés videóját.
Eddig tartott, persze volt közben reggeliztetés, mosás-teregetés is, de elkészült, kezdhetem a Drónos szerkesztést.
Megérkeztem Poroszlóra, ezt néztem ki második felszállási helyként. Parkolásra a Fűzfa Pihenőpark melletti ingyenes parkolót néztem ki, itt letettem az autót és irány a gát és a 33-as főúti híd környezete. Mivel a BNPI természetőre kérte, hogy lehetőleg nem repüljek be a tó közepére, ezért választottam ezt a felszállási pontokat, amelyek egyébként forgalmas helyek (autók, motorcsónakok, emberek), így talán az én Mini drónom (C0 - 249g), nem fog hatalmas természetkárosítást végezni, a VLOS szabályt igyekeztem betartani, de ......
Itt az összes felszállásom sikeres volt, semmiféle hibajelzést nem kapta a távirányító rendszertől, viszont a tablet képernyő fényereje pocsék volt, csak sejteni lehetett a kép tartalmát, ez alapján irányítani nem! Viszont utólag idehaza tapasztalhattam, hogy az összes repülés adatsora hiányzik a DJI repülési naplómból, így a repülés adatait utólag elemezni sem tudtam.
Milyen jó lett volna így látni a tablet kijelzőjét is, de csak nyomorult halovány képet láthattam repülés során, így maradt a VLOS és az autó RTH! |
1 felszállási pont a Fűzfa Pihenőpark kikötőjénél történt, és látható a Vizi sétány is! |
Folytatás - 2024.08.11. 16:15
Elkészült az utolsó drónos rész is, hamarosan fent lesz, el is készült:
és még néhány kép:
és még a hazafelé vezető úton megálltam a RÉTES-HÁZ-nál:
Mi hiányzik még?
Ja persze a panoráma és gömb-panoráma képek, ezeket még meg kell szerkesztenem a GigaPANO szoftverrel és feltölteni a Google képek albumomba, majd megosztani és máris forgathatóan meg fognak jelenni, de ehhez még egy kis időre van szükségem, igyekszem!
Ide jönnek a panoráma képek (a képekre kattintva lesznek megjeleníthetők!), mivel nagy felbontású képek, ezért a kép éles megjelenítéséhez időre van szükség, ha lassú a letöltési sebességed!
Tervem szerint át szerettem volna menni a Tiszafüredi oldalra is, de mivel kínlódtam a kijelzővel, és már jócskán elmúlt dél, így összecsomagoltam és elindultam hazafelé (Budapest). Aztán Poroszlót elhagyva eszembe jutott a Kétutközt-nél lévő kastély, ránéztem, azaz letértem a 33-as főútról a kastély felé, és egy kiállóban felküldtem a drónt, nézzek körbe.
Mivel a tablet kijelzőjének fényerejével nagyon elégedetlen voltam, így visszacseréltem a telefonomra, telepítette, beléptem a DJI FLY APP-ba, elvégeztem a kapcsolat ellenőrzését, és irány a magasság. Csupán a kíváncsiság vezetett, semmi célom nem volt a repüléssel, csak a próba. Hát ég-és föld a tablet és a Xiaomi 14 kijelző fényereje (a Xiaomi 14-nek van külön "Nap módja is". A következő nap aztán, minden szükséges beállítást és ellenőrzést elvégeztem, ezentúl a Xiaomi 14 lesz a DJI FLY APP helye és használata.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése