CSODÁLATOS TISZA TÓ - avagy 2 hónapos szünet után újra repülhettem!

Olyan régen volt, hogy már a dátumot sem tudom fejből, valamikor májusban reptettem utoljára.

 Utolsó módosítás: 2024.08.12. 14:45

Poroszló-nál, 120 méteren
Visszakerestem, tényleg régen volt, május 14 Csongrád, Körös - Tisza torok.

Az összes videót beteszem egy lejátszási listába, amely itt nyitható meg (YouTube)!

Létrehozás - 2024.08.09. 17:58

Nem volt egyszerű a szervezés, de sikerült, HURRRRRRÁÁÁÁÁÁ! Segítségemre volt a családom, a Leányom vállalta feleségem egész napos ellátását, na és a Drónpilóták Országos Egyesülete (DOE), hogy intézte (biztosította) a kedvezmény program keretében a "Természetvédelmi Engedély"-t, ami nem egyszerű, hiszen az ügyintézési idő, a hatalmas kormányzati adminisztrációban minimum 100 nap.

Mi a gond a Tisza tó körül?, hát bizony ez egy idegenforgalmi központi hely, igaz, száguldoznak a motorcsónakok a tavon, emberek kerékpároznak a töltésen körbe, na de drónnal felrepülni 120 méterre, az bizony már erősen környezetveszélyes, még ha ez a drón mindössze 249g, azaz "C0" besorolású is.


... és, ha az LHB05 nem is lenne, marad még a területen bőven korlátozás más okokból is!

Az utazás a repülésen kívül más célokat is szolgált:

  • 2 havi szünet után ki a szobából a nagyvilágba;
  • a drón karbantartása, próba, hogy működik-e?
  • mivel és hogyan irányítsam a drónt (DJI RC-N1, DJI RC, iPhone mini12, Lenovo M8 tablet, Xiaomi 14)?
  • a repülés élménye;
  • az autó mindenféle nagyjavítás utáni próbája (hengerfej felújítás, klíma hiba, sebváltó felújítás), igen minden rendben működött;
  • lehet-e és milyen feltételekkel repülni, szabályosan, jogszabályokat és előírásokat, korlátozásokat betartva?
Természetesen idehaza megkezdtem a felkészülést, a drón 5.db akksiját és a távirányítókat feltöltöttem, gép ellenőrizve (kötelező karbantartások elvégezve), mindenféle frissítések elvégezve (telefon, DJI FLY APP (és akkor a helyszínen még jöttek ám a meglepetések).
Végül az összeillesztéseknél a DJI RC-N1 és a Lenovo M8 tablet volt a konfiguráció,, a DJI Mini 3 C0-ás drónommal.
A helyszínt is áttanulmányoztam és elkészítettem a helyszín térképét is, figyelembe véve, hogy az LHB05 engedély mely területre érvényes.
DOE Környezetvédelmi engedély

A tervezett térkép, útvonal és helyszínek

Ezt a bejegyzést AJÁNLOM majd legalább 1 olvasásra (ha elkészül néhány nap múlva, érdemes lesz elolvasni) azoknak, aki csak úgy repkednek, bárhol és bármikor, minden szabályt felrúgva!

A környezetvédelmi határozat ilyen részleteket tartalmaz:

(Természetvédelmi Hatóság) 2024. július 18. napján kelt, HE/TVO/00603-6/2024. ügyszámú állásfoglalását az alábbi feltételekkel megadja:

  • A Védett élőlény egyedének, illetve állományának veszélyeztetése esetén tervezett tevékenységet le kell állítani és haladéktalanul értesíteni kell az illetékes természetvédelmi őrt.
  • A tevékenység semmilyen káros hatással nem lehet a közelben található védett, illetve Natura 2000 területekre.
  • A tevékenységet követően a kérelmezőnek kötelessége gondoskodni az esetlegesen keletkező hulladék összeszedéséről és a területről történő elszállításáról.
  • A tevékenységet a természeti értékek legnagyobb kímélete mellett kell végezni.
  • A földi kiszolgáló és irányító személyzet számára a kijelölt területek megközelítése kizárólag a meglévő utakon történhet.
  • Felázott gyepen a közlekedés, anyagtárolás és –mozgatás tilos.
  • A repülést előzetesen egyeztetni kell a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság (a továbbiakban: BNPI) illetékes természetvédelmi őrével (T.László: +36...), valamint a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság (a továbbiakban: HNPI) illetékes természetvédelmi őreivel (G.Lajos: +36...; K.Ferenc: +36...); a szakember által javasolt esetleges korlátozásokat be kell tartani.

Jelen határozat nem mentesít az érvényben lévő utasítások és előírások maradéktalan betartása alól.

Tehát az engedély nem szól arra, hogy a gáton autózzunk, gyalog mehetsz, ja és nem biztos, hogy ott repülhetsz, ahol gondolod!

Elérkezett a tegnap reggel, minden feltétel teljesült, hogy elinduljak:
  • Feleségem felügyelete rendben,
  • Természetvédelmi engedélyt megkértem a DOE-tól, meg is kaptam, kinyomtattam vittem magammal,
  • Drón felszerelés rendben (akkor még úgy gondolta,!),
  • Autó rendben (tankolni kellet még), a Pólussal szembeni kútnál megtettem,
  • BNPI természetvédelmi Örrel egyeztettem. Kérés volt, hogy a tó fölé ne repüljek, a gáton kívül maradjon a drón lehetőleg. Hát volt ahol ezt nem igazán tudtam betartani.

Elindultam az első tervezett felszállási hely felé - Tiszavalk, Szivárványos kikötő. M3, az autó rendben volt (hengerfej, sebváltó, klíma, sőt az új visszapillantó tükröm is működött amit a temu-n vásároltam (4K videó, GPS, tolató kamera, 12" érintő kijelző).

Már nem kapható, csak 50e Ft. felett árulnak ilyen tudásút!
Megérkeztem Tiszavalkra, leautóztam a gátig, itt tábla fogadott, hogy a gáton autózni csak a Vízügyi hatóság engedélyével szabad. Mivel a gát nem volt sorompóval lezárva, úgy gondoltam, hogy a kikötőnek csak van engedélye és én oda tartok, így oda autóztam. A kikötő körbe kerítve, a kapun mindenféle tábla (magán, engedély, tilos, stb!), a kapu nyitva volt, így behajtottam egy STOP tábláig, itt volt a "Recepció", nem volt bent senki, de pár perc és előkerült egy úr, mondtam miért jöttem, van engedélyem a repüléshez, kérek hozzájárulást, hogy a kikötő végéig autózzam és felszállhassak a kikötő területéről, kb 30 perc. Ok, kaptam az engedély.

Folytatás - 2024.08.10. 11:10

Ma reggel 6 órakor keltem, miután éjszaka nem sokat aludtam, de ez megy már második hónapja. Lementem az autóhoz, hogy kivegyem a DashCam-ból az SD kártyát, hogy úti videót tudjak szerkeszteni, ma látom én is először, hogy milyen a videó minősége. Akkor egy kis kitérő, essen néhány bekezdés a Dash Cam-ról.

 
Folytatás - 2024.08.10. 14:45

Meg kellett szakítanom a szerkesztést, mert sok más teendőm volt (főzés, kiszolgálás, rendrakás, mosogatás, ebédeltetés, és 30 perc pihenő, hogy magamhoz térjek), de most folytatom.

A temu.com-on vásároltam ezt a csodás "Menetrögzítő dual" kamerát mindössze 35.838,-Ftért, mert első vásárlásom volt. Azóta ez a model már nem is kapható, de ami ezeket tudja az 44.794-nél kezdődik.

Miket tud ez a menetrögzítő, hát 4K a front, és 1080p a hátsó, széles látószögűek és éjjellátóak. Az egész berendezés egy visszapillantó tükörbe van beépítve (ami tükörként is használható), és érintő kijelzője van. Váltogathatom előre/hátra, sőt mindkettőt akár egyszerre is nézhetem, a videót mindkét kamera rögzíti, állóképet is készíthetek bármikor, egy érintéssel, szóval szuper/csodálatos. Nos ma szerkeszettem az első videót, nos, ez alapján a minőség az bizony messze van a 4K-tól, na de ennyiért valódit nem lehet kapni, ekkora tudással kb. 3x ennyibe kerülne!

Akkor lássuk az első videót, érkezés a Tisza tóhoz, pontosabban Tiszavalk - Szivárvány kikötőhöz.

Tisza tó - Drónos repülés, 2024.08.08, 1.rész, Tiszavalk - Szivárvány kikötő

Megérkezve az első felszállási pontra, az autó ajtaját kinyitom és "szúnyogok hadserege" rögtön betódult, na mondom magamban, jó helyre jöttem, megesznek a szúnyogok?!

Kicsomagoltam, összeraktam a berendezést, bekapcsolva mindent, hát a képernyőn látottak nagyon-nagyon elszomorítottak, hát így nem sokat fogok látni repülés közben, azaz jó, ha betartom a szabályokat és (VLOS) látótávolságon belül maradok, közben hesegettem és csapkodtam a szúnyogokat, amik nagyon éhesek voltak és mindenáron meg akartak enni. Hiába raktam fel a tabletre az árnyékolót, ettől sem lett láthatóbb a kép, csak jóval nehezebb lett a távirányítóm (DJI RC-N1, azaz kijelső nélküli), hiába 8" a kijelző, ha a fényerő gyenge, napsütésben, árnyék nélkül, na itt biztosan nem leszek tovább 30 percnél, aztán tűz tovább.

Persze most volt az otthon összerakott új konfiguráció első éles bevetése, és sorra jöttek a meglepetések:

  • első felszállás előtt mindenféléket jelzett az RC-távirányító, amiből egy szót sem értettem, mert ugye angolul írogat a képernyőre. Nagy nehezen tovább noszogatom és végre megengedte, hogy felszálljak.
  • felszálltam, irány felfelé, de 35 méteren hibaüzenet, hogy ő bizony nem megy feljebb, na de miért, mi az akadály? Fogalmam sem volt mi a baja, így visszahoztam a HomePoint-ra.
  • Kikapcs- bekapcs, és újra mindenféle kiírás angolul, sőt, még valami tutoriál oktató videón is átvergődtem magam, leignoráltam a hibajelzéseket és végre fel tudtam szállni, egészen 120 méter magasra.
120 méter magasan már jól látható volt a környezetem, az egész kikötő és a Tisza tó-n is jó messzire el lehetett látni, egészen a 33-as útig (Poroszló), vadregényes a Tisza tó ezen Északi része. Messzire nem merészkedtem, mert bizony a képernyő alig volt látható, persze bíztam a DJI Mini 3 tudásában és tudtam, hogy biztonságosan repül, tartja a pozícióját és, ha szükséges 1 méter pontossággal vissza is tud jönni a felszállási pontra, amit a felszálláskor 1m magasságban rögzít is magában a drón és a GPS jelek alapján hazatalál, akkor is, ha megszakadna a távirányító és a drón közötti rádiós kapcsolat. A DJI egy nagyon megbízható típus, nem véletlenül magas az ára.
Készítettem még egy 48 Mpixeles képet is, de a Google szerkesztő max. 100MB méretű képet enged feltölteni, így ez lemarad.

Ha a képre kattintasz, akkor forgatható gömb-panoráma képet nézegethetsz (nagyíthatod!), ehhez a megnyíló képre is rá kell kattintanod!

Hogyan tudnám ide varázsolni a 48 Mpixeles képet? Lebutítom 100MB méret alá?

Sikerült átkonvertálnom 

Elvégeztem gyorsan néhány felvételt (videót, képeket és gömb-panoráma), lehoztam, 1 akksit lemerítettem (30 perc), összecsomagoltam és távoztam a kikötőből, irány Poroszló.

Itt most szünet következik 2 okból, úti videót kell szerkesztenem, ez időbe fog telni (átautózás Poroszlóra), és vacsora idő közeleg, erre fel kell készülnöm, hogy Feleségemet kiszolgálhassam. Tehát majd vacsi után talán tudom folytatni a létrehozást.

Hülyeségeket írtam, nem úti-videót, hanem a kikötői drónos videót kell megszerkesztenem, én is kíváncsi vagyok hogy sikerültek ...

Az összes videót beteszem egy lejátszási listába, amely itt nyitható meg (YouTube)!

Folytatás - 2024.08.10. 18:30

Elkészült az első drónos videó, amely a Szivárvány kikötőben készült, ahol megzabáltak a szúnyogok és nagyon siettem, így a videó is rövid lett!

Tisza tó - Drónos repülés, 2024.08.08, 2.rész, Tiszavalk - Szivárvány kikötő

Folytatás - 2024.08.11. 06:30

Akkor megszerkesztem a Poroszlóra való áttelepülés videóját.

Eddig tartott, persze volt közben reggeliztetés, mosás-teregetés is, de elkészült, kezdhetem a Drónos szerkesztést.

Folytatás - 2024.08.11. 11:00

Tisza tó - Drónos repülés, 2024.08.08, 2.rész, Tiszavalk - Szivárvány kikötő

Megérkeztem Poroszlóra, ezt néztem ki második felszállási helyként. Parkolásra a Fűzfa Pihenőpark melletti ingyenes parkolót néztem ki, itt letettem az autót és irány a gát és a 33-as főúti híd környezete. Mivel a BNPI természetőre kérte, hogy lehetőleg nem repüljek be a tó közepére, ezért választottam ezt a felszállási pontokat, amelyek egyébként forgalmas helyek (autók, motorcsónakok, emberek), így talán az én Mini drónom (C0 - 249g), nem fog hatalmas természetkárosítást végezni, a VLOS szabályt igyekeztem betartani, de ......

Itt az összes felszállásom sikeres volt, semmiféle hibajelzést nem kapta a távirányító rendszertől, viszont a tablet képernyő fényereje pocsék volt, csak sejteni lehetett a kép tartalmát, ez alapján irányítani nem! Viszont utólag idehaza tapasztalhattam, hogy az összes repülés adatsora hiányzik a DJI repülési naplómból, így a repülés adatait utólag elemezni sem tudtam.

Milyen jó lett volna így látni a tablet kijelzőjét is, de csak nyomorult halovány képet láthattam repülés során, így maradt a VLOS és az autó RTH!
Akkor átmegyek szerkesztésbe, de ez bizony már belelóg az ebédidőbe, így csak délután lesz drónos videó! Mégsem, annyira gyors az új asztali PC-m, na és az NVIDIA videó kártya, hogy ripsz-ropsz máris kész az első felszállás drónos videója.
1 felszállási pont a Fűzfa Pihenőpark kikötőjénél történt, és látható a Vizi sétány is!

Tisza tó - Drónos repülés, 2024.08.08, 4.rész, Poroszló - Fűzfa Pihenőpark, DJI Mini 3 (1)

Folytatás - 2024.08.11. 16:15

Elkészült az utolsó drónos rész is, hamarosan fent lesz, el is készült:

Tisza tó - Drónos repülés, 2024.08.08, 5.rész, Poroszló - Fűzfa Pihenőpark, DJI Mini 3 (2)

és még néhány kép:


és még a hazafelé vezető úton megálltam a RÉTES-HÁZ-nál:

Mi hiányzik még?

Ja persze a panoráma és gömb-panoráma képek, ezeket még meg kell szerkesztenem a GigaPANO szoftverrel és feltölteni a Google képek albumomba, majd megosztani és máris forgathatóan meg fognak jelenni, de ehhez még egy kis időre van szükségem, igyekszem!

Ide jönnek a panoráma képek (a képekre kattintva lesznek megjeleníthetők!), mivel nagy felbontású képek, ezért a kép éles megjelenítéséhez időre van szükség, ha lassú a letöltési sebességed!


Tervem szerint át szerettem volna menni a Tiszafüredi oldalra is, de mivel kínlódtam a kijelzővel, és már jócskán elmúlt dél, így összecsomagoltam és elindultam hazafelé (Budapest). Aztán Poroszlót elhagyva eszembe jutott a Kétutközt-nél lévő kastély, ránéztem, azaz letértem a 33-as főútról a kastély felé, és egy kiállóban felküldtem a drónt, nézzek körbe.

Mivel a tablet kijelzőjének fényerejével nagyon elégedetlen voltam, így visszacseréltem a telefonomra, telepítette, beléptem a DJI FLY APP-ba, elvégeztem a kapcsolat ellenőrzését, és irány a magasság. Csupán a kíváncsiság vezetett, semmi célom nem volt a repüléssel, csak a próba. Hát ég-és föld a tablet és a Xiaomi 14 kijelző fényereje (a Xiaomi 14-nek van külön "Nap módja is". A következő nap aztán, minden szükséges beállítást és ellenőrzést elvégeztem, ezentúl a Xiaomi 14 lesz a DJI FLY APP helye és használata.



Folytatás - 2024.08.12. 14:45

Tisza tó - Drónos repülés, 2024.08.08, 6.rész, Poroszló-Kétút köz - Graefl-kastély, DJI Mini 3

KÉSZ!

Megjegyzések