Milyen drónt vegyek Karácsonyra - ajándékba gyereknek?

Nos ez egy egyszerűnek tűnő kérdés, így 1 hónappal Karácsony előtt, DE!

Magyarországon olyan szabályok vannak, melyek nem egészen azonosak az EU-ban hozott általános szabályokkal, erre érdemes odafigyelni!

Ugye autó vezetésnek is vannak szabályai: orvosi vizsgálat, jogosítvány, életkor, alkalmasság, Hatósági igazolványok, igazolások, stb, sőt, spceciális járművek vezetéséhez speciális előírások, vizsgák is!

Nos hasonló a helyzet, a drón használatának is vannak szabályai és feltételei!

Utolsó módosítás: 2024.12.22. 09:45

Ha úgy gondoltad eddig, hogy bármit megvehetsz, nos ebben igazad van, de, hogy bármivel, bárhol, bármikor reptetheted, nos ebben TÉVEDTÉL, de nagyon!

Ha arra gondoltál, hogy holnap megveszed, oda teszed a karácsonyfa alá, a gyerek nagyon fog örülni az biztos, de egyáltalán nem biztos, hogy a vásárolt drónnal a gyerek kimegy a szabadba (saját kerbe) és repülhet, ez bizony egyáltalán nem biztos! Miért nem? Nos, most jönnek a szabályok és feltételek!

Ezzel az ismertető bejegyzéssel nem az a célom, hogy elrettentselek egy drón vásárlástól, hanem a felelős gondolkodásra és magatartásra való figyelem felhívása, ugyanúgy mintha autóvezetésről lenne szó. A drón egy légi jármű, és a légiközlekedés szabályinak betartása mindenki érdeke, a drónt reptetőnek a feladata a szabályok ismerete és betartása, hogy ne veszélyeztessen senkit és semmit sem, beleértve a személyiség és tulajdoni jogokat sem (képfelvétel!).

Mi a drón fogalma, "Pilóta nélküli repülőgép" forrás: wikipedia.org
"A pilóta nélküli repülőgép (angolul unmanned aerial vehicle, UAV, am. „személyzet nélküli légi jármű”, vagy remotely piloted aircraft, RPA, am. „távolról irányított [légi] jármű”) vagy drón (az angol drone szó jelentése ’here (méh)’ vagy igeként ’(méh)zümmögés’) kezdetekben elsősorban katonai feladatokra alkalmazott repülőeszköz, mely valamilyen ön- vagy távirányítással (leggyakrabban a kettő kombinációjával) rendelkezik, emiatt fedélzetén nincsen szükség pilótára. Amennyiben katonai célokra használják, a harci robotok egyik fajtája. Ellentétben a robotrepülőgéppel, mely – lévén saját maga a fegyver – használatakor megsemmisül, a pilóta nélküli repülőgép, léghajó vagy helikopter többször is felhasználható."

Más megközelítésben:

A vonatkozó jogszabályok a drónra, annak rendszerére és további berendezésére egységesen a pilóta nélküli légijármű-rendszer (unmanned aircraft system, UAS) fogalmát használja. A pilóta nélküli légi jármű-rendszer (UAS) áll a pilóta nélküli légi járműből (drónból), a földi irányítóállomásból, azaz az irányító pilótából.

Mint jeleztem, Magyarországon mások a szabályok, mint az EU országaiban!

1./ A játék drón fogalma:

Játéknak nevezzük azt a pilóta nélküli légijárművet (UAS), amely megfelel a játékokra vonatkozó előírásoknak, 120 gramm alatti tömegű és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szerelt, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre képes eltávolodni, maga az eszköz korlátozza az eltávolodást.

2./ Regisztrációs kötelezettség:

Ha nem játék, akkor kétféle regisztrációt kell elvégezni:
  • Üzembentartót,
  • Minden drónt, ha adatrögzítésre alkalmas eszköze van, súlyától függetlenül.

Üzembentartó csak 18 életévét betöltő személy lehet. A drónt nem csak az üzembentartó (UAS pilóta) reptetheti, ekkor a pilóta lehet 16 év alatti, de csak felnőtt felügyelete alatt reptethet drónt.
Ha a drón adatrögzítésre alkalmas (képrögzítés bármilyen formában!), akkor csak regisztrált drónt reptethet az UAS pilóta!

 3./ Lakott terület:

Nos, ez sajnos magyar jogszabályokban nincsen egyértelműen megfogalmazva, így csak az EU-s szabályozás a tájékoztató, e szerint: "ahol emberek életvitelszerűen élnek/tartózkodnak".
Miért kell ezzel foglalkozni? Mert Magyarországon lakott területen CSAK "Eseti Légtér engedély" bírtokában szabad repülni. A kérelmet a repülés előtt legalább 30 (de javasolt a 45) nappal előbb kell benyújtani a katonai légügyi hatósághoz. Ennek pontos szabályinak nézzél pontosan utána, hogy ne érjenek meglepetések.

Frissítés 2024.12.22. - A magyar jogszabály változásban van (Elnöki aláírásra vár csupán!)

 Forrás: https://droneconsulting.blog.hu/2024/12/19/megjelent_a_hianypolo_lakott_terulet_definicio

"Az Országgyűlés 2024. december 18-án fogadta el azt a törvénymódosítási csomagot, mely több helyen módosítja a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvényt. A pilóta nélküli légijárművek tekintetében, az UAS-üzembentartók és távpilóták szempontjából a dokumentum legjelentősebb részét a 29.§ (4) bekezdése jelenti. Ennek értelmében a törvény alkalmazása szempontjából végre megjelenik a lakott terület definíciója, mely alapján a jövőben már teljesen egyértelművé válik az esti légtér kijelölésének kötelezettsége. A módosítás indokaként az uniós és nemzetközi szabályokkal való összhang megteremtését jelölték meg.

A lakott terület definíciója a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 71. § újonnan bevezetett 56a. pontjában szerepel. Ez alapján, és a törvény alkalmazásában:

Lakott terület: az UAS-műveletbe be nem vont személy vagy személyek életvitelszerű tartózkodási helye."

Hát ez így a továbbiakban sem igazán igaz: "mely alapján a jövőben már teljesen egyértelművé válik az esti légtér kijelölésének kötelezettsége"

Tehát láthatod, már elkéstél az ajándék vásárlással, mert bizony lakott területen belül (legyen az akár a saját tulajdonú házad udvara is (!), csak engedéllyel reptethetsz, és bizony az engedélyt Karácsony-ig már nem tudod megkapni, a 2 féle regisztrációt sem biztos, hogy el tudnád intézni, ennek átfutási ideje is több hetes ügyintézés!

4./ Open (Nyílt) kategória korlátai:

Ebben a szabadidős kategóriában 120 méter a maximális repülhető magasság, távolságban pedig csak addig távolodhat el a drón a pilótától, amíg az szabad szemmel mindig követni tudja a szemével. Tehát ebben a kategóriában, nem a kilométerek (távolságok) repülgetése a cél! Persze a drónok többet tudnak a valóságban, de ezeket a tulajdonságokat ebben a kategóriában nem használhatod, ilyen repülésekhez, speciális engedélyekre lenne szükséged!

5./ Légtér használati korlátozások:

Hol repülhetsz? Bárhol, ahol az MDS (MyDroneSpace, Hungaro Controll légi irányítás!) telefonos APP ezt nem tiltja, vagy nem köti speciális engedélyekhez, pld:
    • Repülőterek meghatározott körzetében,
    • Atomerőmű körzetében,
    • Korházak, Rendőrség, Katonaság, Katasztrófavédelem, TEK, stb. bázisai közelében,
    • Természetvédelmi korlátozott területek felett, hogy csak néhányat említsek, de a legszigorúbb a
    • No Drone Zone, itt TILOS bármiféle drón használat,

azaz minden repülés megkezdése előtt az MDS használata a drón pilótának kötelező, az alkalmazásba regisztrálni kell a pilótát, ez csak felnőtt lehet, személyazonosságának igazolásával. Minden repülés előtt be kell jelölnie a repülésre tervezett területet (magasságot és területet, távolságot), és ha nem kap tiltási üzenetet, akkor felszállhat a drón!


6./ Emberek feletti repülés korlátozása Open (Nyílt) kategóriában:
    • Alapértelmezés szerint az Open (nyílt) kategóriában emberek felett ne reptessük a drónt.
    • Embertömeg felett repülni TILOS, ehhez speciális engedélyek és feltételek szükségesek!
    • C0 kategóriára minősített drónt, emberek felett reptethetünk, de csak áthaladás céljából  engedélyezett és a lehető legrövidebb időre kell korlátozni az emberek feletti átrepülést!
Tehát látható, hogy a C0 kategória (ami ugye 250 gr alatti felszállási tömegű), hogy szabadidős tevékenységre, hobbi célú használatra ideális!

Repülés alatt a földfelszint (AGL (Above Ground Level): Földfelszín felett) 1 cm-vel is elhagyva már repülés, aminek minden szabályát be kell tartanod!

Persze a drón típus meghatározása FONTOS szempont, azaz mire szeretnéd használni, ki fogja használni, és mennyi pénzt szánsz rá!

Ha az eddigiek még nem szegték kedvedet, hogy belevágjál a vásárlásba, akkor folytasd tovább az olvasást, még kaphatsz hasznos tanácsokat/javaslatokat/tapasztalataimat fogom megosztani. Viszont felhívom a figyelmedet arra, hogy ebben a blogban leírtak nem mentesítenek az alól, hogy saját magad utána olvassál, megismerkedjél a mindenkor érvényes szabályokkal Magyarországon, és, ha külföldre utaznál, figyelj arra, hogy országonként változhatnak a részlet szabályok! Tehát neked, magadnak kell tisztában lenni a szabályokkal és azok alkalmazásával!

Létrehoztam már korábban egy önálló BLOG bejegyzést és annak részletezését, bár igyekeztem pontos lenni, de nem tudom garantálni, hogy ez mindig igaz (sőt kaptam a benne leírtakra hideget/meleget, sőt fenyegetéseket is)! Tehát hangsúlyozom, a saját felelőséged, hogy a szabályoknak utánanézzél, és be is tartsd őket!

Itt nyithatod meg a "KEZDŐKNEK" oldalamat, de jó kiinduló információkat olvashattok még a MyDroneSpace WEB oldalán is, meg még számos helyen, csak keresgélni kell.

A továbbiakban csak "Szabadidős UAS" (hobbi célzatú használat, bevételszerzés nélkül!) használati célról fogok írni!

Muszáj még egy szakmai fogalomról írnom: Drón kategóriába sorolása!

Az EU-s szabályozás szerint vannak:

  • a kategóriába nem sorolt un. "Legasy" drónok, ezek 250 gr alatti, 2024 előtt az EU-ba forgalomba került drónok.
  • C0 - C4 kategóriába sorolt drónok.
Kompetencia = UAS Pilóta vizsga kötelezettség

2024.01.01 után csak olyan drón hozható forgalomba, amely Cx kategória besorolást kapott, amely a drón dobozán, magán a drónon és a hozzá melléklet "Használati útmutatóban/leírás"-ban fel van tüntetve! Továbbá a drónnak az EU-ban előírt "CE" minősítéssel rendelkezik!
A C1-C4 kategóriájú drónok 2024.01.01 után alapértelmezés szerint csak olyanok reptethetők/hozhatók forgalomba, amelyek el vannak látva RemoteID azonosító sugárzására alkalmas eszközzel is!

Biztosan furcsa lesz, hogy a továbbiakban csak és kizárólag DJI drónokról fogok írni (ajánlani), ez nem a reklám helye (!), ez a megbízhatóság, a garancia érvényesítés, az alkatrész utánpótlás, a szerviz ellátottság, és egy speciális biztosítás lehetősége miatt teszem!

Javaslatom a 250 gr alatti kategória, hacsak nincsen különös elvárás:

  • kamera;
  • tudásban;
  • repülési időben;
  • akadály elkerülésben;
  • speciális szolgáltatásban.

Két alapvető típust kínál a DJI jelenleg:

  • DJI NEO
  • DJI Mini sorozat.

A Mini sorozatból gyakorlatban ismerem (volt ilyen drónom):

  • DJI Mini SE,
  • DJI Mini 2SE,
  • DJI Mini 3, sőt
  • DJI NEO-m is van tapasztalatom már ebben is.

Mindhárom hasonló tudású, árban különbözőek, kamerában, és szolgáltatásaiban különböznek, mindegyik 250 gr alatti, sőt ma már C0 kategóriával rendelkezhetnek (van rá lehetőség a kategóriába minősítésnek). De ha az akadály elkerülés fontos szempont (biztonság!), akkor a DJI Mini 4 PRO a megoldás, de ennek ára borsos lehet! Viszont használtan akár 50%-os áron is megvásárolhatók a régebbi típusok.

Kezdőként, gyerek számára egy jó választás a DJI NEO, amit a gyártó igazából játéknak szánt, sőt igazából egy VBLOG eszköznek szántak, ehhez automatikus szolgáltatási lehetőségeket is kínál és a belépő ára is kedvező.

Ha viszont van rá pénzed és valóban minőséget szeretnél kapni, szolgáltatásokkal, akkor a DJI Mini 4 PRO-t ajánlom.

Még a végére egy információ azok számára akik FPV drónra gondoltak. Mi is az az FPV?

Az FPV jelentése First Person View, ami nem mást takar mint hogy egészen pontosan azt fogjuk látni, amit éppen a drónunk is "lát". Ehhez a hobbidrónosok által eddig használt telefon + kontroller kombót a szemüveg + kontroller váltja fel, ami egy élő, realtime vezérlést tesz lehetővé. Egy részletesebb cikk itt!
Open kategóriában FPV-vel reptetésre is vonatkoznak a VLOS szabályai, de ilyenkor a drón szemmel való követését nem a pilóta végzi, mivel Ő a virtuális szemüvegben látja az élőképet, de a környezetet nem látja, ezért ilyen repüléshez még egy személyre van szükség, a "műveletbe bevont személy", aki elvégzi a pilóta helyett a drón segédeszközök nélküli szemmel követését!

Figyelem! Ezek az FPV drónok sebessége egészen más viszonyokat teremt a repülés vezérlésében, ezért ez a repülés sokkal nagyobb gyakorlatot és sokkal jobb reflexeket követel, amik általában a gyerekeknél jobbak, mint a felnőtteknél!

Amire felhívom még a figyelmedet:

  • 1 akkumulátor nem akkumulátor, azaz legalább 3 akkumulátor vásárlását ajánlom.
  • Az akkumulátorok törléséhez un. USB Intelligens HUB töltőtárolót is vásároljál.
  • Lehetőleg keményfedelű hordtáskát vásároljál, amibe a drón és tartozékai egyaránt elhelyezhetők.
  • A vásárlást követően, az első aktiválást követő 48 órán belül kössél a drónra DJI CORE Refresh biztosítást.
  • Ugyan nem kötelező 250 gr alatt a felelősség biztosítás Magyarországon, de az AU-ban más országokban kötelező, ezért javaslom felelőségbiztosítás megkötését is.
  • Ugyan a C0 kategóriás drón reptetéséhez nem szükséges kompetencia igazolás, de a pilóta ismeretek megszerzése és a kompetencia vizsga megszerzése erősen ajánlott!
  • Figyelj arra, hogy "Lakott területen" belül, Magyarországon csak "Eseti légtér engedély" bírtokában reptethetsz, amit 30-45 nappal a repülés előtt kell kérvényezned, és amely 7 napra ad engedélyt.
  • Magyarországon csak akkor repülhetsz, ha használod az MDS (MyDroneSpace) telefonos APP-ot és a repülési terület bejelölését követően nem kapsz tiltó üzenetet!

A drón reptetése szabályok betartásával nem lehetetlen! Jó repülést és szórakoztató élményeket kívánok!

 

Megjegyzések