Nos ez egy egyszerűnek tűnő kérdés, így 1 hónappal Karácsony előtt, DE!
Magyarországon olyan szabályok vannak, melyek nem egészen azonosak az EU-ban hozott általános szabályokkal, erre érdemes odafigyelni!
Ugye autó vezetésnek is vannak szabályai: orvosi vizsgálat, jogosítvány, életkor, alkalmasság, Hatósági igazolványok, igazolások, stb, sőt, spceciális járművek vezetéséhez speciális előírások, vizsgák is!
Nos hasonló a helyzet, a drón használatának is vannak szabályai és feltételei!
Utolsó módosítás: 2024.12.22. 09:45
Ha úgy gondoltad eddig, hogy bármit megvehetsz, nos ebben igazad van, de, hogy bármivel, bárhol, bármikor reptetheted, nos ebben TÉVEDTÉL, de nagyon!
Ha arra gondoltál, hogy holnap megveszed, oda teszed a karácsonyfa alá, a gyerek nagyon fog örülni az biztos, de egyáltalán nem biztos, hogy a vásárolt drónnal a gyerek kimegy a szabadba (saját kerbe) és repülhet, ez bizony egyáltalán nem biztos! Miért nem? Nos, most jönnek a szabályok és feltételek!
Ezzel az ismertető bejegyzéssel nem az a célom, hogy elrettentselek egy drón vásárlástól, hanem a felelős gondolkodásra és magatartásra való figyelem felhívása, ugyanúgy mintha autóvezetésről lenne szó. A drón egy légi jármű, és a légiközlekedés szabályinak betartása mindenki érdeke, a drónt reptetőnek a feladata a szabályok ismerete és betartása, hogy ne veszélyeztessen senkit és semmit sem, beleértve a személyiség és tulajdoni jogokat sem (képfelvétel!).
Mi a drón fogalma, "Pilóta nélküli repülőgép" forrás: wikipedia.org"A pilóta nélküli repülőgép (angolul unmanned aerial vehicle, UAV, am. „személyzet nélküli légi jármű”, vagy remotely piloted aircraft, RPA, am. „távolról irányított [légi] jármű”) vagy drón (az angol drone szó jelentése ’here (méh)’ vagy igeként ’(méh)zümmögés’) kezdetekben elsősorban katonai feladatokra alkalmazott repülőeszköz, mely valamilyen ön- vagy távirányítással (leggyakrabban a kettő kombinációjával) rendelkezik, emiatt fedélzetén nincsen szükség pilótára. Amennyiben katonai célokra használják, a harci robotok egyik fajtája. Ellentétben a robotrepülőgéppel, mely – lévén saját maga a fegyver – használatakor megsemmisül, a pilóta nélküli repülőgép, léghajó vagy helikopter többször is felhasználható."
Más megközelítésben:
A vonatkozó jogszabályok a drónra, annak rendszerére és további berendezésére egységesen a pilóta nélküli légijármű-rendszer (unmanned aircraft system, UAS) fogalmát használja. A pilóta nélküli légi jármű-rendszer (UAS) áll a pilóta nélküli légi járműből (drónból), a földi irányítóállomásból, azaz az irányító pilótából.
Mint jeleztem, Magyarországon mások a szabályok, mint az EU országaiban!
1./ A játék drón fogalma:
Játéknak nevezzük azt a pilóta nélküli légijárművet (UAS), amely megfelel a játékokra vonatkozó előírásoknak, 120 gramm alatti tömegű és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szerelt, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre képes eltávolodni, maga az eszköz korlátozza az eltávolodást.
2./ Regisztrációs kötelezettség:
Ha nem játék, akkor kétféle regisztrációt kell elvégezni:
- Üzembentartót,
- Minden drónt, ha adatrögzítésre alkalmas eszköze van, súlyától függetlenül.
Üzembentartó csak 18 életévét betöltő személy lehet. A drónt nem csak az üzembentartó (UAS pilóta) reptetheti, ekkor a pilóta lehet 16 év alatti, de csak felnőtt felügyelete alatt reptethet drónt.Ha a drón adatrögzítésre alkalmas (képrögzítés bármilyen formában!), akkor csak regisztrált drónt reptethet az UAS pilóta!
3./ Lakott terület:
Nos, ez sajnos magyar jogszabályokban nincsen egyértelműen megfogalmazva, így csak az EU-s szabályozás a tájékoztató, e szerint: "ahol emberek életvitelszerűen élnek/tartózkodnak".
Miért kell ezzel foglalkozni? Mert Magyarországon lakott területen CSAK "Eseti Légtér engedély" bírtokában szabad repülni. A kérelmet a repülés előtt legalább 30 (de javasolt a 45) nappal előbb kell benyújtani a katonai légügyi hatósághoz. Ennek pontos szabályinak nézzél pontosan utána, hogy ne érjenek meglepetések.
Frissítés 2024.12.22. - A magyar jogszabály változásban van (Elnöki aláírásra vár csupán!)
Forrás: https://droneconsulting.blog.hu/2024/12/19/megjelent_a_hianypolo_lakott_terulet_definicio
"Az Országgyűlés 2024. december 18-án fogadta el azt a törvénymódosítási csomagot, mely több helyen módosítja a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvényt. A pilóta nélküli légijárművek tekintetében, az UAS-üzembentartók és távpilóták szempontjából a dokumentum legjelentősebb részét a 29.§ (4) bekezdése jelenti. Ennek értelmében a törvény alkalmazása szempontjából végre megjelenik a lakott terület definíciója, mely alapján a jövőben már teljesen egyértelművé válik az esti légtér kijelölésének kötelezettsége. A módosítás indokaként az uniós és nemzetközi szabályokkal való összhang megteremtését jelölték meg.
A lakott terület definíciója a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 71. § újonnan bevezetett 56a. pontjában szerepel. Ez alapján, és a törvény alkalmazásában:
Lakott terület: az UAS-műveletbe be nem vont személy vagy személyek életvitelszerű tartózkodási helye."
Hát ez így a továbbiakban sem igazán igaz: "mely alapján a jövőben már teljesen egyértelművé válik az esti légtér kijelölésének kötelezettsége"
Tehát láthatod, már elkéstél az ajándék vásárlással, mert bizony lakott területen belül (legyen az akár a saját tulajdonú házad udvara is (!), csak engedéllyel reptethetsz, és bizony az engedélyt Karácsony-ig már nem tudod megkapni, a 2 féle regisztrációt sem biztos, hogy el tudnád intézni, ennek átfutási ideje is több hetes ügyintézés!
4./ Open (Nyílt) kategória korlátai:
Ebben a szabadidős kategóriában 120 méter a maximális repülhető magasság, távolságban pedig csak addig távolodhat el a drón a pilótától, amíg az szabad szemmel mindig követni tudja a szemével. Tehát ebben a kategóriában, nem a kilométerek (távolságok) repülgetése a cél! Persze a drónok többet tudnak a valóságban, de ezeket a tulajdonságokat ebben a kategóriában nem használhatod, ilyen repülésekhez, speciális engedélyekre lenne szükséged!
5./ Légtér használati korlátozások:
Hol repülhetsz? Bárhol, ahol az MDS (MyDroneSpace, Hungaro Controll légi irányítás!) telefonos APP ezt nem tiltja, vagy nem köti speciális engedélyekhez, pld:
- Repülőterek meghatározott körzetében,
- Atomerőmű körzetében,
- Korházak, Rendőrség, Katonaság, Katasztrófavédelem, TEK, stb. bázisai közelében,
- Természetvédelmi korlátozott területek felett, hogy csak néhányat említsek, de a legszigorúbb a
- No Drone Zone, itt TILOS bármiféle drón használat,
azaz minden repülés megkezdése előtt az MDS használata a drón pilótának kötelező, az alkalmazásba regisztrálni kell a pilótát, ez csak felnőtt lehet, személyazonosságának igazolásával. Minden repülés előtt be kell jelölnie a repülésre tervezett területet (magasságot és területet, távolságot), és ha nem kap tiltási üzenetet, akkor felszállhat a drón!
6./ Emberek feletti repülés korlátozása Open (Nyílt) kategóriában:
- Alapértelmezés szerint az Open (nyílt) kategóriában emberek felett ne reptessük a drónt.
- Embertömeg felett repülni TILOS, ehhez speciális engedélyek és feltételek szükségesek!
- C0 kategóriára minősített drónt, emberek felett reptethetünk, de csak áthaladás céljából engedélyezett és a lehető legrövidebb időre kell korlátozni az emberek feletti átrepülést!
Persze a drón típus meghatározása FONTOS szempont, azaz mire szeretnéd használni, ki fogja használni, és mennyi pénzt szánsz rá!
Ha az eddigiek még nem szegték kedvedet, hogy belevágjál a vásárlásba, akkor folytasd tovább az olvasást, még kaphatsz hasznos tanácsokat/javaslatokat/tapasztalataimat fogom megosztani. Viszont felhívom a figyelmedet arra, hogy ebben a blogban leírtak nem mentesítenek az alól, hogy saját magad utána olvassál, megismerkedjél a mindenkor érvényes szabályokkal Magyarországon, és, ha külföldre utaznál, figyelj arra, hogy országonként változhatnak a részlet szabályok! Tehát neked, magadnak kell tisztában lenni a szabályokkal és azok alkalmazásával!
A továbbiakban csak "Szabadidős UAS" (hobbi célzatú használat, bevételszerzés nélkül!) használati célról fogok írni!
Muszáj még egy szakmai fogalomról írnom: Drón kategóriába sorolása!
Az EU-s szabályozás szerint vannak:
- a kategóriába nem sorolt un. "Legasy" drónok, ezek 250 gr alatti, 2024 előtt az EU-ba forgalomba került drónok.
- C0 - C4 kategóriába sorolt drónok.
Kompetencia = UAS Pilóta vizsga kötelezettség |
Biztosan furcsa lesz, hogy a továbbiakban csak és kizárólag DJI drónokról fogok írni (ajánlani), ez nem a reklám helye (!), ez a megbízhatóság, a garancia érvényesítés, az alkatrész utánpótlás, a szerviz ellátottság, és egy speciális biztosítás lehetősége miatt teszem!
Javaslatom a 250 gr alatti kategória, hacsak nincsen különös elvárás:
- kamera;
- tudásban;
- repülési időben;
- akadály elkerülésben;
- speciális szolgáltatásban.
Két alapvető típust kínál a DJI jelenleg:
- DJI NEO
- DJI Mini sorozat.
A Mini sorozatból gyakorlatban ismerem (volt ilyen drónom):
- DJI Mini SE,
- DJI Mini 2SE,
- DJI Mini 3, sőt
- DJI NEO-m is van tapasztalatom már ebben is.
Mindhárom hasonló tudású, árban különbözőek, kamerában, és szolgáltatásaiban különböznek, mindegyik 250 gr alatti, sőt ma már C0 kategóriával rendelkezhetnek (van rá lehetőség a kategóriába minősítésnek). De ha az akadály elkerülés fontos szempont (biztonság!), akkor a DJI Mini 4 PRO a megoldás, de ennek ára borsos lehet! Viszont használtan akár 50%-os áron is megvásárolhatók a régebbi típusok.
Kezdőként, gyerek számára egy jó választás a DJI NEO, amit a gyártó igazából játéknak szánt, sőt igazából egy VBLOG eszköznek szántak, ehhez automatikus szolgáltatási lehetőségeket is kínál és a belépő ára is kedvező.
Ha viszont van rá pénzed és valóban minőséget szeretnél kapni, szolgáltatásokkal, akkor a DJI Mini 4 PRO-t ajánlom.
Még a végére egy információ azok számára akik FPV drónra gondoltak. Mi is az az FPV?
Amire felhívom még a figyelmedet:
- 1 akkumulátor nem akkumulátor, azaz legalább 3 akkumulátor vásárlását ajánlom.
- Az akkumulátorok törléséhez un. USB Intelligens HUB töltőtárolót is vásároljál.
- Lehetőleg keményfedelű hordtáskát vásároljál, amibe a drón és tartozékai egyaránt elhelyezhetők.
- A vásárlást követően, az első aktiválást követő 48 órán belül kössél a drónra DJI CORE Refresh biztosítást.
- Ugyan nem kötelező 250 gr alatt a felelősség biztosítás Magyarországon, de az AU-ban más országokban kötelező, ezért javaslom felelőségbiztosítás megkötését is.
- Ugyan a C0 kategóriás drón reptetéséhez nem szükséges kompetencia igazolás, de a pilóta ismeretek megszerzése és a kompetencia vizsga megszerzése erősen ajánlott!
- Figyelj arra, hogy "Lakott területen" belül, Magyarországon csak "Eseti légtér engedély" bírtokában reptethetsz, amit 30-45 nappal a repülés előtt kell kérvényezned, és amely 7 napra ad engedélyt.
- Magyarországon csak akkor repülhetsz, ha használod az MDS (MyDroneSpace) telefonos APP-ot és a repülési terület bejelölését követően nem kapsz tiltó üzenetet!
A drón reptetése szabályok betartásával nem lehetetlen! Jó repülést és szórakoztató élményeket kívánok!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése