Utolsó módosítás: 2025.04.23. 13:00
Élve a légiközlekedési tv. 2025.01.01-től érvényes módosítási könnyítésével, elkészítettem a Nádastó park (közterület) feletti gömb-panoráma felvételt, tekintettel a Budapest CTR (Ferihegy) max 40 méter van engedélyezve!
![]() |
Kattints a képre, majd a megjelenő nagyképre ismét kattintva válik forgathatóvá, és kicsinyítés/nagyítás is lehetséges! |
Lakott terület fogalmának rejtelmei, egy korábbi bejegyzésemben, aminek az elejét emelem ide be:
"Frissítés: 2025.02.03. 16:00
Előbányásztam a 2024. december közepén elfogadott törvényi módosítási jogszabályi szöveget:
(2) A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 71. §-a a következő 56a. ponttal egészül ki:
(A törvény alkalmazásában)
"56a. lakott terület: az UAS-műveletbe be nem vont személy vagy személyek életvitelszerű tartózkodási helye;"
Tehát értelmezve a "személy vagy személyek életvitelszerű tartózkodási helye" megfogalmazást, akkor a közterületen szabad a drónozás, ha bármi más korlátozás vagy feltétel nincs a reptetéshez, a közterület nem tartozhat az eseti légtér engedély hatálya alá, mivel a közterületen az Alaptörvény XXII. cikk (3) bekezdése szerint "Tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás." Márpedig, ha tilos, akkor azt kell feltételezni, hogy közterületen életvitelszerűen jogszerűen nem tartózkodhat senki.
A drónos társadalom által már régóta hiányolt lakott terület definícióval bővül – négy év után – a légiközlekedésről szóló törvény (Lt.).
Az Országgyűlés 2024. december 18-án fogadta el azt a törvénymódosítási csomagot, mely több helyen módosítja a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvényt. A pilóta nélküli légijárművek tekintetében, az UAS-üzembentartók és távpilóták szempontjából a dokumentum legjelentősebb részét a 29.§ (4) bekezdése jelenti. Ennek értelmében a törvény alkalmazása szempontjából végre megjelenik a lakott terület definíciója, mely alapján a jövőben már teljesen egyértelművé válik az esti légtér kijelölésének kötelezettsége. A módosítás indokaként az uniós és nemzetközi szabályokkal való összhang megteremtését jelölték meg."
Az eredeti bejegyzést a továbbiakban változatlanul meghagyom, de az egész új értelmezést kapott az új szabályozás (fogalom meghatározást) követően!
Több szintű a repülés (légi közlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény) szabályozása, ebbe tartoznak az UAS (Pilóta nélküli légi járművek) eszközök is. Vannak általános érvényű Európai Uniós ((EU) 2019/947 végrehajtási rendelet) szabályok és vannak Nemzeti szabályok, hogy csupán a legfőbb csoportokat említsem.
Én ebben a bejegyzésben csupán az UAS "Open" (nyílt) kategóriára és szabadidős célú fogok korlátozódni! A "kereskedelmi célú" és "különleges műveletek" repülések egészen más kategóriát képviselnek és egyéb megkötésekkel járnak!" - eddig tartott a korábbi cikkből az idézet.
Tehát közterületen, a Nádastó park-ban, 2 épület közötti parkban jelöltem ki a felszállási pontot, és a felvételek során csak a felszállási hely felett tartottam a drónt, azaz épületek felett nem repültem!
Budapest CTR okán 40 m a max. repülési magasság!
![]() |
A felszállási pont és a drón repülési térképe |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése