Frissítve: 2025.07.29. 08:00
FOGALMAK:
- Mit is nevez a közbeszéd Drón-nak?
- A JÁTÉK fogalma
- Embertömeg – Emberek csoportja, Infrastruktúra (energia, közlekedés) feletti repülés
- VLOS – a drón szabad-szemmel való követési kötelezettség
- Lakott terület fogalma
- Légtér használata, szerkezete, engedélyek - tilalmak
- Átrepülhetek közlekedési infrastruktúra felett C0 kategóriás drónnal?
- Este/éjszaka, vagy rossz látási viszonyokban repülhetsz-e Nyílt kategóriában?
- Hogyan ellenőrizd, hogy hol reptethetsz?
- Drón kategóriák (nyílt, speciális művelet)
- MTOM – maximális felszállási tömeg
- Drón eszköz osztályok (C0-C4), Drón Remote ID (távoli azonosítás)
- Drón pilóta alkategóriák (A1, A2, A3)
- Műveletbe bevont személy
Mit is nevez a közbeszéd DRÓN-nak?
- DJI Mini 3/4 esetében: 372 x 0,27 +20 = 120 m és
- DJI NEO esetében: 372 x 0,17 +20 = 83 m
A merevszárnyú UAS-okra más a képlet.
Ide idézem az eredeti EUDRONEPORT oldalt: a VLOS távolság kiszámítása
"A vizuális látótávolság (VLOS) az UAS művelet olyan típusa, amelyben a távoli pilóta segítség nélkül képes folyamatos vizuális kapcsolatot fenntartani a pilóta nélküli repülőgéppel, lehetővé téve a távpilóta számára a pilóta nélküli légi jármű repülési útvonalának szabályozását. más repülőgépekre, emberekre és akadályokra az ütközések elkerülése érdekében."
Ez számos értelmezést hozott. Ezért van a legújabb verzióban egy új módszer a VLOS pontosabb kiszámítására.
Az új szabály alkalmazás szerinti VLOS távolság kiszámítása
- Forgószárnyas és többrotoros UA esetén: ALOS [m] = 327 x CD [m] + 20 m
- Fixszárnyú UA esetén: ALOS [m] = 490 x CD [m] + 30 m
- A CD az UA jellemző dimenziójára utal.
- DLOS [m] = 0,3 x talajláthatóság
- A talajláthatóságnak legalább 5 km-nek kell lennie.
- A VLOS távolság az ALOS és a DLOS közötti kisebb érték."
Egy magyar oldalon lévő információ a témakörhöz.
- "Lakott terület", nos a helyzet az, hogy ezt a fogalmat korábban senkinek sem sikerült pontosan megfogalmaznia, amit általános érvényűen lehet/kell értelmezni, tudniillik, ezt a fogalmat elfelejtették korábban jogszabályokban megfogalmazni (hazai), így aztán mindenki mást gondolt bele.
- Az EU a szabályozásokban a nemzeti hatóságok jogkörébe utalja a földrajzi zónák és korlátozások kérdését, azok kijelölését és definiálását. Ennek megfelelően Európa egyes országaiban igen eltérő lehet még akár a nyílt kategóriás műveletek végzése is. Pld. Horvátországban ugyan szabad repülni, de képrögzítést magánszemély nem végezhet, aki ezt megszegi, több ezer € büntetést kaphat.
- Az EU szabályozásban a lakott terület így van megfogalmazva: "ahol emberek életvitelszerűen élnek/tartózkodnak". Mivel az EU-ban egészen más a területszerkezet, így Magyarországon ez így pontatlan és nem elegendő az egyértelműségre.
![]() |
Google térképen, ha egy településre keresünk, körbe-pöttyözve mutatja a település "Közigazgatási területét" - de ez nem azonos a lakott területtel (?) |
Azaz az APP-ot készítők nem vállalkoztak(vállalkoznak) arra, hogy megjelöljék a lakott területeket!
Tehát látható, hogy a drónokra specializált egyedi „lakott terület” fogalom megalkotása, akár törvénymódosítással elkerülhetetlen volt.
FIGYELEM: a legter.hu nem csupán a drónos repülésekhez készült! Drónos repülésekre az MDS-t kell használnod, a legter.hu viszont segít egy "Eseti légtérengedély" beszerzésében!A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény-t módosították, a drónos társadalom által már régóta hiányolt lakott terület definícióval bővült.
A 2024. december közepén elfogadott törvényi módosítási jogszabályi szövege:
"56a. lakott terület: az UAS-műveletbe be nem vont személy vagy személyek életvitelszerű tartózkodási helye;"
Amíg az A1/A3 kompetencia vizsgát saját felkészüléssel, külföldön (Ausztria) ingyenesen lehet elvégezni és a vizsga OnLine módon szintén ingyenesen megtehető. Magyarországon mások a szabályok, idehaza, csak kijelölt társaságok oktathatnak és csak kijelölt állami szervezet pénzért vizsgáztathat, még a tananyagok sem mindig ingyenesen hozzáférhetők, sőt a legtöbb esetben ezek szerzői-jogvédelem alatt álnak (nem másolhatók, nem hozhatók nyilvánosságra, stb.).
FIGYELEM: a legter.hu nem csupán a drónos repülésekhez készült! Drónos repülésekre az MDS-t kell használnod, a legter.hu viszont segít egy "Eseti légtérengedély" beszerzésében!
- No Drone Zone légterek;
- Tiltott légtér;
- Veszélyes légtér és időszakosan korlátozott légtér;
- Drop Zone légtér;
- Kiemelt repülőterek: Budapest CTR, Kecskemét MCTR, Szolnok MCTR és Pápa MCTR
- Békéscsaba, Szeged, Nyíregyháza, Pécs-Pogány, Pér, Debrecen és Sármellék TIZ
- LHR1 Budapest és LHR1A Budapest korlátozott légterek
- Környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek
- Polgári légijárművek számára korlátozott légterek
- További korlátozott légterek – pl. Százhalombatta
- III. osztályú és IV. osztályú repülőterek környezete
- V. osztályú repülőterek környezete
a @gemini válasza szerint:
A drónok reptetése autóutak és vasútvonalak felett általában tilos, különösen, ha azok nagy sebességű forgalmat bonyolítanak le.
- Autóutak: Az autópályák feletti átrepülés TILOS (Nyílt kategóriában). Egyéb utakat érintő műveletek esetében nem szabad járművek felett repülni. A be nem vont személyektől (azaz nem a drón üzemeltetésében résztvevőktől) olyan távolságot kell tartani, amelyet a drón maximális sebességen két másodperc alatt megtesz.
- Vasutak: Hasonlóan az autóutakhoz, a vasútvonalak felett sem szabad repülni, különösen a nagy sebességű pályák és a forgalmi területek felett. A drónok biztonsági ellenőrzésekre, infrastruktúra felmérésére (pl. hidak, vágányok) használhatók, de ez speciális engedélyekhez és körültekintő tervezéshez kötött, általában a MÁV vagy más vasúti társaság engedélyével és koordinálásával.
Igen, C0 kategóriás drónnal általában repülhetsz közlekedési infrastruktúra felett, de vannak fontos szabályok és korlátozások, amiket be kell tartanod.
C0 drónok jellemzői és általános szabályok (emlékeztető!)
A C0 kategóriás drónok a legkisebb és legkisebb kockázatú eszközök az EU drónszabályozás szerint. Főbb jellemzőik:
- Súly: Maximális felszállótömegük (MTOM) kevesebb mint 250 gramm.
- Magasság: Legfeljebb 120 méter magasan repülhetnek a felszállási ponttól.
- Sebesség: Maximális vízszintes sebességük 19 m/s (kb. 68 km/h).
- Képzés és vizsga: Általában nem igényelnek drónjogosítványt (kompetencia tanúsítást) az A1 nyílt kategóriában való üzemeltetéshez. Az üzembentartó és a drón regisztrációja azonban kötelező.
- Biztosítás: Magyarországon lakott területen belül eseti légtér igénylése esetén 250 gramm alatti drónok esetében is szükséges lehet a felelősségbiztosítás. Általában kötelező biztosítással rendelkezni, ha a drón 250 gramm feletti.
- Személyek feletti repülés: C0 drónokkal lehet repülni „érintetlen” személyek felett, de kerülni kell az emberek tömegét (gyülekezeteit). Fontos, hogy ha lehetséges, minimalizálni kell az emberek feletti átrepülést.
Közlekedési infrastruktúra feletti repülés
A C0 drónok az A1 al-kategóriába tartoznak a nyílt kategórián belül.
Ez azt jelenti, hogy:
- Átrepülhetsz nem beavatott személyek felett, ami azt jelenti, hogy elvileg átrepülhetsz autóutak vagy vonatsínek felett, amennyiben azon nincsenek emberek gyülekezetei, és a repülés során minimálisra csökkented az emberek feletti átrepülést.
- TILOS azonban az emberek gyülekezete (tömeg) felett repülni. Ez vonatkozik forgalmas utak, autópályák, vasútállomások vagy bármilyen helyszín felett, ahol sok ember tartózkodik, vagy csoportosan közlekedik.
- Autópályák átrepülése: Egy forrás szerint az autópályák átrepülése általában TILOS az A3 kategóriás drónok esetében (amelyek nehezebbek és nagyobb korlátozásokkal járnak), és egyéb utak esetében sem végezhető művelet járművek felett. Bár a C0 drónok az A1 kategóriába tartoznak, és enyhébbek a szabályok, a biztonság és a kockázatminimalizálás miatt mindig körültekintően kell eljárni.
- Légtér korlátozások: Mindig ellenőrizd a MyDroneSpace alkalmazást a tervezett repülés előtt, hogy lásd az aktuális légtér-korlátozásokat. Vannak úgynevezett „No Drone Zone” területek, ahol tilos a repülés, és egyéb ideiglenes korlátozások is lehetnek.
- Lakott terület: Lakott terület felett továbbra is eseti légtér kijelölés szükséges, kivéve, ha a C0 drónnal a legszigorúbb korlátozások mellett (pl. közterületen, nem repül ember fölött, épületektől megfelelő távolságot tart) repülünk.
- Felelősség: Mindig te vagy a felelős a drónod biztonságos üzemeltetéséért és az esetleges károkért.
Érdemes figyelembe venned a helyi körülményeket és a közlekedés sűrűségét is, hogy elkerüld a baleseteket és a jogszabályok megsértését.
Reptetheted a drónodat, ha az alap szabályokat betartod (pld.: VLOS, 120 m magasság), valamint a drónon a zöld villogó fény be van kapcsolva.
- Mydronespace (MDS) alkalmazás: Ez az alkalmazás kötelező a repülés bejelentésére és az aktuális légtérkorlátozások (tiltott zónák, ideiglenesen lezárt légterek) ellenőrzésére Magyarországon. Mindig nézd meg repülés előtt, és az egész repülés alatt legyen elérhető, hogy az OnLine értesítéseket megkaphasd.
- Légtér.hu: Részletes információkat és segítséget nyújt a drónszabályokkal kapcsolatban.
- Lakott terület felett: drónrepüléshez eseti légtérhasználati engedély szükséges.
- 120 méter felett: 120 méter magasság fölött, lakott területen kívül is légtérhasználati engedély szükséges.
- Lakott területen kívül, 120 méter alatt: Lakott területen kívül, 120 méter magasságig elég a Mydronespace alkalmazás segítségével ellenőrizni a légteret.
- Vasutak és hidak: Speciális esetekben, például vasutak vagy hidak felett, lehet, hogy további engedélyek szükségesek lehetnek, illetve külön szabályok érvényesek.
- Érvényes engedélyek: A drónrepüléshez érvényes légtérhasználati engedély szükséges, amelynek aktiválása/deaktiválása az ATS központban történik.
- Látótávolság: A drónokat mindig látótávolságon belül kell tartani (VLOS).
- Emberek felett: Drónokat nem szabad emberek fölé reptetni, embertömegek fölé tilos..
- Repülőtér közelében: A repülőtér közelében drónrepítés tilos (NoDroneZona).
- Engedélyek beszerzése: A légtérhasználati engedélyek megszerzése 30-40 napot, Természetvédelmileg korlátozott területek feleletti repülési engedély beszerzése 100 napot vehet igénybe.
Drón eszköz osztályok (C0-C4), Drón Remote ID (távoli azonosítás)
Nyílt kategória:
- A Nyílt kategória az alacsony kockázatú drónműveleteket foglalja magában, amelyekhez általában nem szükséges külön engedély, feltéve, hogy az alábbi alapvető szabályokat betartják. Azonban a "Nyílt" kategória további alkategóriákra oszlik: A1, A2 és A3, amelyek a drón súlyától és a repülési környezettől függően eltérő előírásokat tartalmaznak.
- a drón nem távolodhat el a föld legközelebbi pontjától (a drón alatt) 120 méter magasság fölé;
- továbbá a drón pilótának (irányító) bármiféle segédeszköz nélkül, szabad szemmel folyamatosan látnia kell a drónt (VLOS);
- semmilyen körülmények között nem repülhet ember tömeg fölött, és lehetőleg kívülálló (repülésbe be nem volt!) személyeket sem szabad megközelíteni;
- Infrastrukturális területek feletti átrepülés is különböző korlátozások alá esik (távvezetékek, erőművek, közlekedési utak, vasúti pályák, hidak, stb.)
- továbbá el kell kerülni azokat a területeket, ahol a drónozás kifejezetten tilos (No Drone Zone), vagy korlátozott.
- A Nyílt kategória az alacsony kockázatú drónműveleteket foglalja magában, amelyekhez általában nem szükséges külön engedély, feltéve, hogy az alábbi alapvető szabályokat betartják. Azonban a "Nyílt" kategória további alkategóriákra oszlik: A1, A2 és A3, amelyek a drón súlyától és a repülési környezettől függően eltérő előírásokat tartalmaznak.
- a drón nem távolodhat el a föld legközelebbi pontjától (a drón alatt) 120 méter magasság fölé;
- továbbá a drón pilótának (irányító) bármiféle segédeszköz nélkül, szabad szemmel folyamatosan látnia kell a drónt (VLOS);
- semmilyen körülmények között nem repülhet ember tömeg fölött, és lehetőleg kívülálló (repülésbe be nem volt!) személyeket sem szabad megközelíteni;
- Infrastrukturális területek feletti átrepülés is különböző korlátozások alá esik (távvezetékek, erőművek, közlekedési utak, vasúti pályák, hidak, stb.)
- továbbá el kell kerülni azokat a területeket, ahol a drónozás kifejezetten tilos (No Drone Zone), vagy korlátozott.
Speciális kategória:
- akkor repülünk speciális kategóriában, ha a nyílt kategória határait túllépjük, azaz akár C0 UAS is repülhet spaciális kategóriában, ha átlépi a VLOS (láthatósági) szabályt, pld. BLOS, külön engedélyes). Tehát nyílt kategória a repülés, ha annak műszaki és technikai feltételei adottak, de amint valamelyik feltétel nem teljesül, ugyanaz a repülés máris speciális kategóriába kerül.
- ha a drón súlya nagyobb mint 25 kg;
- ha szabad szemmel nem látjuk a drónt a repülés során (BLOS);
- bejelentés, ill. engedélyköteles a művelet.
Engedélyköteles kategória:
- "embertömeg" feletti repülés (műveletvégzés), pld. Fesztivál, tömegrendezvény.
A kategóriába sorolás a drón felszálláskori tömegétől (MTOM), a max. sebességétől és a keletkezett zajától függ.
Az osztályozások C0-tól C4-ig kerültek kiosztásra. A különböző drón osztályokkal szemben felállított részletes követelményeket a A BIZOTTSÁG (EU) 2019/945 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE olvashatod el. A továbbiakban a fő jellemzőket gyűjtöttem össze.
FIGYELEM! 2024.01.01. után csak olyan drón hozható forgalomba Európai Unióban, amelynek van "Cn" osztályba sorolási címke, nem megfeledkezni a drón "CE" azonosító szükségességéről (EU-szabványoknak bevizsgálva, megfelelt!).
Mi a "CE" jelölés? Mire való, mit tanúsít?
A "CE" az Európai Unióban hatályos, az EU belső piacán használatos jelölés, a Conformité Européenne (európai megfelelőség) rövidítése. Fő célja, hogy a végfelhasználót védje, hivatalos megfogalmazásban: „igazolják, hogy a forgalmazott terméket a gyártó megvizsgálta, és az megfelel az uniós szintű biztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi előírásoknak.” Ez bővebben annyit jelent, hogy a gyártóknak termékeik tervezésekor és előállításakor már minden követelményt ismerniük kell.
Leggyakrabban elektronikai eszközökön találkozhatsz a jelöléssel – gyerekes szülők plüssfigurákon és játékokon is -, azonban jóval szélesebb a felhasználási köre: ide tartoznak például a pirotechnika, védőfelszerelések, egészségügyi eszközök, de még az orvosi implantátumok is.
Miért fontos a "CE" jelölés a vásárolt drón-on? Mert ez igazolja, hogy a drón megfelel az EU szabályainak, egyik legfontosabb eleme ennek, rádiókapcsolat megfelelősége:- Rádiófrekvencia;
- Rádió-adó teljesítménye és
- egyéb paraméterei.
Csak olyan drónt vásároljál, amelyen rajta van a "CE" jelölés. Pld. az USA-ban más a szabvány (FCC).
A "CE" az Európai Unióban hatályos, az EU belső piacán használatos jelölés, a Conformité Européenne (európai megfelelőség) rövidítése. Fő célja, hogy a végfelhasználót védje, hivatalos megfogalmazásban: „igazolják, hogy a forgalmazott terméket a gyártó megvizsgálta, és az megfelel az uniós szintű biztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi előírásoknak.” Ez bővebben annyit jelent, hogy a gyártóknak termékeik tervezésekor és előállításakor már minden követelményt ismerniük kell.
- Rádiófrekvencia;
- Rádió-adó teljesítménye és
- egyéb paraméterei.
C0 drón osztály
- A C0 drón osztályba tartoznak a legkisebb UAS-ok, melyek legfontosabb jellemzői, hogy az MTOM-ja 250 grammnál könnyebb szerkezetűek,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni,
- 19 m/s-os maximális sebességet képes csak elérni vízszintesen,
- követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a távpilótától,
- elektromos árammal kell működnie.
- A C0 drón osztályba tartoznak a legkisebb UAS-ok, melyek legfontosabb jellemzői, hogy az MTOM-ja 250 grammnál könnyebb szerkezetűek,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni,
- 19 m/s-os maximális sebességet képes csak elérni vízszintesen,
- követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a távpilótától,
- elektromos árammal kell működnie.
C1 drón osztály
- A C1 drón osztályba tartozó pilóta nélküli légi járművek operatív jellegüket tekintve minimálisan térnek csak el a C0 osztályba tartozó UAS-któl. Jellemzőik:900 grammnál könnyebb szerkezetűek,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasságuk,
- 19 m/s-os maximális sebességet képes csak elérni vízszintesen,
- követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a pilótától,
- elektromos árammal kell működnie,
- sorozatszámmal (SN) ellátott,
- rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
- rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
- lámpákkal felszerelt.
- A C1 drón osztályba tartozó pilóta nélküli légi járművek operatív jellegüket tekintve minimálisan térnek csak el a C0 osztályba tartozó UAS-któl. Jellemzőik:900 grammnál könnyebb szerkezetűek,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasságuk,
- 19 m/s-os maximális sebességet képes csak elérni vízszintesen,
- követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a pilótától,
- elektromos árammal kell működnie,
- sorozatszámmal (SN) ellátott,
- rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
- rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
- lámpákkal felszerelt.
C2 drón osztály
- A C2 drón osztályba tartozó UAS-ok képesek az A2 alkategóriában műveletet végrehajtani. Ennek nagy előnye, hogy bizonyos esetekben ezek a drónok akár 5 m-es közelségbe is repülhetnek emberekhez. Jellemzőik:4 kg-nál könnyebb szerkezetűek,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasságuk,
- távpilóta által bármikor aktiválható alacsony sebességű repülési üzemmóddal rendelkeznek, ahol a maximális vízszintes sebesség: 3 m/s (kivételt képeznek a merevszárnyú UAS-ok)
- elektromos árammal kell működnie,
- sorozatszámmal (SN) ellátott,
- rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
- rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
- lámpákkal felszerelt.
- A C2 drón osztályba tartozó UAS-ok képesek az A2 alkategóriában műveletet végrehajtani. Ennek nagy előnye, hogy bizonyos esetekben ezek a drónok akár 5 m-es közelségbe is repülhetnek emberekhez. Jellemzőik:4 kg-nál könnyebb szerkezetűek,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasságuk,
- távpilóta által bármikor aktiválható alacsony sebességű repülési üzemmóddal rendelkeznek, ahol a maximális vízszintes sebesség: 3 m/s (kivételt képeznek a merevszárnyú UAS-ok)
- elektromos árammal kell működnie,
- sorozatszámmal (SN) ellátott,
- rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
- rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
- lámpákkal felszerelt.
C3 drón osztály
- A C3 drón osztályba kerülnek a nagyobb UAS-ok. Jellemzőik:25 kg-nál könnyebb szerkezetűek,
- méretük 3 m-nél kisebb,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasság,
- elektromos árammal kell működnie,
- sorozatszámmal (SN) ellátott,
- rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
- rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
- lámpákkal felszerelt.
- A C3 drón osztályba kerülnek a nagyobb UAS-ok. Jellemzőik:25 kg-nál könnyebb szerkezetűek,
- méretük 3 m-nél kisebb,
- 120 méternél magasabbra nem képesek repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasság,
- elektromos árammal kell működnie,
- sorozatszámmal (SN) ellátott,
- rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
- rendelkezik távoli azonosításra (RemoteID) alkalmas rendszerrel,
- lámpákkal felszerelt.
C4 drón osztály
- A C4 drón osztályban a szabályozás kevés kritériumot határoz meg:25 kg-nál könnyebb szerkezetűek, és nem sorolható be más osztályokba,
- nem lehet automatikusan irányítani.
- A C4 drón osztályban a szabályozás kevés kritériumot határoz meg:25 kg-nál könnyebb szerkezetűek, és nem sorolható be más osztályokba,
- nem lehet automatikusan irányítani.
Drón Remote ID (távoli azonosítás)
Forrás: https://drone-remote-id.com/, DOE oldalán és az EASA oldala, továbbá a DJI oldala,
A Remote ID egy olyan rendszer, amely lehetővé teszi a drónok számára azonosítási és helyadatok továbbítását. Ezt az információt a légtér többi résztvevője is megkaphatja, beleértve a hatóságokat, a pilótákat és a nyilvánosságot.
A biztonság a fő oka annak, hogy miért van szükség a távoli azonosításra: azonosítani lehessen, ha egy drónt illegálisan használnak, ami kockázatot jelent a biztonságra és a magánéletre nézve. Ez nagyban növeli majd a drónok közösségek általi elfogadottságát.
2024. január 1-től minden C1-C4 jelzésű, valamint a 120 méter alatti kategóriába tartozó drónoknak aktív és frissített távazonosítóval (Remote ID) kell működniük. A C1, C2 és C3 jelzésű drónokat már távazonosító rendszerrel felszerelve árusítják, amely helyben sugározza az UAS-al kapcsolatos információkat, így a drón helyzetét és kezelői regisztrációs számát. Ezt biztonsági okokból teszik, és lehetővé teszik azon drónok könnyű azonosítását, amelyek esetleg nem a vonatkozó szabályoknak megfelelően repülnek. A régebbi drónokat is (kivéve, ha 250 g-nál könnyebbek) el kell látni távoli azonosítóval. Ha még nincs beágyazva a drónba, megvásárolható és a drónhoz csatlakoztatható távoli azonosító modul, amely megfelel a drónszabályzat követelményeinek. A nyitott kategória oldalon a piacon már elérhető modulok listáját találja.A Remote ID megfelelőségének ellenőrzéséről az Üzembentartó, a használatáért repülés során az UAS Pilóta a felelős! Csak olyan eszközt használj, amit az EASA megfelelőnek minősített!
Amennyiben DJI Mini drónod van és szeretnéd kérelmezni a C0 kategória besorolását hivatalos eljárásban, akkor ezt a PDF dokumentumot olvasd át, és kérelmezheted a C0 hivatalos cimke beszerzését, a drónod minősítését. Viszont felhívom a figyelmed, ha C0 besorolást kaptál, akkor a magasság 120 m-re korlátozva lesz, amit ha akarsz sem léphetsz túl!
Amennyiben DJI Mini drónod van és szeretnéd kérelmezni a C0 kategória besorolását hivatalos eljárásban, akkor ezt a PDF dokumentumot olvasd át, és kérelmezheted a C0 hivatalos cimke beszerzését, a drónod minősítését. Viszont felhívom a figyelmed, ha C0 besorolást kaptál, akkor a magasság 120 m-re korlátozva lesz, amit ha akarsz sem léphetsz túl!
Az EU-s drónrendeletek szerint az MTOM (maximális felszállási tömeg) az UAS-nak (drónnak) a gyártó vagy az összeszerelő által meghatározott maximális tömege a hasznos teherrel és az üzemanyaggal együtt, amely mellett az UAS még üzemeltethető.
Az MTOM-mal fogyasztói drónoknál nincs is semmi probléma, az rendszerint megegyezik a drón tömegével. Mondjuk egy DJI Minik esetében 249 g. Aki az ilyen drónjára ráhelyez egy propvédőt, vagy a testre védőburkolatot, azzal a tömeget megnövelte, ezzel átlépte a 250 grammos határt. Ez egyrészt azért probléma, mert műveletek szempontjából már nem ugyanaz a kategória, és a biztosításnál megadott 249 grammos érték sem lesz valós. Arról nem beszélve, hogy ha a gyártó 249 g-ot adott meg a biztonságos műveletre alkalmas tömegnek, akkor egy meghibásodás akár a garancia elvesztésével is járhat, hiszen az üzembentartó a gyártó által megadott biztonságos tömeg fölött reptette a drónját.
Drón pilóta alkategóriák (A1, A2, A3)
A pilóta alkalmassági kötelezettségeit határozza meg, az emberektől való minimális távolságokat is meghatározza a besorolás, részletek UAS pilóta alkategóriák.
A1 alkategória
- Az A1 alkategóriában olyan pilóta nélküli légijárművekkel lehet végezni műveletet, amelyek relatív alacsony tömegük (kevesebb, mint 900 gramm) és kialakításuk miatt viszonylag alacsony veszélyt jelentenek a környezet számára. Ide tartoznak a 250 grammnál kisebb felszálló tömeggel rendelkező és 19 m/s-nál kisebb üzemi sebességgel rendelkező saját építésű, valamint a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő, C0 és C1 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművek. A távoli pilóta a C1 osztályú pilóta nélküli légijárművet csak aktív és aktualizált közvetlen távoli azonosítási és földrajzi helyzettudatossági rendszerekkel működtetheti.
- A C1 osztályba tartozó pilóta nélküli légijármű nem repülhet át embertömeg és – amennyire az észszerűen elvárható – külső személy felett. Amennyiben váratlan helyzet miatt mégis külső személyek felett kell átrepülést végrehajtani, abban az esetben a távoli pilótának a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni kell a pilóta nélküli légijármű külső személy feletti átrepülésének időtartamát. A 250 grammnál kisebb felszálló tömegű saját építésű és a C0 osztályú pilóta nélküli légijármű nem repülhet át embertömeg felett, de átrepülhet külső személy felett. „Follow me” mód használata esetén a pilóta nélküli légijármű legfeljebb 50 méterre távolodhat el a távoli pilótától.
- Amennyiben a távoli pilóta C1 osztályú pilóta nélküli légijárművet kíván működtetni, annak előfeltétele egy online tanfolyam elvégzése, melyet sikeres online elméleti vizsgával kell zárnia.
- Az A1 alkategóriában olyan pilóta nélküli légijárművekkel lehet végezni műveletet, amelyek relatív alacsony tömegük (kevesebb, mint 900 gramm) és kialakításuk miatt viszonylag alacsony veszélyt jelentenek a környezet számára. Ide tartoznak a 250 grammnál kisebb felszálló tömeggel rendelkező és 19 m/s-nál kisebb üzemi sebességgel rendelkező saját építésű, valamint a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő, C0 és C1 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművek. A távoli pilóta a C1 osztályú pilóta nélküli légijárművet csak aktív és aktualizált közvetlen távoli azonosítási és földrajzi helyzettudatossági rendszerekkel működtetheti.
- A C1 osztályba tartozó pilóta nélküli légijármű nem repülhet át embertömeg és – amennyire az észszerűen elvárható – külső személy felett. Amennyiben váratlan helyzet miatt mégis külső személyek felett kell átrepülést végrehajtani, abban az esetben a távoli pilótának a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni kell a pilóta nélküli légijármű külső személy feletti átrepülésének időtartamát. A 250 grammnál kisebb felszálló tömegű saját építésű és a C0 osztályú pilóta nélküli légijármű nem repülhet át embertömeg felett, de átrepülhet külső személy felett. „Follow me” mód használata esetén a pilóta nélküli légijármű legfeljebb 50 méterre távolodhat el a távoli pilótától.
- Amennyiben a távoli pilóta C1 osztályú pilóta nélküli légijárművet kíván működtetni, annak előfeltétele egy online tanfolyam elvégzése, melyet sikeres online elméleti vizsgával kell zárnia.
A2 alkategória
- Az A2 alkategóriában a 4 kilogrammnál kisebb felszálló tömegű – a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő – C2 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművekkel lehet műveletet végrehajtani. A távoli pilóta a C2 osztályú pilóta nélküli légijárműveket csak aktív és aktualizált közvetlen távoli azonosítási és földrajzi helyzettudatossági rendszerekkel működtetheti.
- A pilóta nélküli légijármű nem repülhet át külső személyek felett és tőlük legalább 30 méteres vízszintes távolságot kell tartania. A távoli pilóta a külső személyektől való vízszintes biztonsági távolságot minimum 5 méterre csökkentheti, amennyiben a pilóta nélküli légijárművet aktív kis sebességű üzemmódban működteti, és miután értékelte a helyzetet az időjárási viszonyok, a pilóta nélküli légijármű teljesítménye, valamint az átrepült terület elkülönítése tekintetében.
- A távoli pilótának sikeresen teljesítenie kell az online elméleti tanfolyam vizsgája mellett egy önállóan elvégzett gyakorlati képzést,– továbbá egy, a földi kockázatok technikai és operatív jellegű csökkentésére kiterjedő elméleti vizsgát, hogy az A2 alkategóriában hajthasson végre repüléseket.
- Az A2 alkategóriában a 4 kilogrammnál kisebb felszálló tömegű – a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő – C2 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművekkel lehet műveletet végrehajtani. A távoli pilóta a C2 osztályú pilóta nélküli légijárműveket csak aktív és aktualizált közvetlen távoli azonosítási és földrajzi helyzettudatossági rendszerekkel működtetheti.
- A pilóta nélküli légijármű nem repülhet át külső személyek felett és tőlük legalább 30 méteres vízszintes távolságot kell tartania. A távoli pilóta a külső személyektől való vízszintes biztonsági távolságot minimum 5 méterre csökkentheti, amennyiben a pilóta nélküli légijárművet aktív kis sebességű üzemmódban működteti, és miután értékelte a helyzetet az időjárási viszonyok, a pilóta nélküli légijármű teljesítménye, valamint az átrepült terület elkülönítése tekintetében.
- A távoli pilótának sikeresen teljesítenie kell az online elméleti tanfolyam vizsgája mellett egy önállóan elvégzett gyakorlati képzést,– továbbá egy, a földi kockázatok technikai és operatív jellegű csökkentésére kiterjedő elméleti vizsgát, hogy az A2 alkategóriában hajthasson végre repüléseket.
A3 alkategória
- Az alkategóriában a 25 kilogrammnál kisebb felszálló tömeggel rendelkező saját építésű, valamint a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő, C2, C3 és C4 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművek működtethetők
- A műveleteket olyan területen lehet csak végrehajtani, ahol a távoli pilóta külső személyeket a repülés teljes időtartama alatt nem veszélyeztet és legalább 150 méteres vízszintes távolságot tart lakott, kereskedelmi, ipari vagy szabadidős területektől. Amennyiben a távoli pilóta az A3 alkategóriában kíván az előbb felsorolt módon pilóta nélküli légijárművet működtetni, abban az esetben szükséges egy online tanfolyam elvégzése, melyet sikeres online elméleti vizsgával kell zárnia.
- Az alkategóriában a 25 kilogrammnál kisebb felszálló tömeggel rendelkező saját építésű, valamint a 2019/945/EU rendelet által előírt követelményeknek megfelelő, C2, C3 és C4 osztályú jelöléssel rendelkező pilóta nélküli légijárművek működtethetők
- A műveleteket olyan területen lehet csak végrehajtani, ahol a távoli pilóta külső személyeket a repülés teljes időtartama alatt nem veszélyeztet és legalább 150 méteres vízszintes távolságot tart lakott, kereskedelmi, ipari vagy szabadidős területektől. Amennyiben a távoli pilóta az A3 alkategóriában kíván az előbb felsorolt módon pilóta nélküli légijárművet működtetni, abban az esetben szükséges egy online tanfolyam elvégzése, melyet sikeres online elméleti vizsgával kell zárnia.
Műveletbe bevont személy
A "műveletbe bevont személy" fogalma elsősorban a pilóta nélküli légijárművek (drónok) használatával kapcsolatban merül fel a magyar jogban és a légi közlekedési szabályozásban. Ez a kifejezés alapvetően azt a célt szolgálja, hogy elkülönítse azokat az embereket, akik tudatosan és felkészülten vesznek részt egy drónos műveletben, azoktól, akik csak véletlenül tartózkodnak a drón hatósugarában.
Miért fontos ez a megkülönböztetés?
A drónok reptetésekor kulcsfontosságú a biztonság és a magánélet védelme. A jogszabályok ezért szigorúan szabályozzák, hogy hol és milyen körülmények között lehet drónt használni, különösen lakott területen vagy emberek közelében. A "műveletbe bevont személy" fogalma segít eldönteni, hogy egy adott terület felett milyen engedélyekre van szükség, és milyen biztonsági távolságokat kell tartani.
Ki minősül "műveletbe bevont személynek"?
A drónokra vonatkozó szabályozás (pl. az EASA, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség szabályai, amelyeket Magyarország is átvett) szerint a műveletben "részt vevő személynek" minősülnek:
A távoli drónpilóta: Aki irányítja a drónt.
A megfigyelő: Aki a légtérben fellépő esetleges veszélyek észlelése céljából vizuálisan segíti a távpilótát.
Az üzemeltető: Aki felelős a drón megfelelő működéséért és a szabályok betartásáért.
Az ügyfél: Például az a személy, akit filmeznek, vagy aki felügyeli a műveletet, és tisztában van a repülési tervvel és a drónnal végzendő műveletekkel.
Ezek a személyek ismerik a repülési tervet, az utasításokat és a drónpilóta által kiadott biztonsági figyelmeztetéseket. Fontos, hogy a művelet során a feladatra összpontosítsanak, és ne terelje el a figyelmüket más tevékenység.
Mikor számít ez igazán?
A fogalom leginkább a "nyílt" kategóriájú drónműveleteknél releváns:
Nyílt kategóriában tilos a műveletbe be nem vont személyek felett repülni. Ez azt jelenti, hogy biztonságos távolságot kell tartani azoktól az emberektől és azok vagyontárgyaitól, akik nem részei a drónos tevékenységnek.
Lakott terület felett gyakran csak eseti légtér kijelölésével lehetséges a drón reptetése, ha vannak olyan személyek, akik nem vesznek részt a műveletben. Ha viszont a művelet teljes területén csak műveletbe bevont személyek tartózkodnak, akkor eseti légtérre általában nincs szükség.
Összefoglalva, a "műveletbe bevont személy" fogalma a drónreptetési szabályozásban azokat az embereket jelöli, akik aktívan és tudatosan részt vesznek egy drónos tevékenységben, ismerik annak kockázatait és szabályait, és akikre eltérő biztonsági előírások vonatkoznak, mint a külső, "be nem vont" személyekre.
Remélem, ez segített tisztázni a fogalmat, vagy ha mégsem, akkor keresgélj utána!
Segítek, az EASA oldalán találsz részletes információt "Részt vevő személyek" fogalomkör alatt
Megjegyzések
Megjegyzés küldése