DUNAZUG (LBH26) korlátozott légtérben legálisan repülni - 2023. július

A DOE (Drónpilóták Országos Egyesülete) kedvezményprogramja keretében, Környezetvédelmi korlátozott légtérbe kért engedélyt és kapott, melyet az Egyesület tagjai vehetik igénybe: DUNAZUG (Pilis-i hegység.)

Utolsó módosítás: 2023.07.31.

Visegrádi Fellegvár
Az áprilisi repülés után volt lehetőségem sokat gyakorolni, így most már sokkal bátrabban, és biztosabban tudtam repülni, jelenleg itt tartok:
...
AirData összegzett kimutatása a repüléseimről

A mai napig az összes repülésem az AirData összegzése szerint
A DOE oldalon meghirdetve, a kedvezményprogram
Mivel természetvédelmi korlátozott területről van szó, így nem elegendő a Minisztérium engedélye, az illetékes Nemzeti Park-al is egyeztetni szükséges a helyszíneket, ezt a DOE vezetése megtette, a következők szerint kaptam engedélyt a drón-os repülésre:
"Szia János, küldöm a határozatot és a természetvédelmi felügyeletnek írt levelet.
Mivel nem merült fel akadály, így a levélben jelzett helyeken az egyéb szabályok betartása mellett drónnal repülhetsz.
Üdv
dr. Csevár Antal
alelnök
"
A légtér térkép szerinti terület, a felszállási tervezett pontokkal

1. Visegrádi vár és környezete - 2023.07.07.

Már volt egy lehetőség a DOE szervezésében a DUNAZUK-BÖRZSÖNY területen repülni 2023. április hónapban, az erről készült beszámolóm itt nézhető meg.

Elkezdtem a lehetőség igénybevételét, a Visegrádi helyszínek felkeresésével.

Gömb panoráma képek (Facebook-on megosztva)

   
Az MDS a repülés előtti légtér regisztráció során, ha korlátozást érzékel az adott (tervezett) helyen (pld. természetvédelmi korlátozott légtér), akkor figyelmeztetést ad és lehetőséget arra, hogy megerősítsd (mert van engedélyed!), vagy törlést (mert nincs engedélyed!).

2023.07.07.-i repülések összesítve

1.a. Lepence, Gokart pálya, 2007-ben bezárt fürdő, Termál Hotel

Az első felszállási helyen a volt (2007-ben bezárt) fürdő maradványára voltam kíváncsi a többi látvány csupán melléktermék. Hát bizony a volt fürdőből nem sok látható ma már, a természet visszahódította a területet, DE!
Új részletek kerültek elé az év elején: https://termalonline.hu/termal-hirek/uj-reszletek-a-lepencei-furdofejlesztesrol, megjelenés dátuma: 2022.április 1. (lehet, hogy áprilisi tréfának gondolták?)
Megvalósítás terv látvány-képe
Ahogy a felvételt elnéztem, bizony itt még semmi sem kezdődött el!

Lepence (2007-ben bezárt) fürdő és Termál hotel - Gokart pálya

1.b. Visegrádi fellegvár

Nem szerettem volna nagy távolságot repülni, így a parkoló szélén (senkit nem zavarva, észre sem vették, hogy repültem) a bejárat mellett repültem fel, így közelről (felülről) tudtam felvételt készíteni.
A parkoló teltházas (pedig hétköznap volt!), fizetős, a parkolóban mindenféle bolt és WC is van (300,-Ft).
Visegrád - Fellegvár

1.b. Mogyoróhegyi Étterem

Ebédidő révén, ezt az éttermet kerestük fel újra, mivel áprilisban már voltunk itt és elégedettek voltunk, a kiszolgálással, a környezettel, az ételekkel, és bankkártyás fizetési lehetőséggel.
Megérkezve, bent teltház volt, iskolás csoportok étkezése folyt éppen, sorbaállással a gyerkőcök rántotthúst sültkrumplival étkeztek.
Az épület körüli teraszon voltak üres helyek, leültünk, a felszolgáló türelmet kért (15 perc), hogy a gyerekeket kiszolgálják és a konyha felszabaduljon. Így történt negyed óra múlva minket is kiszolgáltak, gyümölcs levest, chilis csirkefalatokat és omlós tarját kértünk, üdítővel (házi málnaszörp), majd a végén kávé. Gyors kiszolgálással, finomat ehettünk, úgy nekiestünk az ételnek, hogy már csak megkezdett ételt tudtam fényképezni, a 3.db. husiból, már csak 2 volt, a rizsa fele is elfogyott (elnézést kérek).

Mogyoróhegyi Étterem

1.c. Visegrádi Bob pálya és a Zsitvay-kilátó

A Bob pálya parkolójában álltam meg, innen egy felszálással megtekinthető az egész környezet, sőt még a kilátó is elérhető távolságban van. A parkoló fizetős.

Visegrádi Bob-pálya és Zsitvay kilátó

1.d. Visegrádi vár Salamon tornya

A torony parkoló szélén végeztem el a felszállást, így megkímélve magamat egy nem hosszú, de lejtős mászástól, innen drón-al jól megközelíthető volt a torony és környezete. A parkoló ingyenes.

Salamontorony, Visegrád felsővár

1.e. Visegrádi Panoráma parkoló

A parkoló egy kanyarban van kialakítva, ingyenes, néhány autó megállását biztosítja a fellegvár felől Visegrád fel menő oldalon, zárovonallal, tehát az ellenkező irányból itt nem lehet megállni. A parkoló legszéléről tudtam felrepülni a drón-al, csodálatos kilátás van a Duna vonalára és Visegrád-ra.

Visegrád, panoráma út - Kilátó-parkoló

2. repülési nap - Dobogókő és Dömö - 2023.07.29.

2.a. Dobogókő

Emlékeimben benne volt, hogy a Túristaház mögötti kilátó-pontról a Dunakanyarra jó a kilátás, és valóban, jól emlékeztem.
A bökkenő mindössze az volt, hogy onnan felszállásra nem vállalkoztam, okai:
  • ugyan voltak kirándulók, de ezektől jól el tudtam volna különíteni a felszállóhelyet (HomePad);
  • a probléma a kilátó pont feletti nagyon erős szél volt, 1 méter felett (pont a korlát magasság!) már nagyok voltak a széllökések, úgy 35-40 km-re becsültem (kéne egy szélerősség mérő!?).
  • Ugyan a DJI Mavic Mini 2SE, a műszaki adatai szerint max. 10,8 m/másodperc (6-os erősség, 38,52 km/ó).
Talán még fel tudott volna szállni és a korláton átszáguldozva a hegyoldalban (szélárnyék) ebben a magasságban bírta volna, de felemelkedni veszélyes lett volna, mert, ha lezuhan akkor, hogyan mentettem volna ki, nem vagyok hegymászó. Jobb a békesség révén, inkább nem reszkíroztam meg, helyette az autóparkolóhoz közel, a hegygerincet elkerülve szálltam fel, bizony dolgoztak a motorok, az egyhelyben állás sem volt stabil, de a kamera gimbalja jól kiegyenlítette a mozgást, mindössze a repülési idő csökkent le, a nagyobb áramfogyasztás miatt, így a 31 perc helyett 20 percnél már vissza kellett hozni a gépet. 2 felszálással (2.db. akksi) elkészítettem a tervezett felvételeket, a  tervezett "körrepülés" a kilátópont körül így elmaradt (lemondtam róla a biztonság okán!
Dobogókő - Kilátópont
Kávé a Turistaházban, aztán indultunk tovább Dömös felé, az út Esztergomon keresztül vezetett ki a Dunapartra.

2.b Dömösi prépostsági romok

Megérkezvén, felszálásra készen volt minden, de mégsem, mert nem volt élőkép, minden rendben látszatra, de kép sehol a tableten, párosítás rendben, többször kikapcs/bekapcs, semmi. Már majdnem feladtam, mikor észleltem, hát persze, hogy nincs kép, hiszen az RC távirányítót nem kötöttem össze a tablettel (USB), így aztán az RC-ből nem tud átjönni a jel.
Végül sikeres lett a felszállás, a felvételeket elkészítettem. Óvatosan, mert a település szélén a házak kéményein gólyák, röpdöstek is, de szerencsére alacsonyan repültek és kerülték a romokat.

Forrás: a Romok részletes ismertetése a termeszerjaro.hu WEB oldalon:
"Dömös lakott területének peremén egy hajdani épület falmaradványára lehetünk figyelmesek. Az egykori királyi kastély és prépostság szomszédságában állt a 12. században épült, román stílusú templom, amelynek rekonstruált altemplomát mi is felkereshetjük.
A kutatások során nem csupán a téglalap alaprajzú palota falmaradványaira bukkantak, hanem megtalálták az 1107-ben alapított prépostsági templom falának köveit is, ami a palota mellett állt. Jelenleg az egykori szentélyt és a helyreállított altemplomot vehetjük szemügyre a helyszínen.

Nyitvatartás:
  • Az altemplom kizárólag a programnaptárban meghirdetett időpontokban tart nyitva, az istentiszteletek, lelkigyakorlatok, egyházi és kulturális programok, valamint a szakvezetéssel történő műemléki bemutatások idejére. Minden más időpontban az épület és annak kertje zárva tart. Ezt nagyon fontos szem előtt tartani, nehogy feleslegesen fáradj a helyszínre.
  • Kérik, hogy a programokra minden esetben regisztrálj, mert a nagy érdeklődésre való tekintettel könnyen lehet, hogy már nem férsz be az épületbe.
  • November 1-jétől a rendszeres műemlékbemutatás a szezon tavaszi kezdetéig szünetel.
A nyitvatartásról a kerítéskapura kifüggesztett telefonszámon lehet egyeztetni.
Prépostsági romok

2.c Dömösi Hajóállomás

Megérkezve már csak 1 felszállásra kaptam engedélyt, már jócskán túlhaladtuk az ebédidőt, így talán még 2 órára hazaérünk és a cukrunk is még kibírja addig (Diabetesz 2.), uzsi kisegített bennünket.
Érdekes, egyre inkább nem félek víz felett repülni, így most is bemerészkedtem a Duna közepéig, a túloldalon 2 vasúti szerelvény is zakatolt.
Dömösi hajóállomás (parkoló)


2.d. még 2 helyszít terveztem - Kisoroszi szigetcsúcs és Dömörkapu, de ma esőt jósoltak, talán hétfőn, még érvényes a légtérengedély, meglátom ....

3. repülési nap - Szentendre  - 2023.07.31.

Eljött a hétfő, a nap sütött, ugyan a házak között a parkban erősnek látszott a szél, a fák rendesen hajladoztak, széllökésekkel tarkítva. Úgy gondoltam, az környezetvédelmi engedély ma lejár, tehát vágjunk bele. Azt eldöntöttem, hogy Kisoroszi (Szentendrei sziget-csúcs) törölve, ott biztosan akkor a szél, hogy körbe a Duna és nem reszkírozok meg egy vízben landolást, ja meg fára mászáshoz sem volt hajlandóságom. Tehát akkor irány Szentendre - a Bükkös patak völgye, Dömör-kapuig autóval (ott van parkoló) és be az erdőbe a "Zöld kereszt" jelzésen a patak völgyébe, reménykedtem, hogy talán alul a fák koronája alatt nem lesz akkora a huzat, hogy megakadályozza a felszállást.
Reggel indultam, délre már haza is értem. Bizony a patak völgyében is volt huzat rendesen, de bevállaltam, sőt most repültem ennyire "zárt" szűk helyen, egy patak völgyében, tele fákkal, bokrokkal, de baleset nélkül túléltem a keresztséget.

2020.10.10 - lemászva Bükkös patak szintjére
A videó magán viseli azt a tényt, hogy ma repültem először ilyen szűk környezetben, alul víz és sziklák, felül és oldalt, fák és bokrok, így aztán darabosra sikeredett, hiába vágtam ki sok mindent! A félsz a bátorságnál nagyobb volt, egy vízbe esés, vagy fának ütközés a befejezését jelentenél a drón-os repüléseket, mivel újra már nincs lehetőségem!
Szentendre - Bükkös patak (Dömörkapu)

Végére is értem a lehetőségnek, amit a DOE "Kedvezmény program" keretében biztosított, ma lejár a repülési engedély 20:00-kor. KÖSZÖNETEM!

2020.10.10. - akkor gyalogosan és lemásztam a mederbe.

Megjegyzések