TARTALOM - GYIK

TARTALOMJEGYZÉK - GYIK

(Gyakran Ismételt Kérdések)

Nyílt (Open) kategóriában, Gyűjtemény Kezdőknek

Frissítve: 2025.12.06 10:00


FIGYELEM! EZ A BEJEGYZÉS egy olyan összefoglaló, amelynek célja a hiánypótlás, hogy egy helyen megtalálj sok mindent és segítsen eligazodni a drón használat alapvető szabályaiban, de nem mentesít attól, hogy saját magad is utána olvassál, különböző (legfőkép hivatalos) forrásokból, jogszabályokból!

Amennyiben eredeti szabályozást olvasnád inkább, az EASA WEB oldalán megnyithatod, neked megfelelő nyelven.

Úgy döntöttem ma reggel (2025.12.06.), hogy egy kissé átgyúrom az oldalamat, ebben a fő oldalban csupán általános megközelítést hagyom meg, hogy áttekinthetővé és rövidebbé tegyen, a részleteket kiemelem 1-1 részletet taglaló önálló oldalba.


Én ebben az összefoglalóban csupán az drón (UAS) NYÍLT(Open) kategóriára, kifejezetten szabadidős tevékenységre (Hobby) fogok korlátozódni! A "kereskedelmi célú" és "különleges/speciális műveletek" repülésekre is alapvetően azonos szabályok vonatkoznak, de kapcsolódhatnak hozzá egyéb megkötések, engedélyek beszerzésének szükségessége is!

Érvényességi terület: Magyarország

Itt az elején le merem írni (!), hogy ugyan vannak kötöttségek a magyar szabályozásban, de nem a legszigorúbbak Európában!
  • ha működhetne OnLine regisztráció;
  • ha az Eseti légtér igénylés elbírálási határideje nem 30 nap lenne;
  • ha a Természetvédelmileg korlátozott légterek nem lennének túlméretezve, és az ebben való repülés engedélyezési eljárás határideje nem 100 nap lenne,
akkor még akár egy használható környezetet is kaphatnánk a drónozáshoz.

Az alábbiakban megosztom az olvasóval a 3 éves drónozásom alatt megszerzett ismereteket/tapasztalatomat, persze ezek leginkább "hétköznapian, konyhanyelven" érthetően vannak megfogalmazva, ha eredeti szakmai/jogi megfogalmazásokat kedveled inkább, akkor:

TARTALOMJEGYZÉK

Mielőtt belevágnál a legfontosabb szabályok olvasásába, ajánlom, hogy alap fogalmakkal legyél tisztában, Itt olvashatsz részleten a fogalmakról


Gyakran Ismételt Kérdések


Feltettem a kérdést a @gemini (Google AI)-nek:

Mik a drón használat szabályai a Nyílt kategóriában?

A kapott válasz arra volt jó, hogy kapjak egy induló szöveget, de mivel több pontatlanságát, hiányosságát és tévedéseket is tartalmazott, így csupán vázlatként tudtam felhasználni, az észlelt hibákat, igyekeztem kijavítani/kiegészíteni, de kérek minden olvasót, de legfőképp a szakmailag hozzáértők/jártassággal rendelkezők segítségét, hogy legyen egy a kezdőknek (ismerkedőknek előzetes) szóló áttekintés a Magyarországon érvényes drónhasználathoz.

Az eredeti választ (2025.06.03-án ismét megkérdeztem különböző WEB helyekre koncentráltan, a választ eredetiben, változtatás nélkül itt olvashatod el!

Végül is mit próbáltam meg? Amit egy drón témakörrel ismerkedő is megtesz (legalább is, akit érdekelnek a szabályok!), feltettem egy kérdést az "AI"-nek (MI), a "kezdő" ezt a kérdést egy FB csoportban teszi fel, aztán kap rá hideget, meleget, ritkább esetben LINK-et, vagy néhány mondatos eligazítást, aztán mivel részletes információt nem kapott, így további kérdései lesznek, amiket már fel sem tesz, tanulva az első kérdésére kapott válaszból!
Aztán elmegy az egész kedve a szabályoktól, és repked ott ahol gondolja!

Egyre gyakoribb, hogy személyesen keresnek meg privátban, hogy kérdésekre adjak válaszokat, sok mindent ismerek már az eltelt 3 éves repülési időszakomban, de sokszor én is keresgélek, a BLOG-om oldalai, információ között. Ezt a BLOG-ot úgy építettem fel, hogy könnyebb legyen választ találnom, lehetőleg konkrétumokkal, LINK-ekkel, példákkal, így ez számomra is segítséget ad. Arra gondoltam, hogy közreadom/megosztom másokkal is, hogy találjanak egy kiinduló pontot, egy "kályhát", ahonnan elindulhatnak.

Azt senki se várja, hogy minden lehetséges kérdésre tudom a választ, de, ha bármi hiányosságot, hibát, pontatlanságot találtok, kérem jelezzétek, és igyekszem segíteni.



A Szabályok betartásáról egy konkrét példa a közvetlen környezetemből:

Lakótelepen lakom egy a fő forgalomtól félreeső, parkban, ahol az út szélessége és a két oldalt parkoló autók sokasága miatt már 50 éve egyirányú a forgalom, amit a KRESZ szabályaiban lévő KRESZ táblákkal jelölik (Behajtani tilos, Kötelező haladási irány!), nos kezdetben, még betartották és aki bejött ide, körbe autózott, aztán jöttek az új lakók, rájuk már nem vonatkoztak a szabályok, mert őket a szabályok nem érdeklik(!), vagy leszar...ák, és forgalommal szemben hajtanak ki a parkból, mert arra rövidebb! Egy másik példa, az M0 megyeri hídnál sokan repkednek, így volt ez Karácsonyi kivilágításkor is, nos repkedtek sokan (10-15-en egy időben, egymást zavarva/veszélyeztetve), és csupán ÉN egyedül használtam az MDS-t!


Legyen itt egy szám , mennyien töltötték le az MDS App-ot Androidon, erre pontos választ lehet kapni a GooglePlay letöltőközpontban! Érdekes a szám , ahhoz képest, hogy hány drón lehet az országban amivel repkednek?
 Ha lehetne jól látni 10.000, azaz Tízezer!



A Nyílt kategóriás drónhasználat szabályait az Európai Unió ((EU)2019/947 végrehajtási rendelete (2019. május 24.) a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról, továbbá a Bizottság (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendelete (2019. március 12.)) egységes rendeletei, valamint a magyar nemzeti jogszabályok (a légi-közlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény, amely 2021-ben épült be a magyar jogrendszerbe) határozzák meg. Fontos, hogy ezek a szabályok 2024-től (és részben 2025-től) változtak, ezért mindig a legfrissebb előírásokat kell figyelembe venni.

Magyarországon a drónhasználat az Európai Unió szabályozásán alapul, és három fő kategóriába sorolható:
  • Nyílt kategória (Open)
  • Speciális kategória (Specific) és
  • Tanúsított kategória (Certified).
A legtöbb hobbi és ipari drónhasználó a Nyílt kategóriába tartozik, melynek célja az alacsony kockázatú műveletek szabályozása.

A magyar szabályozás az EU-s jogszabályoknál szigorúbbak (pld. EU-ban meghatározott súlyhatár 250 gr, helyett idehaza 120 gr., ha adatrögzítőt tartalmaz akkor nem játék (!) súlyhatártól függetlenül és a lakott területen való reptetés eseti légtérengedélyhez kötése) kerültek hazánkban bevezetésre.

Az Országgyűlés 2024. december 18-án fogadta el azt a törvénymódosítási csomagot, mely több helyen módosítja a légi-közlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvényt:

(2) A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 71. §-a a következő 56a. ponttal egészült ki:

"56a. lakott terület: az UAS-műveletbe be nem vont személy vagy személyek életvitelszerű tartózkodási helye;"

Tehát értelmezve a "személy vagy személyek életvitelszerű tartózkodási helye" megfogalmazást, akkor a közterületen szabad a drónozás, ha bármi más korlátozás vagy feltétel nincs a reptetéshez. A közterület nem tartozhat az eseti légtér engedély hatálya alá, mivel a közterületen az Alaptörvény XXII. cikk (3) bekezdése szerint "Tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás." Márpedig, ha tilos, akkor azt kell feltételezni, hogy közterületen életvitelszerűen jogszerűen nem tartózkodhat senki.

A Nyílt kategória az alacsony kockázatú drónműveleteket foglalja magában, amelyekhez általában nem szükséges külön engedély, feltéve, hogy az alábbi alapvető szabályokat betartják. Azonban a "Nyílt" kategória további alkategóriákra oszlik: A1, A2 és A3, amelyek a drón súlyától és a repülési környezettől függően eltérő előírásokat tartalmaznak.

Milyen drónt (pilóta nélküli légijármű: UAS) reptethetsz szabadon engedély nélkül?

A válasz leegyszerűsítve: ha a drón a játék kategóriába tartozik, Figyelem: Magyarországon a "Játék" fogalma eltér (szigorúbb az EU szabályozástól!

  • ha nincs a drónon semmilyen adatrögzítésre alkalmas lehetőség (például kamera vagy mikrofon), vagy kiegészítő eszközökkel (RC, vagy telefonos APP, stb.) alkalmasak rögzítésre.

  • a felszállótömege (tehát akkumulátorral, rotorvédővel, memóriakártyával stb. együtt) nem éri el a 120 grammot (MTOM – felszálló tömeg).

  • nem tud 100 méternél messzebbre repülni az irányítását végző drónpilótától.

Tehát még egy tenyérnyi minidrónt sem reptethetsz szabadon a szükséges engedélyek, regisztrációk (nyilvántartásba vétel) vizsgák megszerzése, és a hivatalos magyarországi drónalkalmazás (MDS) folyamatos használata nélkül, ha a felsorolt feltételek bármelyike nem teljesül.

Általános szabályok a Nyílt kategóriában:

  • Maximális repülési magasság: Maximum 120 méter a földfelszíntől (a drón és a földfelszín legközelebbi pontja közötti pillanatnyi távolság).

  • Látótávolságon belüli repülés (VLOS): A távpilótának végig szemmel kell tartania a drónt a művelet alatt, azaz bármiféle segédeszköz nélkül szabad szemmel kell láthatóan követni, az FPV repülésnél a kötelező segéd-személynek. A VLOS fogalmát (hogy ne legyen szubjektív!) az EASA pontsította és a drón méretétől és látási viszonyoktól tette függővé, pontos képlet alapján számítható ki.

  • Tilos embertömeg felett repülni: Soha nem szabad átrepülni emberek csoportjai felett.

  • Vegyi anyagok és kiszórás tilalma: Nem szállíthat vegyi anyagot, és nem szórhat ki semmit.

  • Regisztráció:
    Az EU szabályozás és a Légiközlekedésről szóló törvény szerint minden olyan drónt (mint UAS eszközt, ha többet is üzemeltet, akkor az összeset!) regisztrálni kell, ami nem játék, illetve minden magánszemélynek vagy jogi személynek (mint UAS üzembentartó) regisztrálnia kell magát, aki játéktól eltérő eszközt működtet. A regisztrációt abban az EU tagállamban kell elvégezni, ahol az UAS üzemeltető állandó lakása/telephelye van (Magyarországon az Építési és Közlekedési Minisztérium, Légügyi Felügyeleti Hatósági Főosztály). A regisztráció, az EU összes tagállamában érvényes.

    • Minden nem játék drónt, kamerával rendelkező (adatrögzítésre alkalmas) drónt (függetlenül a súlyától), vagy 100 méternél messzebbre képes repülni, regisztrálni szükséges. A drón azonosítót kap, melyeket a drón-on fel kell tüntetni.

    • Az üzembentartót is regisztrálni kell. Az üzembentartók egyedi regisztrációs azonosítót kapnak, amit a drónon is fel kell tüntetni.
      Üzembentartóként regisztrálni 18 betöltött életkor szükséges.

  • Drón vezetési tanúsítás: A C0 minősítésű és a 250g alatti, nem C minősítésű (2024 előtt gyártott) drónok esetében nem kell vezetési tanúsítás a drón művelethez, de a regisztráció kötelező. 18 év alatti személy is repülhet 250g alatti drónnal, ha azt 18 év feletti, vezetési tanúsítással rendelkező pilóta felügyeli.

  • Felelősség biztosítás: 250 gramm felett kötelező felelősség biztosítással rendelkezni a drónra. Súlyhatártól függetlenül kell biztosítás, ha a drón művelet kereskedelmi célú!. Az EU más tagállamaiban a 250 gr (C0) alatti drónokra is kötelező lehet a biztosítás, melynek értéke 750 000 SDR értékű!

  • Légtér igénylés: Lakott területen való repüléshez kötelezően "Estei légtér engedély" szükséges.

  • Légtér ellenőrzése: Repülés előtt mindig ellenőrizni kell (kötelező!) a légteret (pl. a MyDroneSpace (MDS, HungaroControl telefonos APP, vagy WEB-es felületen) alkalmazáson keresztül), hogy nincsenek-e korlátozások, vagy tilalmi zónák (pl. repülőterek, katonai területek, nemzeti emlékhelyek, kiemelten fontos létesítmények, természetvédelmileg korlátozott területek, eseti légtérengedélyek, stb.). Az MDS-be a felhasználónak regisztrálnia kell magát és a drónját/-jait.

  • Adatvédelem (GDPR): Minden drónos légi felvételnek meg kell felelnie az EU GDPR előírásainak. Tilos engedély nélkül olyan területeken a képrögzítés/hangrögzítés, ahol személyes adatok (pl. arcok, azonosíthatósága) rögzítésre kerülhetnek. Személyes adatok rögzítése esetén az érintettek tájékoztatása és előzetes hozzájárulása szükséges.

  • Magánélet védelme és közbiztonság: Különösen lakott területen belül a drónok használata érintheti a lakosság magánszféráját. Az engedélyezési eljárás során a hatóság sok szempontot vesz figyelembe, előírhat a közbiztonság szempontjából is fontos feltételeket, hogy a drónok ne okozzanak balesetet.

  • C minősítés (C0-C4): 2024-től csak C minősítésű drónnal engedélyezett repülni lakott területen a Nyílt kategóriában, kivéve a 2024 előtt gyártott, 250 gramm alatti drónokat. Az EASA közzéteszi a C minősítésű drónok listáját, és folyamatosan aktualizálja azt.

  • Távoli azonosítás: a C1 feletti osztályú, pilóta nélküli légijárműveket csak aktív és aktualizált közvetlen távoli azonosítási rendszerekkel működtetheti (RemoteID).

A Nyílt kategória alkategóriái és specifikus szabályai

Az alkategóriák a drón súlyától (C0-C4 osztályú címkék) és a repülési környezettől függően eltérőek (eredetiben itt olvashatod az EASA WEB lapján, közvetlen LINK a A1,A2,A3 kategóriákra).

Fontos, hogy a jogszabályok folyamatosan változhatnak, ezért mindig javasolt frissen tájékozódni a legújabb előírásokról a légügyi hatóságok (pl. a Közlekedési Hatóság, Hungária Control, Legter.hu, stb.) hivatalos oldalán.

Itt most kiemelek egy fontos változást - 2024.01.01. után az EU-ban drónt forgalomba hozni csak "Cn" minősítéssel ellátott engedélyezett, viszont a "Cn" minősítéssel el nem látott bármilyen drón, aminek felszálló tömege (MTOM) 250g felett van, csak A3 kategória szabályai szerint szabad reptetni, azaz csak lakott területektől távol, a részletekért olvass utána az A1,A2,A3 kategóriák szabályiban!

Az EASA szabályozásában a C kategóriás besorolás (C0-tól C4-ig) a nyílt kategóriájú (legkisebb kockázatú) drónműveletekhez használt pilóta nélküli légijárművek fizikai tulajdonságait és funkcionális követelményeit határozza meg. A besorolás célja, hogy a drónok biztonságosan üzemeltethetők legyenek az EU légterében.

2024. január 1. óta minden újonnan forgalomba hozott drónnak rendelkeznie kell ezzel a gyártó által elhelyezett, jól látható osztályazonosító címkével. A C-jelölés megléte azt jelenti, hogy a drón megfelel a rá vonatkozó európai szabványoknak.

A C osztályok határozzák meg, hogy az adott drónnal a nyílt kategória melyik műveleti A alkategóriájában (A1, A2, A3) lehet repülni.

C osztályMaximális súly felszálláskor (MTOM)Műveleti alkategóriaFő üzemeltetési szabályok
C0< 250 grammA1Repülhet műveletbe be nem vont személyek felett, de tömeg felett tilos. E szabályt kell alkalmazni a C kategóriával el nem látott 250g alatti és 2024.01.01. előtt gyártott drónokra is.
C1< 900 grammA1Repülhet műveletbe be nem vont személyek felett, de tömeg felett tilos. Rendelkeznie kell távoli azonosítással (remote ID) és alacsony sebességű móddal.
C2< 4 kgA2Repülhet műveletbe be nem vont személyek közelében, de felettük tilos. Minimális vízszintes távolság 30 méter, vagy 5 méter alacsony sebességű módban. Rendelkeznie kell távoli azonosítással (remote ID) és alacsony sebességű móddal.
C3< 25 kgA3Tilos a repülés műveletbe be nem vont személyek, lakott terület, ipari vagy kereskedelmi létesítmények közelében. Biztonságos távolságot kell tartani. Rendelkeznie kell távoli azonosítással (remote ID) és alacsony sebességű móddal.
C4< 25 kgA3Hasonló a C3-hoz, de a drónnak nincsenek automatizált repülési funkciói (pl. geokorlátok). Rendelkeznie kell távoli azonosítással (remote ID) és alacsony sebességű móddal.
A C5 és C6 osztályok specifikusabb, standard forgatókönyvek szerinti (STS) műveletekre vonatkoznak, amelyek a nyílt kategóriánál magasabb kockázatú, de még nem engedélyköteles repüléseket tesznek lehetővé.
Kiemelem még az EASA szabályozásból:
  • UAS.OPEN.050 Az UAS-üzembentartó felelősségi köre
  • UAS.OPEN.060 A távpilóta felelősségi köre
  • UAS.OPEN.070 A távpilóták online elméleti vizsgájának és kompetencia-tanúsítványainak érvényességi ideje


A fentiek csupán az alap, összesített betartandó szabályokat tartalmazzák, a részletekért olvassál tovább is, lehetőleg az eredeti jogszabályokban/szabályozásokban!


Forrásjegyzék (hivatkozások)


Köszönöm szépen a közreműködéseket, igyekszem pontosítani a hozzászólások alapján.

Létrehoztam már korábban egy önálló BLOG bejegyzést és annak részletezését, bár igyekeztem pontos lenni, de nem tudom garantálni most sem, hogy ez mindig igaz (sőt kaptam a benne leírtakra hideget/meleget, sőt fenyegetéseket is)! Tehát hangsúlyozom, a saját felelőséged, hogy a szabályoknak utánanézzél, folyamatosan frissítsd a saját ismereteidet és mindennek olvassál/keressél utána! (néhány hónapra befagyasztottam és megszüntettem az elérhetőségét is)! A legfontosabb, hogy a szabályok betartására igyekezzél, gyarapítva azok számát, akik igyekeznek jogkövetők és szabálykövetők lenni!

Most ezzel a bejegyzés oldallal, újra megpróbálkozom.

Megjegyzések